Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Pentheszileia
[ Nemzeti Színház ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2019. július 16. kedd    Mai névnap(ok): Ria, Valter a - a - a
A zenemasiniszta: Presser Gábor
Rutin? Tinglitang? Egyik sem. A kettő együtt: Rutinglitang. Ez a címe napokban megjelent CD-könyvnek. Ami a tartalmát illeti, Presser Gábor zenemasiniszta Parti Nagy Lajos verseit felfűtötte mindenféle dallamokkal. Édes méreg ez, sodor magával három-negyedben a halálos tánc, ölelkezik a szürreál az álromantikával, az abszurd a vér-komollyal. "A költő (nem) hasztalan vonít", mert Presser mély empátiával öltöztette dalformába a verseket. 38 dalt 73 percben.

Mielőtt megbeszéltük a találkát, azt mondtad, előbb hallgassam meg a lemezt. Szót fogadtam. Ezért ez a beszélgetésünk kizárólag azon a (zenei) vágányon halad, amerre a „zenemasiniszta” járt.

Rendben.

József Attila hajdan „egy kávéházi szegleten” verssel lepte meg magát. Mondható ez részedről is afféle ajándéknak, amellyel meglepted magad?

Kicsit misztifikálod a dolgot. Számomra ez olyan igazi jó fajta munka volt. Amikor már jól elegem volt mindenből, már húztam is le a kötetet a zongora melletti polcról. Ebben a két évben az volt a szabadság, hogy ezekkel a versekkel foglalkoztam. Akkor, amikor nekem tetszett, akkor, amikor akartam, úgy, ahogy akartam. A versmegzenésítés újfajta játékterem lett. Rászoktam.

Korábban nem volt jellemző rád.

Attól függ. Életem első publikált dala a Halott című Karinthy-vers megzenésítése volt. A Dalok a színházból című vígszínházi estemet mindig ezzel kezdtem. Az utolsó években Dusán is sokszor küldött szövegeket „előre”, nem várt a dalra.

Hogyan folytatódott a történet?

Egy közös baráti társaságban találkoztunk Lajossal, ahol megkértem hallgasson meg egy-két megzenésített darabot, s ha szeretni tudja őket, adja áldását rájuk. Eljött hozzám, kilenc dalt mutattam meg, azt mondta, nagyon örül, és szabadon bánhatok a verseivel.

 

Különösen megérintett a Hozz virágot című opus. Énekelni kezdesz egy lassú hallgatót, amit a Csík zenekar friss csárdásba röpít át. Valamiféle különös felszabadító érzés tölti el az embert. Ez volt a szándékod?

Nem volt szándék. A versek, éjszakánként „megzenésültek”. Nem kellett semmiféle lemez-szerkesztési vezérelv, nem volt szerződés, producer, kiadó. Egyszerűen csak üldögéltem kezemben a kötettel, olvasgattam, olvasgattam, s egyszer csak kellett már egy kicsit játszani hozzá, kicsit zongorázni, és végül felvételre kapcsoltam. Aztán meghallgattam aznap, másnap, s amelyikről úgy éreztem, bele tudok szeretni, azon folytattam a munkát. Előfordult olyan, hogy odaillesztettem egy vers végére máshonnan egy kis egysoros pótlást, vagy elhasználtam a lábjegyzetet. Persze megkérdeztem utána Parti Nagyot, szabad volt-e ezt csinálni? Ő elolvasta és azt mondta, igen. Nagyon hagyta, hogy érezzem a támogatását.

Milyen vezérelv szerint hangszerelted a dalokat? Személyes vonzódásod miatt kapott – a zongora mellett - a harmonika szinte végig kiemelt szerepet?

Ezek a hangszerek valamiért nagyon jelen akartak lenni ebben a zenei szövetben, én meg nagyon szeretek velük bíbelődni. Valójában többféle harmonika szólal meg a korongon és húsz körül van a játszó zongorák száma, beleértve az úgynevezett terepzongorákat.

Terepszemléről már hallottam…

Ez azt jelenti, hogy nem a zongorát szállították hozzánk, hanem mi mentünk el oda, ahol a zongora van, és a helyszíneken készítettünk felvételeket. Volt ebben valami szépséges, ahogy ezt a billentyűs sereget hadrendbe állítottuk. Bár a „hadrend” túlzás, hiszen java részük elnyűtt, öreg, törődött volt. A legtöbbet nem hogy nem gyártják már, de a márkájukra sem emlékeznek. Egy részük a gyűjteményemből valók.

Ha már a hangszerelésnél tartunk, külön élményt jelentenek Kárpáti Dodi trombitaszólói. Ez utóbbi olykor a cirkusz világát varázsolja ide, amely annyira jellemző (volt) rád.

A legtöbbször tudom az első vázlattól, hogy minek kell szólnia, a végső hangszerelés csak türelemjáték. Parti Nagy szokott olyat mondani, dalhatár, vershatár. Ezek a dalok valahol nyilván ott vannak a dalhatáron innen és túl, de eszembe nincs próbálkozni, hogy meghatároznám.

 

Te magad is (határtalanul) kedveled a nyelvi bravúrokat.

Én imádom a Parti Nagyot. És mindegy, hogy a nyelvi játékai, vagy a verseinek hihetetlen mélysége, a bennünk bujkáló fájdalom miatt.

Akik eddig is szerettek, még jobban szeretni fognak, mert az elhangzó kuplékat, kocsmadalokat, ha úgy tetszik, színesebben, játékosabban énekled.

Ha így van, talán azért, mert szabadon lehetett átjárni a műfajok között. A rockzenében bizonyos értelemben alkalmazkodni kell a stílusjegyekhez, amiket magad is alakítgattál. A Rutinglitang nem stílus-, hanem helyzetgyakorlatok sora, de a sugallat a vers felől érkezik. A kocsmanótákat nem lehet „csak úgy” elénekelni, másfajta átélést kívánnak.

Meglepő lehet sokaknak, hogy a giccs kategóriájába sorolt kuplét is felvállalod.

A kuplé végtelenül nehéz, izgalmas műfaj. Nagy hagyományai vannak, nagy iskola. Bocsánat, de nem lehet csak úgy giccsnek nevezni!

Azt mondod, a korongnak nincs előre megtervezett dramaturgiai íve. Én mégis úgy éreztem, hogy a vége felé a dalok elkomorulnak - a zene és a versek egyaránt.

Hát ez így túl egyszerű lenne!

Egy picit se?

Olyannyira nem akartam, hogy legyen bármiféle dramaturgiai íve, hogy amikor - a legnagyobb örömömre - a számítógép abc-sorrendbe állította a dalokat, innentől kezdve, nekem ez volt a sorrend.

Elhiszem. Mégis a Vagyunk című záró dalban nem nehéz felismerni, hogy elérkeztünk az út végére… Ezt sugallja Závada Pál füttye, a cselló panaszos zümmögése, a rezesbanda levonulása…

Nézd, bármi, amit te, vagy másik hallgató erről gondolsz, az nekem jó és fontos. Hogy én is ugyanazt érzem, hallom, vagy épp akartam volna, az végül is mindegy. Sosem fogjuk ugyanazt hallgatva ugyanazt érezni, észrevenni, de talán még hallani sem. Így aztán nehéz válaszolni, mert az jut eszembe „gondolta a fene”…

Arra gondoltál-e, meghallgatván az albumot, hogy változtatnál valamin?

Ezekkel a dalokkal közel két évig voltunk együtt, nagyon-nagyon bezárva. Azokon a kicsi hangjátékokon éjszakákat dolgoztam. Boldoggá tett a munka. Semmin nem változtatnék.

A közös együttlét elmélyítette a költővel a kapcsolatotokat?

Igen. Annyi mindenről beszélgettünk és annyi mindent mondtunk el egymásnak, hogy azt hiszem, ezt lehet barátságnak is hívni már.

Ki volt a szemed és a füled, miközben készültek a dalok? Kinek hallgattad meg a véleményét?

Parti Nagyét.

 

Valaha volt egy Utcazenekarod. Annak pimaszsága, humora és fájdalma jutott eszembe a kuplék, kocsmadalok, csasztusok és „más keringők” hallgatása közben. Összeállhatna egy csapat… Akár jövőre, a Magyar Dal Napján.

Valóban ott szorong az anyagban valamiféle előadás ígérete.

A Zenevonat már a távolban. De egy Zenemasinisztának menni kell!

Menni nem. Esetleg jönni…

[ Kiss Péter ] 2011-12-22 12:51:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Sztehlo Gábor 110 éve született

Karosi Bálint - Existentia

55 éve ezen a napon

Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]