 |
Dátum: 2021. január 20. szerda Mai névnap(ok): Fábián, Sebestyén |
a - a
- a |
|
|
Szabadiskola Sátor: Nők szabad iskolája |
|
|
|
|
- A női szexualitás nem csupán abból a kis aktusból áll, szélesebb, mint ahogyan azt a férfiak elképzelik. (Forgács Zsuzsa)
|
|
|
|
|
|
|
|
Nők szabad iskolája
Ötvenhat szöveget, köztük egzotikumokat is jócskán tartalmaz az a női antológia, amelyet a Bódis Kriszta, Forgács Zsuzsa, Gordon Agáta és Nagy Gabriella mutattak be a Szigeten. A címekkel gondban vagyunk, az eredetileg A visszalopott nő-ként hirdetett felolvasó délutánon kiderül: titkos címe is van az „egy őszre megjelenő női antológiának”, ami viszont nem árulható el a hallgatóságnak. Beérjük annyival, hogy létéről a négy nők némelyike is csak most értesül.
A sátor közönségében alig két férfi ül gyönyörű társnőik kíséretében. Látok elöl egy magát időnként hanyatt dobó ősz, varkocsos, rádiós-pólós urat, mellé húzódom a fotószög miatt is. Kedvenc helyszíni-tudósítóm, Pál Kata kollegina, hevesen jegyzetel a begipszelt karú Farkas Zsolt előtti padot használva asztalként. Szabadkozik, amiért nem reagálhatott Sziget miatt a mélemre, melyben egy szintén idei női, ám „összmagyar”, Rómában szerkesztett női antológia átnyújtásáért zaklattam.
Ami a megszólalások kissé feszült sorrendjéből kiderül: az eseményt lekéste a moderátora, a meghívottak nélküle kezdtek. Így izgalmas női státusharcot kelt Nagy Gabi marsallbotot visszaragadni akaró kísérletsorozata. Különösen vicces momentum, mikor az időszűke miatt aggódó felolvasók egyike a „főnök”-öt szólítja mikrofonban kérdésével. Amire elébb szünet, majd Forgács csap le a válasszal. Nyeregből. De nem is bajlódunk ezzel többet, a penibilis pillanatok elkerülése végett a tanulságot megjegyezzük leendő esetleges moderálásaink idejére (ajánlatos a moderálás előtti Sziget-estet a másnapi meghívottakkal együtt átbulizni). Mellesleg a szintén késő Terasz-tudósító Nagy Gabival vállal sorsközösséget. Meg a férfiakkal.
Két erre ösztönző indok:
- A tény, hogy 33 írónő van ma Magyarországon (gondolom, a kötetben) - jelez valamit: azt, hogy „a nő a valóság része” - jelenti ki Gordon Agáta.
- A női szexualitás nem csupán abból a kis aktusból áll, szélesebb, mint ahogyan azt a férfiak elképzelik. (Forgács Zsuzsa)
Na itt, ennél a pontnál képzelem el, hogy hozzászólok, mint a Férfiak Ügyvédje. Tapasztalataim szerint ugyanis:
1. a virtuális nő is a valóság része.
2. a férfi képzelőerejéről, annak lekicsinyléséről - általánosságban - vagy jót, vagy semmit.
Amint várható volt, a kissé megfáradt nőirodalom-téma is bedől a témák közé, és nem ugrik rá senki különösebb lelkesedéssel. Bódis Kriszta és Gordon Agáta Irodalmi Centrifugája visszhangjairól viszont érdekes infót emel ki Kriszta: a mindössze 5 estjükre 3 erős kritikával reagált a média, három médiaorgánumban. Bódis számára ez azt jelzi: sokkal nagyobb gondok vannak, mint ahogyan azt a centrifuga beindítása előtt képzelte, tehát érdemes csinálni.
Az egyik cigarettáról másikra gyújtó Nagy Gabi bekérdez: ugye a nőirodalom fogalma azért is olyan megfoghatatlan, mert nincsenek hozzá saját terminus technikusok. És hogy a nőirodalom – esetleg - gettósítás.
Közben szövegrészletek hangzanak el a leendő antológiából. "A nők egymás iránti csodálatukat (egymás teljesítménye iránt például) nehezen tudják kifejezni, a férfiaktól a téren volna mit tanulnunk" - mondja Gordon Agáta, és ezért szívembe fogadom.
"Eme csodálat egyik kifejezése, hogy felolvasom a következő szöveget."
És aztán jön Polcz Alaine-passzus, Forgács remek hangján, az oroszok által megerőszakolt egyik túlélő beszámolója. Az ismételt erőszak-aktusok billegésétől felsértett derék, sebbe ragadt ingnél tartunk, s mikor a sátor előtti mikrofonpróba beszüremlése miatt elakadva Zsuzsa újraveszi a passzust, kis híján odaverem a Terasz fotógépét. Olvastam korábban "az elroppantott gerincű nők" szókapcsolat feloldását, de így, a Sziget morajló hátterében letaglózó.
A brutalitás szellemi perverziójára eztán nemigen bír rálicitálni, hogy egy „leszopom”-okat és „kiveremneki”-ket halmozó szövegrészlet felolvasásába kezd Kriszta, ám egyszer csak beszalad és ölébe ül a kicsi lánya, s első padsorhoz lépdel a nagyobbik. „Gyerekeimre való tekintettel” a feladat berekesztetik.
A végét nem várhatom meg (Pál Kata bő félórája elment már), az egyetlen vágyott koncertemet (Juliette and the Licks, a Natural born killers sztárjával /Juliette Lewis/) pedig lekéstem már: ám a gyerekek és Kriszta párja felbukkanásával hozott életöröm éppen a zárszót hozza a női erotikus irodalomra.
Aztán látok körbe-körbe a ponyván Fancsikókat és Pintákat: a Petőfi Irodalmi Múzeum - www.pim.hu - kiállítása írók, költők gyermekkori fényképeiből. Babits kockás tunikában, Partinagy kaján gőgicsben, egy angyali Szerb Antal, varanggyal a kalitkájában.
|
|
Így őrzik az visszlopott nőket
|
|
|
Meleg, Sziget, nők
|
|
|
Íródik, ami íródik
|
|
|
Bódis Kriszta
|
|
|
Forgács
|
|
|
Gordon Agáta
|
|
|
Nők, nők, nők...
|
|
|
Mosoly
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
Szakonyi Károlynak
|
|
Mindenek előtt: nem szép félrevezetni a világot! A Németh Lajos lehet, hogy nyolcvankilenc éves, de a Szakonyi Karcsiról senki nem hiszi el, hiába csináltatott magának jó pár éve ilyen szép ősz maszkot. (Kadelka Lászlótól) |
|
[ Archívum ]
|
|
|
|