Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

A vadkacsa
[ Katona József Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. szeptember 19. csütörtök    Mai névnap(ok): Vilhelmina a - a - a
Tövis-fregoli: Bárka - 2003. 3. szám (folyóiratszemle 6 pontban)
   Remélhetően nem csak a Bárka, de Grecsó is profitál a személyes kapcsolatból, mert neki sem ártana meg egy rendes kiadó, pl. az AB OVO, amelyik kiadó egyenként odafigyel íróira, megelőlegezi, és kipofozza belőlük a megelőlegezett, leszerződött regényt, más egyebet. Grecsó a korosztály egyik legtehetségesebb prózaírója (remélhetőleg felhagy irodalom manapság legkönnyebbik ágának mívelésével, és végleg elfelejti, hogy költőnek indult.)


   
   
Bárka - 2003. 3. szám
   
   
   1,
   

   A Bárka idei harmadik számát forgatva az olvasó első benyomása az, mintha a szerkesztők a kelleténél jobban koncentrálnának az aktuális trendekre, de a gondolat annak köszönhető, hogy némiképp túlteng - helyből rugaszkodásra - Vámos Miklós, az író és tévésztár-műsorvezető (fotó). Vámos óriási regényrészlettel zárja az Irodalom-, és testes, jól szerkesztett - óriási - interjúval nyitja a Műhelyblokkot „Ahhoz, hogy egy „ő”-t befogadj, hely kell az „én”-ben” talányos, de mozdító címmel. A könyvtári beszélgetésből készült szöveg - bár Vámos esetenként szétfecsegi, Grecsó bele-belekérdezhetett volna, ha veszi a bátorságot - , érdekes, izgalmas, aki műhelytitkokra kíváncsi, olvassa el. Vámos annyira profi, amennyire profi nincs is irodalmárok között. Eddig nem volt. Tudtunkkal
   
   2,
   

   Remélhetően nem csak a Bárka, de Grecsó is profitál a személyes kapcsolatból, mert neki sem ártana meg egy kiadó, pl. az AB OVO, amelyik kiadó egyenként odafigyel íróira, megelőlegezi, és kipofozza belőlük a megelőlegezett, leszerződött regényt, más egyebet. Grecsó a korosztály egyik legtehetségesebb prózaírója (remélhetőleg felhagy irodalom manapság legkönnyebbik ágának mívelésével, és végleg elfelejti a költői indulást.)
   
   3.
   

   Ugyanakkor a Bárka idei harmadik száma - Parti Nagy Lajos három kiscsodájával, a Csigabú, a Pékszombat és egy Jékely-mottóra („mi kétezerben nem élünk, szegénykém”) épülő Az agyal habja című versekkel indít, bizonyítva, hogy az előző bekezdés utolsó mondatában nincs igaza a rec.-nek. Mert miért is volna mindig? PNL a kevés kortárs költő egyike, akit -, hogy a kígyó farkát is értsük, miért mozdul, ahogy mozdul (a másik: KE, kiegészítésül, betűzésül) - kötelező elolvasni. Ha nincs kalapunk vershez alkalmasint, ami előfordul a megváltozott világban, könnyen elérhető helyre rakni, kinyitva.
   
   4.
   

   Berniczky Éva (fotó) miatt késik ennyit ez a szemle 6 pontban. A tövis-rec. képtelen megbirkózni ekkora bekezdésekkel. Elfárad. Utoljára egy Lugossy Gyula nevű elveszett magyar írótól, a magyar-francia új regény úttörőjétől volt képes kétezer karakternél hosszabb bekezdésekkel megküzdeni a hetvenes évek elején (azóta se érti, mi a csudának). Végül, mert Berniczky-kötet várható a közeljövőben, elszánta magát. Finom kis abszurd. Halál, liftút, varjak, vajákosok, nőszöveg, de nem rossz. Ami baja, az ő baja. A rec. rosszul érzi magát a túl komor - túl irodalmi - szövegek alatt. Hiányzik, ha nem pislant ki fancsali képpel a szerző, ha nem láthatni más, csak az irgalmatlan irodalmat, nem érezhetni mást, csak irodalom iszonytató súlyát.
   
   5.
   

   Ezért is volt üdítő egy másik nő prózájával zárni. Szilágyi Noémi Ildikó kisdolgozata a szőrtelenítés és megélhetés egyeztetéséről beszél. „Egyik pasim mindig azzal cukkolt, hogy a szőrtelenítés már csak itt Kelet-Európában divat ám. Ok, drága, mondtam erre én, majd ha elviszel valahová, alkalmazkodom a környezethez. (De nem vitt.)” Nohát. Amilyen gyagya kis mondat, olyan fontos a szerepe a szövegben, és olyan emlékezetes. Úgy látszik, az írónő is tudja, amit a rec., az író élete apróságaiban rímel az olvasóéra. Ott kell hát elkapni, ahol a legérzékenyebb, legfogékonyabb.
   
   
   6.
   

   Payer Imre (fotó) tanulmánya Parti Nagyról és a „rontott újraírás poétikájáról”, a groteszk és az újszenzibilitás hétköznapi viszonyrendszeréről talán segíti az eligazodást Parti Nagy szerteágazó életművében.
   Fodor Miklós két verseskötetről, Prágai Tamás Sötétvilágos és Végh Attila Óda a nemléthez címűekről ír határozottan kedvrongáló címkombinációval - főcím, alcím: A létesülő lélek lenyomatai, így alliterál a -, és így tépi meg a versszerető lelket az al: A metafizikai határtapasztalat költői. Ohh! Mintha egyenesen valami irodalommélyítő kurzus fejtágítójáról robbant volna be a Bárkába. Ha a címválasztással kívánta lesúlyozni a két fiatal költőt, sikerült.
   Annak idején a rec.-nek úgy tanították a címválasztást, csak abban az esetben adj az anyagnak két címet (főcím=x/alcím=/y; x/mert/y; x/avagy/y), ha vállalod a kockázatot, mindkét kedvezményezett tábort (mély/pop)elriasztod. A kozkázat nagy persze, még úgy is, ha jól választod meg a két különböző hangulatú/jelentésű/szerkezetű címet. Tövis-rec.-et a a címkettős befékezi: nem rohan a könyvesboltba. Azt mondja: meglátjuk.
   Azután meglátja: „A lélek nem az, aminek ma mutatkozik: ez a szilárd sejtelem a meghasonlás okozója.
   Maga a sejtelem ezek szerint bajsejtelem. Ebből a balsejtelemből vezethető le e két költészet komor, olykor tragikusan vagy ironikusan drámai alaphangja.” Na, ennyi. Beüt a gyanú, a kritikust egy ellenséges kiadó rossz-szándéka mozgatja, az terve, hogy tönkreverje a kiadókat.
   Végül - kellemes meglepetésként - Papp Endre a Vasy Géza Kilencek-kötetről. pontos történelmi tablóval, meglehetősen pontos tradíció-térképpel, remek összegzéssel Vasy szerepéről, nem hagyva ki az önmagának adott esélyt, hogy búcsúzóul odakúrjon egyet Esterházynak a nemzeti kultúra nevében.
   *
   2003. Bárka-szemle
   Szécsi Noémi: JÓ SZELET! (Bárka-est a Ludwigban)
   
   Könyvheti interjúk 2003.: Grecsó Krisztián, Payer Imre
   

2003-06-30 13:39:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]