Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Babák
[ Magyar Állami Operaház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 26. szerda    Mai névnap(ok): János, Pál a - a - a
Fábri Péter: A Liszt-faktor
... nem volt elképzelésem a játék formájáról. Ekkor jött be a képbe a produkció rendezője, Harsányi Sulyom László, és azt mondta: mi volna, ha úgy viszonyulnánk Liszt életéhez, ahogyan a Picasso kalandjai című film viszonyul Picassóéhoz? Ez mindannyiunknak megtetszett, és – dokumentumjáték helyett - már csak meg kellett írnom a darabot.

Így történt vagy még ígyebbül – a szerző a darabjáról

2010 elején Csonka András, a Müpa vezérigazgatóhelyettese felkért, állítsak össze egy dokumentumjátékot a Liszt-évfordulóra. Amikor – Mácsai János irányítása mellett - beleástam magam a Liszt-szakirodalomba, hamarosan láttam, hogy Liszt élete olyan nagy ívű volt és annyira bővelkedett szélsőségekben, hogy nem az lesz a gondom, hogyan rakok össze ebből valamit, inkább az, hogy mit hagyok el. De nem volt elképzelésem a játék formájáról. Ekkor jött be a képbe a produkció rendezője, Harsányi Sulyom László, és azt mondta: mi volna, ha úgy viszonyulnánk Liszt életéhez, ahogyan a Picasso kalandjai című film viszonyul Picassóéhoz? Ez mindannyiunknak megtetszett, és – dokumentumjáték helyett - már csak meg kellett írnom a darabot.

Ez könnyű is volt és nehéz is. Könnyű volt megírni, mert ami ebben a darabban abszurd, az dokumentumokon alapul – és Liszt életéről szerencsére töménytelenül sok dokumentum maradt fenn. Alan Walker pedig, a kiváló zenetörténész, nagyszerű, közel kétezer oldalas műben szembesítette a legendát a valósággal. Ami ebben a darabban majdnem hihetetlen: a párizsi jelenet az utcaseprővel, aki Liszt kezében felejti a seprűjét; Liszt ügyetlenkedése a bécsi forradalomban; a Beethoven-szobor felavatásának komédiája, amikor a meghívott előkelőségek szobrot adományozó Liszttel együtt a lehető legkínosabb helyzetbe kerülnek; a jelenet, amikor Rossini Liszt haját húzza, hogy nem paróka-e; Olga Janina, aki szó szerint üldözi a szerelmével (és egy pisztollyal) Lisztet; a szintén szó szerint az oltár előtt meghiúsuló esküvő Carolyne-nal és a magyar országgyűlés kínos vitája Liszt holttestének hazaszállításáról: mind így történt. Na jó, néha egy kicsit túloztunk, de nem jobban, mint a 19. századi, Liszt zsenialitását az eszményítő képeknél sokszor jobban tükröző Liszt-karikatúrák. A Wagner-jelenetek dialógjának szövegét Wagner és Liszt levelezéséből loptam, de az igazi Wagner még a színpadinál is önzőbb volt, egy igazi elviselhetetlen alak, virtigli – zseniális - szörnyeteg; a fiatal Brahms pedig valóban elaludt Liszt tanítványainak körében, amikor Liszt eljátszotta neki a h-moll szonátát. Könnyű volt megírni ezt a darabot, mert tudjuk, hogy az egész Európát hatalmába ejtő Lisztománia rajzfilmrendezőknek való jelenetek sorát produkálta. Liszt persze nem véletlenül volt annyira népszerű, hiszen különleges jelenség volt. Elpattantak a keze alatt a zongorahúrok. Koncertjein két-három zongora állt a pódiumon, és a koncert végén zongorahullák hevertek szanaszét. Volt, hogy saját maga tolt be a színpadra még egyet, amikor a többi már kiadta a lelkét. Az elpattant húrokból aztán a Lisztománia éveiben a nők karkötőt csináltattak maguknak, de olyan nő is volt, aki Liszt eldobott szivarcsikkjét foglaltatta medaillonba. Egykori barátja, Heine, aki zseniális volt, de a dícsérő kritikáiért megzsarolta muzsikus ismerőseit, a neki fizetni nem hajlandó Lisztet zongorahuszárnak keresztelte el és még a magyar forradalom bukására írt szép versében is Liszt díszkardján gúnyolódik, 1849-ben. Mások, igen találóan, zongorakentaurnak nevezték.

 
Liszt Európa uralkodóinak köreiben forgott, de a cigánytáborokban is otthonosan érezte magát. A magyar nemesektől kapott – és Heine által kigúnyolt - díszkardjáért lelkesedett, nagystílű társasági életet élt, fellépésein kitüntetések és rendjelek lógtak a nyakában, de egész életében jótékonykodott és meghökkentő puritán szokásai voltak. Harminchat éves korában felhagyott a koncertezéssel, a jövő zenéjének (ő nevezte így: Zukunftmusik) szentelte minden idejét és csak karmesterként lépett színpadra – végül ő lett Liszt abbé. (“Abbénak álcázott Mefisztó – így végzi hát Don Juan!” – mondta róla egy ismerőse.) Sosem írt önéletrajzot. „Éppen elég volt leélni egy ilyen életet, mint az enyém” – írta egy levelében.

Ez az életrajzi szkeccsekből álló játék Liszt életének szélsőségeit mutatja be. Lisztét, aki mint egy hurrikán, söpört végig a 19. századon, Doborjántól Párizson át Isztambulig és Londonig, III. Napóleontól IX. Piusig, és főleg: Beethoventől Debussyig.

Könnyű volt tehát megírni egy ilyen darabot, hiszen volt anyagunk elég. De nehéz is volt. Mert ugyan Liszt mindenütt itt van velünk, a Zeneakadémián, a róla elnevezett téren és repülőtéren, a koncerteken, mégis kevesen tudják, micsoda nagy formátumú, nagyvonalú, jövőbe látó, egyszerre legalább három életet élő ember volt. Úgy akartunk szórakoztatni, hogy erről a nagyságról egy pillanatig se feledkezzünk el.
Remélem, sikerült.

Fábri Péter

 
Határőr: Maga nem is magyar.
Liszt: Ezt én jobban tudom.
Határőr: Na majd mindjárt meglátjuk! Ingujjat föltekerni! Kötelező vérvétel. Úgy. Na lássuk. Hiszen maga francia!
Liszt: Honnan veszi?
Határőr: Idenézzen! Látja ezt? Ez a maga vére. Piros, fehér, kék.
Liszt: De az ott zöld, kérem!
Határőr: Ha nagyon jóindulatú vagyok, türkizkék.
Liszt: De ez csak azért van, mert sokáig éltem Franciaországban!

LISZT! MINDEN TEKINTETBEN.
FÁBRI PÉTER: A LISZT-FAKTOR
RENDEZŐ: HARSÁNYI SULYOM LÁSZLÓ

2011. október 13 és14.
Fesztivál Színház

Színpadi etűdök egy részben
Liszt Ferenc: Széles László
Közreműködik a HOPPart társulat: Baksa Imre, Barabás Richárd, Herczeg Tamás, Kiss Diána Magdolna, Rusznák András, Szilágyi Katalin valamint Hekler Melinda (eh) és Nagyhegyesi Zoltán (eh) Írta: Fábri Péter (Alan Walker Liszt-életrajza és Harsányi Sulyom László ötlete alapján)
Dramaturg: Baráthy György
Zenei szakértő: Mácsai János
Zenei vezető: Lázár Zsigmond
Díszlet, jelmez: Zeke Edit
A rendező munkatársa: Kálmán Eszter
Rendező: Harsányi Sulyom László

2011-09-27 13:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]