Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]


fotó
 
Dátum: 2019. szeptember 22. vasárnap    Mai névnap(ok): Móric, Ottó a - a - a
Tükörstádium
Lars von Trier: Antikrisztus
A filmtörténetben jó párszor előfordult filmrendezőknél, hogy kameratöltőtollba mondták művészi válságuk, depressziójuk élményét. Csakhogy az, ami Federico Fellininek sikerült a zseniális Nyolc és félben (1963), az nem jött össze Lars von Triernek az Antikrisztussal. Pedig szerette volna.

A dán rendező nem is igazán a filmen, mint inkább szereplőin élte ki őrületét. A Willem Defoe és Charlotte Gainsbourg által alakított házaspárból méltán a női aktor viszi a pálmát, aki feszült teljesítményt nyújt. Sajnos a rendezésről ezt már kevéssé lehet elmondani.

Trier mozija négy részből és egy keretező prológusból és epilógusból áll össze. A bevezetőben az önfeledten zuhanyzó és szeretkező szerelmespár nem veszi észre, hogy a csetlő-botló csemetéjük az ablakpárkányról kizuhan az utcára. A lelassított felvételekből álló jelenetsort Händel zenéje is stilizálja, sőt még a szexusban is kivillannak a genitáliák. A béke és a szörnyűség keveredik ehelyütt. Ezután derül ki, hogy a férfi terapeuta és saját maga veszi kezelésbe megtört nejét. A színessé váló képi világban folyamatosan a kontrasztok és az erőteljes színvilág érvényesül, hosszú álomjelentekkel, amelyek egyfajta pánikfélelmet közvetítenek a néző felé. Nem kevésbé súlyos a néhol unalomba fulladó párbeszédek sorozata.

 

A nő legfőbb félelmének tárgyát a természetben látja, ezért a férfi úgy dönt, közösen vonulnak ki az erdőbe, ahol a lázálmok lassan eluralkodnak az asszonyon, s kiderül saját magától borzong leginkább. Természetesen a jól bevált expresszív stílusban jelennek meg a víziók sok-sok félelemmel és a gyökerekből kinyúló testrészekkel, ahogy az egy horrorban szokás. Az éppen ellő őz, a saját húsából lakmározó róka és a megmentő-halálhozó holló lesz a férfi vezetője. Az erdő szimbóluma fokozatosan alakul át egyfajta Sátán templomává, ahol a káosz kerekedik felül, hogy megszülessen az Antikrisztus. Erről az aspektusról az utolsó epilógusig szinte alig tudunk valamit. S amikor megtudjuk, már nem érzünk sem félelmet, sem döbbenetet. Az állatok által „elengedett”, botladozó főhős és „tanítványainak” találkozása, inkább mosolyra fakasztó művészieskedés, mint megdöbbentő végkifejlet. A feleség lassan süllyed hasadt énjének őrületébe, kínozza őt saját vágya, és ha lekerül róla a farmer és a bugyi, törni zúzni és gyilkolni vágyik. A feminista kritikusok még évekig fognak csámcsogni ezeken a jeleneteken. Látszólag a férfi lesz mindennek szenvedője, mégis a nő drámája ez a film. Gainsbourg karaktere nem tud mit kezdeni érzéseivel és elborultságában már csak férje megcsonkítása és saját vaginájának levágása marad hátra. Nem tudván, hogy ezzel saját vesztét okozza és világra segíti a krisztusi kinézetű férjében lakozó ördögöt.

 

Jól ismert horror filmes sztori-toposzok, gondolhatja joggal a néző. De Trier többet akar egyszerű vérengzésnél, mégis eszközei csak üres petárdák. A rengeteg gyönyörűen bevilágított kép, a megdöbbentő képsorok és remek színésznői játék ellenére se válik mély drámává ez a mozi. Inkább csak bénító hatással van, s még az erős idegzetűek is azt fogják érezni, hogy valamit rákényszerítenek. Trier ugyanis így bánik nézőjével. A legfurcsább mégis az, hogy az egész alapötletet szellemi mesterétől Andrej Tarkovszkijtól nyúlta. Az Antikrisztus ugyanis nem más, mint a Tükör (1974) megcsonkított negatív horror lenyomata. Az erdő megjelenése, a faház és a szereplők lelkivilága mind-mind ezt az utánérzést keltik. Így tulajdonképpen azt látjuk, milyen is az orosz rendezőzseni alapfilmjének David Lynch-es légkört utánzó giallo változata. Míg az eredeti Tükör világokat és szakrális tereket épít fel tudatfilmjében, addig a dán filmes anti-remekje csak rombolni és megtagadni képes.

 

Trier mindenféle frusztrációt és kiforgatott szimbólumot belelök filmjébe, amelytől az egész leginkább egy öncélú posztmodern-horrorhoz hasonlít csak. Ráadásul furcsa érvelésében a természet és a nő is gonosszá válik, már-már azt gondolhatjuk, hogy a rendező nőgyűlöletét akarta kitombolni, hogy aztán a befejezésben minden és mindenki kiforduljon önmagából.

Összességében Lars von Trier filmje, mégha életművében van is előképe, inkább egy szimpla horror fricska. Legfőbb problémája, hogy a rendező csak giccses trancsírozásba tudta belefoglalni lelki esszenciáját, ahhoz képest, hogy tehetsége többet sejtet. Reméljük, hogy most végre az Amerika-trilógia (Dogville-2003, Manderley-2005) méltó lezárásával lesz elfoglalva, mert a brechti világ láthatóan közelebb áll hozzá.

Antichrist; dán-lengyel-német; Író-rendező: Lars von Trier, Operatőr: Anthony Dod Mantle, Főszereplők: Willem Defoe, Charlotte Gainsbourg, Gyártó: Zentropa; 107perc.

[ Ritter, a gyóntató ] 2009-09-24 15:38:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence
Sztárok és szuper (rock)sztárok, tiltakozás, viták, politika, gazdaság, emigráció, jogok és civilek harca – ezek voltak a fő jellemzői a 76. Velencei Filmfesztiválnak. [ tov?b ]
Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon
Két nagy név, két jelentős személyiség megidézése az idei szemlén, amely Magyarországra irányítja a figyelmet: Giorgio Pressburger és Gaál István. [ tov?b ]
A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film
A tavalyi Aranypálmás Koreeda Hirokazu filmjével nyit a Cannes utáni második legrangosabb európai filmfesztivál. Az egykori magyar újhullám jelképévé vált Sodrásban, Gaál István alkotása felújított változatát is levetítik. Vincenzo Basile Polgár tudósítása. [ tov?b ]
Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető
Minden, ami európai sci-fi, a 18. trieszti fesztiválon szívesen látott vendég. Két magyar bemutatónak is drukkolhatunk. Pálfi György Az úr hangja és a hazai mozikban már hónapok óta látható Lajkó-cigány az űrben, Lengyel Balázs munkája képviseli Magyarországot. Vincenzo Basile Polgár tudósítása. [ tov?b ]
Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben
Véget ért a 18. tudományos fantasztikus filmfesztivál a Politeama Rossetti színpadán átadott díjakkal. . Egy hét alatt 20 000 látogatója volt a különféle rendezvényeknek. Magyarország ezúttal sem távozott üres kézzel: Lengyel Balázs Lajkó – cigány az űrben című filmje a közönség díját kapta. [ tov?b ]
Velence a magyar sikerek városa
A Napszállta is ott lesz Velencében
Újabb magyar filmes-siker
Pozsgai Zsolt Megszállottak-ja fődíjas a Monacói Nemzetközi Filmfesztiválon.
Az Egy nap sikere a Kairói Nemzetközi Filmfesztiválon
Elvis Presley „’68 Comeback Special” televíziós showja
Új magyar thriller forog Erdélyben
Óriáskeréken a megállíthatatlan Woody Allen
Stratton
Madarász Isti filmje a versenyporgram elején Triesztben
Az élet ára - a Weiss Manfréd-család története 93'
Leonardo Da Vinci: A lángelme Milánóban
Évszakok
Kern, a könnyes-nevetős filmcsináló
5. Mozinet Filmnapok
[ A rovat ?szes cikke ]
ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]