Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Korcsula
[ Szkéné Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 16. vasárnap    Mai névnap(ok): Jusztin, Jusztina a - a - a
A HÉT - ajánló (aug. 12.)
Sz.R.Cs.: Mifelénk a felolvasás általában nagyon belterjes dolog, hozzátartozókból, barátokból, ismerősökből áll öszsze a közönség. Itt mi a helyzet? Milyenek a tapasztalataid a Szigeten?


   SZABÓ RÓBERT CSABA
   
   Sziget-irodalom 2004.
   
   Beszélgetések az
   Octopus Összművészeti Sátorban

   
   
   Az Octopus Összművészeti Sátor adott otthont az idei Sziget Fesztiválon az irodalmi rendezvényeknek. Ha ellenpontozni kellene valamiképp az itthoni hasonszőrű irodalmi rendezvényekkel (pl. a félszigetes irodalmi felolvasással, vagy a Bretter Körrel), akkor azt lehetne elmondani, hogy az itthoni belterjes hangulatot átlépni sohasem képes felolvasások ötlettelensége és szervezetlensége az, ami leginkább körvonalazza saját arculatát. És akkor, ha ezt átfordítjuk, már láthatjuk is, milyen egy valóban izgalmas, tartalmas, ötletes, vállalható felolvasóest. Vagyis: milyen is a Sziget Fesztivál irodalmi rendezvénye. A szervezők az idén társművészetek bevonásával próbálták becsalni a szigetlakókat a cirkuszi sátort utánzó ponyva alá. Zene és festészet mellett helyet kaptak a népszerűbb, legalábbis tágabb közönséget igénylő (kereszt)műfajok is. Volt metróvers, fantasztikus irodalom. A gyermekirodalom néhány komolyabb képviselője is (Darvasi Lászlóval az élen) helyet kapott a bambusz rudas sátor árnyékában. Három nap állt rendelkezésünkre, három felolvasót szólaltattunk meg: Zilahy Pétert, Garaczi Lászlót és Németh Gábort.
   

   Augusztus 7.
   Zene és irodalom. Felolvasás és felelgető hangok a szaxofonból. Dialógus. Felolvas Hazai Attila, Garaczi László. A Jaffa kiadó bemutatkozása: kortárs európai szerzők művei. Majd Faludy György következik.
   Garaczi László válaszol kérdéseinkre.
   
   Sz.R.Cs.: Ha jól láttam, akkor a mostani felolvasók közül tegnap csak te voltál itt. Akkor a metróversekről volt szó, tehát valami valamivel kereszteződött, most pedig a zene és az irodalom került szorosan egymás mellé. Mi lehet ennek szerinted a hozadéka?
   G.L.: Főleg itt, a Szigeten a szervezők arra törekednek, hogy az irodalmi esteket színesebbé tegyék, és mindig bevonnak ilyen társművészeteket. Valamilyen módon érdekesebbé akarják tenni a felolvasásokat. Minden nap valami furcsaság próbálja a szigetlakók érdeklődését felhívni, tehát nem csak egyszerűen kiülünk és felolvasunk, hanem valami zene, vagy valami speciális műfaj van. Vagy meg van adva egy vicces téma, és arról kell írni. Mint ahogy egyébként is sok kulturális intézmény, folyóirat is törekszik arra, hogy az irodalmat újfajta módon népszerűsítse. A Szigeten itt ez adja magát, és valószínűleg ezért van ez az elképzelés, hogy hogyan jöjjenek létre ezek az estek.
   
   Sz.R.Cs.: Mifelénk a felolvasás általában nagyon belterjes dolog, hozzátartozókból, barátokból, ismerősökből áll öszsze a közönség. Itt mi a helyzet? Milyenek a tapasztalataid a Szigeten?
   G.L.: Nagyon változó, szinte kiszámíthatatlan, nyilván nagyon sok függ a reklámtól, a hírveréstől, és természetesen attól is, hogy kik olvasnak föl, mennyire népszerűek, éppen most jelent-e meg könyvük. Itt, a Szigeten nincs külön reklám, benne van a programban. Tapasztalataim szerint kiszámíthatatlan, de szinte mindig van egy jó masszív közönség, tábor, akik eljönnek a felolvasásokra, még az ilyenekre is, amik ilyen korán vannak, mert ez korán volt, általában délután hattól szoktak az irodalmi programok lenni. A Szigeten teljesen új arcok is feltűnnek, mert olyanok is beülnek, akik egyébként nem járnak irodalmi estekre, nem érdekli őket az irodalom, de éppen errefelé sétafikálnak, és van egy kis szünet két koncert között. És akkor itt le lehet dőlni ezekre a pamlagokra vagy párnákra, nyilván ez is vonzóvá teszi. El lehet szunyókálni nyugodtan, közben lehet beszélgetni.
   
   Sz.R.Cs.: Lehet egyáltalán készülni bármilyen felolvasásra?
   G.L.: Szoktam, előtte úgy megnézem a szöveget, főleg, ha ki van adva valamilyen feladat, akkor azt nyilván elkészítem, megírom. Meg mondjuk előtte olyan állapotba próbálom tartani magam, hogy menjen a felolvasás, és oda tudjak figyelni, mert nekem egy kicsit koncentrálni kell a felolvasáshoz. Szerintem mindenkinek, még a kilencvennégy éves Faludy Györgynek, aki utánunk következik, neki is oda kell figyelnie. Minden felolvasás egy feladat, egy kaland. Erre egy kicsit készülni kell lélekben.
   
   Sz.R.Cs.: Még egy utolsó kérdés. Az online-regény pályázattal kapcsolatban: Jake Smiles könyve már rég megjelent, a te műved, amely szintén díjnyertes volt, egyelőre még nem. Lehet erről tudni valamit?
   G.L.: Én még mindig nyűvöm, írom, és próbálok egy nagyregényt írni belőle, és ezért nem publikáltam eddig. Hogy mikorra várható? Azt én is szeretném tudni.
   
   

   Augusztus 8.
   
   Mit kezd az arc szóval mondjuk Németh Gábor, Kukorelly Endre, Békés Pál, Nagy Gabriella? – így a meghirdetett program. Kukorelly olyat olvas fel, hogy az ember hátrább húzódik ösztönösen: a kaliber ágyú nagyságú. Németh Gábor a Zsidó vagy?-ot lapozza, a Zsolnayt olvassa fel. „Mintha agyagból csinálták volna meg a fejét, elég sok drótot beledolgoztak, aztán ráfeszítettek valami elhasznált, koszos bőrt, azt azonban megengedték, hogy levegőt vegyen, szuszogva, a nyúlszáj fölé fúrt két kicsi lukon. A fején fekete szőr nőtt haj helyett. Megszülettél, baszod, és az orvos megpiszkált egy bottal. Olyan ronda, olyan félelmetesen ronda, hogy az már önmagában elég egy harmonikus kép összeomlásához. Az arcának a puszta lehetősége kikezd egy efféle világmagyarázatot, hiszen arcának valóságában épp az a legrettenetesebb, hogy az efféle arc lehetőségének cáfolhatatlan bizonyítéka. Negatív teológia. (...) A saját arcából csináltak maszkot.” (Zsidó vagy?, 158. old.)
   
   Sz.R.Cs.: Szinte mindig együtt olvastok fel Kukorellyvel. Ez hogy alakult ki?
   N.G.: Tulajdonképpen elég természetes módon, azt hiszem. Meglehetősen korán találkoztunk, körülbelül egy vagy két évvel azelőtt, hogy az ő első verseskötete megjelent volna. Egy kisebb baráti társaságban, ami egy magánlakáson, egy irodalmi szalonban jött össze. És ott barátkoztunk össze többen is. Én is olyanokkal mentem, akiket már korábban ismertem. Garaczi Laci például. Ott volt Gábor Ákos. És ő is olyanokkal jött, akiket az egyetemen ismert meg és barátkozott össze velük. Nagyon jó barátok lettünk, és az, hogy mit keresünk ennyit egy helyen... nem tudom, ez az, ami, hogy tőle idézzem a magyarázatot: ez az ízléses kedély. Az ízléses kedély rokonsága a magyarázat. Meg ezt a, nem tudom, mennyire felületesen, de ezt a pár embert, akik akkoriban összebarátkoztak, néha szokás így rokonítni egymással. Vagy egy csapatnak nézni. És gondolom, hogy ilyen alapon van, hogy egy helyre kerülünk.
   
   Sz.R.Cs.: Fel volt dobva itt ez a hívószó... Hány arc van beleírva a Zsidó vagy? című könyvedbe? Megközelíthető-e egyáltalán eszerint?
   N.G.: Ezt így nem tudom megmondani. Számomra ez így tényleg benne van. Talán a legmeghatározóbb a Zsolnay. De mondjuk, van az arcról elég sok szó ebben a könyvben, hogyha lehet, talán kicsit közvetlenebben, mint ebben az esetben. De ez tényleg olyan volt, ami örökre belém ivódott. Időnként látom egyébként itt-ott öregebb változatban. És sokszor eszembe jutott már, hogy rövidre zárjam ezt a történetet. Tehát hogy tényleg megkeressem és megkérdezzem, hogy tényleg ő az. Vagy olyankor, mikor fölismerni vélem az utcán.
   
   Sz.R.Cs.: Milyen más szövegek jutnak eszedbe az arcról?
   N.G.: Az a visszatérő élmény jön elő bennem, hogy milyen fantasztikus-heroikus kísérletet tesznek az irodalmi szövegek arra, hogy megragadjanak egy arcot, és mennyire reménytelennek tűnik. Tehát, hogy kevés dolog van, ami ennyire illékony, mint egy arc. Ha megpróbálod megragadni, akkor éppen a hasonlatai miatt szertefut és elillan. A múltkor sétáltam valakivel, történetesen pont a Kukorellyvel Prágában, és szembe jött velünk valaki, Endre azt mondta, hogy pontosan olyan, mint a gimnáziumbeli osztálytársam. És akkor elkezdtünk így számolgatni, hogy vajon a tíz milliárd, ahol mostanában jár az emberiség, az hány elemből áll össze. Hogy tényleg van tíz milliárd arc? Egész biztos, hogy nincs. Ő pontosan ugyanolyan, mint a másik. Holott ez ily módon nyilván nem igaz, de az a felbontás, amennyire bírja az ember érzékelni egyáltalán a másikat, az sokszor becsapja. És úgy látszik, mintha ilyen replikánsak, mutánsok vagy klónok járkálnak körülötted. Épp ezért, szerintem, azt az egyedi, soha meg nem ismétlődő dolgot, ami a nem-emberi tekintet számára lenne egy arc, azt megfogni egy szövegben rettenetesen nehéz. Ez jut róla eszembe. Meg hogy olyan, mint egy táj. Egy tájat is meglehetősen nehéz leírni.
   
   Sz.R.Cs.: A pesti szleng ott van az írásaidban. Létezik olyan, hogy pesties írásmód, stílus?
   N.G.: Persze. A nyelv borzasztóan érzékeny. Az pontosan olyan, mint a klímája egy helynek. Ültetsz három fát, és egy picit megváltozik. És fordítva: nem tűr el bizonyos dolgokat. Ugyanezek a dolgok másutt iszonyatosan magasra nőnek, vagy elterebélyesednek. Nincs érzékenyebb nyilván ilyen értelemben, különösen egy nagyváros nyelvénél: az elképesztően virulensen megy föl, másutt meg pusztul. Szerintem ezért életveszélyes igazából egy olyan szövegre, ami azzal kacérkodik, hogy esetleg tíz év múlva is érdekes legyen, hogy beengedje a szlenget. Nagyon érdekes ez a gyanútlansága a nyelvnek, hogy mit gondol kivetendőnek, vagy olyannak, amire tulajdonképpen nincs szüksége. Kosztolányi-leveleket olvastam a minap, és ő például a sport szót abszolút ki szeretné üldözni. Képzeld el ezt a teljesen gyanútlan pillanatot, amikor azzal a tekintettel néz a sport szóra, mint mondjuk te a... nem is tudok így hirtelen elég jó példát erre, hiszen azóta befogadókká lettünk. De azzal az idegenkedő undorral, amivel egy nagyon erős műszót nézel, ami bekerül a nyelvbe egy napig, aztán megszokod. Ő próbál harcolni. Ez erről jutott eszembe, erről a gyanútlanságról, amivel kezeled azt, ami éppen körülvesz. Vagy beengeded a szövegeidbe, vagy úgy érzed, hogy egy efemer örömforma, ami talán most jó, de később el fogja rontani a mondatodat. Vagy a pozícióját a szövegnek olyanná teszi, mint a tegnapi újságot. Szóval, amiről tudjuk: nincsen nála régebbi vagy elavultabb.
   
   Sz.R.Cs.: Most éppen az új könyveddel turnézol, vagy már készülsz valami újabbal is?
   N.G.: Most, ugye, rémült csendben vagyok. Más dolgokat csinálok, forgatókönyveket, dolgozom. És csak gondolkodom valamin, amiről úgy nem szívesen mondanék még semmit sem. De hát remélem, hogy azért visszatérek a prózához.
   


    A HÉT
   
   a vezércikk - PAPP SÁNDOR ZSIGMOND: Olimpia, béke, légvédelem
   
   a lapozó - A. M.: Lesz végre román ellenpélda?
   
   az interjú - FRUNDA GYÖRGY: Regionális éremtan
   
   a labirintus - BALOGH LEVENTE: Hazatér az olimpia
   VÉGEL LÁSZLÓ: Vajdasági napló – a távolból
   a tézis - TAMÁS GÁSPÁR MIKLÓS: A világ vége
   VIRGINÁS ANDREA: „Jobb kézzel eszek, de a ballal szavazok”
   
   a kérdés - FEJTő FERENC: A világ várakozik
   TÖRZSÖK ERIKA-FEJTO FERENC: Erdélybe készülök
   
   a sziget - SZABÓ RÓBERT CSABA: Sziget-irodalom 2004. Beszélgetések az Octopus Összművészeti Sátorban
   
   a látvány - VÁRSZEGI TIBOR: A látható és a láthatatlan vonalak
   
   az irodalom - PAPP ATTILA ZSOLT: Versek
   HALMOSI SÁNDOR: Versek
   
   a kritika - BALÁZS IMRE JÓZSEF: Párbeszédek könyve
   
   a necc - KRÓNIKA: Tizenhárom udvarhelyi... avagy Csaba királyfi a vádlottak padján
   PAPP SÁNDOR ZSIGMOND: Csak az magyar, akinek szobra van
   GYÖRGY ATTILA: „Kiszabadítottuk?” „Perbefogtuk!”
   FALL SÁNDOR: Szobrok között andalgó közmagyar mondókája
   
   a tárca - KINDE ANNAMÁRIA: Kitalált történet
   
   a dunakavics - BÁRÁNYI DEZSő: A vágyam egy autó
   
   a jegyzet - SZÉKELY CSABA: Posztmodern pásztorlíra
   
   
   http://www.ahet.ro
   
   

[ A HÉT ] 2004-08-16 09:03:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Minden gyerek jusson el színházba – de hova és mire?

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]