Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Harangok
[ MU Színház ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2019. június 25. kedd    Mai névnap(ok): Vilmos, Viola a - a - a
Tükörstádium
Lars von Trier: Antikrisztus
A filmtörténetben jó párszor előfordult filmrendezőknél, hogy kameratöltőtollba mondták művészi válságuk, depressziójuk élményét. Csakhogy az, ami Federico Fellininek sikerült a zseniális Nyolc és félben (1963), az nem jött össze Lars von Triernek az Antikrisztussal. Pedig szerette volna.

A dán rendező nem is igazán a filmen, mint inkább szereplőin élte ki őrületét. A Willem Defoe és Charlotte Gainsbourg által alakított házaspárból méltán a női aktor viszi a pálmát, aki feszült teljesítményt nyújt. Sajnos a rendezésről ezt már kevéssé lehet elmondani.

Trier mozija négy részből és egy keretező prológusból és epilógusból áll össze. A bevezetőben az önfeledten zuhanyzó és szeretkező szerelmespár nem veszi észre, hogy a csetlő-botló csemetéjük az ablakpárkányról kizuhan az utcára. A lelassított felvételekből álló jelenetsort Händel zenéje is stilizálja, sőt még a szexusban is kivillannak a genitáliák. A béke és a szörnyűség keveredik ehelyütt. Ezután derül ki, hogy a férfi terapeuta és saját maga veszi kezelésbe megtört nejét. A színessé váló képi világban folyamatosan a kontrasztok és az erőteljes színvilág érvényesül, hosszú álomjelentekkel, amelyek egyfajta pánikfélelmet közvetítenek a néző felé. Nem kevésbé súlyos a néhol unalomba fulladó párbeszédek sorozata.

 

A nő legfőbb félelmének tárgyát a természetben látja, ezért a férfi úgy dönt, közösen vonulnak ki az erdőbe, ahol a lázálmok lassan eluralkodnak az asszonyon, s kiderül saját magától borzong leginkább. Természetesen a jól bevált expresszív stílusban jelennek meg a víziók sok-sok félelemmel és a gyökerekből kinyúló testrészekkel, ahogy az egy horrorban szokás. Az éppen ellő őz, a saját húsából lakmározó róka és a megmentő-halálhozó holló lesz a férfi vezetője. Az erdő szimbóluma fokozatosan alakul át egyfajta Sátán templomává, ahol a káosz kerekedik felül, hogy megszülessen az Antikrisztus. Erről az aspektusról az utolsó epilógusig szinte alig tudunk valamit. S amikor megtudjuk, már nem érzünk sem félelmet, sem döbbenetet. Az állatok által „elengedett”, botladozó főhős és „tanítványainak” találkozása, inkább mosolyra fakasztó művészieskedés, mint megdöbbentő végkifejlet. A feleség lassan süllyed hasadt énjének őrületébe, kínozza őt saját vágya, és ha lekerül róla a farmer és a bugyi, törni zúzni és gyilkolni vágyik. A feminista kritikusok még évekig fognak csámcsogni ezeken a jeleneteken. Látszólag a férfi lesz mindennek szenvedője, mégis a nő drámája ez a film. Gainsbourg karaktere nem tud mit kezdeni érzéseivel és elborultságában már csak férje megcsonkítása és saját vaginájának levágása marad hátra. Nem tudván, hogy ezzel saját vesztét okozza és világra segíti a krisztusi kinézetű férjében lakozó ördögöt.

 

Jól ismert horror filmes sztori-toposzok, gondolhatja joggal a néző. De Trier többet akar egyszerű vérengzésnél, mégis eszközei csak üres petárdák. A rengeteg gyönyörűen bevilágított kép, a megdöbbentő képsorok és remek színésznői játék ellenére se válik mély drámává ez a mozi. Inkább csak bénító hatással van, s még az erős idegzetűek is azt fogják érezni, hogy valamit rákényszerítenek. Trier ugyanis így bánik nézőjével. A legfurcsább mégis az, hogy az egész alapötletet szellemi mesterétől Andrej Tarkovszkijtól nyúlta. Az Antikrisztus ugyanis nem más, mint a Tükör (1974) megcsonkított negatív horror lenyomata. Az erdő megjelenése, a faház és a szereplők lelkivilága mind-mind ezt az utánérzést keltik. Így tulajdonképpen azt látjuk, milyen is az orosz rendezőzseni alapfilmjének David Lynch-es légkört utánzó giallo változata. Míg az eredeti Tükör világokat és szakrális tereket épít fel tudatfilmjében, addig a dán filmes anti-remekje csak rombolni és megtagadni képes.

 

Trier mindenféle frusztrációt és kiforgatott szimbólumot belelök filmjébe, amelytől az egész leginkább egy öncélú posztmodern-horrorhoz hasonlít csak. Ráadásul furcsa érvelésében a természet és a nő is gonosszá válik, már-már azt gondolhatjuk, hogy a rendező nőgyűlöletét akarta kitombolni, hogy aztán a befejezésben minden és mindenki kiforduljon önmagából.

Összességében Lars von Trier filmje, mégha életművében van is előképe, inkább egy szimpla horror fricska. Legfőbb problémája, hogy a rendező csak giccses trancsírozásba tudta belefoglalni lelki esszenciáját, ahhoz képest, hogy tehetsége többet sejtet. Reméljük, hogy most végre az Amerika-trilógia (Dogville-2003, Manderley-2005) méltó lezárásával lesz elfoglalva, mert a brechti világ láthatóan közelebb áll hozzá.

Antichrist; dán-lengyel-német; Író-rendező: Lars von Trier, Operatőr: Anthony Dod Mantle, Főszereplők: Willem Defoe, Charlotte Gainsbourg, Gyártó: Zentropa; 107perc.

[ Ritter, a gyóntató ] 2009-09-24 15:38:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Pozsgai Zsolt Megszállottak-ja fődíjas a Monacói Nemzetközi Filmfesztiválon.
Kálvin János reformátor és Loyolai Szent Ignác, a jezsuita rend alapítójának találkozásáról szóló 75 perces történelmi dráma 15 másik alkotással, rövidfilmekkel, játékfilmekkel és dokumentumfilmekkel közösen versenyzett a fesztivál fődíjáért. [ tov?b ]
Az Egy nap sikere a Kairói Nemzetközi Filmfesztiválon
Szamosi Zsófia az Egy nap c. filmben nyújtott alakításáért megkapta a legjobb színésznőnek járó díjat az idei 40. Kairói Nemzetközi Filmfesztiválon. [ tov?b ]
Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben
Véget ért a 18. tudományos fantasztikus filmfesztivál a Politeama Rossetti színpadán átadott díjakkal. . Egy hét alatt 20 000 látogatója volt a különféle rendezvényeknek. Magyarország ezúttal sem távozott üres kézzel: Lengyel Balázs Lajkó – cigány az űrben című filmje a közönség díját kapta. [ tov?b ]
Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető
Minden, ami európai sci-fi, a 18. trieszti fesztiválon szívesen látott vendég. Két magyar bemutatónak is drukkolhatunk. Pálfi György Az úr hangja és a hazai mozikban már hónapok óta látható Lajkó-cigány az űrben, Lengyel Balázs munkája képviseli Magyarországot. Vincenzo Basile Polgár tudósítása. [ tov?b ]
Mexikói filmé az Arany Oroszlán
A szeptember 8-án végetért 75. Velencei Filmfesztiválon a legnagyobb vitát és a legnagyobb elismerést kiváltó filmek egyike Nemes Jeles László műve, a Napszállta. Értetlenek egyfelől, lelkesek a másik oldalon. A nemzetközi kritikusokból álló Fipresci egyértelműen őt díjazta. Az Arany Oroszlánt ezúttal mexikói alkotó, Alfonso Cuarón kapta. [ tov?b ]
A Napszállta is ott lesz Velencében
Elvis Presley „’68 Comeback Special” televíziós showja
Új magyar thriller forog Erdélyben
Óriáskeréken a megállíthatatlan Woody Allen
Stratton
Újabb magyar filmes-siker
Madarász Isti filmje a versenyporgram elején Triesztben
Az élet ára - a Weiss Manfréd-család története 93'
Leonardo Da Vinci: A lángelme Milánóban
Évszakok
Kern, a könnyes-nevetős filmcsináló
5. Mozinet Filmnapok
BKF-es hallgató nyerte a Zsidó Filmfesztivál kisfilmes díját
Pedálozz!
Hibakeringő
[ A rovat ?szes cikke ]
ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]