Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Varázsfuvola - mese
[ Nemzeti Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 16. vasárnap    Mai névnap(ok): Jusztin, Jusztina a - a - a
A Gutenberg Galaxis legújabb csillagai
"Book-on-demand, print-on-demand, d-book" - csak nálunk számít viszonylagos újdonságnak, a "fejlett" országokban tíz éve prosperál. A digitális nyomdatechnika fejlődése által lehetséges könyveket kis példányszámban, akár egy példányban is veszteség nélkül előállítani. Szaporodnak az ilyen vállalkozások, ami - az internet mellett - korábban elképzelhetetlen lehetőségeket jelent arra, hogy könyvek minden nehézség ellenére mégis a közönség asztalára, avagy ítélőszéke elé kerüljenek. Révai Gáborral Könyvcsináló névvel alapított vállalkozása kapcsán beszélgetett a Terasz.


Ezekben az években szökken szárba a book-on-demand, a d-book, magyarul: a "könyv kívánság szerint" vagy "digitális könyv" ipar, amelynek a Könyvcsináló az első fecskéi közé tartozik. Minden újdonság megindulásához több problémakörrel kell megküzdeni: a műszakiakkal, az üzletiekkel, a jogiakkal, a publicitással. Révai Gábornak a könyves szakma ágaival-bogaival kapcsolatban bő tapasztalatai vannak, korábban a Magyar Könyvklub igazgatója is volt. Átfuthatunk a segítségével a lehetőségeken, a legérzékenyebb problémákon.

- Mit kínál a book-on-demand ahhoz képest, amire a könyvkiadás korábban is képes volt?

- A mai korban már általános, hogy a könyvek valójában elektronikus adathordozón kerülnek a kiadóhoz. Ez megkönnyítené a reprodukálásukat. Csakhogy ennek a legfőbb akadálya üzleti számvetés: hacsak nem ígéretes siker egy könyv, és nem adható ki a rentabilitáshoz az adott vállalkozási keretek között szükségesnek ítélt alappéldányszámban, nem foglalkoznak vele, vagy legföljebb egy kiadást ér meg. Ezen a gondon segíthet a book-on-demand.

- Az ólomnyomdák korában is voltak utánnyomások, régebbi könyveimben olvashatom: "a tizenharmadik ezer", ami azt jelenti, hogy ezer példányonként utánnyomták, ha kelendőnek bizonyult, s ez már tizenharmadszor történt meg.

- Ez ma is lehetséges, de éppen az ezer példányos adat jellemző. Csakhogy mára annak a keretei is kialakultak, hogy 10-20-50 példányban, vagy akár egyetlen egyben is el lehessen készíteni egy könyvet, mégse kerüljön annyiba, mintha a "rentábilis alappéldányszám" többi kötetét is ki kellett volna nyomtatni - azaz ne legyen aránytalanul drága.

- Miféle igényt elégít ki ez a kiadói műfaj?

- Több irányú az igény. Lehetséges, hogy szerzők kívánják a korábbi, akár üzleti, akár szakmai okokból rájuk mért kiadói elutasítás ellenére mégis valamilyen közönség elé vinni alkotásaikat. Ez tehát szerzői igény, én leginkább ezekhez a szerzőkhöz szeretném eljutattni a hírünket. Az is, ha eleve csak néhány "baráti" példányt akarna valaki előállítani. Megjelenhetett azután korábban egyetlen kiadásban valamely - akár értékes - mű, mondjuk egyszeri támogatás segítségével, de a kiadó nem vállal több üzleti kockázatot, nem lát benne újabb nagy példányszámig menő lehetőséget; noha a közönség jelzi az igényét. Ez viszont már kiadói szükséglet: képzelje el, mennyire örülne a kiadó, ha az élő műveire keletkezett igényeket folyamatosan tudná kielégíteni!

- Ezt úgy érti, hogy akár össze is jöhetne az alappéldányszám egy újabb kiadáshoz, ha ezt a folyamatos igényt összeadnánk, de mégsem jön, mert a közönséget idejében kell kielégíteni?

- Akár így is. A lényeg: természete szerint a book-on-demand a nagy kiadókkal és kiadásokkal nem konkurens, hanem egymást kiegészítő viszonyban áll, amire esetleg valóságos együttműködés is építhető. Képzelje el, hogy a kiadók élő műveiket állandó kínálati listán tartják, amire például az internet ma már lehetőséget ad, és a tényleges keresletet rövid időn belül úgy elégíthetik ki, mintha raktáron volna a könyv - de erre nincs szükség, mert az előállítás közel ugyanannyiba kerül mint a nagy példányszám esetén. Nincs rizikó, logisztikai teher, bezúzás.

- Ez idillien hangzik, műszakilag nyilván lehetséges, és a hírek szerint már több vállalkozással el is indult a piacon. Ám igen sok, részben előre nem is látható probléma merülhet fel. Fussunk át néhányon. A nagy kiadók-kiadások megszületésének folyamatában bizonyos szűrők is érvényesülnek. Ehhez hogy viszonyul a book-on-demand?

- Természetesen egy kiadó üzletvitelének része az imázs, amire gondosan ügyelni kell. Ami például a Könyvcsinálót illeti, elhatárolja magát a pornográfiától, politikai szélsőségektől. De bizonyosan tágabbak a lehetőségek, mint nagy kiadók esetén. Ha viszont a minőségi szűrőkre gondol: egészen kis példányszámban, amit akár a nem Krőzus szerzők is állhatnak, egy ilyen iparban dilettáns művek is megjelenhetnek. Arról nem is szólva, hogy korántsem minden dilettáns, amire kiadók néha rásütik, sőt: elég sokszor fordul elő a dilettánsnak bélyegzett, értetlenséggel fogadott művek között igazi kincs.

- Üzleti kockázatvállalási kérdés; ha valami érték, abba érdemes lett volna befektetni, de a kiadói gusztus nem hozott kedvező üzleti döntést. Mit kezdhet egy d-book kiadó az ilyen esettel?

- Válasszuk ketté a problémát. Ha kis példányszámban mégis világra segítünk egy későbbi sikert, annak a hasznát természetesen igenis élvezhetjük, mert még a legrosszabb esetben is megszervezhetjük, hogy a nagy kiadókéhoz hasonló nyereséget érjünk el az akár váratlanul naggyá vált kiadásokon. Ez csupán annyit jelent, hogy mi az alacsonyabb küszöbünk szerint fantáziát láttunk olyasmiben, amiben más nem. Ám gondolja meg: vannak igenis nagy értékű, sőt világsikerűnek mondható művek, amelyek természetük szerint eleve nem nagy példányszámúak is egyben! Ilyenek az évente utánnyomandó tankönyvek-jegyzetek, a szűkebb szakterületeknek szánt szakkönyvek, vagy akár verseskönyvek. Ez már egy harmadik igénycsoportot rajzol ki, magát a társadalmat. Azt hiszem, nem csupán a lehetőség bábáskodik a d-book ipar megszületésénél, hanem a szükséglet is.

- Beszélt a kiadókkal való együttműködésről. Ennek a jogi keretei, kivált a digitális ipar közelében, eléggé kidolgozatlanoknak látszanak!

- Valóban, egyáltalán nem véletlen, hogy épp az internet és a book-on-demand üzletág megjelenése által került kereszttűzbe a jelenleg is hatályos - elképesztő és abszurd, hogy azt ne mondjam, kezdetleges - szerzői jogi szabályozás. Ez az ilyen vállalkozások fontos tétele, a d-book ipar éppen a jogfejlődés fő áramában van. Előfordulhat, hogy egy ilyen vállalkozás sikere a szerződéseinek, kapcsolatkezelésének, jogi munkájának a színvonalán múlik, amiben valóban nagyban segíthet a kiadói tapasztalat. Persze a szerzői jogok által már nem védett művek száma is végtelen.

- Hogyan néz ki mindez a gyakorlatban, hol áll az önök vállalkozása a Gutenberg Galaxis e legújabban megnyílt vidékén?

- Csak nagy vonalakban, különös tekintettel az üzleti titkokra: mi nem akarunk minden technikai problémát magunk megoldani, hanem a megoldást akarjuk ésszerűen megszervezni, beleértve az olcsóságot. Ennek megfelelően mindkét oldal számára előnyös szerződést kötöttünk az egyik legnagyobb magyar digitális nyomdával, miáltal előnyhöz juthatunk az árversenyben. Azután megállapodásokat dolgoztunk ki a legnagyobb közhasznú digitális adatbázist kezelő OSZK-val, a Könyvtárellátó Kht.-val stb. Ami pedig a lényeget illeti: máris vannak olyan szerzői kiadások, amelyek nálunk jelentek meg, s ezek a dolog természete szerint már nem számítanak csupán kismintának.

[ Norman Károly ] 2005-12-09 14:38:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Minden gyerek jusson el színházba – de hova és mire?

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]