Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Rómeó és Júlia
[ Új Színház ]
fotó Ajpek Orsi
 
Dátum: 2020. augusztus 9. vasárnap    Mai névnap(ok): Emőd, Hágár a - a - a
QUADRIPUS - tripus helyett
A pannóniai ezüstlelet - restaurálásáról - és a Seuso-kincs kapcsolatáról tartottak sajtótájékoztatót szeptember 19-én a Magyar Nemzeti Múzeum felújított Dísztermében. Meglepő következtetésre jutottak a szakemberek, akik a tripus (háromlábú állvány Pannónia idejéből) felújítását végezték: az 1878-ban előkerült lelet nem három, hanem négy lábbal funkcionált hajdanán.

Sejtelmes felvezetéssel, letakart lelettel várták a médiát a múzeum illetékesei az emeleti megújult Díszteremben. Igazából nem számított arra senki, hogy a leleplezés effajta „újdonságot” fed, hiszen a tripus immár több mint százhúsz éve ismert és ezidáig semmi nem mutatott a most módosult tényre: négy lába van a tripusnak, ezáltal elnevezése is megváltozott quadripusra.

Mindez kissé új megvilágításba helyezi a lelet megítélését, mégis a Seuso-kincsekhez történő kapcsolata továbbra is hangsúlyos és megerősítést nyert a bemutató során is.
Egy szilvafa kivágása és gyökerének kiásása közben fordította ki Polgárdi község határában, Kőszárhegyen egy gazda a páratlan értékű összecsukható állvány töredékeit és küldte be a Nemzeti Múzeumba. Mráv Zsolt régész elmondta, hogy az előkerült két lábat, illetve két keresztpántot tripusnak gondolta Hampre József, a tripus első elméletének felállítója, ugyanis addig a IV. századból zömmel háromlábú állványokat ismertek a kutatók. A tripust 1878-ban Vandrák András restaurálta és egészítette ki a „hiányát” egy harmadik lábbal. Ám az idő multával az állvány folyton javításra szorult: a harmadik láb (galvanoplasztikai kiegészítés volt) megrepedt, ezért öntött ezüstre cserélték, és lágy forrasztással nittelték össze a részleteket.

Most viszont a restaurálás már újra időszerűvé vált, hiszen a forrasztások folyton leváltak, repedeztek a tárgyon. Brúder Katalin restaurátor vezetésével, Veres Kálmán ötvösmester közreműködésével alkotóelemeire bontották a tárgyat és az újra összeállításnál derült ki: azért voltak a hibák, mert a tárgyban feszültség keletkezik a „háromlábúság” következtében.
Ekkor került elő a feltevés - amely igazolást is nyert -, hogy még egy tartópont kell a tripus stabilitásához. Erre egy épségben maradt fül adott indokot, ami derékszöget zárt be az állvány egyik lába és keresztpántja között. A többi igazolás már egymást hozta magával. Többek között az is, hogy pont a fele került elő az állványnak és az is, hogy a késő köztársaság korában – ugyan csekélyebb számban, de – használatban voltak négy lábon álló állványok is a tehetősebbek lakomáin.
A régészek eleinte hitetlenkedve fogadták az újszerű elméletet, végül mégis mindannyian azonosan vélekedtek: a pannóniai ezüstlelet négy lábon áll. Bizonyítékokat is találtak a teóriára, például az V. századból való Vergilius Vaticanus kódexben is négylábú állvány látható egy lakoma-ábrázoláson, ugyanakkor már Hollandiában is előkerült hasonló quadripus.

A quadripus
 

Használatára nézve a régészek elmondták, hogy egyrészt ezüsttároló készlet részét képezi a quadripus, amik az antik Pannónia korabeli tehetős uraságok lakomáin tartották a tálakat. Előnye volt, hogy hordozható volt, ezért egy kerti rendezvényen könnyedén mozgathattak funkciójának helyére. Emellett szakrális szerepet is betöltött a szentélyekben: a halotti áldozat kellékeit helyezték rá. Másrészt pedig hivatali jelképnek is tulajdonították. A páratlan lelet fő jellemzője – mint a Seuso-kincsnek is -, hogy rendkívül nagy tisztaságú ezüstből (98%-os) készült. Ugyanakkor mérete is jelentős: 114 cm magas, mely illeszkedik a kincs táljainak méretéhez is. Leghíresebb darabja a Seuso-tál átmérője 70 cm és a kancsók is 50 cm-sek.

Nagy Mihály a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának megbízottja pedig a quadripus és a Seuso-kincs közötti azonosságokat emelte ki előadásában. A már említett anyag, súly és méretbeli hasonlóságokon túl a díszítés, az alkalmazott motívumkincs is nagymértékben megegyezik. Gyöngysorok vonulnak végig a quadripus lábain, a kancsókon és a Hippolytus-készlet vödrein is. Továbbá a vödör lábaiként megmintázott griffek visszaköszönnek az állvány lábainak kétharmados magasságánál is. A gyöngysorok között végigvonuló növényi ornamentika is azonos a Seuso-készlet darabjainak díszítményeivel. Az ezüst tisztaságából származik sérülékenysége, ez a tálak hátoldalán is látszik, több karcolást mutatott ki a biológiai vizsgálat, amelyet valószínűleg a tálat tartó állvány füleitől okoztak. Leghíresebb tény, hogy a Seuso-tálon ott díszeleg a Balaton római korban használt neve, a Pelso is. Amit viszont nem tudnak egyértelműen bizonyítani, mondta Tóth Endre a múzeum könyvtárának főosztályvezetője, hogy melyik ötvösműhelyből származnak a készelt darabjai, hiszen a IV. században a mesterek nem hagyták alkotásukon signáljukat. Emiatt a Római Birodalom bármely részen készülhettek a míves edények. Ami viszont ennek a feltételezésnek ellent mond, hogy a már említett Hippolytos-vödrök alakja viszont egyértelműen pannóniai jegyeket mutatnak: lefelé szélesednek, ellentétben a többi római kori lelettel, amelyek gömbölyded vagy körte formájúak. Árulkodó a Pannóniára jellemző nielló ötvöstechnika (ezüstbe ágyazott agyag, domborművek plasztikusabbá tételére alkalmazták) is, amely a Seuso-kincseken is felfedezhetők.
Összességében a quadripus egyedülálló a világon, mint ahogyan a Seuso-kincs is, azzal a különbséggel, hogy míg az előző tárgy szerencsére a magyar állam tulajdonát képezi, addig a kincs zöme külföldön található, és egyelőre nem sok esély kínálkozik a visszaszerzésre. Holott a fent leírtak és számos eset (a kincs kikerülésének históriája stb.) azt mutatja, Magyarországot illeti a páratlan lelet-együttes. Jelen helyzetben viszont annak kell örülni, ami megadatott: a quadripus, mely egy héten át megtekinthető a Magyar Nemzeti Múzeum Lampardiumában, majd később (november 25-től) pedig az új álladó kiállításuk keretein belül.

[ Moldován Mónika ] 2002-09-20 11:06:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Élő online könyvbemutató

Marót Péter 1945 – 2020

Születésnapi levél - Taub Jánosnak

Nemeskürty István, a nemzet Tanár ura 95 éves lenne

Vetró-Rózner-Bereményi: Magyar Copperfield

Volt egyszer egy Nép (Nemzeti) Színház

Wisinger István – Egy elme az örökkévalóságnak

Húsvét - ahogy lehet

Egy-Másért… Felhívás

Rendkívüli támogatás a színházi világban

Gnandt J a Magyar Ezüst Érdemkereszt polgári tagozata kitüntetésben részesült

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]