Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

A vadkacsa
[ Katona József Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. október 24. csütörtök    Mai névnap(ok): Salamon a - a - a
Mindig és Újra – Doyenek VIII.
A Magyar Festészet Napja 2009
A Festészet Napja keretében 2009-ben már nyolcadik alkalommal tiszteleghetünk csoportos kiállítás keretében a képzőművészet „szépkorú” doyenjei előtt. Az Aulich Galériában, 2009. október 19-én 18 órakor megnyitja Konok Tamás Kossuth-díjas festőművész, közreműködik Rohmann Ditta csellóművész. Az ünnepség háziasszonya Bayer Ilona. Megtekinthető november 5-ig.

Az Aulich Galériában megrendezett válogatás sokatmondó címe: Mindig és Újra, egyszerre utal az állandóságra és a megújulás örök körforgásának művészi problémájára.
A kiállítók névsora idén is hosszú, de talán az eddigi évekhez képest most szerepel egyszerre a legnagyobb számú, hetven év feletti alkotó a kiállítótermekben. Ez a hosszú névsor pedig évről évre változik, hiszen az eltávozók helyét, mindig a doyenek korába lépő művészek foglalják el. Ilyen az élet örök körforgása, mindig és újra. A Doyenek kiállítás a mesterek előtti tiszteletadáson túl, jó apropó is lehet arra, hogy elgondolkodjunk mai művészetünk helyzetén és lehetőségein; a múlt, a jelen és jövő egymáshoz diszharmonikusan viszonyuló tér-idő mátrixának furcsaságain; alkalom arra, hogy elmélkedjünk a művészet szerepéről és útjairól.

 
A hetven éves és az annál éltesebb kor adomány, amely tiszteletet kíván, főleg a művészeti utókor részéről. Amíg a régi időkben a művész tanítványai vitték tovább mesterük szellemi és művészeti örökségét, addig ma ennek a hagyományos mester-tanítvány kapcsolatnak kisebb jelentősége van. Ennek oka, hogy erősen individualizálódott jelenben a múlt emlékezetének és művészetének megőrzése, ápolása nem elsődleges feltétele a művész-identitás kialakításának. Értékes példaként szolgálhatok, a 2005-ös év életmű díjasának, az azóta elhunyt festőművész Gerzson Pál megfontolandó szavai: „Hatalmas örökségünk gyakorlatilag meddő. Kötelességünk követni elődeinket, hiszen az örökség egyik célja ez; fel kell ismernünk a magunk birtokát, hogy belássuk valóságos dimenzióinkat.”

 
Törekedve arra, hogy a nosztalgiázó tradicionalizmus csapdáit elkerüljük, mindenképp adekvátnak tűnik, hogy az információban gazdag, de sokszor szűklátókörű jelenből kitekintsünk a jelen még élő, de a múltat is magukban hordozó példáira. A XXI. században való átlépés nem jelentett művészettörténeti határvonalat, az ilyen éles határvonalak korszakváltó ideje talán örökre is lejárt. Az viszont korszakunk sajátossága, hogy egy adott társadalom művészete erősen összefügg az egész társadalom aktuális teljesítményével. Lehet sokat, sokféleképpen elmélkedni a magyarországi művészet elvárt, kívánt és áhított jövőjéről, de ameddig a jelen és főleg a múlt sem került kellő körültekintéssel feldolgozásra, és nem vált a művészeti hagyomány részévé, addig igen nehéz stabil jövőt építeni. A hazai művészet aktuális légkörét ismerve közel sem tűnik rózsásnak helyzete. Alkotók generációi küzdenek a provincializmus fojtogató érzésével, a meg-nem-értettséggel, a művészeti trendek kényszerítő erejével, a posztmodern utáni lét kiúttalaságával, a magyar művészet nemzetközi elismerésének hiátusával.

 
Ünnepnapon talán nem illendő pejoratív helyzetképet vázolni, azonban akkor lehet megérteni az ünnep lényegét, itt és most a doyenek szerepét, ha reálisan tudjuk megítélni pozíciónkat a mában. Ők, a múlt és az élőjelen képviselői; azok, akik példát nyújthatnak és kiindulópontjául szolgálhatnak, nem a profetikus művész magasztosságával, hanem emberi-művészi tapasztalatukkal. Ők azok, akiknek művészeti pályája már hiánytalan ívként rajzolódik ki, de még koránt sem lezárt.

 
A doyenek generációjának alkotói pályája a 60-as években indult, a kétezres években pedig átlépték a hetvenedik életévüket. Megtaláljuk közöttük a hatvanas évek másként gondolkodóit, az IPARTERV nemzedék prominenseit valamint a különutas művészeket. Ők azok, akik mindannyian végigélték a néha keménykedő, majd egyre inkább puhuló szocializmus szürreális világát; akik számára még protestálás lehetett a művészet puszta művelése, ugyanők részesei a rendszerváltozás gyökeres társadalmi átalakulásának és teljes paradigmaváltások tucatjainak. Ők azok, akik nagyjából egy generációhoz tartoznak, de művészi életútjaik szétágaztak és bizonyos értelemben egymástól izolált oeuvre-ket reprezentálnak. Ha összegzünk, akkor belátható, hogy csupán három, művészeten kívüli aspektus köti egymáshoz ezt a stilárisan és felfogásmódjában teljesen különböző, a kiállításon résztvevő alkotót; ez pedig a közös kor, a közös emlékezet, valamint a közös jelen-kép.

 
Erőteljesen túlfilozofált világban élünk, ahol mindenre és ennek ellentétére is számtalan tézis születik. A globális eklektika korában – ahogy a művészetben é, úgy az élet többi területén is - egyszerre van túl sok, és mégis kevés fogódzó. A világ nyitott, minden információ rendelkezésre áll, azonban gyakran szembesülhetünk azzal, hogy ez nem feltétlenül könnyíti meg a művészetben való tájékozódást. A paradoxonok idején nem születnek világmegváltó, univerzális tendenciák, mert a művészet többpólusú, amelynek eredményeképpen a saját személyes koordinátáink kijelölése lehet az egyén legfőbb feladata. Másképpen fogalmazva: a sematizálódás és uniform művészeti magatartás helyett az egyéniség (újra) megtalálása lehet-lett a kétezres évek egyik meghatározó irányvonala. Azonban a művészet öndefiníciója és viszonyítási pontjainak meghatározása mindenképpen szükséges az individualizmusban rejlő teljes feloldódás ellen. Ebben nyújthatnak példát ma a tárlaton részvevő doyenek.
Ők a tanúi a pluralista világból faladó sokféleség létjogosultságának. Életműveik nem nyújtják teljes keresztmetszetét az elmúlt ötven év magyarországi művészettörténetének, de mindenképp annak hiteles lenyomatai. A képzőművészet doyenjei felett nem ítélkezni kell, hanem megítélni őket, mert ez a tiszteletadás legfőbb mércéje.

Szabó Noémi

( Fot? Lugosi Lugó László )
[ k.l. ] 2009-10-16 20:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Hofi Best Of

X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]