Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Haarmann
[ Vígszínház ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2019. július 22. hétfő    Mai névnap(ok): Magda, Magdolna a - a - a
Boldogtalanok a nézőtéren…
(Füst Milán a Radnóti Színházban)
Semmi különös- mindössze elgondolkodtató. Nem felháborítóan nézhetetlen... viszont az ellenkezőjét a legnagyobb jóindulattal sem állíthatom. Csak azért nem távoztam a szünetben, mert akkor nem írhattam volna meg nyugodt lelkiismerettel ezeket a sorokat. Nomen est omen.

Csomós Mari (Özv. Húber Evermódné, a nyomdász anyja) ismét - mint mindig – meghatóan „átlényegül” a nyomdász anyjának szerepébe, és egyetlen pillanatra se veszti el a tragikusan cinikus-ironikus és fájdalmasan szívbemarkoló karakter megformálásának arányait. Ő még azon kevesek közé tartozik, aki hitelesen és szépen tud meghalni a színpadon. Nem könnyű, sokan „elvéreznek”, nem tudnak „megbirkózni” a korántsem egyszerű feladattal. Neki most is sikerült (tehetségéből adódóan és kiváló szakmai tudása birtokában) meghatóan „kihunyni, mint a gyertyaláng”.

 

Martin Mártát (öreg parasztasszony) méltatlanul kevés alkalommal láthatjuk színpadon, pedig a legkisebb epizódszerepekben is remekel. Miért nem bíznak abban (se direktor, se rendezők), hogy játszhatna ő főszerepeket is. Lenne pár javaslatom, ha a dramaturgia nem tud mit kezdeni vele, jópár darab van, amelyekben méltán lenne hozzá méltó feladat.

 

Kováts Adél (Rózsi, a nyomdász testvére) szép, erotikus és minden mondatát értően (hiába: ő is „színésznőből van”), kiválóan artikulálja; nem játssza túl Rózsi szerepét. Mértéktartó és fegyelmezett. Erényeit tovább is sorolhatnám, de nem teszem, mert jelenléte magáért beszél.

A főszereplők (sajnos éppen azok) alakításai viszont laposak, unalmasak, hiteltelenek. Azt hiszem, éppen ezeken a pontokon választott/kapott gyenge erőket Szász János rendező. Kár!

Néha már egészen elviselhetetlen az a „műviség”, begyakorolt „patronok” pufogtatása, rutinos üresség, ahogyan Petrik Andrea (Nemesváraljai Gyarmaky Róza, nyomdai munkáslány), Wéber Kata (Víg Vilma, nyomdai munkáslány) és Csányi Sándor (Húber Vilmos, papi nyomdász) szenveleg amatőrként- a szó nem éppen nemes értelmében véve -! A” különös háromszög” unalmasan teng-leng, futkos, zihál és sokszor érthetetlenné téve (fülünk és értelmünk számára egyaránt!) Füst Milán és Kovács Krisztina dramaturg szövegét (erről később). Ez a „triász” mindent felborít, és így már nem is lenne értelme az egésznek, ha nem lennének azok a már említett művészek, akik megpróbálják megmenteni a menthetetlent. Tehetséget csak az istenek adhatnak-vallom a görögökkel együtt-, és Lorcára hivatkozva az a bizonyos „duende” se tanulható: ha van, akkor istenadta áldás, ha nincs, akkor viszont - belátva a mester szavainak igazságát - nem kell görcsösen erőlködni, abból nem lesz semmi, nem is lett… Mindhárman a „felejthető” kategóriába tartoznak.

 

Schneider Zoltán (Sirma Ferenc hentesmester, a ház tulajdonosa) az előadás során nem képes különböző helyzeteknek megfelelő adekvát játékra. Minden szituációban ugyanazon a hangon, szinte ugyanazokkal a gesztusokkal próbál jelen lenni, de ez korántsem elég ahhoz, hogy a ház tulajdonosának árnyalt figuráját megmutassa. Nem éreztem, hogy az összetett karaktert kibontotta volna, adós maradt, ez a szerep „elment” mellette.

Gazsó György (Dr. Beck Gyula, kórházi orvos) ugyanígy „vesztett csatát”. Valamikor még láttam tőle nagy formátumú alakításokat, most azonban csak annyit tudott eljátszani, hogy ő egy olyan orvos, akinek szinte nincsenek is érzelmei. Ez véleményem szerint elhibázott értelmezése a szerepnek: amennyiben igaz lenne ez a megközelítés, akkor a darab egyik leglényegesebb motívuma, a betegséghez, halálhoz, gyilkossághoz kötődő viselkedési módok többfélesége, ebben az esetben éppen a doktori viszonyulás kettőssége kérdőjeleződne meg. Füst Milán viszont éppen ennek az ellenkezőjét hangsúlyozta. Nála nincsenek feketére vagy fehérre egyszerűsített karakterek, hiszen a világot sokkal összetettebbnek és árnyaltabbnak látta és láttatta műveiben, ebben a darabjában is.

Somody Kálmán (Mihály, az öreg szolga) és Klem Viktor (hentesinas) tették a dolgukat, de ennél se többet, se kevesebbet. Azt azonban mentségükre el kell mondani, hogy a többiek nem is adtak lehetőséget arra, hogy rövid megjelenéseik ne csak narratívák legyenek; így maradtak csupán az instrukciók megtestesítői, a hajdani görög kórusok leszármazott kommentátorai, nem pedig élő karakterek. Közléseik jóformán csak nekünk, a nézőtéren ülőknek adtak információt. A színpadon levők szinte meg se hallották őket, pedig fontos váltásokat készítettek-, vagy zártak volna le.

 

Amiért valójában sajnálom, hogy nem jött létre egy legalább közepesnél jobb színészi alakításokkal (természetesen a főszereplőkre gondolok) eljátszatott előadás, az éppen az, hogy Szász János kiváló díszletet terveztetett Antal Csabával, és Szűcs Edit jelmezei is következetesen emelték át az 1914-es történetet mindennapjainkba. Amikor az első pillanatokban zuhanyozni láttuk a meztelen Rózát - a rendező mértéktartó instrukciói szerint -, azt gondoltam, hogy valami egészen revelatív produkció lesz az aznap esti. A legegyszerűbb módon olyan figyelemkeltő hangulat teremtődött a színpadon, amit elég ritkán tapasztalhatunk hazai teátrumainkban. Ez azonban csak Róza első megszólalásig, az első mondatok elhangzásáig tartott. Szerencsére Özv. Húberné elég hamar „átvette a szót”. Már jeleztem, hogy rendező és dramaturg szöveggel kapcsolatos munkájára visszatérek. Sajnálom, hogy nem bántak merészebben Füst Milán soraival, hogy több helyen maradtak a magázás-tegezés- ebben a környezetben indokolatlan- következetlenségeinél. Jót tett volna, ha több helyen húztak volna a szövegből, mert színészileg azt többnyire nem sikerült hitelesen megszólaltatni.

Abban reménykedek, hogy Szász János máskor egy jobb csapattal dolgozhat, de arra kérem, ne feledkezzen meg Martin Mártáról, Csomós Mariról, és Kováts Adélról akkor biztosan nem a nézőtéren lesznek a Boldogtalanok.

[ Z. Koltay Tamás Gábor ] 2010-03-09 23:38:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Sztehlo Gábor 110 éve született

Karosi Bálint - Existentia

55 éve ezen a napon

Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]