Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

DV8 Physical Theatre: Just for Show
[ Trafó ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2020. május 25. hétfő    Mai névnap(ok): Orbán, Urbán a - a - a
Új Könyvpiac - április
Pécsi Györgyi: Üdvözlet az Olvasónak!
Aki teheti, ne hagyja ki a Kongresszusi Központot. Több jó program miatt sem. Most csak egyet említek. Két Nobel-díjas íróvendéggel találkozhatunk: Kertész Imrével és Günter Gras-szal, a díszvendég Németország írójával. A német Günter Grass és a magyar zsidó Kertész Imre közös föllépése több gesztusnál, szimbolikus jelentőségű. „A múltat be kell vallani”, írta József Attila; mondani sem könnyű, megtenni kifejezetten nehéz. Mindkét író egyebet sem tesz, mint a múltat vallja be, mit sem törődve divattal, „modernséggel”. Véletlenül sem szórakoztatni akarnak, hanem arra kényszerítenek, hogy teljes komolysággal gondoljuk el, értelmezzük újra múltunkat, történelmünket. Akkor is, ha fájdalmas emlékek szakadnak föl.


   Új Könyvpiac - április
   
   
   1. A címlapon
   

   A régi Magyarország képeslapokon – A 19. és 20. század fordulójának nevezetes városai és tájai jelennek meg a legszebb fekete-fehér és színezett képeslapokon: Pozsonytól Kézdivásárhelyig, Poprádtól Fiuméig, Kőrösmezőtől Pancsováig. A reprezentatív kiadvány a magyar kultúrtörténetnek is fontos dokumentumegyüttese. Az irodalmi szövegeket Domokos Mátyás, a képeket Cseh Mária és Szarka Anita válogatta – kiadta az Osiris Kiadó.

   
   2. Kontra - túl a gyermekkoron
   
   

Kontra Ferenc

   „Aki nem akar önmaga lenni, az ne is írjon semmit. Se zenét, se szakácskönyvet” Interjú Kontra Ferenc Újvidéken élő íróval.
   Az írói alkatok sokfélesége voltaképpen két fő forrásból eredeztethető: az egyik nagy csoportba azok tartoznak, akik képzeletüket szárnyaltatva alkotják műveiket, a másikba pedig azok, akik folyton a maguk és a világ megismerésére törekedve emlékeikből és tapasztalataikból merítik a létrehozandó műalkotás anyagát, az irányultság és a szándék mindkét irányzat esetében eleve meghatározza az alkotás esztétikai létmódját is. Kontra Ferenc a második csoportba, az önfaggatók körébe tartozik, ez mostanára végérvényesen eldőlt. Írt eddig verset, drámát, meseregényt, gyermekelbeszélést, novellát legtöbbet, regényt, naplóregényt, amelyekben az alkotó én mindvégig jelen van, legközvetlenebbül a történések megélőjeként, máskor pedig olyan közvetítő médiumként, aki hallotta az elbeszélt történetet, akinek elmesélték mások a maguk életét, vagy újsághírt olvasva rekonstruált novellába eseményt, ritka esetben fordult elő, hogy valamit úgy meséljen el, mintha megtörtént volna, de előfordult, és az ilyen jellegű novellái se arról tanúskodtak, hogy fikciójának a fantáziáig való kiterjesztése tévút lett volna. Az elmúlt két évben megjelent trilógiája (Gimnazisták, 2002; A kastély kutyái, 2002; Farkasok órája, 2003) azonban végérvényesen önköreibe vezette az írót, aki a tizenegyedik könyve megjelenését követően közölte az olvasóval, hogy túl van a gyermekkor leírásán [...].
   Kontra válaszaiból kiderül, hogy ő mindig drávaszögi író marad, hogy némely pályatársak dehonesztálóan nyilatkoznak a határon túlra rekedt pályatársakról, hogy csak annak van értéke, amiben munka van, hogy a német pedantériának nincs párja, hogy a „Farkasok” című kötetet a szerkesztő végigbőgte, hogy éppen eleget cipelte mások keresztjét. És még sok minden kiderül. Az viszont újra nem derült ki, hogy kik volnának azok az anyaországi magyar írók, akik őt, Kontra Ferencet a Dunába-lövendők listájára szerkesztették. Pedig Kontra Ferenc jelen írói korszakának - számomra - ez volna az egyik, ha nem az egyik sarkalatos kérdése. A többi úgyis kiderül előbb-utóbb.
   
   3.Mednyánszky-könyv a Kossuth Kiadótól
   
   


   A télen hagyta el Budapestet a nagyszabású Mednyánszky-kiállítás, felutazott Pozsonyba, onnan majd, szűkebbre fogva, Bécsbe vándorol - és többé nem fogjuk viszontlátni a Szlovákiában és idehaza szóródó festményeket, rajzokat így együtt, ily csodálatos illeszkedésben. A szlovák és magyar művészettörténészek, múzeumvezetők, kutatók és szervezők együtt munkálkodásának hála, a Magyar Nemzeti Galériában olyan művészeti esemény történt, mely átformálhatja hagyománytudatunkat, magyarán szólva büszkék lehetünk arra, hogy ekkora s ilyen autonóm festő dolgozott ebben a régióban, járván – inkognitóban – a Monarchiát, majd annak roncsát, a harctereket. És talán örömet tartogat számunkra, hogy a modern művészet több is és más is, mint aminek véltük: szintetizáló, az örökkévalóságban tükröződő arca is van.
   Báró Mednyánszky László (1852–1919) személyiségében és művészetében benne remeg a modernitás minden idegfeszültsége, ám az opus és egyes művek külön-külön is elviszik ezt a megváltás irányába, sőt küszöbére, ahol valami különös átfordulás történik. Malonyay Dezső gondolata jár ennek a borzongató pillanatnak a nyomában: „Minden tájképe egy-egy dráma, legtöbbször tragédia színtere, ahonnan az imént távoztak a szereplők, vagy jönni fognak megint”, írja a mára elfeledett esztéta, egy másik korabeli kritikus pedig „az ég kárpitjának meghasadása” előtti percet látta feltűnni a képeken.
   
   4. Kányádi 75 éves
   
   Tanulmányok Kányádi Sándorról címmel jelentetett meg összefoglaló gyűjteményt a debreceni Kossuth Egyetemi Kiadó. „Az összegzés idejét éli, a számvetését, hogy szülőfalujából, Nagygalambfalváról, amelyik mindig is vonatkozási pontot jelentett számára, hová, mennyire jutott.” - írja Márkus Béla a recenzióban. „A tanulmányok alapján nemcsak az rajzolódik ki, hogy a mai magyar irodalom talán legnépszerűbb, legolvasottabb költőjének pályáján miként kapcsolódott össze személyesség és egyetemesség,, hanem az is, hogy a kor, a XX. század második fele és a XXI. eleje mennyire segített avagy akadályozta e szintézis megteremtésében.”
   
   
   5. Irodalmi ösvények
   
   


   Az irodalom rövid története I. A kezdetektől a romantikáig. „A kétkötetesre tervezett mű első kötete, a magyar és a világirodalmi fejleményeket párhuzamosan tárgyalva, korszerű irodalomtörténeti összefoglalást nyújt a kezdetektől a romantikáig. A szerzők egyetemi oktatók, ezért napi gyakorlatuknál fogva gyümölcsözően alkalmazták az irodalomtudomány legújabb vívmányait és kutatási eredményeit. Szerb Antal ma is népszerű, de sok szempontból elavult vállalkozása óta ez a könyv a magyar és egyetemes irodalom történetének első népszerű, tömör és közérthető összefoglalása, amelynek minden művelt ember könyvespolcán ott kell lennie.” - hirdeti a kiadó.
   „Bárhogyan is legyen: a fülszöveg marketing-lépését - minden művelt ember könyvespolcán ott kell lennie - ne tessék túlságosan komolyan venni! Hátha csak porosodna, a műveltség meg elmaradna” - jegyzi meg a könyvismertetés utolsó bekezdésében Balázs Sándor.
   „(Egyébként is: kizárólag erről volna itt szó, s nem esik több a latba?!) Persze a komoly szándékú, megrögzött könyvforgatók számára úgyis kikerülhetetlenné válik e kötet; az irodalommal éppen most randevúzgatóknak padig hasznos kézikönyv lehet. Nem az irodalmi alkotások helyett, hanem azok háttereként.”
   
   6. Tandori
   
   


   amúgy tandorisan, ahogy: Tandori Dezső olvas(a)ta: • Útikalauz + irodalomtörténet + művészettörténet + et + periféria + centrum A technikai csodák jövőjéről láttam filmet írásom szünetéül, és csak ezekhez, a két kilométer hosszúra, három futballpálya szélességűre tervezett úszó lakószigethez, az említett hidakhoz, én-nem-tudom-mikhez hasonlíthatom Virginia Woolf tökéletességét. Mely nem hideg, nem hivalkodó, ebben a regényben külön megindító is, jól jelzi az Európa Kiadó talán legmeghatóbb regénye a szerzőnőnek, ám nem könnyzacskóinkra apellál, hanem egész lényünket rendíti meg.
   D. Magyari Imre Bécséről, Kenyeres Zoltán tanulmánykötetéről, Virginia Woolf Tandori fordította A világítótornyáról (fordítóként nem éltem hiába). Tandorit mindig élmény olvasni. Annak, aki szereti - forma és tartalom tekintetében. Ha a Tandorikedvelő olvasó nem talál más egyéb folyóiratokban Tandori-művet, könyve se jelent volna meg az adott hónapban, az Új Könyvpiac 18-19. oldalán mindig olvasható aktuális szemléje.
   
   
   
   

2004-04-26 06:24:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Születésnapi levél - Taub Jánosnak

Nemeskürty István, a nemzet Tanár ura 95 éves lenne

Vetró-Rózner-Bereményi: Magyar Copperfield

Volt egyszer egy Nép (Nemzeti) Színház

Wisinger István – Egy elme az örökkévalóságnak

Húsvét - ahogy lehet

Egy-Másért… Felhívás

Rendkívüli támogatás a színházi világban

Gnandt J a Magyar Ezüst Érdemkereszt polgári tagozata kitüntetésben részesült

Shahid Nadeem -

Születésnapi levél - Sík Ferencnek

Felhívás

A Békéscsabai Jókai Színház a veszélyhelyzet idején

Budapest Bábszínház Youtube-on

Március 20. a gyermek- és ifjúsági színházak nemzetközi ünnepe.

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]