Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

A vadkacsa
[ Katona József Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. október 14. hétfő    Mai névnap(ok): Helén a - a - a
Orrlógatás az RS 9-ben
Merthogy Lárai precíz költő, nem szépít, amit talál: leírja. Szomorú tapasztalat, hogy talán Kosztolányi füllentett, mert köldöknézés ez a gyermekkorosdi tulajdonképpen, és nem valami vidám állatkerti program.


   
   Orrlógatás az RS 9-ben
   
   Évadnyitó Ars Publica-est Lárai Eszterrel és Tolvaj Zoltánnal
   
   

   Az Ars Publica egy régóta működő művészeti egyesület, az RS 9 pinceszínház a valamikori zsidónegyedben, Lárai és Tolvaj pedig külön-külön is általam nagyon kedvelt költők - csakhogy a fogalmakat előre tisztázzuk. Minden körülmény adott volt tehát, hogy fürödjünk költészetünkben az Ars Publica „tavaszi” felolvasóest-sorozatának február 16-ai nyitóestjén. Mégsem így alakult: érfelmetszősre sikerült az est.
   
   Lárai Eszter csak olvasni akart, és türelmetlensége valahol érthetőnek is tűnt. Új irányokra lelt múltfeltáró kalandozásaiban, újraírta A szegény kisgyermek panaszait, pontosabban kiutasította magából a Kosztolányi-szöveget. Mindez a Kislánykor panaszai címvariációból még nem derült volna ki, de hát erre valók a költői estek.
   
   Hogy miért vált kegyvesztetté az elődszöveg, arról persze inkább az utódok árulkodtak, mint szerzőjük. Eszter olvasni akart, túl szeretett volna esni a ciklus-ősbemutatón, és ha belefáradt a beszélgetésbe, már olvasott is. A versek szerint visszahúzódást, fedezéket várt (volna) a gyermekkor emlékeitől, csakhogy elődjével ellentétben nem impresszionista türelemmel térképezte fel azokat. Megnyugvás helyett feszültség és lemondás éreződik a szövegeken. Lazán fércelt ciklus, kevés reménykeltő felhanggal. Merthogy Lárai precíz költő, nem szépít, amit talál: leírja. Szomorú tapasztalat, hogy talán Kosztolányi füllentett, mert köldöknézés ez a gyermekkorosdi tulajdonképpen, és nem valami vidám állatkerti program.
   
   Persze ciklusszerkesztőként Lárai sem rest harmonizálni, amit még lehet. Egyik versében például a gyermeki szemek kéksége legyőzi a szintén kék vízilovat - ami pozitív, ha a szerző naiv öröme ennek okán nem is akkora, mint mikor Kosztolányi álmodott színes tintákról. Tudvalévő, hogy Lárai vízilovas-verse az egyik legkorábbi a felolvasottakból. Szerintem szépítésül tűzte a ciklusba. A célba vett kislánykort már inkább mai szemmel méregeti, kissé idegenül, mintha végső soron az eltelt idő jobban érdekelné a lecsupaszított emlékeknél. Matematikus szerzőnél ezen nem kell csodálkozni. Az eredményen inkább. Lárai zárt, logikai versnyelve és a réveteg szándék az elődszövegek bizarr kifordításaként hatott a felolvasóesten. Ezek a versek tényleg panaszok! Meglehetősen kiábrándultak, és ezt az egy magyarázatot találom arra, hogy Lárai Eszter az Ars Publica estjén Tolvaj Zoltánnal közösen szerepelt.
   
   Meg talán azt, hogy a Parnasszus-sorozatban kiadott köteteik egyaránt főzelékszínűek. Zolinak ugyanis Eszterhez képest mind a felolvasás, mind a moderátori (Paládi Zsolt) kérdésekre adott válaszai alapján látványosan minden mindegy volt. Saját bevallása szerint szűkölködik remekművekben.
   Alig ír.
   A felolvasottak nagy része is gumimúzsa ihletésére született: műhelymunkák és alkalmi versenyművek, mint az egri Parnasszus műhelytáborra írt Balassi-vers, vagy a József Attilának ajánlott frissebb darab. Vershősei - ha Tolvajnál lehet ilyenről beszélni - antihősök: „Nincs okom se mértem nincs hová-hagyásom / Cégérdísznövényem nagy rakás ragyás som / Roncsliget vagonja lett öröklakásom” - írja az előbbiben. Balassi, a végvári költő ideálja kocsmaviccé degradálódik nála, ha a vicc mögött a tapasztalat komoly is. Az előd költői hevülete ma nem a törökverő izomgyerekek hétköznapjait idézi elénk, sokkal inkább az orrtúrós-pukizós lakótelepi suhancokét, akiket valami gonosz véletlen folytán a játszótéren felejtettek. „Egymagam henyélek strapálom a macskát / Mikróban hevítek vitézi sztrapacskát / Silány ragrímekkel spékelek halandzsát” - írja ugyanott, mintha csak azt üzenné, ennyit a virtusról és a poézisről.
   
   Mindezt persze sokkal kevésbé orrlógatva műveli, mint RS 9-beli felolvasótársa. Lárai a Rekviemmel próbálkozott, és siratóének lett belőle, vagyis a költő szólóénekes – hogy a hasonlatból kikeveredjek. Hajdani emlékeim szerint a költői képek távoli fogalmak összerántásán alapulnak. Nos, Tolvaj nem rángatja, inkább lehúzza a fogalmakat: „Egy meggyűrűzött földi féreg a valódi múzsa” - írja a máskülönben zseniális Curriculum helyett című versében, és ehhez a szemlélethez makacsul ragaszkodik. Van hová nyúlnia, van mit lerántania maga köré a sárba, ez minden során érződik, de jól látja azt is: hiteltelenül hat ma bármiféle műveltségeszmény a maga patetikus magasságában. Innét (is) a földközeliség. Versei - újra megpróbálkozom a rossz hasonlattal - kisebbfajta kamaradarabként hatnak, csakhogy zenészei óvatosan fogalmazva is kételkednek művészetük átható erejében. Ezen sincs mit csodálkozni: szerzőjük bárhogyan rakja össze a díszleteket (mint a régi viccben a tank), kamaraterem helyett folyton hajnali metrócsarnok vagy körbehugyozott utcasarok lesz belőlük.
   
   Szóval a múlttal küszködő, szinte már naturalista, lecsupaszító szándékú Lárai, és az értékválságot szövegromlás formájában (is) kifejező Tolvaj két hallatlanul izgalmas irányzatot képvisel a költészet mai „feltörekvő és majdnem ifjú” irányzatai közül, ahogy a moderátor meghívottjait jellemezte, csakhogy ketten együtt igazi arculcsapásként hatottak a modernkori költészet iránt még érdeklődőknek. Depressziós versek egy - a szerzők válogatásából is érződik - meglehetősen lehangoló korszakban. Mondjuk az RS 9 pultosai helyében kizárólag műanyagpohárban mértem volna a sört, a hazatérő közönség elől pedig szívesen eldugdostam volna a pengéket és egyéb vágószerszámokat.
Borsos Roland

   
   
       
Lárai Eszter Tolvaj Zoltán
 

2005-02-21 20:06:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]