Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Máli néni
[ Magyar Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 16. vasárnap    Mai névnap(ok): Jusztin, Jusztina a - a - a
Gála harmadszorra
Avagy csak kontrasztosan
POSZTÁR, avagy a III. POSZT díjkiosztó gálája. Mit lehet tenni, végigtapsoltuk a töméntelen díjat, mindegyiket át kellett adni. Örültünk minden díjazottnak. Van, akinek még jobban örültünk. Ám léteznek olyan helyzetek, amelyeket egyszerűen képtelenség elviselhető módon menedzselni. Amikor sajnos az embernek égnek áll a hátán a szőr.

Ez volt a POSZT történetében a legszínvonalasabb gála. Az első kirívó nívótlanságán lehetett szórakozni (nem jutott rá erő talán) és a Gothár rendezte jelenet újszerűségével hódította el a tapsot (az összes előadásból egy-egy szereplő elmondta a magáét, ügyesen, szerkesztett formában). A második gála csúfságából, csak Szombathy Gyulára emlékszem, hogy mennyire rosszul tátogott. A playback műfajtalansága nem illett a hely szelleméhez, jobb lenne nem is emlékezni rá.
A harmadik gála egészen másképpen sikerült. Ez az első, amelyikről már írni is érdemes. Először is, szerencsés ötletnek bizonyult, hogy Jordán Tamás vezette a műsort.

 
 

Kedves volt, néha elbűvölő, mosolygott, nem tűnt fáradtnak, poénkodott, valódi házigazdáként felvállalta saját fogyatékosságait is. Jól-rosszul, de sikerült a videó-bevágások tarkította élő műsor forgatókönyvben megszabott ritmusát tartani. A filmfelvételek, humorosnak szánt utcai forgatagban rögzített ugratásai inkább az élő televízió-közvetítésen lehettek élvezhetők.

 
 

Nagyon szomorú, hogy a Pécsi Nemzeti Színház, amely valódi többtagozatú színház, fakó duettecskével indított az estet. A fellépő művésznő hangja, bár fejlődött tavaly óta, s látszott rajta, minden vágya az, hogy az Operaház fantomjában, nyílt színen rabolja el a Fantom, mégsem igazi énekesnő, s szegény Fantomunkat is csak a maszk igazolta. Nem vallott szégyent a Pécsi Balett, amely talán az egyik legjobb párperces jelentet vitte színre az est folyamán.

 
 

Az az éles irónia, amelyet a Carmen részlet megidézett, vagy inkább, csak ahogyan elindult, az lehetett volna sajátossága az egész estének. A színpadon csábos lányok, közöttük csap szét a tarka ripők, a torreádor. Az immár hagyományosnak számító nyakkendőnyiszálás is hordoz magában némi humort, ami pécsi Szélkiáltó együttes színpadi produkciójának fontos része – mármint a finom humor, de ez így már-már szakállas viccé vált, harmadszorra, majdhogynem ugyanúgy. Nem jött be Gothár megismételt ötlete, azaz, hogy minden előadásból egy-egy szereplő mondja a maga szövegét és abból Gothár összeállít valamit, amelyen a közönségnek nagyon, de nagyon kell nevetnie.
Jóval szerencsésebb választásnak bizonyult Szakcsi Lakatos Bélát a színpadra ültetni, természetesen zongora mögé. A filmbejátszások alá improvizált – sokáig tartott, míg Jordánnal megtalálták az összhangot. De az kétszer másfél perc, amelyet önállóan kapott Szakcsi Lakatos Béla, az felidézte a III. POSZT egyik legnívósabb produkcióját, a Zongorapárbajt.

 
 

A filmbejátszás, mint háttér szerencsés volt akkor, amikor éppen átvette a díjat a díjazott. Sajnos még mindig a Csillagok háborúja zenei kísérete üvöltött a hangszórókból, mikor is színpad felé csetlik-botlik a díjazott nagy zavarában, és még mindig birodalmi Tie-vadászrajt kerestem a színházi boltíve alatt. Tehát van ez az iszonyat hollywood-i zenei-ricsaj idézet, elhangzik egy este tizenhatszor, ugyanannyiszor feldübörög a taps, fáj az ember füle már, s ha csak akkor tapsol, amikor őszintén muszáj neki, akkor is kezd fájni a tenyere. Mert egyszer muszáj volt tapsolni a nyíregyháziaknak, mert élveztem az előadásukat, szimpatikus társaság.

 
 

Másodszor már nem kellett tapsolnom és talán negyedszerre meg sem mozdultam.
Aztán a Kaszás Gergőnek is kellett tapsolnom, mert őt kedvelem, és őszintén örültem a díjának, bár másnak, mint Csacsinszky Palinak képtelen vagyok látni, de tudni illik, hogy most Hosszúként díjazták meg.
Aztán illett tapsolni a Top Dogs-ot, ahogy felvonult Jr. Bagossy Levente a színpadra. Tehetséges rendező, vagy már több is, mint tehetség, bebizonyította többször.
A Zsótérnak is kellett tapsolni, mert nagyon megdolgoztatta az agyam a Medeájával, aztán Csomós Marinak külön kellett tapsolni, nem csak a Medea alakításért, hanem mert éppen mellette állt a kamera, és nem fért volna ki tőle, erre átbújt az állvány lábai között. Miért kell egy díjazottnak a kameraállvány alatt kell bujdokolnia? Azért mert a szervezők nem találták még jól ki, a médiamunkások helyét. A fotósok behúzott nyakkal nyargalásztak a színpadon, azt hitték, így nem zavarnak? Szánalmas helyzetek keletkeztek, szétkattintgatott előadások, zörögve kimasírozó, állványát rázogató fotós. Talán ha kijelölt helyük lehetne, mondjuk valamelyik páholyban ahonnan az előadás zavarása nélkül ki-be járhatnának, mert végül is a munkájukat végzik.

 
 

A legőszintébb tapsot, forgatókönyvet átszabó szimpátiatűntetést egy Karna Margit nevű színésznő okozta. A Szabadkai Népszínház Magyar Társulata Nem fáj című előadásában ő játszotta a Nagyanyát. Nála nagyobb tapsot egyedül Udvaros Dorottya színre lépése eredményezett. Ha lehet a nézőtérről érkező szeretetet minősíteni, ők ketten végeztek az élen.
A legjobb 30 év alatti színésznek járó díjat Gula Péter kapta, a kaposváriak Egerek és emberek-ben George-t alakította. Ennek is lehetett örülni, mármint, hogy egy tehetséges fiatalember munkáját észreveszik. Ahogy a Simon Istvánnak, a POSZT Kht társigazgatójának adott díjnak is lehetett örülni. Csak az olyan furcsára sikeredett. Mert tényleg rengeteget dolgozott ez az ember, de hogy az egyik igazgató a másikat kitűnteti, ez egy kissé faramuci, visszatetsző helyzet.

 
 

Bírálható a POSZT, hogy közpénzen nyaraltak a színészek Pécsett, hogy szinte minden előadás kapott díjat, – ki is szakadt Balikó Tamásból egy keresetlen szófutam e témában – de azt nem mondhatja senki, hogy ne lenne szükség színházi találkozóra. Mert akinek nincsen szüksége rá, úgysem jön el, és akinek szükséges, izzadt a pécsi flaszteren. Ennyire egyszerű. Mert talmi előadások, és alakok éppúgy megfordultak itt, mint igazi műalkotások és igazi színművészek.

 

Nagyon szép pillanata volt a gálának, amikor Vári Éva énekelt Szakcsi musicaléből. A sikerről. És egyetlen édeskés hangot sem hallottunk. És Szakcsi ült a zongoránál. Jordán Tamás viccesfiút alakított, aprót vétett, hibáját bevallva korrigált és remekül előkészítette Vári produkcióját. A kontrasztot. Ami az egész estét meghatározta. Közepesen felszínes és elemi erejű keménység állt egymás mellett. Semelyik nem bántotta a másikat.

 
 

Ahogy véget ért a két órás program, véget ért az a kétszázhuszonegynehány óra, s vége lett majd ugyanennyi programnak is. Aki végigdolgozta, vagy akárcsak nézte ezt a tíz napot, annak csak gratulálni lehet. Erőn felül teljesített. Vége az állandóan telt pécsi kocsmáknak, vége a tömött utcáknak, vége a lüktető eleven városnak.
Egy évre vége.

Fotó: Bálint F Gyula

[ Balogh Robert ] 2003-06-16 04:32:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Minden gyerek jusson el színházba – de hova és mire?

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]