Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Rövidre vágva
[ Nemzeti Táncszínház ]
fotó Ajpek Orsi
 
Dátum: 2019. július 17. szerda    Mai névnap(ok): Elek, Endre, a - a - a
Talált interjú + Szorongás orfeum
   „Z.! Úgy rémlik, télen nem kapásból utasítottad el, hogy megnézd Peer Krisztián darabját, a Szorongás Orfeumot. Kiderült, hogy nagyon ötletes, izgalmas, szeretnivaló stb. kis darab az, egész rajongótábora támadt azóta. Nagyon jó a végző színészosztály is, mely játssza, megható Peer, aki végig izgulja és táncolja oldalt vagy hátul stb.

Talált interjú: Peer Krisztián (06. 13.)
   
   A siker éltet
   
   

   „Z.! Úgy rémlik, télen nem kapásból utasítottad el, hogy megnézd Peer Krisztián darabját, a Szorongás Orfeumot. Kiderült, hogy nagyon ötletes, izgalmas, szeretnivaló stb. kis darab az, egész rajongótábora támadt azóta. Nagyon jó a végző színészosztály is, mely játssza, megható Peer, aki végig izgulja és táncolja oldalt vagy hátul stb. Jövő hét kedd-szerda-csütörtökön adják még a Millenárison, aztán szétszélednek a végzett színészek, és soha többé. Nincs kedved ez alkalomból vonatra ülni? Azt nem tudom, hogy jutnál haza, mert 11 után ér véget.”
   
   Kapóra jön egy előadás a Színházművészeti Egyetemről - írja Koltai Tamás. Tanintézeti produkció ritkán kritizálandó, abban a pedagógia fontosabb, mint az esztétika. Nem a Goldoni- vagy a Csehov-megoldás lényeges benne, nem is a tehetség, ott próbálni kell, még inkább kipróbálni a belső lehetőséget, a szélsőséges esélyt, a "tól-ig"-ot, a tévedést is; szinte kötelező tévedni, hogy legalább az iskola kapuján ne az a tévedhetetlenül rutinos színész lépjen ki, akivé majd később válik. Az egyetemi vizsga nem tartozik a nyilvánosságra; a közönségre, persze, igen, mivel közönség nélkül nincs színház, de ebből nem következik, hogy a vizsgaelőadás kritikai megítélés tárgya (kivéve, ha a kritikus a növendék tanára).
   A Szorongás orfeum az Ódry Színpadon mégis említést érdemel. Hegedűs D. Géza osztálya játssza, többek ötlete alapján Peer Krisztián szövegelte, Pacsay Attila zenésítette, Simon Balázs rendezte. A színlap revünek mondja, az is, az élet borzalmasan vulgáris, drasztikus, hétköznapi abszurdjainak placcra (kifutóra) tett etűdsora. Nyers, érdes, kíméletlen. Kínosan röhejes. Mégis szeretetre méltó. Életállapotok - gyereklét, öregség, szerelem, család - önkínzó kicsúfolása. Vad dühvel és kajánsággal kidolgozott, üvöltő fájdalommal pamfletírozott moralitás. Egy nemzedék világlátása. Cinizmustól mentes provokáció. A felszín: jópofaság, otrombának látszó támadás az értékek ellen. A mély: szembenézés a kietlenséggel. Szakmai szinten: a szerepjátékok élvezete, a songok artikulált unisonója. Sok arc, erősebb-gyöngébb személyiségek, akiknek közös mondanivalójuk van, és együtt erősek. Az ember hinni kezd a színházban. Amíg bele nem botlik a soron következő lagymatag előadásba.
   
   ********
   
   Az önbizalom varázsa
   


   Peer Krisztián 1974-ben született Dorogon, 1992-ben vették fel az ELTE magyar, filozófia, esztétika szakjaira, 1990 óta publikál verseket, kritikákat és prózát. Verseskötetei: Belső Robinson (JAK-Pesti Szalon, 1994), Szőranya (Palatinus, 1997), Név (Palatinus, 1998). Következő (vaskos) verseskötete a jövő évi Költészet Napjára jelenik meg a Palatinusnál, munkacíme: Kell, hogy oka legyen; Fallosz-monológok (álnéven, 2002.)
   
   ELEX: Mennyiben segített az ELTE, hogy költő legyél?
   
   P. K.: Túl egyszerű lenne azt mondani, hogy egyáltalán nem segített - ami igaz ugyan, de egyáltalán nem szép (tőlem, hogy ezt mondom). Költőnek lenni - ezt például nem tudom, hogy mit jelent. Azt, hogy verseket írtam, azt, hogy ezt tervezem a jövőben is, vagy azt, hogy mindezt "hivatásszerűen" űzöm? Mettől és mitől vagyok költő, és ha az lettem, onnantól az vagyok-e mindig? Most - így első ránézésre - inkább csak interjúalany. A személyiségemen biztosan csiszolt valamennyit az Egyetem, és a verseimben megszólaló lírai én legtöbbször elég egyszerűen levezethető ebből a személyiségből. Olyan verseket kellett elolvasnom, amilyeneket biztosan nem olvastam volna el, ha nem a magyar szakra járok (viszont azért jártam oda, hogy verseket kelljen olvasnom). Sinclair Lewis egyszer holtrészegen ment be valamelyik amerikai egyetemre creative writing kurzust tartani, feltántorgott a katedrára, és elüvöltötte magát: "Ki akar itt író lenni?!" Minden kéz a magasba lendült. "Akkor takarodjanak haza írni!"
   Azt azért még elmesélem, hogy a "költőségem" miképpen segített elvégeznem az Egyetemet (ami idáig még nem történt meg - két éve az abszolutóriumnál tartok). Túlfutó voltam, sokadszor vettem fel a "régi magyart", ehhez dékáni engedélyek tömege kellett, az írásbelim azonban nem sikerült (konkrétan azért, mert a két Bethlen önéletírásait olvastam inkább el, mint mindenféle szemelvényeket). Na, gondoltam, akkor a nevemből élek - történt már ilyen korábban -, bekopogok a KSI-hez, nagy levegő: "Jó napot, Peer Krisztián vagyok!" Hosszú csönd. "És?" Elkullogtam. Másnap - nem tudom, milyen megfontolásból - a tanszéki hirdetőn megjelent egy kiírás a következő szöveggel: "Méltányossági szempontból könyörület pótírásbeli." A nevem pedig már eleve oda volt írva.
   
   E.: Az egyetemi élet milyen formában hatott a költészetedre?
   
   P. K.: Ha az ember megismer egy csajt az Egyetemen, akkor az a csaj az egyetemi élet parányi szelete? Nyílván nem. Az egyetemi élet olyasvalami, ami szervezettséget mutat, az ilyen dolgoktól viszont én meglehetősen viszolygok. Az Egyetemen megismert emberek (tanárok és diákok) inspiráltak; jó, ha az ember olyan körben mozog, ahol valamennyire figyelnek arra, amit csinál, és nem csak akar, tud is imponálni a környezetének a verseivel. Ettől függetlenül leginkább az hatott a költészetemre (és az egyetemi pályafutásomra), hogy akkoriban délelőtt is lehetett alkoholt vásárolni a HIKK-büfében.
   
   E.: A Sárkányfűnek adott korai interjúdban azt mondtad, hogy az életben elkövetett bűnök megbocsátatnak az irodalmon keresztül. Érvényesnek tartod-e még ezt a kijelentést?
   
   P. K.: Nem, nem bocsátatnak meg, de ezt már akkor is ironikusan mondtam, vagy ha nem: bocsánat. Már magát a bűn fogalmát is sokkal problematikusabbnak gondolom, mint akkor. Beszéljünk inkább frusztrációról és bűntudatról. Ölni bűn, berúgni, félrekúrni nem az. Azt azonban továbbra is tartom, hogy az írásnak - nálam - van terápiás szerepe is, ám ettől még a költészet feladata (ha van ilyen) nem az, hogy költők lelkét rakja rendbe. Esetemben egész jól működik az az írói metódus, mely szerint az elemzés, a végiggondolás, a formálás által eljuthatunk addig az ősmasszívumig, amely se nem jó, se nem rossz, egyszerűen csak masszív. Ilyenkor puszta médiuma vagyok a nyelvnek és a témának (ha egyáltalán elkülöníthető ez a két dolog), persze nem mindegy, hogy milyen médiuma.
   
   E.: Amikor az első köteteddel beléptél az irodalmi életbe, az ELTE neve, hogy ott tanulsz, jelentett-e számodra valamilyen előnyt vagy védelmet?
   
   P. K.: Nem. Nekem addigra már akkorára növelt egóm volt - azóta csak faragok belőle -, hogy úgy gondoltam, az ELTE lehet büszke rám.
   
   E.: Egy most induló fiatal költőnek mit tud adni az ELTE?
   
   P. K.: Ösztöndíjat. Azt a - meglehet hamis - érzést, hogy nincs egyedül. Tájékozódási pontokat. Kemény kritikát és hozsannázást. Tehetséget nem. A mesterséget meg lehet tanulni szemináriumokon, de a mesterségbeli tudás - hacsak nem pusztán azt akarjuk fitogtatni - bőven nem elég ahhoz, hogy megtöltsük a "rettenetes, fehér papírt". Ilyenkor ugyanis nem csak a jambusra kell ügyelni, hanem arra is, hogy ne hazudjunk, azaz megtörjünk minden készen kapott gondolati, nyelvi, vagy akár formai sémát. Az Egyetemen ezeket a sémákat sajátíthatjuk el.
   
   E.: Felnőtt utánad még egy nemzedék. Hogyan éled meg, hogy huszonhét évesen nem tartozol a fiatal generációba?
   
   P. K.: Annak ellenére, hogy az életkor és az irodalmi életkor más, azaz a mostani legfiatalabbak kábé egyidősek velem, valóban nem élvezhetem már a "fiatal íróság" előnyeit, részben ez az oka annak, hogy eladósodtam, és az adósság-menedzselés nem az a kimondott méznyalás. A fiatal íróknak járó ösztöndíjakat már bekanalaztam, ami pedig utána jön, ha jön, az még odébb van pár évvel. Másfelől viszont, ha valami igazán idegesítő az irodalommal kapcsolatban, akkor az a kortársi reakciók túldimenzionálása és a generációzás.
   
   E.: Mit gondolsz, lesz-e olyan életszakaszod, amikor a fiatal tehetségek felkarolását személyes ügyednek tekinted?
   P. K.: Szoktam hangoztatni, hogy mindent magamnak és a tehetségemnek köszönhetek, persze ez sem teljesen igaz kijelentés, inkább csak az első generációs értelmiségi bűntudat-hárító mechanizmusa. Az életemben sok "atya" volt, több is, mint kellene. Minden szerkesztő abban utazik, hogy tehetségeket fedezzen fel, engem egy évben legalább ötvenszer fel is fedeztek. Ettől én óvakodnék, fedezze csak fel mindenki - ha tudja - magában a költőt. Az írásairól azonban bárkivel szívesen beszélgetek, megdicsérem, ha az segít neki továbblépni, viszont ha nem tetszik az írás azt sem titkolom. Ez így volt eddig is, így lesz ezután is. Amit biztosan nem fogok sohasem megtenni, hogy szerkesztőknél beajánlok ifjú titánokat, mert ez a Kádár-rendszer monolit jellegű irodalmi struktúrájában való közlekedés sajátossága volt, és annak már szerencsére vége. Ám ettől még borozás közben betámadok néha, és egy-egy általam jónak tartott szerzőt (nem, nem engem) visszautasító szerkesztőnek elmondom, hogy vagy nem lát a szemétől, vagy nincs is neki szeme, csak pozíciója.
   
   Kapcsolódó cikkek:
    Karafiáth Orsolya: A szex, mint a pizza (diskurzus Peerrel)
    Peer: "A szexualitást tabusítják– gondoljunk csak arra, hogy az ORTT milyen sebességgel csap le csupán csak arra, ha lankadt farok megjelenik főműsoridőben… Ez a fajta cenzúra szépen jelzi a ködösítést a szex körül."
    Tövishírek 2. - Hill Ferenc (Peer Krisztián): Pénzt akarok! (Fallosz monológok)
    Vagina fallosz nélkül mondd, mit ér? Nem is árválkodhatott sokáig magában egy bizonyos Eve Ensler kompilálta A Vagina Monológok a könyvpiacon (amely a Thália színház hasoncímű előadásával együtt gerjesztik egymás sikerét), mert egy bizonyos Hill Ferenc is megszimatolta a páratlan lehetőséget a nemi szervek megszólaltatásában, és előrukkolt a Fallosz monológokkal...
    Peer Krisztián: Két nap tavaly őszről
    TV-Töwis: Irodalmi mélyrétegek (alkohol, drog, zöldségek)
    A beszélgetés végső szimmetriáit teremti meg ezzel. Mert mi volna az alapkérdés, ha irodalom és szerek? Segít a munkában, hátráltat a munkában. Ha szövetséges, ha bizonyos határon belül szövetséges, jöhet, menjünk együtt. Nevezzék bárminek. Legyen alkohol, legyen drogféleség, legyen rohadt alma, legyen csipkés bugyogó. De ha hátráltat a munkában, le kell választani, csak a megfelelő időszakokban csatlakozhat.
   

2004-06-13 11:10:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Sztehlo Gábor 110 éve született

Karosi Bálint - Existentia

55 éve ezen a napon

Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]