Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Pentheszileia
[ Nemzeti Színház ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2019. június 25. kedd    Mai névnap(ok): Vilmos, Viola a - a - a
“…valamiképp immunissá válsz a sztárokra”
Beszélgetés Molnár Ritával, az egyetlen magyar akkreditált cannes-i fotóssal.

December 17-én izgalmas kiállítás nyílt a Puskin Galériában, Cannes-i Kamera címmel. A falakon körben három év fesztiválfotói. Az alkotóval Cannes-ről és a sztárokról beszélgettem.

-Hogyan jutott ki Cannes-ba?

-Dolgoztam 2000-ben egy játékfilmben és a producer hálából kivitt Cannes-ba. Indulás előtt arra gondoltam, ha már ott vagyok, fotózhatnék is. Jól tudtam azonban, hogy kívülről, az utcáról nem lesz túl nagy sikerem, és hallottam valakitől, hogy az InterCom akkreditált már korábban is fotóst, Kovács Zitát.
A történet innentől mesébe illik: felhívtam őket, ahol nem ismertem senkit. Kálmán András vezérigazgatót először nem kapcsolták persze, a titkárnőnek mondhattam csak el, hogy szeretnék kint fotózni. Visszahívtak egy óra múlva, Kovács Ildikóval, a marketingigazgatóval kellett tárgyalnom.
Bevittem korábbi fotókat, amiket megnéztek és aztán felajánlották, hogy dolgozzak nekik. Az akkreditációhoz több feltételnek kell eleget tenni: legyen nemzetközi sajtóigazolványod, mutass fel előző évben megjelent cannes-i fotókat – ez itt ördögi körre hasonlít kissé – mit csinál az a fotós, aki eddig még nem volt ott.
Kiderült, hogy ez utóbbit ki lehet váltani egyéb referenciamunkákkal. Abban az évben 1400-an jelentkeztek, ebből 350-en kapták meg a jogot az akkreditációra, Magyarországról egyedül én mentem. Hat napot töltöttem kint az IC Press égisze alatt.

-Magyar oldalról hányan jelentkeztek még?

-Nem tudom. Az az igazság, hogy nem gondolom, hogy a hazai fotósok százai jelentkeznének erre a munkára, hiszen borzasztó kiadásokkal jár. Egy újságnak kifizetni egy fotóst azért, hogy egy mellékletet készítsen a fesztiválról egyszerűen nem éri meg.
Repülőjegy, szállás, anyagköltségek: mindez körülbelül 800.000 forintba kerül, a Reuters-től 25.000 forintért meg lehet vásárolni a képeket. Mindenképpen olcsóbb ügynökségektől vásárolni.
Az IC Press annyiból volt más, hogy nyitottak egy portált, a Cinematrix-ot és oda kellettek a képek, előző években pedig sikerült támogatókat találniuk, akik a fotós költségeit részben finanszírozták.
Nekem ez jól jött, nagy élmény ott lenni a New York Times, a Washington Post, a AP, a Sigma fotósai között. Ott áll 350 fotográfus idén, akiknek már a hatvan-hetven százalékát ismerem. Segítenek, az információáramlás is normálisan működik.
Nem az van, hogy elhallgatják, ha megtudják, hogy például Uma Thurman kettőkor elmegy az Armanihoz vásárolni, hanem szétterjednek ezek az apróbb-nagyobb fülesek.

Fotó: Jack Nicholson

-Hogy zajlik Cannes-ban a fotózás?

-Van délelőttönként egy fotocall. A versenyfilmben szereplő alkotók három eseményen vesznek részt a hivatalos program szerint.
Délelőtt van ez az öt perces fotózás, ahol csak a rendező és a színészek vannak jelen. Utána átmennek a sajtótájékoztatóra, ahol csak az újságírók és egy-két V.I.P. fotós lehet jelen, valamint a cannes-i televízió.
Este pedig maga a bemutató zajlik, mikor végigvonulnak a vörös szőnyegen estélyiben, csodakölteményekben a sztárok, mi pedig oldalt állunk egy kötél mögött, és ha látunk valakit, aki érdekes, lefotózzuk. Ez számomra mindig megpróbáltatás, mert a sztárok hatvan-hetven százaléka francia, rengeteg ottani tévésztár van, akiket mi nem ismerünk. Ott is nagyon sok csatorna, s így rengeteg sorozat, showműsor van, amikről mi nem hallunk.
Nos, ilyenkor a fotósok százai üvöltenek számomra ismeretlen neveket, és vakufényárban úsznak ezek az arcok, én pedig nem győzöm kérdezni, hogy ki kicsoda, ők meg azt válaszolják: “hagyjad csak, egy francia…” Egyszerűen nem ismerem fel ezt a sok francia színészt és pornósztárt.

-Pornósztárt?

-Cannes-nal párhuzamosan zajlik az O’dor, a pornófilm fesztivál, melyen mindig van egy tengerparti fotózás ahová mi is kimegyünk.
Nos, közülük is szereznek néhányan egy-két belépőjegyet Cannes-ba, és felvonulnak ott alig-semmiben. Topmodellek is vannak itt minden évben, Naomi Campbellt, Letitia Castalle-t, Stefanie Seymour-t mind-mind fotóztam már.
Naomi Campbell-el volt egy kis afférom is. Egy repülőgépen utaztunk a Párizs-Nizza járaton, vártunk a csomagokra, mikor észrevettem őt. Elkezdtem összeszerelni a gépet, Naomi ezt kiszúrta, és hátat fordított nekem épp abban a pillanatban, mire sikerült a képet beélesítenem. Megkerültem, mire megint megfordult, majd rám küldte a testőrét, aki figyelmeztetett, ne merjek fotózni. Mire én annyit mondtam: “Naomi örüljön, hogy még egyáltalán lefotózzák.” A testőr visszament, elmondta mindezt Naominak, a következő kép pedig az volt, hogy Cambell elindult felém, rám nézett, kicsit meg is ijedtem, de nem történt semmi, csak elvonult előttem.
Nem fényképeztem le, de azt észrevettem, hogy nem Naomi Campbell parümöt használt…

-Kialakított valamelyik sztárral közvetlenebb kapcsolatot?

-Egyedül David Lynch-csel sikerült megismerkednem, ami nagy hatást gyakorolt rám. A Carlton nevű hotelbe mentünk be egy kapucsínóra. Szörnyű volt a kiszolgálás és azt gondoltuk, reklamálnunk kell.
Mikor elindultunk, akkor vettem észre, hogy David éppen kiszáll egy autóból. Elsápadtam, hiszen ő számomra a legnagyobbak egyike. Furcsa volt, hogy rajtam kívül senki sem vette észre. Amikor Banderas, vagy bárki elvonul, mindig sikító tömegekre lehet számítani… Éreztem, valamit mondanom kéne, de lebénultam.
Életemben nem kértem még autogramot senkitől, nem fetisizálom a papírfecniket, de most úgy éreztem, mégis oda kell mennem, ez pedig jó ürügy. Azt mégse mondhatom: Hi, David, igyunk meg egy kávét…
Odamentem hát és remegő kézzel orra alá tartottam a lapot. Örömmel aláírta, aztán csak várt. Összeért a kezünk. Öt másodpercen belül szerelmes lettem belé.
Látszott hogy ráér, de nem mertem elhívni arra a bizonyos kávéra. A nyakamban ott lógott a kamerám, felhúzva, betöltve, és valahogy mégsem fotóztam le, ezt azóta bánom. Lehetett volna egy olyan képen, ahol Lynch csak rám néz, és elszalasztottam.

Fotó: Milla Jovovich

-Egyszer egy cannes-i botrányt is fűztek a nevéhez…

-Igen, a híradóban is megjelent: magyar fotós vertek Cannes-ban, de ez egészen pontosan nem így volt, tömegverekedés történt, ami Jean-Claude van Damme nevéhez kapcsolódik. Meghirdetett fotózás volt.
Vannak a fesztiválpalota által hirdetett időpontok és lehetőségek, csak versenyfilmekhez kötődve. A másik pedig az, amikor hollywood-i stúdiók hoznak produkciókat, reklámcéllal. Ilyen volt ez is. Nos, a színész furcsa állapotban érkezett, motorcsónakkal, irtózatosan betépve.
Elkezdett ugrálni, levetette magát a földre, veregette a mellét. Mi már két és fél órája ott voltunk, szép sorban beállítva. Ilyenkor mindig van, aki a földön ül, a többiek pedig lépcsőzetesen fölfelé, a legvégén már létrán állnak a fotósok.
Egy órával az időpont előtt ott kellett lennünk, a színész ehhez képest késett még másfél órát. Kiabált, és amikor kilépett, a hátsó fotósok előre rohantak és rávetették magukat. Ebből lett a verekedés. Én ott álltam mindennek a kellős közepén, abban reménykedve, hogy itt azért még lehet egy-két fotót elkattintani. Nem lehetett. A második gyomorrúgás után feladtam. A verekedés viszont megvan képekben.

Fotó: Joel Coen

Monica Bellucci Sharon Stone
 

-Mi dönti el, hogy melyik eseményt látogathatják?

-Vannak különféle akkreditációs kártyák, ezektől függ, hová léphetsz be. Négyféle hivatalos kártya van. A disztributor kártya az, amit a forgalmazók kapnak, akik a lenti marketekben árusítják a filmeket.
Ott a különféle filmstúdiók standja van, a Magyar Filmunio is évről évre kivonul. A sajtókártya kétféle lehet, egyik az újságírói, amivel bemehetsz a sajtótájékoztatókra és nézheted a sajtóvetítéseket és interjúkat készíthetnek, a másik a fotósoké.
Ennek van egy V.I.P. változata is, amit nyolc fotós kap, a világ legnagyobb ügynökségeiből. Ehhez franciának kell lenned, és olyan kapcsolatokkal rendelkezni, ami ezt lehetővé teszi. Ők a legjobb helyről fotózhatnak, a sztárok külön nekik pár másodpercig pózolnak..
A partykon viszont nem mindig lehet fotózni, így volt legutóbb a Gyűrűk ura party-n is. Valahol rendes matatás is van a belépés előtt. A fesztivál utolsó napjára viszont valamiképpen immunissá válsz a sztárokra. Hiába áll melletted öt méterre és táncol, nem érzel ingerenciát ahhoz, hogy lefotózd.
Általában ezek medencés party-k fantasztikus szervizzel és csillogással, de előbb utóbb ehhez is hozzászoksz. A sztárok általában csak tíz percre jönnek oda, vagy éppen különszobában mulatnak, egy stúdiófönököt meg ugyan minek fotózni.

-Nem érdekelte a nemzetközi fotóskarrier?

-Ezen mindenki meg szokott lepődni, hogy itt van egy lány, aki e fesztivál mellett csupán az unokaöccseit fotózza…
Hosszú éveken keresztül fotózásból éltem, lapoknál külsősként dolgoztam, vagy esküvőket és modelleket fényképeztem. Egy idő után úgy gondoltam, nem erre a szakmára vagyok ítéltetve. Több energiát és időt kellett volna beleölnöm ahhoz, hogy valóban kitűnő fotós legyek.
Ha valaki megkérdezi, hogy valójában mi érdekel, akkor inkább a fotóriporteri munka az, ami megmozgat, a többihez – például reklámfotók, csendéletek – nincs tehetségem.
Az Év Sajtófotója kiállításon szerepelt már munkám. Azt gondolom minderről, hogy nekem egy szerencsés hobbim van, jó lehetőségekhez jutok általa.

A fesztiválpalota
 

-Akkor hát mivel foglalkozik?

-Van egy cégem, kongresszusokat szervezek, jelenleg februárra egy nemzetközi tőzsdekonferenciát, és évi nyolc-tíz orvos kongresszust.
A játékfilmezésbe az utóbbi időben kóstoltam bele, mint producer, Jancsó Utolsó vacsora az Arabs Szürkénél című filmjének Ozorai András mellett én voltam a társproducere.

-Ezért van, hogy Jancsó Miklós nyitotta meg a kiállítást?

-Többek között, de nem csupán ezért. Ő az egyetlen olyan magyar filmrendezőnk, akinek a rendszerváltozásig jó tíz éven keresztül mindig volt versenyben filmje, zsűri is volt, sőt életműdíjat is kapott.
Szeretem és tisztelem őt, legautentikusabban tán ő tud beszélni Cannes-ről, rólam és a képeimről.

-Könyvben nem akarja megjelentetni ennek a három évnek a termését?

-Idén tavasszal jelenik meg könyvben is a fotók gyűjteménye szövegekkel, de nem tudjuk még, ki fog írni hozzá. Ez egy válogatás lesz a három év terméséből, de azt sem döntöttem el, hogy a jövő tavasz fesztivál után készül-e el.
Kérdés az is, hogy kijutok-e újra. Nem művészi album lesz, populárisabb vonalat szeretnék vele képviselni, az olvasók széles köréhez szeretnék eljutni a munkámmal.

[ Karafiáth Orsolya ] 2003-01-06 00:51:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]