Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

A cella
[ Magyar Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. szeptember 23. hétfő    Mai névnap(ok): Tekla, Telma a - a - a
Kortársunk Bánk bán
Kecskeméti Katona József Színház
A kétszázhúsz éve született Katona József Bánk bánja szülővárosában megújult. Cseke Péter, színigazgató a jubileumra felkérte Szabó Borbála író, dramaturgot, hogy mai magyar nyelvre ültesse át az avíttá vált szöveget. Bagó Bertalan (fotó) rendező kortárs színházi előadássá tette a művet.

A Ruszt Józsefről elnevezett Stúdióban a névadó szelleme hatja át a produkciót. Bagó Bertalan mestere előtt tiszteleg, amikor annak minden színházi eszközét „eltanulva”, ma közérthető nyelven, az eredetit nem csonkítva, feszes jó ritmusú előadással kortársunkká tette a Bánk bánt.

Farkas Ádám - Kiss Jenő - Fazakas Géza
 
Katona nyelvezete a színpadi dikciót ma már nehezen, egyes részeiben teljesen élvezhetetlenné teszi. A göcsörtös, rákérgesedett szöveg a kezdetek óta nehezen játszhatóvá tette a művet, a dramaturgiai buktatókkal Illyés Gyula sem tudott mit kezdeni. A pátoszos, avitt nyelvezet méltán váltotta ki az ifjúsági előadások közönségének – jó esetben – unalmát, vagy nézőtéri rendetlenkedéseit. Szabó Borbála szövege tiszteletben tartja a mű eredeti szándékát érthetővé téve annak összefüggéseit. Bagó Bertalan egy szemtelen ötlettel kihúzza a korábbi előadások „méregfogát”. Katona Előversengéssel indítja a drámát. A rendező az ötödik felvonással, mint előversengéssel indítja az előadást. Az ötödik felvonás eddig azért fulladt mindig unalomba, mert addigra már minden megtörtént. Gyakorlatilag egymással „versengve” siratják halottaikat a szereplők.
Bagó a megszokott szöveggel és kacagányos jelmezben, karikírozott stílusban játszatja a szereplőit a fekete háttér előtt. Közben öreg gramofonon recsegve, az elakadó tűtől karcosan halljuk Erkel zenéjét.

Orth Péter - Danyi Judit
 
A díszlet-változás után Vereczkei Rita csont-fehér, négy részre osztott „babaház” – kettő alul, kettő fölül – díszletében játszódik az előadás. Ajtók nincsenek, a falak széles gumírozott csíkokból állnak, amelyek bárhol „átjárhatóak”. Az alsó a magyarok, a fölső a merániaiak játéktere. Vereczkei jelmezei a mai pénzvilág estélyein használatosak; férfiaknak szmoking, hölgyeknek estélyi ruha, amelytől elüt Bánk ország-járó katonai uniformisa és Tiborc munkaruhás- gumicsizmás öltözéke. A kis tér ellenére, vagy éppen azért, mert nincs lehetőség nagy mozgásokra, a jelentősen meghúzott szöveg felizzik.

Fazakas Géza - Kiss Jenő
 
Az erős kecskeméti társulat legjobb formáját mutatja. A szereposztás jól szolgálja a rendezői elképzelést, kiváló alakítások teszik emlékezetessé az előadást. Bagó nagy teret enged a színészi játéknak.
Danyi Judit Gertrudisa, a férfit jó ideje nélkülöző nő, a hatalom ittas, udvari hálókat szövő nőstény. Férfihiányát, öccse nőügyeinek szervezésével pótló despota. A cigarettázásnak olyan „skáláját” vonultatja föl, amelyet Karády Katalin is megirigyelne. Dekoratív megjelenése, hivalkodó estélyi ruhájának merész kivágásai a magyar urak figyelmének felkeltésére és elterelésére szolgálnak. Bánkkal való jelenete előtti ruhaigazítgatásai a női hiúság és rafinéria minden fegyvertárát felvonultatja.
Kiemelkedik Szemenyei János Biberachja. Ragyogó beszédtechnikája, intellektuális játékstílusa jól illeszkedik a rendezői elképzeléshez. Érezhető, hogy jól értik egymást a rendezővel, korábbi együttműködésük remekül kamatozik. Alakítása Kálmán Györgyre emlékeztet. A szellemi fölényt, a gúnyos humort, a vérfagyasztó fenyegetést remekül váltogatva az előadás egyik legjobbja. Petur bán szerepében Körtvélyessy Zsolt rég volt ennyire meggyőző, visszafogott, igazában a végsőkig hívő rutinos politikus. Alakításában nyoma sincs a vértolulásos, hőzöngő ábrázolásnak. Simon bán hálátlan szerepét Farkas Ádám – és a rendező – egy beszédhibás dadogó figurával teszi emlékezetessé. Szokolai Péter a mindig szunyókáló Mikhál bánja a királynéval való jelenetben ébred tudatára a való helyzetnek.

Zeck Juli - Danyi Judit
 
Zeck Juli Melinda szerepében nem a szokásos naiva. A földön két lábbal álló modern nő. Bánkkal való jelenetében a gyermekét őrjöngve védő, anya a megszégyenített nő visszafogott értetlensége emlékezetessé teszi alakítását. Ort Péter, a Nyilas Misiből Ottóvá érett fiatal színész, egy akármelyik éjszakai bárban megtalálható, nők után kajtató, valójában a szexusától kergetett ficsúr. A naivitástól a gyilkosság(ok)ig széles skálán mozog. Hajdú Melinda Izidóra hálátlan szerepében, valódi hús-vér figurát teremt. Gertrúdis-al való jelenetében az öntudatra ébredt okos nő távozik a színről. A legnehezebb helyzetben talán Pál Attila II. Endre szerepében van. Az előre hozott, karikírozott ötödik felvonásban kell a feleségét vesztett, a lázongásba torkollott ország uralkodóját emberi fájdalommal érzékeltetni, és egyúttal a korábbi játékstílus kritikáját eljátszani – mindkét kívánalomnak jó ízléssel megfelel.

Fazakas Géza - Danyi Judit
 
A rendezői koncepció, Tiborc alakján változtat a legtöbbet. Kiss Jenő alkatától elütő szerepben egy öntudatos, nem panaszkodó, (munkanélküli) munkást ábrázol elhitető erővel.
Fazakas Géza a Marosvásárhelyi Színművészeti Egyetemen diplomázott. Két évet Temesváron, hármat Szegeden töltött. 2001-óta a kecskeméti társulat tagja. Eddigi pályájának legnagyobb feladata Bánk megszemélyesítése. A szolgálatát komolyan vevő katona, Melindára, a feleségére mondják „együgyű”, valójában, amíg Biberach fel nem nyitja a szemét, Ő is méltó feleségéhez. De amint az emberi tisztességében megsértett, Gertrudis által megátkozott férfi öntudatra ébred, meglátva az udvari intrikák szövevényét – beteljesül végzete. Visszafogott sallangmentes alakítás, melynek éke a szülőföldjéről hozott szép dikciója.

Az előadás végén ismét megszólal Erkel, a Hazám, hazám ária a felejthetetlen Simándy József hangján. Amíg végigénekli, olyan történik a színpadon, amiről még sokan és sokat fognak beszélni…

Egy másik produkció kapcsán a színház homlokzatára kiírták: „Ne árulja el, hogy ki a gyilkos!” – így mi sem tesszük.

Kapcsolódó írásunk

( Fot? Walter Péter )
[ Kalóz Róbert ] 2011-10-23 00:33:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]