Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Manono
[ Berlin ]
fotó Peti Péter, Ajpek Orsi
 
Dátum: 2019. szeptember 18. szerda    Mai névnap(ok): Diána, József a - a - a
Szerencsés találkozás Ottó Lászlóval
Az október harmincadikán harminchat éves fiatal pécsi festő élt Németországban és Japánban, tizenöt éve foglalkozik képzőművészettel. Eddig két önálló tárlata volt, a jövő évben Kyoto-ban és Osaka-ban nyílik kiállítása.

Mi kell ahhoz, hogy egy fiatal festő úgy tudjon festeni, hogy kijöhessen belőle mindaz, ami benne rejlik?

Sok tapasztalat. Mindig nagyobb célt kell kitűzni, aztán váratlanul sikerül. Én nem végeztem képzőművészeti főiskolát, a műszaki irányt választottam. Talán ezért tudom jobban megélni a ma megtapasztalt szabadabb szellemi létformát, mint az építészettel járó, súlyos, anyagi dolgokkal való állandó foglalkozást.
A magam útján kezdtem el a festészetet, később találkoztam mesterekkel, Lantos Ferencnél is tanultam, műtermekbe jártam, inspirációkat szívtam magamba. Ez fontos. Beszélgetések egy-egy műteremben. Kiállításokat nézni, albumokat. Végül is azt csináltam, mint egy főiskolás, csak a magam naiv, rácsodálkozó módján.

Mestereid vannak?

Nádler István a legfontosabb, de Bak Imre, Konok Tamás, Keserü Ilona, Trombitás Tamás, a régebbi időkből Mark Rothko… Sorolhatnám még.

A szellemi út bejárásához, festészet esetén anyagiak is kellenek. Fiatal festőknek problémát jelenthet a világos műterem, az elegendő vászon, és festék beszerzése. Hogy is van ez?

Az embertől függ, mire van szüksége. Az egyetemen nagy méretekre inspirálják a diákokat, mindig úgy tűnik, hogy valami nagyot kérnek. Ezt várják el. Kicsiben ugyanúgy lehet alkotni. Nagy képekhez nagy hely kell.
Én kezdetekben egy szobát béreltem, az ablaknál jók voltak a fények. Most jóval nagyobb ablakom van, északi irányból érkezik a fény. Ez a legjobb. Itt lehetne akár kétméteres képeket is festeni, bár azt már csak lámpával.
Az anyag ára attól függ, milyen szinten gondoljuk komolyan a festészetet. Ha a maximumot vesszük, akkor az jelentős kiadásokkal jár. Kezdve a vakrámával. Ma már csak néhány asztalos készít ékelt vakrámát. Ez nem ereszkedik meg soha, ez feszíthető, a nem ékeltben nem bízok, lett légyen pedig szinte világtendencia. Mert hogy néz ki egy kép, ha tíz év múltán megereszkedik egy tetőtéri galériában?
A megfelelő lenvászon sem olcsó. Ha valaki a képeit nem tudja eladni, akkor a munkából szerzett pénz ritkán elegendő megfelelő festmény-alapanyag vásárlására. Kezdetben farost lemezre festettem.
Nagyobb képnél csak vászon jöhet szóba. Az utóbbi időkben találtam egy támogatót, így bátrabban, nagyobb ütemben tudtam vásárolni. Nem korlátoz az anyag.

Mit lát benned a támogató? Teszel azért valamit, hogy legyen támogatód?

Kezdetben csak a pécsi közegben keresgéltem, mutogattam a képeim, Szentendrén is próbálkoztam, festőket látogattam, galeristákat. Tavaly egy galériában láttak valamit a képeimben, sikerült kapcsolatokat kiépítenem. Ennyit tettem érte.
Didaktikusan így mondanák: a művész dolgozott a műteremben, aztán a galériában jött a siker. Úgy éreztem, mintha vártak volna. Elhivatottan dolgoztam, s az az érzésem, hogy ezt a sok munkát értékelni kezdték. Összefüggnek az események. Nem csak én tettem azért, hogy észrevegyenek, hanem valakik vártak is ilyesmit, amit én csinálok. A világban nagy összefüggések lehetnek. Szerencsés pillanatban létrejöhet a találkozás. Mindig is a saját utam igyekeztem követni. Most nem kell másra figyelnem, teljes erőbedobással festhetek. Zavarba is jövök a sikertől, de megdolgoztam érte, sok magányos műtermi órám van benne, utolsó pénzemből is elutaztam kiállításokra akár az ország másik végére.

Kettős természetet árulsz el magadról, hiszen konzekvensen megoldod a magad elé kitűzött feladatokat, másrészt szerénységgel, vagy álszerénységgel viszonyulsz a dicsérethez. Zavarba jössz tőle?

Igen, zavarba jövök. Az a központi ingadozásom oka, hogy mindig a tökéletesre törekszem. Mielőtt jöttél, megnéztem a fél éves képeim, és már nem annyira szimpatikusak. A belső mércén túl létezik a külvilági mérce. E kettő nem mindig esett egybe a művészettörténetbe visszatekintve, tőlem nagyobb festőknél sem.

[ Balogh Robert ] 2002-11-04 10:10:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]