Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Pán Péter
[ Vígszínház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. július 22. hétfő    Mai névnap(ok): Magda, Magdolna a - a - a
Ösztönök helyett
Bárka Színház: De Sade pennája
Az előadás rendezője, Szabó Máté arról mesél hosszan és kicsit unalmasan Bérczes Lászlónak a szép és tartalmas műsorfüzetben, milyen sok időt töltött a téma körüljárásával, a szöveggel, olykor magával a szerzővel, Dough Wrighttal konzultálva egyes kérdésekben. Mucsi Zoltán 2009-ben a legjobb férfi alakítás díját kapta a Fővárostól.

Az első felvonás végére kiderül, hogy mindennek semmi értelme nem volt.
Mert amennyire a Bárka társulata, Wright darabja, Sade izgalmas, vérbő alakja, és Mucsi Zoltán személye abszolút garancia volna arra, hogy valami igazán erős, kemény dolog "legyen odatéve", a tervekből egy patikamérlegen táncoló, nagyon kimért, hűvös, "agyból" előadás kerekedik. Ráadásul a mű grafittal rajzolja fel önmagát, amitől aztán jó szürke lesz; egy szürke, intellektuális olvasókönyv.

 
Bármilyen jó vagy rossz egy előadás, a színpad, vagy inkább a színház önkéntelenül is megteremti a maga civil drámáját. A Sade-előadás valódi drámája Mucsi Zoltán és Upor László (vagyis annak szövege) között húzódik. A kicsit csalódott nézők számára rendre megkönnyebbülést hozó Mucsi, aki még így, lefojtva is hitelesen tükrözi megjárt poklait és életét, valamint az előadás fordítója-dramaturgja, Upor László röppen táncba, konfrontálódik egymással. Ha kettejüket a fent leírt patikamérlegre helyeznénk, Upor nyomná lejjebb a mérleg nyelvét, mert valójában az ő előadásáról van itt szó. Értsük ezt pedig úgy, hogy Szabó Máté túlrendezett, túlgondolt színpadi közegével ellentétben, amely szükségszerűen döglődik két órán keresztül, Upor szövege érintetlenül és csillogóan bátran érvényesül, sőt, szembesül velünk: sokkal többször üt be egy-egy mondat, mint bármely színészi pillanat. A szöveg csillogó páraként táncol a szürke tó fölött, egyedüli élőként, lélegzőként.

 
A többiek kopottak és unalmasak. Sőt, indiszponáltak, - ami a jól edzett bárkásokat tekintve meglepő. Egyedül Telekes Péternek sikerül hiba, elakadás, ismétlés nélkül végigdolgozni a két órát. Jól érezni, mennyire akarna és tudna játszani, életet vinni a megalkuvóan is szenvelgő pap figurájába. Aztán nem kap levegőt, teret, lehetőséget, játékíve feldarabolódik, mint a száradt, cserepes bőr, és minden igyekezete ellenére sem sikerül igazivá tenni a figurát. Éppen ilyen halottakat cipelnek a többiek is. Hogy Szabó Máté nem a lényeget, az emberi ügyeket kereste a dráma szereplőiben, kiválóan látszik például a mindig nagyon energikus, életes Spolarics Andrea játékán: minden profizmusa ellenére csupán profi marad.

 
Seress Zoltánnak olykor bőven elég az önmagából sugárzó rideg elegancia, s nem csekély tehetségével épp csak ízlésesen szórja meg szerepét némi bizonytalansággal, amitől máris talajvesztett, magát csak erősnek mutató férfiú lesz Royer-Collardból, emlékeztetve korunk és közéletünk frissen kinevezett intézményvezetőire. De mindez még nem elég hozzá, hogy élő, lélegző igazgatója legyen a charentoni intézetnek. (Nincs is intézet, az egész játéktér a kis stúdió minden adottságát kihasználó, ötletesen felszabadított körszínpad-járda. Kár hogy az ötlet kipukkad, és a második felvonásra már óraműszerűen kiszámítható: ittkijön, ittbemegy, ittkijön, ittbemegy, és így tovább.) Kardos Róbert és Parti Nóra, akiknek egy alkalommal közös jelentük is van, szinte sikerül kimászniuk e szürke elhagyatottságból, ami a színészeket illeti. Felszabadultak és könnyedek, egymással kiválóan működnek, sőt, Parti Nóra Mucsival is izgalmasan pulzál, de az igazi életre keltés az ő esetében, (amint Kardosnál is), szomorúan elmarad.

 
Mucsi egyik hosszabb monológját figyeltem élvezettel, mikor eszembe jutott, miért nem tudja átugorni a személyesség és irgalmatlan ösztönösség lécét, amit már annyi produkcióban megtett, gondoljunk csak A jég, A mizantróp, a Philoktétész, vagy a Feketeország előadásaira. Ideig-óráig azt gondoltam, talán a szöveg lehet a hibás, melyben az író úgy beszélteti szereplőit, mintha a jelen, és a rokokó világa közé ékelődtek volna (ennek pontos és hű mását adják Nagy Fruzsina jelmezei). Aztán rájöttem, hogy nem igaz. Valahol a rendezés portáján kell keresni a bajt.
Szabó Máté a vele készült barátságos beszélgetésben parttalanul mesél arról, mennyi mindent gondol a témáról, arról sokkal kevesebbet, hogy mit érez. A körültekintő mérnöki munka épp csak a legfontosabbat hagyta figyelmen kívül: az ösztönösséget. Pedig egy olyan emberről mond mesét, aki másról se írt, mint az ösztönökről.

 
Doug Wright
DE SADE PENNÁJA
(18 éven felülieknek)
Fordította: Upor László

Játsszák:
De Sade márki - Mucsi Zoltán
Dr. Royer-Collard, az intézet igazgatója - Seress Zoltán
De Coulmier abbé - Telekes Péter
Madeleine Leclerc, varrónő - Parti Nóra
Monsieur Prouix, neves építész - Kardos Róbert
Renée Pélagie, a márki felesége - Spolarics Andrea
Madame Royer-Collard, a doktor felesége - Parti Nóra

Díszlet - Menczel Róbert
Jelmez - Nagy Fruzsina
Dramaturg - Upor László
Zeneszerző - Bolcsó Bálint
Asszisztens, ügyelő - Nagy Veronika
RENDEZŐ: Szabó Máté

( Fot? barka.hu )
[ Szalay Álmos ] 2010-01-24 05:32:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Sztehlo Gábor 110 éve született

Karosi Bálint - Existentia

55 éve ezen a napon

Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]