Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Semmi pánik
[ Vidám Színpad ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 16. vasárnap    Mai névnap(ok): Jusztin, Jusztina a - a - a
Akit megcsapott a mozdony füstje
Vigasztalanul szemerkélő esőben rendezték meg szeptember 21-22-én a Lokomotív Grand Prix-t a Magyar Vasúttörténeti Parkban, Budapesten. A vándorserlegért Ausztria, Csehország, Szlovákia és Magyarország legjobb gőzmozdony-vezetői mérték össze tudásukat. Az öt versenyszámból álló és két kategóriában megrendezett „mozdony forma-1” vetélkedést a Terasz is meglátogatta.

Őszintén szólva, nehéz volt elképzelnem, milyen is lehet a mozdony grand prix. Feltételeztem, a gyorsaság meghatározó lesz, de itt véget is ért a fantáziám. Talán mások is ugyan ezt gondolhatták, mert az eső sem riasztotta el az érdeklődőket. Szépszámú közönség gyűlt össze a „Lokoparkban” vasárnap délután. Sem gyerek, sem felnőtt nem csalódott: a szervezők látványos programot kínáltak.

A versengés egyidős az emberiséggel. A technika vívmányai, az új találmányok azonnali összevetést, versenyt kívántak – legyen szó autóról, vízisíről, repülőgépről, gördeszkáról vagy a Rubik kockáról! George Stephenson 1815-ben szabadalmaztatta a gőzmozdonyt, s 1829-ben már versenyt is rendeztek a vasparipáknak. A sorra alakuló mozdonygyárak el kívánták dönteni, melyikük gyártmánya a legjobb? Az emlékezetes, október 6-ai Rainhill-i versenyt Stephenson Rocket nevű mozdonya nyerte meg. A vasúti közlekedés legendás feltalálójára emlékezve versengtek a masiniszták a harmadik évezred első magyarországi mozdonyversenyén. (A képen a 22,034 pályaszámú, 3. helyezett magyar kismozdony látható. Az alacsony tengelynyomású, másodrendű vonalakon motorkocsi menetrendben közlekedett, ezért hivatalosan motorpótló mozdonynak nevezték. Legnagyobb sebessége 65 km/óra volt.)
Kötelező-e mozdonyversenyt rendezni? Szendrey András, a házigazda MÁV Nosztalgia Kft. igazgatója (képünkön) úgy vélekedett, hogy nem kötelező, de akik ezeket az öreg masinákat karbantartják, gondozzák, igénylik a megmutatkozást. S mi lehetne a legjobb forma? A játékos versengés. Ahol nem csak a gyorsaság számít, hanem az ügyesség is!

„Indián támadás a vonat ellen” – hozták az ötletet a zólyomi vasutas kollégák. Azaz, emlékezve a vadnyugati vasútépítési hőskorra, hatalmas gerendát kell a fűtőnek elgörgetni a sínről. Közben a vezető óvatosan adagolja a gázt, mit beszélek! – a gőzt, hogy a sebesség pont megfelelő legyen a mozdonyról való le- és felugráshoz! Mi tagadás, volt is sikere a produkciónak; egyesek azért izgultak, nehogy elüsse a vonat a nem kis erőt kifejtő segédet!

A 2. helyezett szlovák kismozdony A győztes 313-as cseh kismozdony A 4. helyezett 424-es magyar nagymozdony
 
És, ha már a fűtés, a gőz adagolásának rejtelmeinél tartunk. Nem volt könnyű feladat úgy szabályozni a nyomást, olyan sebességgel vezetni a mozdonyt, hogy a dugattyú rúdjára helyezett sörösdoboz ne essen le a földre. Száz méter, izgalom, feszültség, hogy aztán hatalmas füttyöt megeresztve jelezze a 424-es masinisztája: sikeresen teljesítette „sörmenetet.”
Ebből a típusból, a 424,009 pályaszámú személy- és tehervonati mozdonyból 514 db hagyta el a MÁVAG Mozdony-és Gépgyárat 1924 és 1958 között. Nyolcvanhat tonnát nyomott a szerkocsival együtt huszonegy méter hosszú monstrum. Gőzfelhőbe burkolózva gyorsult fel a 90 km/óra maximális sebességre.


Nem volt könnyű ilyen teljesítmény mellett a „Hölgyrablás” sem. Bilincsbe verve, a sínekhez láncolva álltak a hölgyek, s izgultak, hogy a vonat idejében megálljon előttük, a fűtő kiszabadítsa őket a vasból. Az már az öröm kategóriája, hogy ölben vitték őket a hajtányra, egykor a mozdonyra, s kézi meghajtással repültek a célba.

Újabb erőpróbára készültek a kedves, öreg masinák. A holtidőt kihasználva mondta el Szendrey igazgató úr a Terasznak, hogy Magyarországon csak a MÁV-ból kivált Vasúttörténeti Park tudja megrendezni ezt a versenyt. Ez az intézmény specializálódott a gőzmozdonyokra. A közlekedési múzeumnak a közlekedéstörténeti emlékek bemutatása a feladata, múzeumi körülmények között. A „Lokopark” egyfajta interaktív módszert követ: a bemutatás mellett fontos a használat is; ennek maga a verseny a bizonyítéka.


„Tűzoltás a síneken” adta ki a következő feladatot a versenybíró. Egykor nem volt ritka a kipattanó szikra okozta tűz. A gőzmozdony az egyetlen olyan jármű, mely azonnal rendelkezik az oltáshoz szükséges vízzel.
Lecsapódik a sárga indítózászló, a mozdony gőzt okád a dugattyúkból, felgyorsul, a segédvezető ugrásra készen áll a lépcsőn: éles fütty, ugrás, rohanás a vödörért. Kinyitja a vízszelepet, a gyorsaságot a hivatásos tűzoltók is megirigyelhetnék, ujjongás – a tűz elaludt! Vissza vonatra, van még ötven méter a célig.


Talán kevésbé volt látványos, ám nagy ügyességet kívánt az „Angolposta” feladat végrehajtása. Mélyen kihajolva a mozgó vonatból, egy kampó, a szítóvas segítségével kellett a csomagot felvenni és a sín mellé készített kosárba dobni. Hajdanán időt takarítottak meg a küldemények célba juttatásának e mozgó módszerével!

Jobbra a szlovák 475-ös, a nagymozdony kategória győztese
 


A verseny végére elállt az eső. A hálás közönség vastapssal jutalmazta a versenyzőket. Mindenki győzött ezen a napon – mondta az igazgató úr. De rend a lelke mindennek, álljon hát itt a végeredmény! A kismozdony kategóriában cseh, szlovák, magyar, osztrák sorrend alakult ki. A nagy mozdonyok versenyét a 475-ös szlovák monstrum nyerte, második a magyar 109-es, harmadik a 498-as második szlovák vonat lett, míg a negyedik helyen a 424-es másik magyar mozdony végzett.

Fotók: a szerző felvételei

[ Oszvald György ] 2002-09-24 00:06:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Minden gyerek jusson el színházba – de hova és mire?

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]