Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]


fotó
 
Dátum: 2019. június 27. csütörtök    Mai névnap(ok): László, Olga a - a - a
Orrlógatás az RS 9-ben
Merthogy Lárai precíz költő, nem szépít, amit talál: leírja. Szomorú tapasztalat, hogy talán Kosztolányi füllentett, mert köldöknézés ez a gyermekkorosdi tulajdonképpen, és nem valami vidám állatkerti program.


   
   Orrlógatás az RS 9-ben
   
   Évadnyitó Ars Publica-est Lárai Eszterrel és Tolvaj Zoltánnal
   
   

   Az Ars Publica egy régóta működő művészeti egyesület, az RS 9 pinceszínház a valamikori zsidónegyedben, Lárai és Tolvaj pedig külön-külön is általam nagyon kedvelt költők - csakhogy a fogalmakat előre tisztázzuk. Minden körülmény adott volt tehát, hogy fürödjünk költészetünkben az Ars Publica „tavaszi” felolvasóest-sorozatának február 16-ai nyitóestjén. Mégsem így alakult: érfelmetszősre sikerült az est.
   
   Lárai Eszter csak olvasni akart, és türelmetlensége valahol érthetőnek is tűnt. Új irányokra lelt múltfeltáró kalandozásaiban, újraírta A szegény kisgyermek panaszait, pontosabban kiutasította magából a Kosztolányi-szöveget. Mindez a Kislánykor panaszai címvariációból még nem derült volna ki, de hát erre valók a költői estek.
   
   Hogy miért vált kegyvesztetté az elődszöveg, arról persze inkább az utódok árulkodtak, mint szerzőjük. Eszter olvasni akart, túl szeretett volna esni a ciklus-ősbemutatón, és ha belefáradt a beszélgetésbe, már olvasott is. A versek szerint visszahúzódást, fedezéket várt (volna) a gyermekkor emlékeitől, csakhogy elődjével ellentétben nem impresszionista türelemmel térképezte fel azokat. Megnyugvás helyett feszültség és lemondás éreződik a szövegeken. Lazán fércelt ciklus, kevés reménykeltő felhanggal. Merthogy Lárai precíz költő, nem szépít, amit talál: leírja. Szomorú tapasztalat, hogy talán Kosztolányi füllentett, mert köldöknézés ez a gyermekkorosdi tulajdonképpen, és nem valami vidám állatkerti program.
   
   Persze ciklusszerkesztőként Lárai sem rest harmonizálni, amit még lehet. Egyik versében például a gyermeki szemek kéksége legyőzi a szintén kék vízilovat - ami pozitív, ha a szerző naiv öröme ennek okán nem is akkora, mint mikor Kosztolányi álmodott színes tintákról. Tudvalévő, hogy Lárai vízilovas-verse az egyik legkorábbi a felolvasottakból. Szerintem szépítésül tűzte a ciklusba. A célba vett kislánykort már inkább mai szemmel méregeti, kissé idegenül, mintha végső soron az eltelt idő jobban érdekelné a lecsupaszított emlékeknél. Matematikus szerzőnél ezen nem kell csodálkozni. Az eredményen inkább. Lárai zárt, logikai versnyelve és a réveteg szándék az elődszövegek bizarr kifordításaként hatott a felolvasóesten. Ezek a versek tényleg panaszok! Meglehetősen kiábrándultak, és ezt az egy magyarázatot találom arra, hogy Lárai Eszter az Ars Publica estjén Tolvaj Zoltánnal közösen szerepelt.
   
   Meg talán azt, hogy a Parnasszus-sorozatban kiadott köteteik egyaránt főzelékszínűek. Zolinak ugyanis Eszterhez képest mind a felolvasás, mind a moderátori (Paládi Zsolt) kérdésekre adott válaszai alapján látványosan minden mindegy volt. Saját bevallása szerint szűkölködik remekművekben.
   Alig ír.
   A felolvasottak nagy része is gumimúzsa ihletésére született: műhelymunkák és alkalmi versenyművek, mint az egri Parnasszus műhelytáborra írt Balassi-vers, vagy a József Attilának ajánlott frissebb darab. Vershősei - ha Tolvajnál lehet ilyenről beszélni - antihősök: „Nincs okom se mértem nincs hová-hagyásom / Cégérdísznövényem nagy rakás ragyás som / Roncsliget vagonja lett öröklakásom” - írja az előbbiben. Balassi, a végvári költő ideálja kocsmaviccé degradálódik nála, ha a vicc mögött a tapasztalat komoly is. Az előd költői hevülete ma nem a törökverő izomgyerekek hétköznapjait idézi elénk, sokkal inkább az orrtúrós-pukizós lakótelepi suhancokét, akiket valami gonosz véletlen folytán a játszótéren felejtettek. „Egymagam henyélek strapálom a macskát / Mikróban hevítek vitézi sztrapacskát / Silány ragrímekkel spékelek halandzsát” - írja ugyanott, mintha csak azt üzenné, ennyit a virtusról és a poézisről.
   
   Mindezt persze sokkal kevésbé orrlógatva műveli, mint RS 9-beli felolvasótársa. Lárai a Rekviemmel próbálkozott, és siratóének lett belőle, vagyis a költő szólóénekes – hogy a hasonlatból kikeveredjek. Hajdani emlékeim szerint a költői képek távoli fogalmak összerántásán alapulnak. Nos, Tolvaj nem rángatja, inkább lehúzza a fogalmakat: „Egy meggyűrűzött földi féreg a valódi múzsa” - írja a máskülönben zseniális Curriculum helyett című versében, és ehhez a szemlélethez makacsul ragaszkodik. Van hová nyúlnia, van mit lerántania maga köré a sárba, ez minden során érződik, de jól látja azt is: hiteltelenül hat ma bármiféle műveltségeszmény a maga patetikus magasságában. Innét (is) a földközeliség. Versei - újra megpróbálkozom a rossz hasonlattal - kisebbfajta kamaradarabként hatnak, csakhogy zenészei óvatosan fogalmazva is kételkednek művészetük átható erejében. Ezen sincs mit csodálkozni: szerzőjük bárhogyan rakja össze a díszleteket (mint a régi viccben a tank), kamaraterem helyett folyton hajnali metrócsarnok vagy körbehugyozott utcasarok lesz belőlük.
   
   Szóval a múlttal küszködő, szinte már naturalista, lecsupaszító szándékú Lárai, és az értékválságot szövegromlás formájában (is) kifejező Tolvaj két hallatlanul izgalmas irányzatot képvisel a költészet mai „feltörekvő és majdnem ifjú” irányzatai közül, ahogy a moderátor meghívottjait jellemezte, csakhogy ketten együtt igazi arculcsapásként hatottak a modernkori költészet iránt még érdeklődőknek. Depressziós versek egy - a szerzők válogatásából is érződik - meglehetősen lehangoló korszakban. Mondjuk az RS 9 pultosai helyében kizárólag műanyagpohárban mértem volna a sört, a hazatérő közönség elől pedig szívesen eldugdostam volna a pengéket és egyéb vágószerszámokat.
Borsos Roland

   
   
       
Lárai Eszter Tolvaj Zoltán
 

2005-02-21 20:06:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]