Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Liliom
[ Bárka Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. július 20. szombat    Mai névnap(ok): Illés, Jeromos a - a - a
Podmaniczky Szilárd: Gumiharangok
"Podmaniczky Szilárd új novelláskötetében is szemtelenül szabadon mesél. A rövid történetekből szordínós szörny(űség)ek lépnek elénk. Mindez úgy, hogy a szenvtelen beszélő sokszor cselesen objektívnek, ha úgy tetszik részvéttelennek mutatja magát."


   
   SZORONGÁS ÉS NYEVKRITIKA
   
   

   Podmaniczky Szilárd: Gumiharangok
   
   Podmaniczky Szilárd új novelláskötetében is szemtelenül szabadon mesél. A rövid történetekből szordínós szörny(űség)ek lépnek elénk. Mindez úgy, hogy a szenvtelen beszélő sokszor cselesen objektívnek, ha úgy tetszik részvéttelennek mutatja magát. Szó sincs persze részvétlenségről, vagy a referencialitás sokat emlegetett háttérbe szorulásáról. A szerző másként beszél az ún. valós tartalmakról. Posztmodern, mellérendelő logika alapján szerveződő szövegeiben nincs ítélet, nincs didaxis. Pátosz nélküli társadalomkritika és részvét viszont annál inkább. Ám nyelvi részvétről szó sincs: kíméletlenül figurázza ki a szerencsétlen cselekvések és megszólalások mögött meghúzódó közös okot, a rossz nyelvhasználatot.
   
   A Gumiharangokból hiányzik a tanulságok kényszeres levonásának szándéka: a szerző minden bizonnyal bízik olvasójában. Ellép tárgyától: nem állításokra, inkább impressziókra, érzetekre, ösztönökre épít. Könyve privát mitológiaként és gúnyos (nyelvi és emberi) bédekkerként is olvasható. A képek kimerevítése, túlfókuszálása és a különféle színpadias túlzások ironikusak, sőt helyenként gátlástalan nevetésre késztetők.
   
   A szerző vonzódik a reflektálatlan figurákhoz. A hazánkban hagyományosan népszerű és fontos ún. szociopróza hagyományaihoz híven a perifériára látogat. A díszletek szokásosak: alkohol és hétfejű nyomor, előítéletek, föl-fölhorgadó vágyak. Az utazó kedvezményre vágyikban például egy középkorú munkanélküli férfi épp bedobni próbálja a törülközőt, többek között azért, mert eszébe jut, hogy a menekültek 90%-os kedvezménnyel utazhatnak a vonaton. Felindulásában vesz is egy üveg vodkát, meg egy csomag zsilettet, hogy végezzen magával, amikoris kap egy ajánlott levelet, mely munkára hívja. Dolgozni is kezd hát a bútorgyárban, és folytatódik – a semmi. Az olyannyira megszokott, rögeszmékkel bélelt, valószerűtlenségében is hiteles semmi, melynek segítségével groteszk, mégis logikus események részese lesz. Ez fontos motívum Podmaniczkynál. Legerősebb szövegeiben mindig van logikája a tejesen nonszensz dolgoknak, képzettársításoknak is.
   
   „olyan jó volt hallani, soha nem gondoltam, hogy ilyen sokat jelent a telefon” – gondolja a Passió lepattant főhőse, miután egy állásközvetítő nő időpontot adott neki, ahogy mindenkinek. A félreértések földjén járunk: a szerző egyik kedvenc, aláaknázott terepén. A sztenderd, hivatalosan udvarias szöveget valódi, személyes biztatásként halló szereplő nyelvi kompetenciája nyilvánvalóan kétséges. Az olvasó azonban jól szórakozik, hiszen az állásinterjúra való irracionális készülődés lázasan indul: „Három napig feküdtem az öltönyön, de kár volt, nem lett kiegyenesedve”. Majd kínos bukdácsolás pénz nélkül a fővárosban, ahol hősünk a megadott címet keresgélve, megjegyzi: „Nem is csodálkozok, hogy az emberek nem kapnak munkát, nem olyan egyszerű valahova eljutni”.
   
   Az író a konkrét kiszólásokat, önreflexív részeket leszámítva is sokszor finoman kivigyorog a szövegből: „A közvetítő épület előtt keresztet akartam vetni, de gondoltam, nem bohóckodok, még meglátnak, aztán elvisznek valahova”. Vigyorog, mert tudja, a papíron is nehéz eljutni valahová, de a Passióban sikerült. Nem kevésbé találó a Folyamatosan vége van, melyben a hőst különféle zöldségek, gyümölcsök szólítják meg, különféle bölcselkedő zöldségekkel. (Az egyik csúcspont: „Nem elég jó a prózád, mert csak olvasni lehet, érteni nem”.)
   
   A narráció általában pontos, bár néha megdöccen a nyelv. „Az utcán hideg és sötét leheletek vontatják egymást, mint számtalan, párolgó macskatest, amik a gombolyag érintése nyomán szertefoszlanak.” Ahogy a hasonlatok sem mindig plasztikusak: „közömbös, akár egy gép térdig olajban”.
   
   A széttartó: egymásnak, rációnak, „jónak” stb. ellentmondó, betegen összekapcsolódó ösztönök érzékeltetésében azonban igen meggyőző a Gumiharangok. Ilyen a népi ízekkel dolgozó címadó írás is, ahol a vágyak a maguk egyszerűségében tárulnak fel. Érzelem és erotika itt sincs felülstilizálva, túldimenzionálva, egész egyszerűen a köznapiságban képződik meg. Van enigma, de nincs misztika, mondhatnánk. Az eltérő minőségeket vegyítő, Bret Easton Ellist és Örkény Istvánt egyszerre megidéző beszédmódok (pl. „A gyerekek szó nélkül megmosdottak, felöltöztek, és csak utána végeztek széklet- és vizeletürítést”) pedig igazán inspiratívak. Hovatovább meggátolják a ráérős, már-már az önismétlés gyanúját felvető hangok győzelmét. Hiszen a ragyogó rutin néha önmagát írja, mert „Van az úgy, hogy nincs egy mondat se, amin meg tudnál szólani.”
   
   A kötet egyik legtisztább burleszkje az Üvegfenék. Egy sikertelen üvegvisszaváltás megkapó története ez, melynek egy nyelvi játék áll a középpontjában: „Kérjük a kedves Vásárlót, az üveget a fenekével helyezze be!” Innen a sztori már el is képzelhető. Nevetünk, a józan ész határán – és persze szorongunk is. Ahogy akkor is, mikor az elbeszélő a szép leírásokat (egyáltalán: a szépséget) nyomasztó utalásokkal telíti. Mikor az ártatlannak tetsző, csinos mondatok észrevétlen brutálissá kerekednek: „A két gyerek mindenben engedelmeskedett, olyanok voltak, mint két darab vaj, mindennek megőrizték a nyomát.” Ilyenkor érezni: Podmaniczky (jó) író: van víziója.
POLLÁGH PÉTER

   
   (Podmaniczky Szilárd: Gumiharangok. Palatinus, 2005. 328 oldal, 2200 Ft)
   (Forrás: Új Könyvpiac 2005. július)
   

    Kapcsolódó:
    Pollágh Péter a terasz.hu-n

   

2005-07-05 05:46:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Sztehlo Gábor 110 éve született

Karosi Bálint - Existentia

55 éve ezen a napon

Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]