Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Pán Péter
[ Vígszínház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. július 20. szombat    Mai névnap(ok): Illés, Jeromos a - a - a
Hagyományon innen és túl
Tudósítás egy rendhagyó pécsi konferenciáról: Tradíció mint feladat, 2013 márc. 20-21, CKH, Pécs-decentrum Kulturális Egyesület, PTE BTK

A kétnapos rendezvényt indító Politika, trauma, közelmúlt – ’56 irodalmai címet viselő szekcióban a ’80-as évek ’56-ról szóló kettős retorikáját, tehát a trauma elbeszélhetőségének, valamint elnevezhetőségének problematikáját elemezte Böhm Gábor. Bene Adrián az emlékezés részeként, a trauma feldolgozgatóságának feltételeként jelölte meg a saját felelősség vállalását. Ehhez a kérdéskörhöz, az emlékezés elfojtásaihoz, a múltfeldolgozás visszásságaihoz kapcsolódott a másnap folytatódó szekció néhány gondolatfelvetése is. Határokat és gátlásokat felszabadító gyógymódokkal ismerkedhettek meg a Határtalanok elnevezésű szekciók résztvevői. Tuomo Lahdelma professzor a finnországi Jyväskyläi Egyetemen szakként működő kreatív írást, illetve írásterápiát indított el az erre jelentkezőkkel. A traumáról való írás hatásáról beszélve elmondta: ekkor emlékezetkapacitás szabadul fel, amely gyógyító erejű. A résztvevők között többeknek jelentett láthatóan bizonyos felszabadulást önmaguk megtapasztalása saját írásaik által. Merjünk és akarjunk írni! Erre vezette rá a résztvevőket a vendégprofesszor, ami a jelenlevők számára összeszövődött egy másik gondolattal, a konferencia talán legpozitívabb visszhangú szekcióján, a Diák-kerekasztalon elhangzottakkal:„olvasd, amit rájuk írtál” (Babits Mihály Csak posta voltál című verséből). A Határtalanok következő napi kerekasztal-résztvevői is kimozdító erejű folyamatokat, projekteket és műhelyeket mutattak be a közönség tagjainak, akikben úgyszintén aktiváltak valamit ezzel. Itt Z. Varga Zoltán beszélt Philippe Lejeune egyesületéről az önéletírásért, Petres Gabriella diákokkal folytatott önéletírói projektje pedig olyan folyamatként mutatkozott meg, ami feszegeti a nyelvi határokat és az identitást, valamint az önéletírói szövegek által az irodalommal, a nyelvvel és a szövegalkotással szembeni érintettséget célozza meg, hogy a nyelvet és az írást, mint a lelki állapot tükrét közelebb vigye a diákokhoz. Gabriella kis előrelépésekről, pozitív eredményekről számolt be. Ehhez a témához szervesen kapcsolódik (azokban, akik végig ott voltak) Horváth Viktor előző napi szereplése a Hogy állunk a poroszos múlttal? szekcióban. Horváth Viktor az irodalomtörténet oktatását a kreativitás kifejtésén keresztül látja eredményesnek azáltal, hogy – ideális esetben – az írásművelés is szerves részét képezheti a tananyagnak az alapfokú oktatástól kezdve a felsőfokig. A saját élményen keresztül olyan közelség és kapcsolat épülhet fel a diák / hallgató és az irodalom között, amely sokkal virágzóbb tudáshoz segíthet hozzá, mint a poroszos oktatás módszerei. Az írásművelés gyakorlásának további célja, hogy a leendő író ne csupán autodidakta módon tudja képezni magát. Hasonló lelkesedéssel beszélt Kántor Piroska Waldorf-pedagógus arról: mennyire fontos a gyerekek aktivitására, alkotására épülő tanulási folyamat. A kreativitás felkeltésén, mozgásba hozásán át a történelem bizonyos tradíciókhoz merevebben ragaszkodó oktatása is fellazítható, és még egyes toposzok is testközelbe kerülhetnek – erre hozott nagyszerű példát Priskinné Rizner Erika is. A közönséget ezen a napon 12 órától 18 óráig tehát folyamatos impulzusok és lelkesítések érték annak érdekében, hogy tollat fogjon, majd a jelenlévők élvezhették is ennek a Káros Szenvedélynek a termékeit néhány fiatal író-költő felolvasása alkalmával.

 

A konferencia kiemelkedő eseménye valószínűleg sokak számára a már említett Diák-kerekasztal volt, amelynek moderátora, Ferenczy Nikolett egyetemi hallgató igazán megtalálta a közös hangot a város több iskolájából érkező diákokkal. Azt hiszem, a legtöbb felnőtt fejet hajtott azoknak a gondolatoknak a hallatán, amelyeket ezek a „gyerekek” fogalmaztak meg teljes természetességgel. A Z generáció érzékeli és keresi a gyökereit, reflektál arra, hogy vannak hagyományok, amelyeknek párhuzamosan helyük van a megújulás mellett.

Az írás és kreativitás lelki egyensúlyt teremtő, ahhoz hozzájáruló minőségében osztozott a konferenciát záró kerekasztal-témafelvetés is, hiszen Életmód-modelljeink nemcsak testi, hanem szellemi-lelki oldalunkat is formálhatják, de rombolhatják is. Ezért kell a mai rohanó, divatteremtő világban tudatosan törekednünk a hozzánk illő, számunkra legegészségesebb táplálkozás kitalálására, kialakítására, dogmáktól megszabadultan. Ennek a lehetőségeiről és korlátairól, eredményeiről és visszásságairól beszélgetett Hajnal Klára és Pauncz Adrienn. Mindenképpen pozitív, ha az ember képes életmódot váltani, de leginkább abba kell energiát fektetni, hogy gyerekeinket már az iskolában egészséges életre neveljük – ezzel kapcsolatban a mai magyarországi állapotokra világított rá Tigyi Henriett. A konferencia első napja fél 10-kor ért véget a Leitrim Fancy ír zenei koncertjével, amelyet a közönségnek egy már meglehetősen fáradt, de lelkes töredéke élvezhetett végig.

A második napon ismét a trauma- és múltfeldolgozások kerültek terítékre. A Politika, trauma közelmúlt szekcióban hangot kapott a fasizmus feldolgozásának rendkívül bonyolult kérdése –Fried Ilona felvetésében az olaszoknál amiatt, mert nagyon széles körű egyetértés övezte ott a rendszert. Felmerült: vajon eliminálja-e a nagy művész(et)i tevékenység a múltban betöltött bűnös szerepeket? Hammer Erikától képet kaphattunk a németek múltfeldolgozása teljesebbé válásának folyamatáról, ahol a németek egyben mint áldozatok is az emlékezéskultúra részei lettek. Természetesen még mindig vannak fehér foltok és újabb nézőpontok, mondhatjuk, „soha nem lesz vége.” Van, ahol még inkább gyerekcipőben jár a trauma feldolgozása, erre volt példa Gátai Zoltán kutatása, a horvát tragédia szimbóluma: Bleiburg. Ugyanennek a közelmúltnak a tragédiáit tekintve a Vajdaságból szólt hozzánk egy generáció képviselője, Samu János, amely generáció egy kapott múltat él, amibe nincs beleszólása. A DNS Posztapokalipszis című száma – Samu János kifejezésével – pp, azaz parodisztikus és pornográf megközelítésben próbálja ezt az állandó múltat belakni. Több irányú tendenciának nézünk elébe a múlt feldolgozása terén, a negatív oldalon találjuk az amnéziát vagy olyat, mint a holokauszttagadó diskurzus. A pozitívabb oldal pedig az, hogy átöröklődik az emlék az újabb generációkba, amely tovább fűzheti az emlékezés szálait, már nyíltan, szembenézve – vagy jótékonyan felejt?

Újabb és újabb témákban járták körül a tradíció és megújulás kölcsönhatásait a további kerekasztalok résztvevői. A vallás szekcióban az ökoteológia ösvényein elindulva fejtegették az ökológiai krízist és benne a kereszténység szerepét, melyre Rácz Géza India szemszögéből nézve is rávilágított. Az ökológiai katasztrófa nem (lenne) annyira fenyegető, ha megértőbb, békességesebb és egymást elfogadóbb beállítódások működnének. A téma generálta a beszélgetés következő kérdését, miszerint mondhatja-e ma egy katolikus lelkipásztor, hogy jó ez a mai világ. Erre válaszolt nagy szimpátiát keltően Gál Károly. A beszélgetés újabb izgalmas felvetését jelentette a női szerepek alakulása a vallási és hitéletben. Az egyik oldalon megfogalmazódott az igény arra: leendő katolikus papok református lelkésznők munkáját figyelhessék meg. Másfelől, India esetében eltérő a látásmód, ott a kozmikus szerepekben való gondolkodás rajzolja ki a férfi és női szerepeket.

A rendezvény legnépesebb szekciója a Családformációk és generációk címmel irodalmon, filmen, pszichiátrián, szociológián és pszichológián át a nő helyzetét középpontba helyezve keresett válaszokat arra a kérdésre, hogy el lehet-e szakadni a rossz mintáktól, a traumatikus tradícióktól.

2013-05-04 21:40:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Sztehlo Gábor 110 éve született

Karosi Bálint - Existentia

55 éve ezen a napon

Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]