Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Imitáció
[ Komédium Színház ]
fotó Ajpek Orsi
 
Dátum: 2019. augusztus 17. szombat    Mai névnap(ok): Jácint, Jácinta a - a - a
Shakespeare-hez angol rendezőt
Lear király Békéscsabán
Ismét „nemzetközi összefogással” készült előadás a Jókai Színházban. Walesből érkezett a díszlet- és jelmeztervező, angol a rendező, Délvidékről jött a címszereplő, Kovács Frigyes Jászai-díjas (fotó), s mindezt megszokott kollegialitással fogja körbe a Jókai Színház társulata. Sztárparádé: Dobó Kata, Chris Rolls, Sean Crowley, a Jókai Színház Jászai-díjasai: Kara Tünde, Bartus Gyula, és Rubold Ödön.

A fiatal angol rendező Chris Rolls és Sean Crowley a szigetország színházi design életének egyik szakmai vezéregyénisége sötét maffiavilágba kalauzolnak bennünket, ahol az emberi élet fabatkát sem ér. A próbák szünetében beszélgettünk azonosságokról, különbségekről.

 
A művészet lényege a kockázat

Interjú Chris Rolls & Sean Crowley

- Bizonyára volt valami előzetes kép önökben Magyarországról, mielőtt elvállalták ezt a munkát.

- Chris Rolls: Nos, nem igazán. Londonban egy-két magyar előadással már találkoztam és azok jó benyomást tettek rám, de ezt azért ismeretnek nem nevezném. Mindenféle prekoncepció nélkül, nagyon nyitottan akartam elkezdeni ezt a munkát. Mondhatjuk, hogy a kíváncsiság hajtott.

- Sean Crowley: - Az én esetem egészen más, hiszen Fekete Péter az igazgató réges-régen tanítványunk volt az RWCMD-n, (Royal Welsh College of Music and Drama). Barátságunk onnan datálódik. Azóta többször is dolgoztunk együtt és meg kell mondanom, hogy Péterrel dolgozni mindig sokkal több, mint amire számítasz. Több munka, de több eredmény is. Ő egy egészen kivételes menedzser, akinek kitűnő ötletei vannak, de a legnagyobb erőssége az, hogy igazán jól képes alkotókat összehozni és támogatni. Ami Békéscsabán létrejött, mint színházi tér és oktatási központ, az hihetetlenül izgalmas történet.
Egyébként, ha már Shakespeare-t viszünk itt színre: Az emberek tudják milyen csodálatos író volt, de nem lehet eléggé hangsúlyozni a másik képességét, hogy emellett ő volt kora talán legjobb színházi „menedzsere”. Amellett, hogy írt, rendezett, színészeket szerződtetett, társulatot működtetett, sőt ápolta a közönségkapcsolatokat is. Ha ezt nem teszi, ma talán nem ismernénk.

Chris Rolls - Sean Crowley - Fekete Péter
 
- Miben látják az alapvető különbséget az angol és a magyar vidéki színházi élet között?

C.R.: -Ez a fajta társulati lét és a vendégművészek integrálása nálunk ismeretlen. Persze nálunk is színészek állnak össze, ha színdarabot akarnak játszani, de ahogyan itt együtt élnek, mint egy nagy család – annak minden előnyével és hátrányával – az egészen egyedi és érdekes tapasztalat számomra. A másik feltűnő különbség számomra az, hogy amíg az angol színjátszás nagyon erősen szövegcentrikus, addig itt minden mondat, minden szó fizikai formát nyer a színész játékában. Hasonlóak voltak a tapasztalataim Németországban is és nem is tudom eldönteni, hogy ez a színészképzés vagy a nemzeti karakterek javára kell-e írnom. Angliában néha meg kell feszülnöm egy-egy olyan fizikai reakcióért amit itt zsigerből nyújtanak a színészek. Az ilyen tapasztalatok miatt érdemes fejest ugrani egy másik ország színházi kultúrájába.

S.C.: - Amit én eddig láttam, a Vízi Színház, a Porondszínház, az Ibsen Stúdiószínház és ez a jól működő színház a megyeszékhelyen, nos erre azt kell mondanom, hogy Angliában is becsületére válna bármelyik térségi központnak egy ilyen komoly színházi potenciál. Emellett látom, hogy a közönség szereti a színházát, ez pedig talán a legfontosabb.

- Rendezőként mennyire érzi a társulat támogatását?

C.R.: - Ez egy folyamat. Meg kell mondanom engem lenyűgözött az a magas szaktudás és elkötelezettség, amivel a színház minden területén találkoztam. Rendezőként a legnagyobb kihívás most az számomra, hogy nagyon sok ötletre és javaslatra nemet mondjak, amelyek tényleg jobbító szándékkal születnek, sőt egy-egy szakterületen egészen kitűnő részmegoldásokkal szolgálnának, viszont a koncepció egészét gyengítenék. Sajnos egyetlen építészeti remeket sem tervezett bizottság, egy erős vízió mindennek az alapja. Nem lehet mindig olyan megoldást garantálni, ami minden egyes alkotótársat maradéktalanul boldoggá tenne, viszont a színház sajnos nem demokratikus intézmény. Legvégül az én nevem kerül oda rendezőként és nem másik harminc név. Viszont kötelességem, hogy folyamatosan fenntartsam a nyílt és őszinte párbeszédet mindenkivel, akkor is, ha meg kell tagadnom valamit tőle, amit pedig láthatóan nagyon szeretne. Pontosan tudom, hogy milyen törékeny dolog a bizalom, viszont rendezőnek csak az menjen, aki képes nehéz döntéseket is meghozni.

Chris Rolls
 
- Hogyan ajánlaná a Lear királyt a nézőknek?

C.R.: - Shakespeare halott, viszont a művei élnek és nekünk küldetésünk, hogy életben is maradjanak. Kérdezik, hogy miért egy posztmodern világban játszódik a dráma. Shakespeare idejében ezek kortárs drámák voltak, ha tetszik jelmez nélkül játszották azokat a színészek a mindennapi ruháikban. Számomra a Lear király most is kortárs darab. Szeretném megtalálni az utat a nézők szívéhez úgy, hogy az most is beleremegjen bő ötszáz év elteltével. Egy tragédia felkavaró kell, hogy legyen, akkor érzem úgy, hogy nem hiába vettem meg rá a jegyet. A világnézetünket, vagy annak valamely részét a feje tetejére kell, hogy állítsa. Vállaljuk a kockázatot, hiszen mégiscsak ez a művészet lényege. - A békéscsabai előadásban nem csak a - szegediek által továbbfejlesztett - hangrendszer fogja meglepni a nézőközönséget, de szó szerint bele fognak szagolni a puskaporba. Mi lesz a következő fejlesztési irány a színházi műfaj egészét tekintve?

S.C.: - Mostanra a digitális vetítések teljesen elfogadottakká váltak és valóban kitűnően szól a Békéscsabán épített surround hangrendszer is. Technikailag a színház a mozi a TV hatnak egymásra, de én mégis a különbséget emelném ki.
Az élő előadást!
Csak menjünk vissza a Globe-ba, Shakespeare idejében is megvoltak az effektek, Gloster megvakításánál pl. disznószemeket dobtak a közönség közé, a közönség pedig sikítozott, elvárta, hogy megrettentsék, elborzasszák ilyen módon - de nem ezért mentek színházba. Ha a színészek képesek igazi emberi érzelmeket mutatni és kelteni a közönségben, akkor van színház. A többi ezt kell, hogy támogassa.

Köles István Jr.

Névjegy:

Chris Rolls:

Opera és színházi rendezőként végezett a Londonban a Middlesex University diákjaként. Pályáját 2005-ben kezdte. Azóta rendezett Moszkvában, Bangkokban, Németországban és Írországban is. 2011-ben Oliver-díjra jelölték a Les Parents Terribles rendezését. 2011-ben a London Evening Standard Színházi Díjra kapott jelölést a Kiemelkedő Újonc (Outstanding Newcomer) kategóriában.

Sean Crowley:

A Royal Welsh College of Music and Drama tanszékvezető tanára, Wales legkeresettebb színházi dizájnere. Az elmúlt tizenegy évben Európa szerte 150 produkció viseli magán keze nyomát, köztük operák, színházi előadások TV műsorok. A Brit Színházi Dizájnerek Szövetségének elnöke.

 
William Shakespeare

Lear király

Fordította: Mészöly Dezső
LEAR, Britannia királya - Kovács Frigyes Jászai-díjas
BOLOND - Jancsik Ferenc
GONERIL - Kara Tünde Jászai-díjas
REGAN - Dobó Kata
CORDELIA - Babócsai Réka
GLOUCESTER GRÓFJA - Bartus Gyula Jászai-díjas
KENT GRÓFJA - Rubold Ödön Jászai-díjas
EDGAR, Gloucester gróf fia - Czitor Attila
EDMUND, Gloucester gróf fattya - Vadász Gábor
CORNWALL HERCEGE, Regan férje - Tege Antal
ALBAN HERCEGE, Goneril férje - Katkó Ferenc
OSWALD, Goneril udvarnoka - Csomós Lajos
AGGASTYÁN, Gloucester bérlője - Szőke Pál
LOVAG - Koleszár Bazil Péter
BURGUND HERCEGE - Szabó Lajos
FRANKFÖLD KIRÁLYA - Nagy Róbert
CURAN, udvaronc - Biró Gyula

Közreműködnek:
André Rolland, Kecskés György, Szőke Norbert, Ormándy M. Keve szh.,
Simai Szilárd szh., Szabó Norbert szh., Szeverényi Balázs szh.,
Széplaki Bence szh., Tóth György szh.,

Súgó: Roszik Ivett szh.
Ügyelő: Szente Károly
Díszlet-jelmeztervező: Sean Crowley
Speciális effektek: Fekete Péter
Zenei munkatárs, zenei effektek: Gulyás Levente
Díszlettervező asszisztens/ Scenikus: Egyed Zoltán
Díszlet-jelmeztervező asszisztens: Bartyik Kitti szh., Palkovics Brigitta szh.
Dramaturg: Zalán Tibor
Rendezőasszisztens: Farkas Wellmann Éva - Mészáros Ágnes szh.
Rendező: Chris Rolls

Bemutató: 2013. április 19.

Forrás: jokaiszinhaz.hu

2013-04-18 01:10:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Fekete Péternek
... hát megvan végre az új cirkusz helye!!!

Tekinthetjük a hírt születésnapi ajándéknak...

[ Archívum ]
[ Keresés ]
2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Sztehlo Gábor 110 éve született

Karosi Bálint - Existentia

55 éve ezen a napon

Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]