Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Tartuffe
[ Nemzeti Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. július 17. szerda    Mai névnap(ok): Elek, Endre, a - a - a
A pécsi Schaár-Utca
A Pécsre látogató kultúra barát, ha a POSzT gazdag programkínálatának egyikére sem tudott bejutni, akkor a város számos híres múzeuma közül ezúttal, a Múzeum utcai Schaár-Utcát javasoljuk megtekintésre. Jó érzés látni, hogy Budapesten és az ország más városaiban ’’nem kellett’’ képzőművészek alkotásai itt otthonra leltek, ezzel is erősítve az esélyt az Európa Kulturális Fővárosa cím elnyeréséhez.

A bejáratnál elhelyezett táblán Várkonyi György tájékoztatója olvasható:

A Schaár Erzsébet szobrászi életművének foglalatát jelentő „Utcát” hagyományos kifejezésekkel meghatározni szinte lehetetlen. Nem kielégítő a műtárgy, a kiállítás, a monumentum, a kompozíció, az építmény terminusa. Kovalovszky Márta négy minőség együttes jelenlétét mutatta ki a műben: a szoborét, a síremlékét, az emlékműét és a pantheonét.
Az Utca kiállításnak készült. Inspirátora Kovács Péter, a székesfehérvári múzeum művészettörténésze volt, aki a hetvenes évek elején retrospektív kiállításra kérte fel a művészt több évtized alatt készült portréinak gyűjteményes bemutatására. A Schaár Erzsébet részéről eleinte ellenállásba ütköző ötlet eredménye a székesfehérvári majd egy év múltán a luzerni „Utca” lett.

 
Schaár Erzsébet a lehető legesendőbb anyagot, a hungarocellt használta fel arra, hogy architektonikus elemekből egymásba nyíló és egymást átható tereket alakítson, melyekben elhelyezte a magyar történelem és kultúrtörténet nagyjairól készült portréinak gipszöntvényeit, s melyek közé beépítette korábban önálló életet élő egyes szoborkompozícióit. Így valósította meg a felkérést, így lényegítette át saját munkáit, így állított emléket önnön szobrászi múltjának.
A múlandó anyag, az időszakos kiállítás műfaja és szellemi teljesítmény jelentősége között azonban ellentmondás feszült, mely több mint másfél évtizedes programot adott muzeológusoknak és építészeknek, hivatalnokoknak, restaurátoroknak és kivitelezőknek.

 
A székesfehérvári kiállítás után egy évvel, 1975-ben Luzernben az Utca újabb, a magyar vonatkozásokat kevésbé hangsúlyozó változata épült meg. Ebben az évben készült el az Utca részleteit Pilinszky-versekkel társító Tér és kapcsolat című kötet is.
Schaár Erzsébet a luzerni kiállítás után meghalt. Halálával műve megmásíthatatlanná, a megőrzés feladata egyértelmű kötelességgé vált. Az utolsó kiállításról készült dokumentációnak köszönhetően a luzerni változat képezhette a pécsi rekonsrtukció alapját. A mű utóéletének egyik legnagyobb dilemmája az anyag kiválasztása volt. Schaár Erzsébet a hungarocellt nem végcélnak tekintette, praktikus munkaköri anyagként szükségből alkalmazta. Tulajdonságait – gyors alakíthatóságát, jellegzetes felületét – ugyanakkor végsőkig kihasználta. Ma úgy tűnhet, Schaár műveinek lényegi sajátossága volt a természetes avulás és a szobor „emlék” minősége közötti ellentmondás. Talán nem véletlen, hogy életében nem talált rá a „véglegesnek” szánt anyagra.

 
A rekonstrukció során az döntött a hungarocell hatását szinte megtévesztésig hűen utánzó gipsz javára, hogy Schaár Erzsébet halála után csak az általa készített változat fogadható el hitelesnek. Gipszből készültek el az élő modellre öntött végtagok és fejek. Ebből az anyagból vannak a térbe hasító ajtó- és ablakszárnyak is. Ezeknek az építészeti elemeknek állandósult alkalmazása konkrét élményre vezethető vissza az életműven. S. E. budafoki lakásának variábilis térrendszere volt e motívumok kiindulópontja. Az ismétlődő elemek – az ablak, az ajtó, az ajtó keretében megjelenő figura, a tükör – ugyanakkor a művészet történetének egyetemes érvényű szimbólumai.

 
A tér és a fal Schaár művészetének kulcsszavai. Tere egyszerre valóságos és képzeleti, pszichikai és szcenikai, külső és belső, átható és – az elemek léptékénél fogva – áthatolható. Az elemek közt feltáruló nyílások elválasztanak és összekapcsolnak, rádöbbentenek a térben-világban elfoglalt helyünk viszonylagosságára. A figurákra boruló magányt a tükörképek sem oldják. A tükrök megsokszorozzák az űrt, helyzetünk bizonytalanságát fokozzák, ezzel meditációra késztetnek. A látogató mozgása közben folyvást változó terekben emberi kapcsolatokért hangtalan kiáltó figurák állnak. Nem csak a falak választják el őket, melyekből ők is valók. Állapotuk időtlen, gesztusaik – ha vannak is – merevek, tétovák. Elégikus hang lengi be együttesüket, rezeg tova a nyíló ablakkeretekkel szabdalt, szelíd sodrású, ritmikus térben.

Schaár Erzsébet

1908. júlus 27-én született Budafokon. Apja Schaár Bernát állatorvos. Művészeti tanulmányokat az Iparrajziskolában, majd 1924-től 1926-ig a budapesti Képzőművészeti Főiskolán folytatott, ahol Kisfaludi Stróbl Zsigmond volt a mester.
1926-ban a Műcsarnokban szerepelt először kiállításon. Ugyanebben az évben járt első ízben Párizsban, ahol Ch. Despiau portrészobrászata érintette meg. A harmincas évek elejéig megfordult Párizsban, Münchenben, Bécsben. Több alkalommal járt Jugoszláviában.
1932-ben elnyerte a fiatal művészek Szinyei-díját. Járitz Józsával megrendezte első gyűjtemény kiállítását a Tamás Galérában.
1935-ben házasságot kötött Vilt Tibor szobrászművésszel. A harmincas évek második felében férjével együtt gyakorta feltűnt a jobbára posztnagybányai szemléletű művészekből, gyűjtőkből, művészeti írókból verbuválódott Gresham-asztaltársaságban.
1937-ben – már rutinos portrészobrászként – első díjat nyert a Brunszvik Teréz emlékszobor-pályázaton. A háború alatt rejtőzködnie kellet, de a zaklatott körülmények között is mintázott portrékat.
1960-ban portréiból gyűjteményes kiállítást rendezett a Műcsarnok kamaratermében. A hatvanas évek elejétől állami portrémegbízásokat is kapott, s módja nyílt nagyobb léptékű köztéri munkák megalkotására.
1962-ben elnyerte a Munkácsy-díj első fokozatát. A hatvanas évek közepétől határozott változás állott be művészi pályáján. Szobrászatának központi kategóriájává a figura helyett fokozatosan a figurát körülvevő tér s a teret határoló illetve a térrétegek között kapcsolatot teremtő architektonikus elemek – a fal, az ajtó, az ablak – lettek.

1966-ban Székesfehérvárott önálló kiállításon mutatta be új kísérleteinek eredményeit. Ugyanebben az évben a bécsi Collegium Hungaricumban kisplasztikáiból rendezett kiállítást. 1967-ben részt vett az Antwepen melletti Middelheimi Szobrászati Biennálén 1968-70-ben készítette el törekvéseit reprezentáló monumentális kompozícióját, a tihanyi Halbiológiai Intézet előtt álló „Tudósok”-at.
1970-ben a Műcsarnokban rendezett kiállítást, ahol gipszből és hungarocellből készített monumentális térkompozícióit mutatta be.
1972-ben Antwepenben és Genfben nagysikerű önálló kiállítása volt. Elnyerte a Magyar Népköztársaság Érdemes Művésze címet.
1974-ben a székesfehérvári Csók István Képtárban – időszakos kiállításként, korábbi szobrainak felhasználásával – megvalósította az életművét összefoglaló nagyszabású, egységes kompozíciót, az „Utca” első változatát.
1975 tavaszán a luzerni Kunstmuseum termeiben – az új térhez és idegen befogadó közeghez alkalmazkodó módosításokkal - az „Utca” újabb változatát készítette el. E kiállítás még állt, amikor Schaár Erzsébet 1975. augusztus 29-én Budapesten meghalt.

Fotó: Peti Péter

[ Kadelka László ] 2005-06-18 12:31:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Sztehlo Gábor 110 éve született

Karosi Bálint - Existentia

55 éve ezen a napon

Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]