Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Varázsfuvola - mese
[ Nemzeti Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 25. kedd    Mai névnap(ok): Vilmos, Viola a - a - a
Minden ötödik órában
Orlai Produkció
Az Orlai Produkció legújabb bemutatójára, Minden ötödik órában címmel 2013. április 10-én az Átrium Film-Színházban kerül sor. Magyarországon minden ötödik órára jut egy a családon belüli erőszakhoz köthető bírósági ügy, de ez csak a jéghegy csúcsa. A darab a jellegéből adódóan elhallgatott témát, a családon belüli erőszak kérdéskörét járja körül Bozsik Yvette (fotó)rendezésében.

A családon belüli erőszak témája ritkán szolgál egy színházi előadás alapjául - az Orlai Produkció legújabb előadása Bozsik Yvette rendezésében erre vállalkozik. A produkció bemutatója április10-én lesz az Átrium Film-Színházban. A saját érzékenységem diktálja, hogy ezzel foglalkozzak – Bozyik Yvett a Minden ötödik órában című előadásról.

Olyan témához nyúltatok hozzá, amely nemcsak elhallgatott, hanem nemrég a politikai viták középpontjába is került: a családon belüli erőszakról szól az előadás. Mi volt az apropója?

Orlai Tibor és Fullajtár Andrea kerestek meg ezzel a témával. Volt egy fesztivál Stockholmban, a kétévente megrendezett Bergman-fesztivál, amit az Európai Színházak Szövetsége tart – ennek tagja a Katona József Színház is. Ennek a lényege, hogy minden tagszínház ugyanazt a szöveget dolgozza fel. Legutóbb Eleonore Mercier francia írónő könyve volt a soros. Mercier egy segítőközpontban dolgozik, ahová főként családon belüli erőszak áldozatai telefonálnak be. Ő pedig lejegyezte az első mondatokat, és kiadott belőle egy könyvet A Katona József Színházat Fullajtár képviselte egy monológgal. Talán A vagina monológok miatt is gondoltak rám, amiben együtt dolgoztunk Andreával.

 
Minden rendezésedben hangsúlyosak a női témák, valahogy evidensnek tűnt, hogy te rendezed ezt az előadást. Neked is evidens volt?

Nekem semmi sem evidens. Az egész téma evidensnek tűnik: azt gondoljuk, hogy mindent tudunk róla. Hogy ebben a témában nincsenek evidenciák, az nekem akkor lett végképp világos, amikor találkoztam a Nők A Nőkért Egyesületnél (NANE) Tóth Györgyivel, és elkezdett mesélni. Nagyon sok traumát átéltem gyerekkoromban, és rengeteg seb, élmény jön fel bennem, miközben témával foglalkozunk. Az előadásban engem elsősorban az az élethelyzet érdekel, amelyben az ember megteszi az erőszakot, ill. ennek következményei.

Hogyan fog mindez felépülni az előadásban?

Sokfajta történet jelenik meg, több szemszögből. A legtöbben nő vagy gyerek az áldozat, de azt is látnunk kell, hogy a bántalmazók sokszor bántalmazottak voltak gyerekkorukban – ez persze nem ment fel senkit semmi alól. Azt is fontosnak tartom, hogy a családon belüli erőszak nincsen összefüggésben a szegénységgel, a bántalmazás nincs összefüggésben a társadalmi pozícióval.
A szöveg nagy része dokumentumalapú. Fontosnak gondoltuk mindannyian, hogy ne teljesen fiktív alapokról induljunk. A NaNe segítségével kaptunk anyagokat, információkat: esetleírásokat, interjúkat, bírósági jegyzőkönyveket. Az egyik fele ezekből az anyagokból áll, a másik fele pedig fikciós: vagy irodalmi anyagok, vagy Szabó-Székely Ármin, az előadás dramaturgja írta őket.

 
Általában kerüljük az erőszak konkrét megjelenítését, nem cél a naturális elrettentés. Tulajdonképpen egy furcsa rítusa lesz az előadásnak, az erőszak mellett lesznek benne megindító és elgondolkodtató momentumok, és ami talán még fontosabb: humor. Én is voltam úgy, hogy az ismerősöm hozzám menekült, mert bántalmazták, aztán már a rendőrség is ott volt – így visszagondolva az egész bizarrnak és abszurdnak tűnik, miközben valódi, nagy, elborzasztó dráma folyt. Az egész téma tele van ilyen ellentmondásokkal.

Van valamilyen alapvető közöny a témával kapcsoltban, nem?

Igen, talán mert magánügynek gondolják az emberek, pedig nem az. Ha átmegyek a szomszédhoz és ott verekszem, rögtön bevisz a rendőr, ha a saját territóriumomon, a családomon belül csinálom, akkor azt mondják, magánügy. Hiába hívom ki a rendőrséget, általában, „amíg vér nem folyik”, nem tesznek semmit. A NaNe erre mondta, hogy áldozathibáztató közegben élünk.

Milyen fajtájú családon belüli erőszakot dolgoztok még fel?

A pedofília, a szexuális bántalmazás is része a témának, de a lelki agresszió is ide tartozik – ezt eddig nem is tudtam. Én is rengeteg kapcsolatban voltam lelki agresszióban tartva, és ezt többnyire észre sem veszi az ember. De az is a bántalmazás egyik fajtája, hogy a gyerek beteg, és nem viszik el orvoshoz. Ez mind-mind arról szól, hogy valaki uralkodni akar és szereti, ha mások függenek tőle.

 
Mi az előadás célja? A figyelemfelhívás? A sokrétűség bemutatása? Vagy egyszerűen csak a téma felvetése és a közbeszédbe való visszahelyezése?

Nem szoktam azért témákhoz nyúlni, mert éppen felkapottak, vagy mert éppen politikailag vagy társadalmilag érdekes, hanem azért, mert ott van, mert körülvesz minket és mert engem is érint vagy érinthet. A saját érzékenységem diktálja, hogy ezzel foglalkozzak. És visszamehetünk akár a középkorig: ez mindig is probléma volt. Mindennek ellenére azt mondom, hogy a családnál nincs fontosabb dolog. Hiszek a családban, és szerintem az előadásnak is lesz ilyen kicsengése. Ugyanakkor a világon minden harmadik nő érintett a családon belüli erőszakban – nagyjából 10%-auk él át testi bántalmazást, Magyarországon pedig minden ötödik órára jut egy bírósági ügy a témával kapcsolatban, ami persze csak a jéghegy csúcsa. Úgyhogy van miről beszélni.

Zsedényi Balázs

Forrás: Orlai Produkciós Iroda

 

( Fot? orlaiprodukcio.hu )
2013-04-07 21:10:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Minden gyerek jusson el színházba – de hova és mire?

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]