 |
Dátum: 2021. január 17. vasárnap Mai névnap(ok): Antal, Antónia |
a - a
- a |
|
|
KORUNK 2005. ÁPRILIS |
|
|
|
|
A terepen szerzett eddigi tapasztalataink és a rendelkezésünkre álló szakirodalmi eredmények alapján azt fogalmazhatjuk meg, hogy az autópálya által átszelt kisrégiókban, eltérő mértékben ugyan, de archaikus elemeket őrző életvilágok maradtak meg napjainkig...
|
|
|
|
|
|
|
|
Komplex társadalomtudományi feladatnak ígérkezik annak vizsgálata, hogy az autópálya által közvetlenül érintett településeken, illetve az autópálya és a lehajtók vonzáskörzetében milyen alapvető változások fognak bekövetkezni a kívülről kezdeményezett modernizációs hatásokra. Az antropológia és a néprajztudomány napjainkban elsősorban az alapvető kulturális folyamatok megértésére törekszik, és igyekszik megragadni a kultúra termelésének, működtetésének, fenntartásának és továbbadásának jellegzetességeit a belső erővonalak és a külső hatások kontextusában. Másodsorban pedig odafigyel a felsorolt folyamatokkal szorosan összefüggő, azokba szervesen beágyazódó gazdasági és társadalmi összetevőkre is.
A terepen szerzett eddigi tapasztalataink és a rendelkezésünkre álló szakirodalmi eredmények alapján azt fogalmazhatjuk meg, hogy az autópálya által átszelt kisrégiókban, eltérő mértékben ugyan, de archaikus elemeket őrző életvilágok maradtak meg napjainkig, amelyeket igen nehéz külön rendszernek tételezni, és akként vizsgálni az abban működő kulturális, társadalmi és gazdasági jegyeket. Az eddigi gazdasági életben megfigyelhető tradicionalizmus nem csak a gazdasági alrendszer belső szerkezetéből eredeztethető, mivel azt a helyi kulturális minták által meghatározott mentalitás is alapvetően befolyásolja, tehát így végső soron egyedi, sajátos társadalom- és gazdaságszervezési formák fennmaradásához vezet.
Tartalom
HORVÁTH ANDOR • Autósztráda: az emberi tényező
ENTZ GÉZA • Autópálya és épített örökség Erdélyben
KULCSÁR LÁSZLÓ–DAVID L. BROWN • Modernizáció és vidékfejlesztés
POZSONY FERENC • Új rendszerek, új stratégiák
SZABÓ T. ATTILA • Feldarabolódás és elszigetelődés, vándorlás és egységesülés
MARKÓ BÉLA–HORVÁTH ANDOR • Autósztráda és régiófejlesztés
KRÁLIK LORÁND • A pálya széléről
HAJDÚ FARKAS-ZOLTÁN • A krétai attitűd
RIGÁN LÓRÁND • A hegyek nem hegyek
BALOG ADALBERT • A 20. század ökológiai irányzatai
GERGELY BALÁZS • Új utak alatt – a régmúlt emlékei
PETI LEHEL • Testvérfalvak és falusi turizmus
LÁSZLÓFFY CSABA • Zanzibár; Az utolsó találka (versek)
HATHÁZI ANDRÁS • Lautrec; Vasárnapi ebéd (próza)
TOLL
SEBESTYÉN LÁSZLÓ • Moholy-Nagy és az új téralkotás
CSEKE PÉTER • Mindentudás Egyeteme – századszor
KESZEG ANNA • A divat mint rendszer (Párizsi napló)
HISTÓRIA
ILEANA IOANID • Bevezető tanulmány Nagy Imréről (Kerekes György fordítása)
DOKUMENTUM
SAS PÉTER • Egy tudományszervezési emlékirat 1942-ből
VILÁGABLAK
GULYÁS EMESE • Az etikus fogyasztó
MŰ ÉS VILÁGA
SZÁNTAI JÁNOS • Magyar filmszemle harminchatodszor II. (Filmszem)
KATEDRA
VASS IBOLYA EMESE • Évszakok
KORUNK KÁVÉHÁZ
Mit veszélyeztet az autópálya?
TÉKA
GÁL ANDREA • Senkiföldjén kísérletezik
UNGVÁRI ZRÍNYI IMRE • Ökológiai elvek a gazdaságetikában
TALLÓ
R. L. • Mirelit
KÉP
MOHOLY-NAGY LÁSZLÓ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
Szakonyi Károlynak
|
|
Mindenek előtt: nem szép félrevezetni a világot! A Németh Lajos lehet, hogy nyolcvankilenc éves, de a Szakonyi Karcsiról senki nem hiszi el, hiába csináltatott magának jó pár éve ilyen szép ősz maszkot. (Kadelka Lászlótól) |
|
[ Archívum ]
|
|
|
|