Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

L1 Táncművek - Gál Eszter: Fényárnyak
[ L1 Táncművek ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2019. szeptember 17. kedd    Mai névnap(ok): Zsófia, Ludmilla a - a - a
A „Love Story” a Turay Ida színházban
"... darabnak nagy sikere lesz. Mert nemcsak szórakoztat, nemcsak komoly emberi tanulságokat mutat fel, hanem egyben erkölcsi, érzelmi útravalót is ad a nézőinek."

A kritikus is csak ember, még ha igyekszik is megtartani az objektivitását, még ha igyekszik is úgy tenni, hogy ő bizony kívülről nézi a darabot, hogy személyes érzelmei ne legyenek rá befolyással. Mondom, igyekszik, ha ez nem is mindig sikerül. Most, a „Love story” kapcsán engedjék meg, hogy a kritikus levegye az álarcát és felfedje, mit is jelent neki ez a Erich Segal által újraálmodott shakespearei szerelmi történet, amelynek már megszületett a musical változata is, a West Side Story, köszönhetően a halhatatlan zenei zseninek, Leonard Bernsteinnek. Természetesen a feldolgozások sorából nem maradhatott ki a film sem, amiről most kicsit részletesebben szeretnék szólni.
Ugyanis ez a film életem felejthetetlen részévé vált. A filmet 1970-ben mutatták be, abban az évben, amikor feleségemmel együtt átvettük a diplománkat, azért együtt mert a feleségem az egyetemi csoporttársam volt. Ezt követően én Londonba mentem tovább tanulni, ő itthon maradt. Szinte fizikai fájdalmat éreztem a hiányától. Ilyen állapotban mentem el ott kint a moziba, és néztem meg a filmet. Olyan volt, mint egy jóslat, egy fentről jövő üzenet, ami elől képtelen voltam menekülni. Folyton az járt az eszemben, csak azt hajtogattam magamban, nehogy ez velünk is megtörténjen. És megtörtént, a feleségem fiatalon meghalt. Akkor még életem elején jártam, és most életem vége felé sem tudok szabadulni az emlékektől, ami a film egyetlen kockája láttán is nyomban hatalmas erővel tör fel bennem. Nos, csak ennyit a kritikus hűvös kívül állásáról, és érzelemmentes objektivitásáról.

 
Azzal ültem be a színházba, hogy feltettem magamnak a kérdést mindezek után mit tud nekem adni a színházi változat. Féltem, csalódni fogok,mert talán akaratom ellenére, minden áron a filmet akarom viszontlátni, az akkori őrjítő szerelmi érzést újraélni. Nos, már itt az elején be kell vallanom, már az első jelenetnél teljesen elfelejtkeztem a filmről, már a könyvtárban, ahol a két főhős találkozik, Oliverrel együtt én is beleszerettem Jennynek először a gyönyörű lábaiba, majd nyomban fanyarul, huncutan kedves személyiségébe, hála Lovas Emiliának, aki fiatal színész létére olyan hitelesen formálja meg Jenny alakját, annyi kedvességgel, bájjal, szenvedéllyel, fiatalos bolondozással, amely mögött mégis komoly és mély érzés húzódik meg. Nincs egyetlen hamis mozdulata, nincs egyetlen őszintétlen pillanata. Ez a Jenny fel van vértezve mindennel, ami a NŐT jellemzi, nagyon is tudatában van női csáberejének, tudja, hogyan kell egy fiút levenni a lábáról, és csalhatatlan női ösztöne azt is megsugja neki, aki az a fiú, aki élete egyetlen és kizárólagos párja lehet.

 
Jennynek jobb a szeme, mint e sorokat író kritikusnak, aki bizony a darab elején nem tudja, mit eszik ez a lány azon a mogorva gyereken, aki nem is különösen jó képű (bár Jenny annak látja), nem is olyan vagány (bár Jenny annak látja), sokkal inkább olyasvalaki, akit lelki gondjai nyomasztják. Be kell vallanunk, hogy a történet előre- haladtával egyre hitelesebbé válik Oliver Barrett figurája, hiszen megtudhatjuk, hogy egy történelmi család sarjaként a családi rangkórság, felelősség, és a vele járó hatalom, valamint arisztokrata apja rideg szigora elől menekül, miközben eleinte még nem tud megszabadulni arisztokrata mivoltától, ebben majd a lány őszinte és odaadó szerelme segít neki. Az én elképzelésem szerint a fiatal Olver a vagányságba és a sportba menekül a frusztráltsága elől, ez így tudatosan nem érződik Valázsik Péter megfogalmazásában, de a későbbiekben már remek partnere Jennynek és a darab végére, a családját illetve már övé az erkölcsi győzelem, amit az apja kénytelen kelletlen maga is elismer. Valázsik remek pszichológiai érzékkel rajzolja fel ezt a fájdalmában és veszteségében is győztes figurát. Itt lesz érthető a darab jelmondata: „A szerelem annyit jelent, soha nem kell azt mondanod, hogy sajnálom” Hiszen a megélt csodálatos szerelmet, immár senki nem veheti el tőle.

 
Jennynek jobb a szeme, mint e sorokat író kritikusnak, aki bizony a darab elején nem tudja, mit eszik ez a lány azon a mogorva gyereken, aki nem is különösen jó képű (bár Jenny annak látja), nem is olyan vagány (bár Jenny annak látja), sokkal inkább olyasvalaki, akit lelki gondjai nyomasztják. Be kell vallanunk, hogy a történet előre- haladtával egyre hitelesebbé válik Oliver Barrett figurája, hiszen megtudhatjuk, hogy egy történelmi család sarjaként a családi rangkórság, felelősség, és a vele járó hatalom, valamint arisztokrata apja rideg szigora elől menekül, miközben eleinte még nem tud megszabadulni arisztokrata mivoltától, ebben majd a lány őszinte és odaadó szerelme segít neki. Az én elképzelésem szerint a fiatal Olver a vagányságba és a sportba menekül a frusztráltsága elől, ez így tudatosan nem érződik Valázsik Péter megfogalmazásában, de a későbbiekben már remek partnere Jennynek és a darab végére, a családját illetve már övé az erkölcsi győzelem, amit az apja kénytelen kelletlen maga is elismer. Valázsik remek pszichológiai érzékkel rajzolja fel ezt a fájdalmában és veszteségében is győztes figurát. Itt lesz érthető a darab jelmondata: „A szerelem annyit jelent, soha nem kell azt mondanod, hogy sajnálom” Hiszen a megélt csodálatos szerelmet, immár senki nem veheti el tőle.

 
Győri Péter Oliver apjának szerepében, kellően rideg arisztokrata, aki mélyen megveti a fiát, amiért az hátat fordít a rangos és hatalommal bíró családjának, és rangja alatt nősül meg. Kulcsjelenet a közös vacsora, ahol erőszakot vesz magán, és ellátogat a fiához, de itt sem képes kilépni önnmagából, és az emberi oldalát megmutatni, inkább elmenekül. A csészékkel való finom játék, jól jellemzi a szituációt.
A lány apját Phil-t, az igazi olasz virtussal megáldott, de végtelenül magányos férfit Benkő Péter alakítja. Ő is kicsit visszafogott az első találkozás alkalmával, én jobban megnézném, hogy kibe lett szerelmes egyetlen imádott lányom, hiszen benne, mint a darab végére kiderül igaz barátot és társat lel. Benkő Péter ügyesen formázza meg ezt a szórakoztató, de mély érzésekkel megáldott, magányos figurát.

Bozsó Péter nagy érdeme, hogy ügyes kézzel vezeti színészeit, elkerülve mindenféle buktatót, ami egy ilyen jellegű darabnál minden rendezőre leselkedik, ügyesen kikerüli a szentimentalizmus, az üres romantika csapdáit, egy új darabot teremt, amely szerencsére nem akar a filmmel versenyre kelni, vagyis sikerül ezt az ismerős történetet olyan megvilágításba helyezni, hogy a néző azt figyeli, hogyan éli meg ezt a csodálatos szerelmet ez a két fiatal, akiket ott lát a színpadon, és nem kezd összehasonlításokba.

Mivel zenés darabról van szó, mindenképpen szót kell ejtenünk a remek, fülbemászó dalokról, amelyek nemcsak hogy kiegészítik, de el is mélyítik, érzelmileg megalapozzák a két fiatal szerelmi történetét, azaz itt a daloknak dramaturgiai funkciói is vannak. Ehhez nagyban hozzájárulnak a dalok szövegei is, nem lehet eléggé dicsérni Topolcsányi Laura lírai, egyben csodálatosan szép, irodalmi értékű dalszövegeit, amelyekből sugárzik az emberi őszinteség. Tegyük még hozzá, hogy a két főszereplő kitűnően énekel.

Nem kell különösebb jövőbe látó képességgel rendelkeznie a kritikusnak ahhoz, hogy megjósolja, ennek a darabnak nagy sikere lesz. Mert nemcsak szórakoztat, nemcsak komoly emberi tanulságokat mutat fel, hanem egyben erkölcsi, érzelmi útravalót is ad a nézőinek.

( Fot? Turay Ida Színház )
[ Barcs Endre ] 2018-12-08 06:42:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]