Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

A kertész kutyája
[ Vígszínház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. szeptember 19. csütörtök    Mai névnap(ok): Vilhelmina a - a - a
Láttam és olvastam egy könyvet...
Láttam és olvastam egy könyvet. Ritka dolog, ha egy filmet könyvben is meg lehet nézni, de most a SORTALANSÁG-FILMKÖNYV, – Marx József rendhagyó kötete a Vince kiadó gondozásában – olyan eredeti vállalkozás, amely mellett nem lehet szó nélkül elmenni, ha már az ember kézbe vette.

 
Marx tulajdonképpen makacsul jár egy öt éve megkezdett úton: 2000-ben Jancsó Miklósról, 2002-ben Szabó Istvánról publikált elmélyült monográfiát. A következő választott téma – Kertész Imre Nobel-díjas regényének filmadaptációja. A megfilmesítés történetének összes kacskaringója a teljes nyilvánosság előtt tekergett, így aztán nem csoda, hogy a következő kötet megjelenéséhez már nem kettő, hanem három év kellett. Viszont, ami ezalatt megszületett az a korábbiaktól tartalmában és műfajában egyaránt jelentősen eltér: másfajta üzeneteket is hordozó kordokumentum lett, s ez az amiről mindenképpen nyilvánosan érdemes és kell gondolkodni.
A Sorstalanság című regény kitüntetése Nobel-díjjal egy karakteresen elsikkadt, már már elhallgatott irodaalmi teljesítményből világ-irodalom történeti fordulatot produkált és ezzel a mű és szerzője végső rangját a legbántóbb rosszindulat sem tudja kétségbe vonni, még ha erre tettek is kísérletet bizonyos kisszerű próbálkozások.

 
A Sorstalanság című film viszont két hónappal a bemutatás után, a maga kiemelkedő nézőszámával / háromszázer felett / még a bejárandó út elején van és a bemutatóval egyidőben megjelent FILMKÖNYV éppen azt dokumentálja, hogy a papírra leírt szó és kinyomtatott fotó, tehát a vizuális kommunikáció két leghagyományosabb formája nélkül továbbra is lehetetlen a valóság szellemi befogadásának és a teljesítmény értelmezésének teljessége.
A szerző, aki saját bevallása szerint elsősorban a filmkészítés naplóját szerette volna nyomon követni, a kiadó ösztönzésére olyan albumot hozott létre a két „főszereplő” – a rendező - a film és a regény szerzője valamint a fotókat készítő társszerzők – segítségével, amelyből kiderül szinte minden fontos tény és összefüggés, amely nélkül érthetetlen mitől is lett ennek a regénynek majd a belőle készült filmnek ilyen kalandos és ellentmondásos pályafutása.
A film bemutatása után akadt olyan kritikai hang, amely beigazolva látta az örök előítéletet, hogy ugyanis a filmadaptáció éppen a remekművek esetében reménytelen vállalkozás. A Filmkönyv viszont – és ebben oroszlánrész jut Gulyás Budának, a káprázatos színvonalú jelenet fotók készítőjének – a téma enciklopédikus igényességű feldolgozásával mintegy lezárja a „SORSTALANSÁG jelenség” történetét, méghozzá az ügyhöz méltó keretek között, ami lényegében azt érzékelteti, hogy a filmadaptáció erényeivel és hibáival együtt, igaz sajátos látásmóddal, de a szerző jóváhagyásával és egyetértésével „a lefordíthatatlan” szövegről átélhető vizuális élményt juttat el.
Ennek szerves kiegészítője ez az album, amelyben egy pályaképet kapunk a világhírű operatőrből szinte „sorszerűen” rendezővé vált Koltai Lajosról, a korábbi két rendezői portrénál szándékosan vázlatosabbat, de semmiképpen sem jelentéktelenebbet. Majd a film születésének története következik, végül a Nobel-díjas Kertész Imre tesz exkluzív vallomást az adaptációról és arról, hogy élete során mit kapott a számára legfontosabb filmektől és alkotóiktól, hogy ugyanis „mi a viszonya a mozival?”

 
Egy képes triptichon született így. Öblös mint egy feneketlen kút, amely fölé hajolva mélységeket és „magasságot” látunk és a kettő között a mindenkori művészi alkotó tevékenység egyfajta apológiáját ismerhetjük fel, s vele együtt azt is dokumentálja, hogy a kétségtelen tehetség érvényesülése, mennyire ki van szolgáltatva az adott kor béklyóként feszülő abroncsainak.
Végül a rész és egész harmóniájának dokumentuma is lett ez a Filmkönyv érzékeltetve, hogy a teljességre és tökéletességre törekvő puszta szándék már önmagában is képes a részletekben rejlő hiányosságok ellenére a beteljesedés élményével szolgálni. Sőt a részletek gazdagsága képes csak feltárni azt, hogy hogyan ölt végső formát a minőség sokféle szintje ellenére egységesen élmény lehetőségét is megteremtve.

Fotó: Gulyás Buda

[ Wisinger István ] 2005-04-06 10:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]