Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Semmi pánik
[ Vidám Színpad ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 25. kedd    Mai névnap(ok): Vilmos, Viola a - a - a
„Itt akarok felfordulni, Gizám.”
Felkai Eszter Obánné-ja
Örkény István Macskajáték című tragikomédiáját mutatta be a Jókai Színház Sík Ferenc Kamaraszínháza 2016. szeptember 3-án. Rendező Juhász Róza, díszlet-jelmez Libor Katalin. Orbánné szerepében kilenc év után újra a színpadon Felkai Eszter, Giza Fodor Zsóka.

Felkai Eszter
 
Mindenek előtt köszönjük meg Székely Gábor rendezőnek, hogy rábeszélte a szerzőt az 1965-ben kisregény-változatban megjelent művet írja színpadra.
Az ősbemutató 1971. január 15-én a Szolnokon a Szigligeti Színházban volt. Orbánné szerepében Hegedűs Ágnes. Várkonyi Zoltán kivételes „színházi-orrának” köszönhetően már március 6-án Pesti színházban volt a bemutató Sulyok Mária emlékezetes alakításával. Az ősbemutató óta – Örkény István internetes oldala alapján – Magyarországon 26, a határon túl magyar nyelven 9, külföldön már 1971 novemberében bemutatták Helsinkiben, majd azóta 89 külföldi bemutatót jegyez a krónika.
A fentiek szerint a 125. bemutatóra került sor Békéscsabán a Jókai Színház Sík Ferenc Kamaraszínházában.

Felkai Eszter - Fodor Zsóka
 
(...)E groteszk történet főhőse özvegy Orbán Béláné, s a darab valójában az ő véget nem érő vitája, szájaskodó, alakoskodó, még a hazugságtól sem visszariadó pörlekedése mindenkivel, aki körülveszi: a lányával, a szomszédnőjével, Paulával s legfőképpen az ő München közelében élő nénjével, Gizával. Körömszakadtáig harcol, hogy zűrzavaros, értelmetlen és reménytelen szerelmét ráerőszakolja a világra. Hogy célját elérje, nem riad vissza semmitől: hazudik, pletykázik, leselkedik és veszekszik, és amikor már semmi sem használ, végső kétségbeesésében megmérgezi magát. Megvan benne minden, amire az ember képes: egy piaci kofa nagyszájúsága és egy görög tragika fensége. Mit is tehetne mást? Orbánné a természet törvényei ellen harcol, mert semmibe veszi az öregséget, és hadat üzen a halálnak. Bukásra ítélt küzdelem ez, mégis ő lesz a győztese - igaz, drágán fizet érte. A győzelem órája már az összeomlás, a kifulladás órája is, öröme inkább csak jelkép, ahogy egy zászló lobog egy rommá lőtt, kiégett város füstölgő falai fölött.(...)-írja a szerző a darab elé.

Felkai Eszter - Mészáros Mihály - Kovács Edit
 
A színház vezetésének érdeme, hogy reaktiválta a színpadtól kilenc éve visszavonult kitűnő színésznőt, Felkai Esztert. Ritkán fordul elő – vidéki színházban különösen –, hogy ideális szereposztásban kerüljön színpadra egy mű, Békéscsabán ezúttal ez sikerült.
A színpadkép - amely a jelmezeket is tervező -, Libor Katalin munkáját dicséri, a 70-es évek szürke budapesti panoráma-látképe előtt, szürkében tartott helyszínekkel és bútorokkal egy térben – mégis minden helyszín külön választva - jól bejátszható, biztosítva ezzel a játék folyamatosságát. A jelmezek is a kopottas „szocialista-időket” idézik, kivéve a nyugaton élő Giza ruháit. Apropó ruhák, Örkény pár szóval elénk varázsolja a kort, a csóróságot: a magfizikus-kongresszuson felszólaló magyar fizikus nőnek csak egy ruhája van, amelyben megjelenhet a záróvacsorán.

Ezt a női lélek minden húrján játszó művet nő rendezte. Juhász Róza minden női és színházi tapasztalatát felhasználva teret adott a szereplőknek, hogy tehetségük legjavát megmutathassák. Semmi fölösleges rendezői ötlet, a történet folyamatosan pereg előttünk, a jelenetek egymásba úsznak, a fények jelzik a helyszín-váltásokat, gördülékeny az előadás.

Mészáros Mihály - Felkai Eszter
 
Számos szereposztási telitalálat jelzi, hogy a Jókai Színház társulata az utóbbi években jelentős fejlődésen ment keresztül.
Kovács Edit Paulája, a számító nyomulós nő mintapéldánya. Telefonbeszélgetése Orbánnéval, a minden hájjal megkent céltudatos kétszínűség. Tarsoly Krisztina Egérke szerepében maga a megtestesült „Egérkeség”. Amilyen alázattal felnéz a körülötte létező világra, az maga a kiszolgáltatottság, a mástól való függőség netovábbja. A Gizához szóló monológja színészi bravúr.
Az általam látott előadáson Fehér Tímea beugrásban játszotta Ilus szerepét. Bár rövid ideje volt a felkészülésre, kitűnően érzékeltette, hogy „anyja-lánya”, nagy összecsapásukkor előbújt belőle az örökölt karizma. A férjét alakító Presits Tamás jól érzékeltette a végtelenségig kizsigerelt fáradt orvost, aki ebben az állapotában is felismeri, hogy mire készül a „Mama” és még időben kicseréli az altatót valami ártalmatlan vitaminra.

Felkai Eszter - Tarsoly Krisztina
 
Mészáros Mihály alkatilag, orgánumában a megtestesült Csermlényi Viktor. Készülődését a koncertre a telefonok sorozatosan megszakítják, a váltásai ilyenkor az egykori dörzsölt világfit idézik. Orbánnéval való telefonos évelődése nem hagy kétséget afelől, hogy igyekszik több vasat tartani a tűzben. Az édesanyját Cs. Bruckner Adelaidát, a kicsi-fiát örökké féltő Markovits Bori elhitető erővel játssza. A Pincért alakító Nagy Róbert elénk idézi a 70-es évek vendéglátóiparát, a vendégekkel bizalmaskodó, bennfentes pletykálkodót.

Fodor Zsóka Gizája tökéletes ellentéte a testvérének. Zárkózott, a kerekesszékbe kényszerült életét elfogadó, a múltjába, az olvasmányaiba kapaszkodó úriasszony. Párbeszédei a testvérével az idegen nyelvű idézeteivel a felsőbb rendűség érzetét keltik. Dikciójában is elkülönül Orbánné stílusától, felvillantja a disszidensek itthoniakat lekicsinylő modorát.

Fodor Zsóka - Tarsoly Krisztina - Felkai Eszter
 
Felkai Eszter alakítása – mit alakítása – Maga Orbánné. Fentebb nem véletlenül idéztem a szerző megjegyzéseit főhősével kapcsolatban. Mindenben lefedi az ott felsoroltakat. Hallatlan intenzitással, mint egy „cunami” vágtat végig az előadáson. Korát meghazudtolóan fiatalos a nyílt-szini átöltözésekkor, amikor a tejcsarnokos-nővel való afférját meséli, a szoknya levetése megkomponált erotikus koreográfia. Telefonálásai a Taxi telefonosával, vagy a posta alkalmazottakkal, színészi tanulmány. A gátlástalansága, ahogy a szomszédja szekrényéből veszi el a ruhát és e közben meghatódik Egérke kalap-ajándékától, tanítani való. Fergeteges humora, ahogy komorodik a történet lassan vált át. A Papáról való diskurzusban, amikor a szerző – a sajnos napjainkban is aktuális – az itthon maradás kérdését fejtegeti, az előadás egyik legszebb pillanata. Megáll a színpad közepén karjait széttárja, mint egy korpusz:
„Itt akarok felfordulni, Gizám.”
Ez a mondat a mai, migrációval sújtott világunkban különös hangsúlyt kap.
Az „altató” megivása előtti játék, amikor szemenként, majd az egészet a bögrébe önti és az újával kavargatja a gyorsabb feloldódást az önirónia csúcsa.
Az előadásvégi macskajáték Egérkével felejthetetlen befejezése a kitűnő előadásnak.

Nagy öröm, újra színpadon látni Felkai Esztert, ilyen alakítás után szoktak Kossuth-díjat kapni a művészek, amikor még fontos volt magyar honban a kultúra.

MACSKAJÁTÉK

Orbánné - Felkai Eszter
Giza – Fodor Zsóka
Paula – Kovács Edit
Egérke – Tarsoly Krisztina
Ilus – Liszi Melinda / Fehér Tímea
CS. Bruckner Adelaida – Markovits Bori
Csermlényi Viktor – Mészáros Mihály
Józsi – Presits Tamás
Pincér – Nagy Róbert

Békéscsaba, Sík Ferenc Kamaraszínház
2016. szeptember 29.

( Fot? Nyári A. )
[ Kalóz Róbert ] 2016-10-01 00:54:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]