Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Trakhiszi nők
[ Kamra ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 26. szerda    Mai névnap(ok): János, Pál a - a - a
„Mindig bizonyítanom kellett!”
Bencze Ilona harminc éve a Macskákban
Míg ember él a Földön, vita tárgya lesz, hogy ki szerencsésebb, az, aki gyerekkorában automatikusan megkap mindent, vagy az, akinek meg kell küzdenie a legalapvetőbbekért is. Bencze Ilona meggyőződése, nem ez az igazi kérdés, hanem az, hogy szeretetteljes légkörben cseperedik valaki vagy sem. Minden csak ezután következik.

Macskák
 
–Zákánytelepen élt az öt gyerekes Bencze család. Édesapja vasúti pályaőr volt. A gyerekeknek tovább tanulásra gondolniuk sem lehetett, mert annyi pénz nem volt a családi költségvetésben. Nem keserítette el ez a kényszerhelyzet?

–Számomra sokkal fontosabb volt, hogy a szüleim szerettek, értékeltek. Kitűnő tanuló voltam, de nem mentem gimnáziumba, mert minél előbb kenyérkereső akartam lenni, ezért a közgazdasági technikum mellett döntöttem. Szép lassan rájöttünk a testvéreimmel, hogy belőlünk az lesz, amit mi „kikaparunk” a lehetőségeink közül. A szüleink semmit nem elleneztek, de nekünk kellett kitalálni magunkat. Örültek a legapróbb sikereinknek is. Éreztük, hogy mindig mögöttünk állnak. Később is jó volt tudni, hogy van, ahol szeretnek bennünket. A család volt a mi igazi bázisunk, a biztos hátterünk. Boldogok voltunk, ha segíthettünk egymásnak.

–A versek, a tánc és az ének szeretete mégis Budapestre csábította, hogy kipróbálja magát a Színház- és Filmművészeti Főiskola felvételijén!

–Munka után versmondó körbe jártam, s ott merült föl, hogy meg kellene próbálnom a főiskolát. Azonnal felvettek.

–És elkezdődött egy teljesen más élet.

–Minden vadonatúj volt számomra Pesten, sokáig azt sem tudtam, mi történik a városban, az iskolában, csak kapkodtam a fejem. Fogalmam sem volt, hogy mit jelent színművészetisnek lenni. Gyakran reggel nyolctól éjfélig bent voltam a főiskolán. Mindent pótolni akartam, amiről lemaradtam, ami addig kimaradt az életemből. Igyekeztem lépést tartani a legjobbakkal, azokkal, akik többet hoztak magukkal hazulról. Mindig bizonyítanom kellett, ám ez előnyömre vált, mert terhelhetővé edzett. Tudtam, hogy a családomra számíthatok, és kiderült, hogy ez mennyire fontos az életben! Akiknek nem volt biztos háttere, nem igazán tudtak megkapaszkodni semmiben, hiába voltak anyagilag jobban eleresztve, hiába volt széles ismeretségi körük, csak kóvályogtak, szédelegtek és sokan összeroppantak a tennivalók és a felmerült problémák súlya alatt. Számomra nem volt kérdés, hogy magamnak kell megalapoznom a pályám, a létezésem, kezdve attól, hogy mit eszem, mit veszek fel, mert tudtam, hogy ezeket a döntéseket senki sem hozza meg helyettem. Amikor megszületett a lányom, akkor tudatosodott bennem igazán, hogy a gyerekeink helyett nem oldhatunk meg mindent! Persze, támogatjuk, szeretjük, bátorítjuk őket, de tudniuk kell, hogy elvárásaink is vannak velük szemben. Az a tapasztalatom, hogy sokkal életképesebb lesz, aki alól időnként eltűnik a szőnyeg.

–A folyamatos bizonyítási kényszerből adódó teljesítménye bőségesen elegendő volt a szakma meggyőzéséhez, nem kellett hosszú tanulóéveket eltöltenie vidéken, ahogyan az akkoriban szokás volt, friss diplomásként az egyik legnépszerűbb fővárosi színház szerződtette.

–A Madách Színház azt jelentette számomra, hogy egy tündérmese közepébe csöppentem! Mindig is ebben a színházban szerettem volna játszani. Harmadéves voltam, amikor egy sikeres beugrással átvettem egy szerepet. A következő évadban már két főszerepet osztottak rám a Peer Gyntben és A hattyúban.

Bencze Ilona - Tolnay Klári - Pécsi Sándor (Molnár F.: A hattyú)
 
–Aztán, hipp-hopp, eltelt kétszer húsz év a Madáchnál, először szerződéssel, aztán vállalkozóként. Emlékszem, harmincöt évvel ezelőtt Major Tamás milyen boldogan ment Szolnokra vendégszerepelni egy Brecht előadásba, nem sokkal később pedig Gábor Miklós Kecskemétre szerződött. Nem győzték hangsúlyozni, hogy mennyire jó olyan kollégákkal játszani, akikkel még nem találkoztak színpadon. Valóban kihozza a színészből a legjobbat egy másik társulat?

–Azt az időszakot nem lehet összehasonlítani a maival! Biztos háttérrel, egzisztenciával más lenne kalandozni az ország színházaiban, de ma arra van kényszerítve a színész, hogy szerepre szerződjön és számlát adjon. Nem is nagyon léteznek ma már társulatok, színházi műhelyek, leginkább egy-egy produkcióra verbuválják össze a szereplőket. Amikor a Turay Ida Színtársulatba hívtak, szívesen vállaltam, mert nem voltam elhalmozva szerepajánlatokkal. Ez a csapat aztán bizonyítási lehetőséget kapott Sopronban is. Négy évig kitartottam mellettük, és ők is mellettem. Ebben az évadban viszont már nem vállalkoztam a soproni ingázásra, mert rengeteg időmet, energiámat emésztette fel.

–Tanít, rendez, megjelent az első könyve, riporter és háziasszony, mi több, repertoáron tartja az önálló estjét is. Még mindig bizonyítani akar?

–Színészmesterséget tanítok a színház növendékeinek. Tizenöt másodéves tanulónknak vagyok az osztályfőnöke. Egy osztályom már végzett. Csak aki megpróbálta már, tudhatja, hogy milyen nagy örömet szerez, ha egy tanárnak sikerül kihoznia a tanítványaiból azt, ami bennük van. A rendezésről pedig akkor derült ki, hogy mekkora szerelem, amikor lehetőséget kaptam rá a Karinthy Színházban. Azóta nem tudom abbahagyni.

 
–A könyvírásról is ez derült ki…

–Arány és erény című öninterjú kötetemben nem véletlenül írtam, hogy ez csak az első könyvem, minimum a másodikkal adós vagyok. Lesz folytatása, ha eljön a pillanat. Azt hiszem, hogy a legjobb formát sikerült megtalálnom ahhoz, hogy mindazt, amit szerettem volna elmondani, bekerüljön a könyvbe. Először megijedtem, hogy mit is ígértem a kiadónak, de aztán pontosan olyan lett a könyv külcsínben és belbecsben, amilyennek elképzeltem. Az olvasók szerint bátran elmentem addig a pontig, amiről még beszélni lehet mindenkinek. Bulvárosan nem kívántam kiteregetni a dolgaimat, bár a másik énem elég meredek kérdéseket tett fel nekem. Végül is olyan lett a könyv, amilyen én vagyok, és ennél többet író nem kívánhat. Az olvasó olyan gondolatokkal találkozik a könyvben, ami akár neki is eszébe juthatott volna. Kérdéseket egyébként már régebben is feltettem, csak nem magamnak, hanem a kollégáknak a Tolnay Szalon portréműsoraiban. Érdekes munka volt, de nem tartozott a kedvenceim közé. Sokat készültem rá, talán túl is bonyolítottam a dolgot, rengeteg energiát fektettem bele, és keveset kaptam vissza belőle. Valamikor újdonságnak számított, de ma már sok ilyen beszélgetős valami van. Csinálják mások, akik jobban értenek hozzá. Az Örökség című önálló estem kivételesen egy születésnapi összegzésem alkalmával pattant ki belőlem. Nagyon szeretem, mert kemény másfél óra, de a könyv hangulatához hasonlóan teljesen én vagyok benne, magamról, a családomról beszélek költemények és dalok segítségével. Ha valakivel annyi elmondani való történt, mint velem, az kikívánkozik belőle.

–Magánéletéről nem szívesen beszél, az egyik televízió Vacsoracsata című műsorában mégis Gabival, a lányával együtt szerepelt.

–Kialakítottam egy saját életet, és ezen már nehéz változtatni. Nyitott vagyok, nem zárom ki, hogy a holnap hozhat még új dolgokat, de ilyen korban, amiben én vagyok, már az ember otthona, napirendje szent. Harminc-negyven évesen még teljesen másképp képzeli az ember! Gabi a szemem fénye, de tiszteletben tartom, hogy azt, amit el akar mondani magáról, nem a velem készült interjúkban óhajtja olvasni. A Vacsoracsatában remek csapat gyűlt össze, örömmel vállaltam a szereplést. Gabi is nagy kedvvel csinálta. A műsornak nem volt egyetlen pillanata sem, ami vállalhatatlan lett volna. A színészek ma már kiszorultak a televíziókból, a tv-játékokat elsöpörték a tehetségkutatók és a valóságshowk. Ez jó megoldásnak látszik, mert celeb befektetés és érték nélkül is szerepelhet, ideig-óráig a legismertebb arc lehet, a színház vagy a film azért mindig törekedett valamiféle érték felmutatására. Az emberek nagyon szeretnek kukkolni, ez a valóságshowk népszerűségének a magyarázata. Eddig a színházba vagy moziba mentek, ha valami különleges élményre vágytak, de ahhoz jegyet kell venni, fel kell öltözni. Sokkal kényelmesebb otthon egy fotelban a tévé előtt bambulni. Ma már egyre ritkábban akarnak az emberek közös programot csinálni a barátaikkal. Érdekes lenne egyszer pszichológusokkal elbeszélgetni erről.

Anya és lánya
 
–Ettől függetlenül a fővárosi színházak túlnyomó része zsúfolt nézőtér előtt játszik, s nem kivétel ez alól a Madách sem. Általában az egyik nagy siker követi a másikat. Gondolt rá, hogy jövőre már harminc éves lesz a Macskák című előadás?

–Tizenöt éve már kaptam egy „figyelmeztetést”: a fiatal cica helyett azóta egy meglehetősen lelakott macskát játszom. Egy színész azt a szerepet játssza, amit rá osztanak. Lehet szép, csúnya, öreg, fiatal, toprongy, teljesen mindegy, csak jó szerep legyen! Akkor a legizgalmasabb, ha nem ugyanazt kell eljátszania, mint amilyen ő. Az az igazi kihívás, ha mást kell játszanom, mint ami látszólag én vagyok! Több van bennünk, mint amit meg tudunk mutatni magunkból a világnak. Bonyolultabbak, összetettebbek vagyunk. Nagy szerencse, hogy a Madách lehetőséget adott számomra ennek bizonyítására ugyanannak a produkciónak a két fantasztikus szerepében.

[ Horváth Gábor Miklós ] 2012-07-12 22:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]