Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Au verso de l'oubliance - A feledékenység másik oldalán
[ Nemzeti Táncszínház ]
fotó Peti Péter, Ajpek Orsi
 
Dátum: 2020. május 30. szombat    Mai névnap(ok): Janka, Zsanett a - a - a
Író-portré Závada Péter
Beszélhetünk itt kultúrpolitikáról? Ha a szóösszetétel első tagját elhagyom, mindent elmondtam. Engem egy dolog bánt ezzel kapcsolatban. A demagógia. Hogy megmondják, mi a kultúra. Manapság nem az van, mint a hatvanas években, hogy betiltanak valamit. Egyszerűen csak nem adnak rá pénzt.

Závada Péter kortárs költő, slammer, zenész. Nem csak a beceneve Újonc, valóban az. Az irodalomban legalábbis biztosan. Erről és egy egészen új, alakuló műfajról beszélgettünk.
 
Akkezdet Phiai nem épp a szépirodalmi stílust képviseli, bár sokan azt mondják, hogy a modern irodalomban azok a szövegek, amiket írtok, megállják a helyüket. Hogyan lettél költő?

A vers már elég régóta az életem része. Író családban nőttem föl, apám barátai között sok a költő. Gyerekkoromtól fogva jártam felolvasásokra, írótáborba. Tehát a vers az mindig ott volt, csak az nem volt tiszta, hogy én írni fogok. Azt gondolom, hogy ha valaki érdeklődik a szövegek iránt, akkor előbb-utóbb eljut a vershez. Szerintem ez valahol szükségszerű. Azt nem tudom, hogy azok a dalszövegírók, akik megállnak a dalszövegnél, azok ezt hogy érzik. Nekem nem volt elég. Úgy gondoltam, hogy ezt már láttam, most szeretnék valami újat kipróbálni. Alapvetően a szöveghez mint olyan vonzódom. Persze inkább a verses szövegekhez. És mivel azt gondolom, hogy a dalszöveg és a vers egy tőről fakad, végül is nem volt túl nagy ugrás.

2014-re tervezel egy újabb verseskötetet. Milyen témájú írásokra számíthatnak az olvasóid?

Az első kötet versei történetszerűbbek, életszerűbbek voltak, volt bennük egyfajta őszintének tűnő alanyiság. A mostaniak szövegszerűbbek. A mondatokból indultam ki. Ami fontos maradt, az persze az erős családi szál. A vidéki nyarak rettenetes nyugalma vagy nyugalmas rettenete Békés-megyében. Apám után nevezzük csak T-nek. Az új anyag sokkal több asszociációt enged meg, mint az első. Az elsőnél eléggé be voltam tojva. Meg akartam tanulni szonettet írni. Most talán egy kicsit jobban sikerült elengednem magam. Ezek kilencven százalékban szabad versek.

Lehet, hogy megtaláltad a saját hangodat a második kötetre?

Az ember maga ezt soha nem tudja eldönteni. Csak azt tudom, hogy most találtam valamit, ami érdekel. Egy hangot. Remélem, jó úton haladok.

 
Mit szóltak a rajongóid ahhoz, hogy költőként is feltűntél és az irodalmi világ hogyan fogadtak, mint rapper-költőt?

Az irodalom részéről egy nagyjából egységes fanyalgást lehetett tapasztalni. Persze nem mindenki állt hozzám ellenségesen, de a legtöbben azért fanyalogtak. Azt látom, hogy az irodalmi világ sokkal zártabb, mint a zenészeké. Az írók hiperkritikusak önmagukkal és másokkal szemben is. Azt érzik, hogy valami elképesztően fontosat csinálnak. Hogy itt nagyobb a tét. Nárcisztikus lények, akik féltik a pozíciójukat és az esztétikai ízlésük egyeduralmát. Az viszont, hogy a hallgatók hogyan reagáltak rá, mikor bekerültem az irodalmi közegbe, ez nagyon pozitív történet. Gyakorlatilag majdnem minden koncertünkön van két-három fiatal srác, akinél ott van a kötet, hogy aláírathassa. Tehát ők nem azt mondják, hogy „na, ez most elszállt, vagy sznob lett”, hanem pont, hogy szeretnék követni az eseményeket. Elég jó példányszámban fogy a könyv, ami egyértelműen azt mutatja, hogy a hallgatóságunk hajlandó elmenni és megvenni. Hálás vagyok nekik.

Nyilván szoktál kapni negatív és pozitív kritikát is. Megvisel egy-egy rosszabb vélemény?

Nem olvasok kritikát. Előolvastatom őket valakivel, aztán ha érdemes, én is elolvasom. Olykor elég személyeskedőek tudnak lenni.

Édesapád mit szólt ahhoz, hogy költő lettél?

Az elején nyilván félt, hogy milyen lesz a fogadtatás. De szerintem most már örül neki.

A slam poetryben is aktív szerepet vállalsz. Amerikában a nyolcvanas években indult, nálunk még csak most robbant be ez a műfaj. Mi ez tulajdonképpen, fiatalok „játszótere” vagy ennél több?

Azt gondolom, hogy a slam poetryt minimum három szempontból érdemes megvizsgálni. Létezik egy ilyen nevű szövegtípus, ami a leginkább talán a rímes prózához, a makámához, máskor pedig rapszöveghez, dalszöveghez hasonlít. De itt nem kötött a forma, szóval ez is abszolút fakultatív. A lényeg, hogy a többé-kevésbé a közönséghez szóljon. Sokszor szórakoztató jellegű, frappáns, politikát vagy más aktualitást érintő szövegek ezek. Alkalmi, popkult utalásokkal vannak tele. Aztán van a slam mint előadói műfaj. Azok az estek, mikor az ember feláll a színpadra, és három perce van, hogy elmondja a szövegét. Ezek általában versenyek. Az emberek pedig szeretik a versenyeket. Ilyenkor a közönség soraiból választják a zsűrit, a hallgatóság pontoz, így nekik is izgalmas. Az ember kipróbálhatja, hogyan reagál a közönség egy adott szövegre. Azonnali visszajelzés. Arról persze lehet vitatkozni, hogy vajon minek a fokmérője a közízlés. A mondott szöveg típusa bármilyen lehet, tudniillik a slam mint előadás bármilyen szövegtípust befogad: nem csak a slam szöveget, hanem verset, dalszöveget, prózát, bármit. És végül beszélhetünk a slamről mint fiatal mozgalomról. Látni, hogy egyre több fiatal gyűlik össze az esteken, mutogatják egymásnak a szövegeiket és reflektálnak az aktuális történésekre. Utcakölkök és egyetemisták. Beszélgetnek.

 
Van a slam poetrynek jövője itthon? Mennyire tekintik, tekinthetjük ezt komolynak?

Erről folyamatos viták zajlanak. Irodalmárok vitatkoznak slammerekkel, vagy olyan költőkkel, akik slamelnek is. Pont arról zajlik a vita, hogy mi a slam és hogy van-e jövője. Hogy milyen céljai vannak. Ha a szövegtípust vizsgálom: irreleváns arról vitatkozni, hogy van-e létjogosultsága egy szövegtípusnak. Ha az előadói, színpadi műfajt: befogad bármilyen szöveget, tehát nem lehet egységesen értékelni. Ha a mozgalmat nézem, arra pedig nagyobb szükség van, mint valaha. A slamre van és lesz is igény, mivel nem más, mint három perc a színpadon, amikor azt mondhatsz, amit akarsz. Nyugaton ennek már hagyománya van. Az emberek amióta világ a világ, összegyűlnek és felolvassák egymásnak a szövegeiket. Néhány költőnek az a baja ezzel, hogy milyen mozgalom az, ami arra nevel, hogy valaki ott a helyszínen, pillanatok alatt befogadható, frappáns, a közönségnek tetsző szöveget mondjon. Ez sem kötelező, csak akkor, ha az ember közönségsikert akar elérni. Hozzáteszem régen is voltak alkalmi szövegek, köszöntők, poháralátét versek. Ezek sem bírnak kevesebb értékkel, mint mondjuk az eposzok. Azt kell felfogni, hogy egy ilyen kávéházi kultúrának ezek az igényei. Ennél bonyolultabb szövegekkel ott a helyszínen már nem tudunk mit kezdeni.

Milyen a visszhangja a slamnek?

A műfaj sikeres, de egy dologgal vigyázni kell. Hogy a sajtó ne csináljon belőle bulvárszenzációt. Azt is a média találta ki, hogy a slam az új költészet, hogy át akarja venni a vers helyét. Pedig ilyet senki nem mondott.

A zene, a költészet és a slam poetry mellett drámát is írtál, amit nemsokára be fognak mutatni. Mi ez a darab és milyen szerepet játszik az életedben a színház?

Miután lediplomáztam az ELTE-n, szerettem volna továbbtanulni. Ekkor mentem el Tímár Andráshoz drámatörténetet és drámaelméletet tanulni. Most pedig felvettek a Károlira színháztudományra. Régen is voltak már színdarabötleteim, de soha nem írtam végig őket. Végül tavaly Kovács D. Dániel, - aki a mostani darabot is rendezi - felkért, hogy segítsek neki egy színműs vizsgadarab megírásában. Egy Moliére átirat volt. Majd Dani megkapott egy nagyobb nemzetközi munkát, a Parallel Lives nevű projekt keretén belül, a nyitrai színházfesztivál szervezésében. Újra velem akart dolgozni. Bodó Viktor pedig átadta nekünk a Szputnyik Hajózási Társaságot. Nagyszerű színészek. A pályázat posztkommunista országokat gyűjtött össze, hogy az állambiztonsági levéltári anyagaikból kiindulva írjanak dokumentarista alapokon nyugvó drámát. Tavaly szeptemberben kezdtünk el kutatni, és idén október elsején lesz a bemutató Nyitrán.

Mi a véleményed az elmúlt négy év kultúrpolitikájáról?

Beszélhetünk itt kultúrpolitikáról? Ha a szóösszetétel első tagját elhagyom, mindent elmondtam. Engem egy dolog bánt ezzel kapcsolatban. A demagógia. Hogy megmondják, mi a kultúra. Manapság nem az van, mint a hatvanas években, hogy betiltanak valamit. Egyszerűen csak nem adnak rá pénzt. Sajnos Magyarországon még nem alakult ki a magán-mecenatúra kultúrája. Szerintem egyszerűen az a megoldás, hogy nem szabad az államra támaszkodni. Önfenntartónak kell maradni valahogy.

( Fot? PPP )
[ Latyák Balázs ] 2013-09-26 00:10:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Születésnapi levél - Taub Jánosnak

Nemeskürty István, a nemzet Tanár ura 95 éves lenne

Vetró-Rózner-Bereményi: Magyar Copperfield

Volt egyszer egy Nép (Nemzeti) Színház

Wisinger István – Egy elme az örökkévalóságnak

Húsvét - ahogy lehet

Egy-Másért… Felhívás

Rendkívüli támogatás a színházi világban

Gnandt J a Magyar Ezüst Érdemkereszt polgári tagozata kitüntetésben részesült

Shahid Nadeem -

Születésnapi levél - Sík Ferencnek

Felhívás

A Békéscsabai Jókai Színház a veszélyhelyzet idején

Budapest Bábszínház Youtube-on

Március 20. a gyermek- és ifjúsági színházak nemzetközi ünnepe.

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]