Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Rózsakeringő
[ Magyar Állami Operaház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 24. hétfő    Mai névnap(ok): Iván, János a - a - a
„Ezek összetévesztettek engem a Honthy Hannával!”
Százhúsz éve született Honthy Hanna, az operett műfaj legnagyobbja. Ma már „Hungarikum” az operett. A rajongói, 2002-ben, Kálmán Imre születésének 120. évfordulóján születésnapját, október 24-ét A MAGYAR OPERETT NAPJÁvá nyilvánították 1948-ban pedig ezen a napon halt meg a másik híres operettszerző, Lehár Ferenc. Összeállításunkat Molnár Gál Péter írásaiból válogattuk.

 
Honthy Hanna halhatatlansága

(…) Hügel János nyomdász és Hanrich Emma kézimunka-varrónő Hajnalka lánya 1893. február 21-én született. Száz évvel később, mint a legelső magyar énekes primadonna Déryné. Táncolni tanul az Operaház balettiskolájában. Operadarabokban statisztál apródruhákban és gyerekszerepekben. Első jelentősebb megbízatásként hattyúhintón keresztülhalad az operai színpadon ál-Lohengrinként, mint a címszereplő Anthes György dublőze. Tizennégy évesen jut először önálló szerephez Bayer Babatündér című balettjében. Prózai szerephez. Beugrással átveszi a Beszélő Babát.
Rákosi Szidi színiiskolájában kap kiképzést. Egy évig csupán. A Népoperához szerződik szubrettként. Újra nekifog a tanulásnak: órákat vesz színészetből és énekből. Bejárja a vidéki színpadokat. Pozsony, Fiume, Debrecen. Amikor Pestre szerződik: már 27 éves. Jóllehet haláláig örökfiatal, pesti kezdésekor már nem mondható fiatalnak. Megtanulja vidéken a küzdést az életben maradásért, szerepért, előnyökért, színházi rangért, gázsiért. Megtanulja, csak magában bízhat fenntartás nélkül. Önmagára utalt a szerepformálásban.

 
Sikamlós történeteket senki nem beszélt róla, habár kokott szerepekben működött. Apácai életet él haláláig. Irtóztató önfegyelemmel a nap huszonnégy órájában a közönségét szolgálja. Minden erejét, gondolatát, tehetségét szerepeire, föllépéseire fordítja. Paradicsommadári szerepkörben egy hivatalnok precizitása, egy hivatásos katonatiszt önáldozó reglamája. Tündöklik, csábít, elragad. Majd lefest, hazamegy kialudni magát a másnapi tündöklés érdekében.
Súlyos alkoholista volt a józanéletű primadonna. A siker alkoholistája. Színházizgalmi szerekkel töltekezett. Amikor elvonták narkotikumától, elvonult tőlünk narkotikumszolgáltatásával. Nincsenek barátai: csak a nyilvánosság kezes pajtása. Senki nem szereti: csupán százezrek. A nézők. Azok rajongják évtizedről évtizedre, nemzedékről nemzedékre. Híres volt fukarságáról; holott egész életét szétosztotta nézői között. Alaposan megnézett minden fillért, mielőtt kiadta volna, öregségére fölélte a keresményéből vásárolt balatoni nyaralót és a budai villát, félretett tőkéjéért magas kamatot zsarolt ki a banktól, mégis nyugdíjból tengődött, valamint havi két föllépése díjából.
Amikor hírét vette, hogy rosszul megy a Fővárosi Operettszínház: föltelefonozta igazgatóját azt ajánlva – túl a nyolcvanon – több Csárdáskirálynő-előadást vállal. Köszönettel elhárították. Nem kértek belőle. Újrarendezték az előadást. Az újdonság hamar lekerült a műsorról. Honthy meg a föld alá, mivel a játékon kívül nem éltette semmi. A közönségért élt. Nézőinek szeretete tartotta fogva.

 
Ő volt színészetünk Első Hölgye. De csupán érett korában vált anyaprimadonnává. Amíg fiatal: szubrettprimadonna.
A Nefelejcs utca félproletár-kispolgári fertályából eljut a Duna jobb partjára. A Deres utcában épített magának várszerű villát. Nappalijából belső lépcső vezetett az emeletre. Emelkedő sorrendben felszögeztette kitüntetéseinek okleveleit. Végigmosolyogta a századot. Mosolyát valamennyi fordulat politikusai haszonélvezték: Tildy Zoltán, Szakasits Árpád, Révai József, Nahy Imre, Dobi István, Kállai Gyula, Rónai Sándor, Kádár János írták alá kitüntetéseit. Önmérséklettel szekrényében elrejtette a Horty Miklós és Rákosi Mátyás szignálta dísziratokat. IV. Károly túl rövid ideig ült a trónon, semhogy ő is kitüntethesse az első sikereit megért színésznőt. Ez csak apró szeplő az életrajzon, mert Honthy Hanna a század valamennyi magyar politikai fordulatában királynője lehetett a magyar zenés színpadoknak és vígjátékjátszásnak. Valamennyi politikai rendszer igyekezett magára áramoltatni csöppnyit népszerűségéből. A felkent királyt követi a kormányzó. Megdöntötték a királyságot, kikiáltották a köztársaságot, halkan trónra lopták a diktatúrát, megértük ennek keményebb és lágyabb változatait. Az Első ember mindig változott, eközben Honthy maradt az Első Hölgy.

 
A század egyik legnagyobb – tehát legnagyobb – színésznője volt. Oleg Tabakov egy veszprémi színházi próbán a színészet óriásainak kijáró rajongó tisztelettel elkezdett beszélni Honthy ironikus Grandezzájáról, brechti módon elidegenítő technikájáról, arról a hibátlan biztonságról, ahogyan tejszínhabos mese és gyűrött valóság közt közlekedett a színpadon; színinövendék korában csodálta a moszkvai vendégjáték idején, évtizedek múltán is fénylő emlékként élt benn a magyar színésznő alakítása.

 
Sajátosan magyar jelenség volt Honthy színészete. Micsoda ironikus helyzet: egy Hügel mint magyar primadonna! A magyar színészet ősidejének primadonnája, Déryné – Schenbach Rózsika volt, a legmagyarabb magyar tragika, Petőfi prófétája, Jászai Mari pedig morva származék eredetileg Krippel családnévvel. „A nemzet csalogányának” becézet Blaha Lujza, aki a németül beszélő fővárost megtanította hazafiasan elandalogni és szeretni, valójában Reindl Lujza volt. A különböző nemzetek kultúráját összeömlesztően befogadó magyar kultúrában a színház a legfogékonyabban magába szívta a sokfelől érkezettek tehetségét. (…)
(…)Honthy alakításaiban végigvonult egy kacér kettősség: egyszerre megtestesített édeskésen egy operetti mesevalóságot, ugyanakkor ironikus széljegyzetekkel lehetetlenné tette a beleandalodást. Minduntalan visszautalt a köznapi valóságra. Állított és tagadott egyszerre. Hitt és hitetlennek mutatkozott. Fölemelte az érzéseket a pátosz magasságába, de mielőtt kibuggyant volna a néző meghatottsága, szemével csippentett egyet kacéran, közölve: mindez csupán érvénytelen meskete. Álom és valóság, eszményi és reális sajátos egyensúlya vonul végig a magyar színészeten a vándorszínész Megyeri Károlytól, Ujházi Edén át, Rózsahegyi Kálmánon, a két Makláryn, Rátkay Mártonon, Bihari Józsefig vagy közelmúltunkban Latinovitsig, Márkus Lászlóig és napjaink Darvas Ivánjáig, Sinkovits Imréjéig. Ugyanezt a kettősséget föltaláljuk a női szerepszakmányokban a Gombaszögi nővérektől Vízvári Mariskán át Makay Margitig, Sulyok Mária, Gobbi Hilda vagy Básti Juli és Eszenyi színészetében. Túlzás volna azt állítani, hogy az osztrák uralom alatti királyság kettős életérzése fejlesztette ki, s a későbbi kettős uralmak tartósították e színjátszó színjátszás így és úgy is értelmezhető kétarcúságát. Szembeszökő ténynek látszott azonban a józan köznapiság, az élethez visszacsatlakoztató higgadt realitásérzék.

 
Honthy ennek a színészi kétértelműségnek volt nagymestere. Egyszerre és egyidejűleg magasztos és orfeumi, méltóságteli és frivol, elérhetetlen tündérkirálynő és praktikus józanságú privát asszony. Tartózkodónak látszott, mégis csábított. Szűziesen kacérkodott. Megközelíthetetlen szerelemügyi előadóként cinikusan romlottnak mutatta a világot és benne a szereplőket, hogy a rákövetkező pillanatban kifejezze eltántoríthatatlan hitét az égi szerelemről.

Latinovits Liliomáért leautózott Kecskemétre. Magával vitt gardírozni. Amikor bevezettem a teli nézőtérre, megtapsolta a publikum. Mosolyogva elfogadta a hódolatot, menet közben azonban fülbe súgta: „Ezek összetévesztettek engem a Honthy Hannával!”
Minden helyzetnek, jellemnek látta és megláttatta a fonákját, de úgy ábrázolta a fonákot, hogy nem veszítette el eredeti színét.

Nagy színész volt. A század legnagyobbja. Színészete ezernyi tanulságot kínált. Nem tanultunk belőle. Utánozhatatlan volt. Máig sincs követője. (…)

M. G. P.

Köszönöm Ancsin Nóra segítségét.

[ Kadelka László ] 2013-02-21 00:12:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Minden gyerek jusson el színházba – de hova és mire?

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]