 |
Dátum: 2021. január 17. vasárnap Mai névnap(ok): Antal, Antónia |
a - a
- a |
|
|
Korunk 2003. 07. |
|
|
|
|
Kisiskolásként, a nyolcvanas években, már nagyjából tudtam, hogy mi a „nép ópiuma”, hogy a „templomba járás” megvetendő, olyat is hallottam felnőtt szájából, hogy „szentfazék” (a rendszeresen ministráló kisfiúkat nevezték így egyes volt tanáraim, tanítók stb.) – viszont azt is tudtam, hogy mindez csak üres retorika, felszínes csevely. Mert az elsőáldozással nem lehetett játszani. Ugyanúgy, ahogyan a pionírrá avatás, hogy így mondjam, kötelező rituálé volt, elsőáldozni is kötelezően kellett.
|
|
|
|
|
|
|
|
Vajda Mihály beszél arról – többek között az Ilisszosz-parti beszélgetésekben is –, hogy az abszolút érvényre törekvő filozófiai diskurzust történetekkel kellene felváltanunk. Magyarán, ha jól értem: a filozófiai kategóriák „áll-ványát”, melyekkel nem igazán férünk hozzá a személyhez, le kellene cserélnünk történetmesélésre (és akkor nyilván ez lenne a filozófia nyelve), még egyszerűbben: azok vagyunk, aminek önnönmagunkat elmeséljük.
És hát ez az egyetemességigény egyfajta „feladását” is jelentené. Vagyis történelmünk, történeteink sajátként való megélését. Alig hinném, hogy e kérdéskörnek – amolyan lakmuszpapírszerűen – lenne jobb fokmérője, mint a történelmi egyházainkhoz való viszony. És hogy ezt alátámasszam, el kell mesélnem egy személyes történetet.
Kisiskolásként, a nyolcvanas években, már nagyjából tudtam, hogy mi a „nép ópiuma”, hogy a „templomba járás” megvetendő, olyat is hallottam felnőtt szájából, hogy „szentfazék” (a rendszeresen ministráló kisfiúkat nevezték így egyes volt tanáraim, tanítók stb.) – viszont azt is tudtam, hogy mindez csak üres retorika, felszínes csevely. Mert az elsőáldozással nem lehetett játszani. Ugyanúgy, ahogyan a pionírrá avatás, hogy így mondjam, kötelező rituálé volt, elsőáldozni is kötelezően kellett. Az előbbit a párt, mittudoménki parancsolta, utóbbit viszont senki. Illetőleg nagyon meglepődött volna mindkét nagyanyám, ha nem veszek részt rajta. Bár édesanyám a városi Pionírház (most már Tanulók Háza) igazgatónőjeként központilag el volt tiltva a templomtól, a feljelentést kockáztatva hittanórára járatott, és részt vett azon a szentmisén, ahol először vettem fel ezt a szentséget.
Ha most tömören össze akarnám foglalni e történet magvát, akkor így fogalmaznék: jellemző kelet-közép-európai tudathasadás. Ugyanilyen szkizofrén viszonyulásmódokról beszélhetnénk manapság – ellenkező előjellel.
Merthogy feltehető a kérdés: le kell-e mondanunk a panaszról? Az alább közölt Ricoeur-szövegrészletet (és folytatását) épp ezért küldtük ki több gyakorló teológusnak: „…A gyászon túl néhány magányos bölcs azt az utat járja, melynek végállomása a teljes lemondás magáról a panaszról. Bizonyos emberek képesekké válnak rá, hogy a szenvedésnek valamiféle nevelő és megtisztító szerepet tulajdonítsanak. De ki kell mondani, hogy ez az érzék nem tanítható: csak fölfedezni lehet vagy újrafölfedezni. S talán joggal lehet lelkipásztori célkitűzés tárgya megakadályozni, hogy amennyiben egy áldozat tesz szert erre az érzékre, ez ne indítsa önvádra és önpusztításra.”
És magától adódik a következő kérdés: ki az, aki panaszkodhat?
Ha már Ricoeur Jóbra hivatkozik: azt hiszem, szenvedéstörténete minden Kelet-Közép-Európában, még pontosabban, a volt szovjet tömbben élő közösségnek van. Saját története. És ehhez a történethez szervesen hozzátartoznak egyházaink.
És amennyiben létezett szolgálat – megint csak a hangzatos retorikán túl –, egyházainkról el lehet mondani: ők tényleg szolgáltak. Megvan a saját történetük.
D. Sz.
|
BALLA BÁLINT • Kultúra és szűkösség
„A szenvedésnek csak a vége ad(hat) értelmet”
(Jakab Gábor, Marjovszky Tibor, Szentpétery Péter, Geréb Zsolt, Fazakas Sándor írásai
– Demeter Szilárd bevezetőjével)
JAKABFFY TAMÁS • Dogma és hitvallás
TAMÁSI ZSOLT • Istenkép és vallásos nacionalizmus a román politikai
diskurzusokban (19–20. század)
IAIN MURRAY • A puritánok reménykedő jövőszemlélete (Pásztor Péter fordítása)
CSÁKI ROZÁLIA • Zsidó–keresztény párbeszéd
SZILÁGYI GYÖRGYI–FLÓRA GÁBOR • Változó vallásosság
OLÁH DÉNES • Aki az ifjúságot szereti, az megváltoztatja önmagát
SZABÓ T. ANNA • Virrasztás, Nyersanyag (versek)
TAMÁS PÁL• Bizalmi alkuk és szolidaritási operátorok
TOLL
LÁSZLÓFFY ALADÁR • Homok Sapiens
HORVÁTH ANDOR • Három kép
LÁSZLÓ FERENC • Reformáció: dúlás és építés
VILÁGABLAK
RAB ÁRPÁD SZÖRÉNY • Szent, profán, internet
HISTÓRIA
GÖMÖRI GYÖRGY • Katolikusok Erdélyben egy 1715-ös angol könyv alapján
MŰ ÉS VILÁGA
SZÁNTAI JÁNOS • Kolozsváros filmfőváros (Filmszem)
KÖZELKÉP
DEMETER SZILÁRD–ÁRUS LÁSZLÓ–RADNÓTHY-SZAKÁCS ALBERT • „…barátságot közvetíteni Krisztus és a fiatalok között” (interjú)
KORUNK KÁVÉHÁZ
Kolozsvári jövő
TÉKA
VISKY ANDRÁS • Kivándorlás a kereszténységből (Exercitia spiritualia)
MÓRA ZOLTÁN • Szabó T. Anna harmadik verseskötete: Fény
BURA LÁSZLÓ • Írói életút és korrajz
KÉP
HEIM ANDRÁS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
Szakonyi Károlynak
|
|
Mindenek előtt: nem szép félrevezetni a világot! A Németh Lajos lehet, hogy nyolcvankilenc éves, de a Szakonyi Karcsiról senki nem hiszi el, hiába csináltatott magának jó pár éve ilyen szép ősz maszkot. (Kadelka Lászlótól) |
|
[ Archívum ]
|
|
|
|