Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Ábel
[ Magyar Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 16. vasárnap    Mai névnap(ok): Jusztin, Jusztina a - a - a
Karinthy Frigyes
nbsp;  Közben pedig, mondják, ő a leghíresebb, legnépszerűbb, a legtöbbször olvasott, idézett, emlegetett humorista. Talán ez is. A „humorista” íze degradáló. Egy humorista, dönt a belső értékmérő mechanizmus, nem lehet komoly író. De egy mindenre rámozduló filozófus, egy humanista, aki bölcseleti életművet nem hagy hátra, hanem regényt, novellákat, az már más. A történészek innen közelítik.

   
   Szeretjük Karinthyt
   
   

   Hiába ő a legszebb, a legjobb, neki van a legnagyobb feje, írta meg a legteljesebb versparódia gyűjteményt, hiába dinasztiaalapító, Karinthy Frigyes soha nem rendített meg, ahogyan Babits, vagy Kosztolányi (még Kosztolányi inkább). Karinthy Frigyes van, olvasható, bármikor levehető a polcról, az élet része, az irodalom komoly, élvezhető szelete, mégis csak úgy van. Ugyan miért? A kisdolgozat miatt végigfutom az életművét, és látom, hogy a hosszabb kabaréjeleneteken, a Swift-féle Gulliver-kisregényeken, és a két verseskötetén kívül szinte mindenét olvastam az évek során. A nagy lövéseket, az Utazást, a Tanár úr kérem-et többször, az Így írtok ti szinte kézikönyvként, tehát az a nyitókérdés, miért nincs meg a gondolatban, amikor eszembe jut, az a méltóság, hogy igen, ez a Karinthy nagyon nagy író. Csáth Gézánál, Füst Milánnál, Kosztolányinál, néha Babitsnál is beugrik. Még Nagy Lajosnál is, aki gyakran fárasztó.
   
   Talán mert fantasztikusan ír. Mert nem hibáz. Stilárisan félelmetes, mint a borotva. Nem botlog, nem döccen. Mondatszerkezete mérnöki munka. Ilyen, ha valami tökéletes. A tökéletes előtt az ember meghajol, hátrébb lép, megvizsgálja távolabbról is. És arra gondol, a tökéletes maga kíméletlenséget fejez ki.
   A kíméletlen az első jelző, amikor stílusparódiáit olvassuk. Mintha fölötte állna mindennek és mindenkinek. Gyakran mégis több lényeges információt árul el a kipécézett, parodizált íróról-költőről, mint az irodalomtörténész tizenöt flekken.
   
   Közben pedig, mondják, ő a leghíresebb, legnépszerűbb, a legtöbbször olvasott, idézett, emlegetett humorista. Talán ez is. A „humorista” íze degradáló. Egy humorista, dönt a belső értékmérő mechanizmus, nem lehet komoly író. De egy mindenre rámozduló filozófus, egy humanista, aki bölcseleti életművet nem hagy hátra, hanem regényt, novellákat, az már más. A történészek innen közelítik. Állításuk szerint a kor legeredetibb, legmeglepőbb témavilágú regényírója és novellistája, aki legszebb szépirodalmi műveit versekben írta meg. Hogy Karinthy a Nyugat nagyjaival egyenrangú költő. Hát legyen. De nem azért szeretjük, szokás mondani.
   
   Miért szeretjük? Szeretjük benne a nyitott, humanista újságírót. Szeretjük természettudományos izgalmait. Szeretjük benne, hogy tanulmányait rendre félbeszakította, mert menet közben rájött, hogy sem a fizika-matematika, sem a bölcsészet, sem az orvostudomány nem lehet számára életprogram. Amikor rájött, odébbállt egy házzal. Szeretjük benne hihetetlen olvasottságát. Képzeljük el, hány oldalon kellett keresztülrágnia magát egy-egy paródia megírása előtt. Nem szeretjük ugyanakkor, hogy az Így írtok ti azonnal irodalmi hírességgé teszi. A vers-, és prózaparódiák tulajdonképpen kritikák a kortárs magyar irodalomról. Soha nem volt hasonló műfaj, Karinthy nem csak dinasztiát, de műfajt is teremtett. Nem szeretjük benne, hogy ez a siker minden mást elnyomott Karinthy tehetségéből. Azt sem., hogy soha többé nem mászhatott ki alóla, mert az olvasó ettől kezdve irodalmi parodistaként látja az író-költő Karinthyt. Feltétel nélkül szeretjük benne diákkorából táplálkozó novella- és karcolatgyűjteményét, a Tanár úr kéremet.
   

   Szeretjük még fanyar, Dob utcai humorát. És hogy ezzel a humorral megteremtette a lehetőséget, hogy kimondottan zűrzavaros családi életét (két nőnél kevesebbje soha nem volt) élhetővé tette. Szeretjük benne azt is, hogy élete nagy részét kávéházakban ülve töltötte, ott dolgozott.
   
   Szeretjük benne, hogy demokrataként, pacifistakén, s mint minden valamirevaló író - baloldaliként - azonnal kitolatott a baloldalból, elhűlve a Szamuely-, és Kunbéla-féle tanácsköztársaság láttán. Íróként, zseniként pontosan tudta, mit művel a hatalom az emberrel. Szeretjük benne, hogy ez nem változott a Horthy-éra identifikációs elmebajai közt sem.
   
   Szeretjük még Karinthyban, hogy meghirdette, elkezdte, de soha nem fejezte be az Új Enciklopédiát. Szeretjük benne, hogy menet közbe rádöbbent, felismerte a tényt, hogy Új Enciklopédiát csak az Úr írhat. Az ember csak ember. Nem több. És a jelenek fogalmi tisztázásai többnyire a múltra maradnak.
   
   Szeretjük szarkazmusa és iróniája legfőbb csapásirányát: a férfi és nő végtelen harcát, és ennek területi sokszínűségét. Karinthytól mindig van mit tanulni a tárgykörben. Szeretjük végtelenül pontos aforizmáját: a férfi a nőt akarja, a nő a férfit. Soha nem egyezhetnek meg.
   
   Szeretjük a látványt, amit a világ elég tárt a betegségéből. Negyvenkilenc évesen támadta meg az agydaganat. Szeretjük, ahogyan megjeleníti Olivecronát, a híres svéd sebészt, a hitet, hogy meggyógyult, eleve szeretjük az Utazás a koponyám körült. Annak ismeretében különösen van miért szeretni a könyv szellemét, hogy mi, az utókor tudjuk, hogy két évvel a műtét után, nyaralás közben Siófokon meghalt.
   
   Végére egyetlen kérdés maradt. Ha ennyi mindent szeretünk Karinthyban, akkor mit nem szeretünk. Ez az. Azt nem szeretjük benne, hogy nem tudjuk, mit nem szeretünk benne. Ez is a tökéletesség bizonyítéka.
   
   

2004-06-23 12:48:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Minden gyerek jusson el színházba – de hova és mire?

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]