Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Mit csinál a kongresszus?
[ Katona József Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 16. vasárnap    Mai névnap(ok): Jusztin, Jusztina a - a - a
Szilágyi Szilárd „Szeletek” című kiállítása
Szilágyi Szilárd „Szeletek” című kiállítását, Dechandt Antal szobrászművész 2011. március 4-én megnyitotta a Melange Galériában, (Budapest V. ker. Markó u. 3.). A kiállítás 2011 március 31-ig látható.

 
Engedjék meg, hogy rögtön az elején eláruljam Önöknek – bár ezt a jelenlévők közt jó néhányan tudják, - hogy a mellettem álló művész, Szilágyi Szilárd nem csak kollégám, hanem barátom is. Ezért, ha valakiben felmerülne az elfogultság gyanúja, sietve leszögezem, hogy azt is bátran felvállalom. Tehetem ezt annak okán is, hogy szakmai életünk gyerekkora szinte egy időre esik és azóta is rendszeresen figyelemmel kísérjük egymás tevékenységét, folyamatosan véleményt formálunk egymás munkáiról, művészeti elképzeléseiről, vagy csak úgy, életről, egyebekről. Az elkövetkezendő gondolatfoszlányok az előbbiekből következően természetesen szubjektívek lesznek, és tisztában vagyok vele, hogy létezhet számtalan más megközelítési mód is. Ebből fakadóan, amit róla gondolok és leírtam, az engem is jellemezni fog, és arról szól, hogy mit tartok ma fontosnak megjegyezni, kihangsúlyozni az ő művészetéből.

 
De hogy rákanyarodjak végre az egyenesre: fel kell tennem a kérdést: hogy ki is ő? És ha őt akarom megközelíteni, nem tudom megkerülni azt a kérdést sem, hogy mit is csinál, és azt hogyan teszi. Különösen nála nem, mert esetében ez természetes és kerek egységet képez, azaz mű és létrehozója egy és ugyanaz – ami ma nem is olyan magától értetődő minden alkotónál. Ez az egység feltételez egy őszinte és mélyen befelé tekintő hozzáállást, ami folyamatosan biztosítja művei hitelességét. Ebből a hozzáállásból fakad egy másik fontos dolog is - az egyediségre gondolok, - hiszen a befelé tekintő ember a saját megoldásait fogja megtalálni és preferálni; ettől lesz más, a többiektől megkülönböztethető, ez teszi összetéveszthetetlenné. Állítom, hogy ma már, ha bárhol a világon találkoznék munkájával és letakarnák nevét, akkor is azonnal azonosítani tudnám vele, felismerném, mivel képei annyira jellemzőek rá. Persze nem azt akarom mondani ezzel, hogy előzmények nélküli az ő művészete.

 
Voltak a művészettörténetben hasonló törekvések már, hogy mást ne említsek például: ott volt a COBRA csoport, tagjai között oly nagy nevek, mint Carel Appel vagy Asger Jorn, vagy az ART BRUT kiváló képviselője Jean Dubufett. Sok közös vonást lehetne kimutatni az említett művészelődök és Szilárd munkái között, de amit én hangsúlyozandónak tartok az elsősorban az erőteljes ösztönösség, a nyersesség, szinte a brutalitásig fokozott kifejezőerő és a zsigeriség. (Zárójelesen még hozzátehetném, hogy mentesek mindenféle spekulációtól és elméletieskedéstől is.) Mindezek természetesen meghatározzák az anyaghoz való viszonyát is. Szilárd úgy keni a vászonra a festéket, mint egy önfeledt gyermek, aki a rácsodálkozás és felfedezés örömében mindent megengedhetőnek tart, mert annyira elvarázsolja őt maga a fizikai folyamat is. Ebben az állapotban teljesen érthetővé válik, ha sutba dob esztétikai tradíciókat és az öntörvényűség szabadságát választja helyette, ami persze óriási teher és felelősség is egyben. Nem kis bátorság kell ehhez, de benne megvan; ha kell, el meri rontani, átmázolja, újrakezdi, főleg akkor, ha az önismétlés csapdáját érzékeli. Mert nem elégszik meg a már kiérlelt eredményeivel, szükségét érzi a folyamatos megújulásnak.

 
Önmaga miatt fest, mert meg akarja érteni énjét, a világot – de ebből nem a felszín érdekli, hanem ami mögötte van. Olyan, mint ősidőkben a barlangfestő lehetett, aki számára a kép inkább küzdelem mintsem esztétikai élvezkedés, inkább saját helyének keresése, egyfajta létértelmezési kísérlet; vállalja, hogy ő így tud, így szeret festeni, hogy nem szeret mellébeszélni, az egyenes és őszinte beszéd híve. Ami a szívemen az a számon, azaz a képemen – lehetne akár a mottója. Szinte kizárólag belső képeket fest, melyek mindig gondolatokhoz, gondolatkörökhöz kapcsolódnak. Sokszor előbb van meg fejében a cím, és utána érlelődik benne a kép, és mikor már szétveti a vágy, kifesti magából azt. Szublimál ezzel természetesen, de közölni is akar. Az a fajta művész, akinek még van mondanivalója. Témáit kizárólag az életből, saját élményeiből meríti. Sokszor jelentenek témát számára a társadalomban létező visszásságok, anomáliák, torzulások. Ezek piszkálják igazságérzetét, velük kapcsolatos véleményét erőteljes kritikával, iróniával fogalmazza meg, szókimondóan.

 
Torzult világunk kaotikusságát, a hétköznapok maszatos újságpapír szürkeségét gyakran ütközteti a gyermeki tisztaság és ártatlanság lassan feledett, ám mégis vágyott emlékképeivel. Mintha jelezné, hogy ilyen is lehetne világunk – szeretett macikkal teli. És ha már a macikat említettem, illő felsorolnom képeinek többi szereplőjét is: ott vannak még a halak, madarak, sellők, és az ezek vegyítéséből születő kreatúrák, melyek olyanok, mintha az evolúció gonosz játékba fogott volna. Testrészek cserélődnek így fel magától értetődő módon, különös metamorfózison mennek keresztül – jelezve ezzel, hogy semmi sem állandó, minden folyamatos változásban van. Sőt mintha tágulna is – folytatódik minden a kereteken is elmosódva. És ki ne hagyjam az ősanyákat, akik szinte bálványokká alakulnak képein, sugárzik belőlük az ósiség, igazi energiaközpontok – mintha ők lennének, akik a torzulásokat semlegesítik, egyszerre halandók és halhatatlanok. Ott állnak, hevernek mozdíthatatlanul a zűrzavar közepén, mert érzik, hogy ők főszereplők. Szilárd ezt a buja vegetációt érzéki és erőteljes színekkel viszi vászonra, mert imádja azokat. A színszólamok vezetik a szemet a képen keresztül-kasul, mígnem ráirányítják figyelmünket egy – egy főmotívumra, amit a festő néha erőteljes kontúrral is kihangsúlyoz. Gyakran él még a sötét-világos ellentétpár kompozíciót szervező erejével is – a színek intenzitását pedig komplementer párok használatával fokozza egészen az izzásig. A formák, színek át meg, át hatják egymást, szinte szövetet alkotva idézik meg hol a szürke valóságot, hol a színes látomásokat; ezzel késztet a művész bennünket is arra, hogy elgondolkodjunk, hogy kizökkenjünk fásult közönyünkből végre. Én hiszem, hogy ez sikerült neki, és remélem mások is hasonlóan éreznek majd, ha megtekintik a kiállítást.

 
És hogy szebb legyen a zárókép, szeretném megosztani önökkel Szilárdnak egy gyermekkori élményét, amit elmesélt nekem. A kép a következő: ül gyermekként egy kastély partjában – a helyszín Bakóca – bal kezében kréta, a másikban zsíroskenyér, és az előtte heverő vázlatfüzetbe rajzol önfeledten. Lelke egy röpke pillanatra összecsendül a mindenséggel,. Arra gondol, hogy a világ így teljes és talán mégiscsak minden rendben van.

[ Dechandt Antal szobrászművész ] 2011-03-08 16:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Minden gyerek jusson el színházba – de hova és mire?

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]