Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Ábel
[ Magyar Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. október 18. péntek    Mai névnap(ok): Lukács a - a - a
Konok Tamás – Ultima Realita
Aulich Art Galéria
Konok Tamás Kossuth-díjas festőművész, Ultima Realita című kiállítását az Aulich Art Galériában ( Budapest, V. Aulich u. 5.) 2010. március 8-án 18 órakor megnyitja Juhász Ferenc költő. Megtekinthető 2010. április 8-ig.

Múlt évben, Életmű-díjam alkalmából, megjelent könyvem, az 1973 – 2010-ig terjedő festői periódusomat tartalmazza. A kötethez egy CD lemez is tartozik, amely szinte teljes életművemet, 1946-2010-ig reprodukciós anyaggal, illusztrálva, opus számozással és műtárgyleírással tartalmazza.
Jelen kiállításom az Aulich Art Galériában, Párizsban elindult új korszakomat dokumentálja, amelynek bemutatására még nem volt alkalmam. Életutam fontos időszaka volt e több mint másfél évtized, amely szemléletváltásra és egyben új technikai megoldásokhoz vezetett. Magyarországot 1958-ban elhagytam, és Párizsban telepedtem le. Végleges kint maradásom okairól és regénybe illő körülményeiről, már több alkalommal nyilatkoztam és írtam. Most inkább festészetem változásának okairól szeretnék szólni.

 
Tudva levő, hogy a főiskolán és az azt követő néhány év alatt, következetesen a látvány utáni, Bernáth mesterem „természetelvűnek,” nevezett festészetét műveltem, hittel és meggyőződéssel. Tanításaiért, csak hálával tartozom emlékének, mivel a mai napig is meggyőződésem, hogy vizuális műveltség, rajztudás komponálási készség nélkül a művész (ha csak nem zseni,) félművelt vagy a meg nem értettség sérelmeinek sebeit hordozza magával.

 
Nem hiszek egyetlen stílus megváltó vagy domináló létében. Mint ahogy nem látok különbséget figuratív vagy elvont alkotás között se. Egyedül a mű kvalitását tartom meghatározó mértéknek. Művészi tanulmányaim induláskor, munkáimban erősen kötődtem a látványhoz, az előttem álló motívum izgalmába, vagy szépségébe. Témáim előtt, (nem egyszer, - gyakran képeim frissességének rovására.) napokig dolgoztam. Az „állvány festészet” legfőbb veszélyét az önismétlés rutinosságában kezdtem érezni. Az időkben a festők pontosan érezték mit lehet és mit nem, politikai szempontból. Azt is tudták az alkotók, hogy mi eladható, mire „harap” a vizuális analfabéta: (Virágcsendéletek, vidéki tájak, baromfik közé magot szóró joviális mámikák, jó lábú traktoros lányok, vidám lakodalmakra vonuló násznépek, vagy féregtelenített almát szedő lányoknak segédkező, incselkedő néphadseregünk hős katonái.). A másik út a rendszert kiszolgáló „szocreálnak” nevezett, narratív, heroizmussal felpumpált tematikus festészet volt, amely ugyancsak a kispolgári ízlésvilág nevetséges karikatúráinak bizonyultak. – Főleg ez utóbbi, remek megélhetést biztosított, az idők szavát megértő, „haladó” művészek számára. Váltani, vagy valami egészen mást kezdeni, 1956 előtt, teljesen lehetetlen volt. Harmadik út pedig nem létezett.

 
12 óra gondolkodási időm volt, hazatérésem, vagy Párizsban maradásom között. Biztos vagyok, hogy maradásommal, jól választottam. A semmiből kellett felépítenem életemet, új művészetemet, ami lassú, anyagi nehézségekkel terhes évek, keserves küzdelmeinek ideje volt. Szerencsém talán az volt, hogy rendszeresen, nem csüggedve, az ambíciótól, optimizmustól fűtve, naponta sokat festettem, kísérleteztem.

 
Új munkamódszert dolgoztam ki. Üveglapokról különböző színű vékony festékrétegeket nyomtattam egymásra. A képek hátoldalán ecsetnyéllel, vagy grafittal meghúzott, vonalak, a kép túloldalán, színes rajzok formáiban jelentek meg. Álomképek világának töredékei voltak ezek a sejtelmes, lelkem lenyomatai. De az új benyomásoktól kavargó agyam, félálmaimnak vetületei is lehettek e színes vonalrajzoknak tűnő monotípiák, amelyeket olajfestékkel, tovább fejlesztettem.

 
Az 1960-as évek, Párizs nagy átalakulásának ideje volt. Bontották a még a napoleoni időkben épült „Les halles” (Vásárcsarnok épületeit.) A lerombolt házak előtt álló konténerek, tele voltak a legkülönbözőbb érdekes tárgyakkal, régi tapétákkal, falemezekkel, e nagyváros fantasztikus enyészetjeleivel. Számos talált tárgy, mint kollázs, illetve montázs elem beleépül képeimbe. E „Homo ludensi” szemlélettel indult művészet, új korszakom indulása volt, amely a hetvenes évek elején, egy letisztult, „Apollonisztikusnak” nevezhető, geometrikus, új konstruktívizmusba, majd a matérián túli, transzcendens szemléletbe váltott.

Forrás: a kiállítás katalógusa<>

[ k.l. ] 2010-03-08 00:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]