Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Rómeó és Júlia
[ Új Színház ]
fotó Ajpek Orsi
 
Dátum: 2019. szeptember 22. vasárnap    Mai névnap(ok): Móric, Ottó a - a - a
Knyihár Amarilla - festőművész kiállítása
Budapest Kiállítóterem (V., Szabad sajtó u. 5.)
Knyihár Amarilla festőművész kiállítását megnyitja a Budapest Kiállítóteremben (V., Szabad sajtó u. 5.) 2004. szeptember 16., csütörtök, 17 órakor, Hajdú István, művészeti író. A kiállítás megtekinthető: 2004. október 7-ig hétfő kivételével naponta 10 – 18 óráig.

„Munkáim alakításában fontos szempont volt a kép terének érzékeltetése, fokozása és ezzel együtt a néző terének megnövelése, kibővítése a festészet illúzióteremtő eszközei által azért, hogy a képek előtt állók megfeledkezzenek nézői mivoltukról, és a művek résztvevőivé váljanak, gondolatban ezen terekben "sétáljanak", létrejöjjön a mű tere és a néző tere közötti interreláció, hogy a mű a néző "élet-terének" meghosszabbításává váljon, olyan legyen mint a végtelen képzelet.
Ez az úgynevezett gondolati tér megalkotása, a művészettörténet, ezen belül a festészet, folyamatosan visszatérő problémája, mely mindig a valóság, a tárgyiasság korlátjaiba ütközik. Amíg a médiumok keretei léteznek, addig a kérdések is fennállnak: Mit látunk, az üzenetet, a gondolat megnyilatkozását, vagy annak módját, hordozóját, stílusát, vagy a kettőt egyszerre?
Ezt a látványértelmezési problémát már a reneszánsz perspektívakutatók is felvetették. Alberti nyitott ablakhoz, Leonardo üvegfalhoz hasonlította a kép síkját. Később Schopenhauer kitágítva ezen gondolatokat a művészet tárgyias szemlélete ellen szólt: "A művészet metafizikai ablak, arra való, hogy átnézzünk rajta, nem arra, hogy nézzük."

Tűz. 2000. olaj/vászon
 
Ha egy festmény előtt állunk, külön érzékelhetjük a vászon síkját - mely a reális tér és a gondolati tér egyidejűleg elválasztó és összekötő, "áttetsző" síkja- és külön láthatjuk az azon túli világot. A vászon jelentheti saját belső terünk határát és egyben megnyílását egy másik térre. A festmény, mint tárgy - a fal síkjával esik egybe, de ugyanakkor tartalma révén képessé válhat arra, hogy lebontsa ezt a falat és gondolatban egy másik térbe helyezze a nézőt.

Munkáim erre a szemléleti kettősségre épülnek: a kép síkja és a kép tere közötti differencia és egyben egységének megteremtésére. Két látvány összegzésére tettem kísérleteket, melyek egy-egy organikus természeti közeg és egy ezek előtt elhelyezkedő, a látványt színben és formájában módosító, mesterséges felület áthatásai. Képeim a természeti téri látványnak és egy azt módosító, síkban elhelyezkedő elvonatkoztatott tárgyi tulajdonságnak a szintézisei, melyek a részleges és a teljes transzparencia elvén alapulnak.
A festmények felületén mintegy függönyszerűen megjelenő vertikális (néha horizontális) felosztás a "valóságot" néhol elfedve, néhol áteresztve felbontják és újrarendezik a teret, szín és formai módosulást eredményezve. A vertikális irányú mozgás összemossa az ég és a föld közötti határt, keresztezi, felszabdalja és ezáltal megszünteti a horizontot, a végtelenség érzését keltve a nézőben. Ha az áttetsző sávrendszert szemléljük, a vászon síkjára koncentrálódik a figyelmünk, eközben a fénynyalábok által felszabdalt látványban a tájak elveszítik értelmezhetőségüket és a sávok mögött megjelenő formák csupán a tudatban működnek, bizonytalan, megfakult emlékképként.

Ködfeloszlás. 2002. olaj/vászon
 
Ha azonban áthatol a szemünk ezen a transzparens síkon, megnyílhat szemünk előtt a tér és elénk tárulhat a tájkép egészének a látványa is. Az egyenlő szélességű sávok monoton vibrálása nem teszi lehetővé a nyugodt szemlélődést, csak kellő távolságból "áll össze a kép". A néző azzal szembesül, amivel korunk embere mindennapjai során is gyakran találkozik: a felszín mögé látni, a sokrétű, vegyes, információk halmazából megtalálni a lényegest, hogy képet alkothasson a világról.
A sávok méreteinek és tulajdonságainak megválasztásában (világos, vagy sötét, áttetsző, vagy fedő,) az intuíciómra hagyatkoztam. Emellett fontosnak tartottam azt, hogy az emberi esetlegesség és természetesség éppen úgy szerepet vállaljon a művekben, mint a kalkuláció és a kiszámított lépések. Nem törekedtem egzakt, geometrikus formák szabályos kivitelezésére, inkább egy oldottabb kifejezési módot választottam a képek egységének megteremtése érdekében. Amellett, hogy a munkáim geometrikus tulajdonságokat tartalmaznak, azt szerettem volna elérni, hogy összességében mégis organikus jelleget kapjanak, visszautaljanak a természeti közegre.
Az egy képen belül alkalmazott függőleges és vízszintes irány szervesülése a raszterszerű megjelenítési mód felé terelt.

Fényfüggöny II. 2003. olaj/vászon
 
Korábbi munkáimat jellemző, tájképi alapon jelentkező vertikális, néhol horizontális sávrendszert egyre inkább felváltotta egy négyzetrácsos felosztás, -ami már nem csupán áttetsző, hanem az alaptól idegen, vagy elidegenített fedő „mozaikelemként” jelentkezett, ezért munkáim egyre inkább a geometrikus absztrakt irányba tolódtak el. Egyre kevesebb hangsúlyt kapott a természeti közeg megjelenítése, azonban továbbra is törekedtem hangulatának visszaadására, a téri érzet megtartására. Ehhez hozzásegített az, hogy a vászon síkjára feszített, szabályosan kialakított négyzetháló, már nem az alap szerves részeként jelent meg, hanem attól, néhol lényegesen elkülönülve, előtte. Ez nagyobb differencia megteremtésére adott lehetőséget, ugyanakkor nem zárta ki az organikus és a geometrikus elemek egyidejűségét, szimultanitását.
Minthogy már nem ragaszkodtam, ahhoz hogy képeim összhatásában tájképi jelleget öltsenek - ezzel megszabadítva magam, egy-egy adott kompozíció színeinek, formáinak lényeges kötöttségeitől -, képeim alakításába nagyobb szerepet kaphatott a játékosság. A négyzetek néhol feloldódtak, eltűntek a kép terében, néhol újra előbukkantak. Ezt az áttűnést, a színek intenzitásainak, telítettségeinek és tónusértékeinek csökkentésével, illetve növelésével idéztem elő. Színüket nagyrészt az organikus háttér színéből nyerték, tompítva, vagy felfokozva, melyek gyakran az alap egy másik részéről átcsúsztatva jelentek meg, egy-egy szín eszenciáiként. Azonban ezek a négyzetek nem ritkán a képtől idegen fényfoltként egy másik tárgyi valóság tükörképeként mutatkoznak meg. A köd, a pára megjelenítése továbbra is szerepet kapott a munkáimban, de már egy elvonatkoztatott minőségben, az érzékelés korlátaiként jelentkezve. A festmény síkjára folyamatosan figyelmeztető négyzetekkel kapcsolatban számtalan asszociáció jutott eszembe a már fent említett „eszencián” és tükröződésen kívül.

Szakadás. 2002. olaj/vászon
 
Mintha a halmazokból kilépő „részecskék” addig keverednének, amíg meg nem találják a kellő egyensúlyt, vagy mintha egy folyamatos áramlás egy véletlenszerűen kiragadott, kimerevített pillanatát látnánk.
Színtestek, amelyek önálló életre kelve „átvérzenek” egy másik helyre, beszűrődnének a térbe, vagy onnan emelkednének ki.
Munkáim a látható és a nem látható, a valóság és az illúzió, a realitás, és az irrealitás, az ösztön és az értelem fogalmi ellentétpárjainak vizuális megfogalmazásai, kettősségük és ambivalenciájuk, összeegyeztetései. Kettős a legtöbb emberi és természeti dolog, de ezeket nem elemeire szétbontva, hanem összegezve, egységként értelmeztem, illetve viszonyítottam.”

Knyihar-Amarilla. "TRANSZPARENS" KÉPSÍK. A kép síkjának és a kép terének szintézise.

[ E. A. ] 2004-09-06 00:10:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]