Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Párizsi élet
[ Operettszínház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 26. szerda    Mai névnap(ok): János, Pál a - a - a
Dal, himnusz, hagyomány
Székely Magda Napon című verséről
Ha van költőnk, aki nem adott ki a kezéből kérdéses esztétikai hitelű munkát, Székely Magda bizonyosan ilyen. Napon című verse ugyanakkor meglepheti az olvasót: sem a biblikus allúziók komorsága, sem az alanyi önreflexió könyörtelensége nem válik benne, mint más Székely-darabokban rendszerint, szövegszervező erővé. A hang, a forma, a motivika másnak tetszik – a (létbölcseleti és esztétikai) tét hasonlónak érezhető.

„Minden tetőről látni a napot.”

Pilinszky János

„Iránytalanul boldog pillanat.”

Szabó T. Anna

NAPON

Az a jó, amikor a láb
tapodhat a forró homokban,
ha napon heverhet a test,
az jó, mikor az ember ott van,
nap, víz, homok, csak az a jó,
ha messze gondtól, gondolattól,
nem élni, csak a bőrön át,
csukott szemmel, az az aranykor.

A mű címe egyetlen szó (ez a lényeget célzó lakonikusság megkülönböztető sajátossága Székely Magda költészetének); az osztatlan szövegtestet egyetlen versmondat alkotja. A verstani megformáltság hasonló egyszerűséget mutat: a négyes és ötödfeles jambusi sorokat (huszadik századi líránk gyakori sorfajait) virtuozitásra nem törő félrímek kapcsolják egybe; soráthajlást mindössze egy helyütt találunk. (Nem szereptelen, de nem is föltűnő poétikai mozzanat ebben az összefüggésben a „tapodhat” és a „napon” áthangzása egymáson, vagy például a „gondtól, gondolattól” eufonikus figura etymologicája.) Ráadásul a – Székely életművében némileg szokatlan – dalszerű megszólalás érzelmi egyneműséggel társul. Legalábbis ez lehet kezdeti élményünk.

A címet adó határozó első olvasatban a vershelyzetet jelöli: a mű a napon heverő test közérzetét tematizálja. De képes beszédként is érthetjük: a versbéli személy a napon, azaz a nap, a fény, a világosság világában helyezkedik el. E megközelítést a szöveg utolsó szavaként külön nyomatékot kapó „aranykor” is támogatja; s a hármas szám háromszori (!) megjelenése is e többletre vonja figyelmünket: a címmel együtt háromszor fordul elő a „nap” jelölő, az „az (a) jó” szerkezet ugyanennyiszer ismétlődik, s az ötödik sor jelenetező fölsorolása („nap, víz, homok”) is három elemet tüntet ki. Eszerint a vers a szakrális szám- és fényszimbolika hagyományába illeszkedik, s az aranykor-mítoszok emlékezetét idézi meg. Az illeszkedés és megidézés azonban nem problémátlan művelet Székelynél.

A Napon vershelyzetén, ha jól értjük, nem a „túlvilági derű fénye” (Vörös István) sugárzik át, mely annyi Székely-verset tesz emlékezetessé; nem is „a derű ritkás sávjai”-ra (Báthori Csaba) nyílik itt horizont. Nem, mert „ritkás sáv” helyett a boldogsággá emelt derű fényei töltik ki a teljes versbéli valóságot; a „túlvilág” pedig – szövegszerűen – meg sem jelenik, ha a jelképiséggel komolyan számoló értelmezés nyithat is efféle jelentésirányokat. Pontosabban fogalmazva: a szöveg egyszerre kínál élményt a világot (például a napon heverve) immanensnek megtapasztaló, illetve az irodalmi alkotásokhoz is a transzcendens létezés hitével közelítő befogadónak; egyszerre tud profán és szakrális lenni. Ezt a fentebb jelzett értelmezési szintek szavatolják. S még valami. A profán (szó szerinti) és a szakrális (metaforizáló) olvasat között a vers átjárást biztosít. Az utolsó szó fontosságát már kiemeltük. Ugyanennyire lényeges (ha nem lényegesebb) a teljes nyelvtani szerkezet kétértelműsége: az „az az aranykor” egyfelől a metafizikus idillként fölfogott vershelyzetet foglalja össze. Másfelől viszont azt állít(hat)ja: csakis az, vagyis az anyagi valóságban elnyert közérzeti minőség az aranykor, nincs más lehetőség, nincs egyéb dimenziója az aranykornak. A mítoszok csak mítoszok. A vallási képzetek csak a képzelet termékei. A transzcendencia csak a nyelv (és a közérzet) színjátéka…

Az én-től (az én-tudattól) való szabadulás, a feloldódás valami nagyobb rendben – akár a természet, akár a természetfölötti rendjéről van szó – retorikailag is jelöli magát: személytelen, szubjektumhoz nem kötődő versbeszéd szólal meg a műben. A grammatikai alanyként a vers közepe tájékán színre vitt „ember” e személytelenség jegyében egyrészt általános alanyként azonosítható. Másrészt az ember mint olyan ontológiáját hozhatja játékba. (Sőt, az „ott van” is több értelmezést enged: lehet pusztán helyi, helyzeti utalás; de hordozhatja a „teljes lényével, önazonos módon van ott” jelentést is.) Az első változat inkább a profán, a második inkább a szakrális értelmezés logikájából következik. A mindkét esetben fönnálló személytelenség, paradox módon, éppen az olvasó személyes részvételére számít. Kockára tenni az ént, kiszolgáltatni magunkat a szöveg igényének, a személyest a személytelennek (avagy talán csak másként személyesnek): olvasóként aligha is volna más választásunk. Profán és/vagy szakrális, immanens és/vagy transzcendens, denotatív és/vagy konnotatív, személyes és/vagy személytelen: a vers talán legfőbb érdeme, hogy miközben olyan ellentétpárok alkalmazására készteti a befogadót, amelyek tagjai egymással kizáró ellentétben állnak, egészében azt sugallja mégis: az ellentétek nem kizárják, hanem kiegészítik egymást; nem fölszámolják, hanem megőrzik egymás elevenségét.

A Napon végső soron olyan – dallá átlényegített – naphimnuszként olvastatja magát, amely nem utasítja el, de nem is tartja egykönnyen hozzáférhetőnek a naphimnusz-költészet tradícióit (illetve az általuk közvetített nyelvi és/vagy metafizikus tartalmakat). Olyan naphimnuszként, amely számol saját műfajának kérdésessé válásával – s e kérdésesség beláthatatlan ígéreteivel.

Kapcsolódó linkek:
   • Székely Magda költészetéről a teraszon

[ Halmai Tamás ] 2007-11-05 09:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Hírek Interjú
Háztáji Blogok
Helyszíni Pályázat
Szemle
Melyben Balassi módján fohászkodik
A legkedvesebb...
Költészetnap közeledtével kilenc költőt kértünk fel, írjon a legkedvesebb verséről. "Bevallom, túl későn ismertem meg Orbán Ottó világát. Nevét már gyerekkorom óta őriztem magamban, hiszen olvastam gyermekverseit különböző ifjúsági antológiákban, de akkor még fogalmam se volt, hogy az a költő „komoly” verseket is ír." [ tovább ]
Megjelent az Echo
Megjelent a Pécsett készülő Echo kulturális és művészeti lap IX. évfolyamának első száma, amely pécsi kiállítások és színházi előadások kritikáin túl többek között összeállítást közöl a Pécsi Nemzeti Színház és a Pécsi Balett helyzetéről és az európai kulturális színvonalhoz viszonyított teljesítményükről; valamint ismerteti az Európa Kulturális Fővárosa 2010 program nemrég létrehozott irányítási struktúráját. [ tovább ]
Tövishírek 2. - Hill Ferenc: Pénzt akarok! (Fallosz monológok)
Vagina fallosz nélkül mondd, mit ér? Nem is árválkodhatott sokáig magában egy bizonyos Eve Ensler kompilálta A Vagina Monológok a könyvpiacon (amely a Thália színház hasoncímű előadásával együtt gerjesztik egymás sikerét), mert egy bizonyos Hill Ferenc is megszimatolta a páratlan lehetőséget a nemi szervek megszólaltatásában, és előrukkolt a Fallosz monológokkal... [ tovább ]
Koldus operett se
Tamási Áron 120
Amikor olvasólámpák fénye világítja be a Földet
Benkő Géza - Az Öreg (6)
Benkő Géza - Az Öreg (5)
Benkő Géza - Az Öreg (4)
Benkő Géza - Az Öreg (3)
Benkő Géza - Az Öreg (2)
Benkő Géza - Az Öreg (1)
Hazai Attila Irodalmi Díj 2017
Parti Nagy Lajos - Az étkezés ártalmasságáról
Örkény István 105
Nádasdy Ádám az Artisjus Irodalmi Nagydíjasa
Végel László-est
Janikovszky Éva könyvesbolt nyílik
[ A rovat ?szes cikke ]
ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]