Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

A víg özvegy
[ Budapesti Operettszínház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 25. kedd    Mai névnap(ok): Vilmos, Viola a - a - a
A színházcsináló
Csányi János nevét akkor tanulta meg a szakma, amikor – mondhatni, alternatív körülmények között – megrendezte a Szentivánéji álom című Shakespeare-vígjátékot. Újrafordította a darabot és megtervezte a produkció látványvilágát is. A ’90-es évek kult-előadását azonban nem követték újabbak. Helyette életre hívta a Józsefvárosban a Bárka Színházat, majd rövid időre a debreceni színház élére állt.

Jelen pillanatban az általa alapított Színház és Film Intézet igazgatója. Úgy hírlik, újabb „nagy dobásra” készül.

Színészi diplomával kalandoztál a színházon belül egészen más területekre.

Talán, mert az engem érdeklő dolgok irányába a színészi pályán keresztül vezetett az út. De végzősként világossá vált számomra, hogy a színház sokkal komplexebb módon érdekel. Hiszek a küldetésben. Az akkor legjobb formáját futó Katona József Színház fiatal színésze voltam, huszonnégy éves, amikor belevágtam a soproni színházalapításba. Tudtam, hogy teljesen irreális lépés, mégis világosan éreztem, hogy nekem azt kell tennem. Még akkor is, ha a döntés miatt évekig szinte lehetetlen szakmai és egzisztenciális helyzetbe kerültem, hiszen a színházat megalapítottuk, de a vezetésére mások kaptak megbízást. (Mikó István és Haumann Péter közös pályázatát fogadta el hónapokig tartó viták után a soproni önkormányzat – a szerk.) Csak esztendők múltán – amikor a Bárkát alapítottam – derült ki, hogy a soproni tapasztalatok nagyon sokat jelentenek. Gyakran érzem, hogy mindaz, ami velem történhet, annak az ütőerén tartom az ujjam, mintha tapintanám a sors pulzusát.

 
A Szentivánéji álom diadalútja után egyértelműnek tűnt, hogy a rendezői pályán keresed a boldogulást.

Szívesen rendeznék valamivel többet. De minden, amit eddig csináltam, teljes embert kívánt. Én alkotásnak tekintem egy színház komplex létrehozását a semmiből, az például felér egy évtizednyi folyamatos rendezői munkával. Vagy egy beruházás megtervezését.

Honnan értettél egy több száz milliós beruházás levezényléséhez?

Sehonnan. Megtanultam, mert érdekelt. De nem maga a beruházás, hanem a színháztervezés. Mindig is egyfajta reneszánsz életeszmény éltetett, így érzem jól magam, jól lehet, tudom, ahhoz, hogy ma valaki különböző területeken maradandót alkosson, mélységében kell mindent megismernie, tehát nagyon nehéz mondjuk Leonardót példaképnek tekinteni. Mégis, engem a világ teljes, átfogó megközelítése érdekel. A színház, a színészi munka, a rendezés, aztán a színházigazgatás mind csak lehetőségek arra, hogy az ember szélesítse azt a perspektívát, ahogy az életet látja.

2006. január 1-én kerültél a Debreceni Csokonai Színház élére, majd egy bő évvel később felálltál az igazgatói székből. „A többi: néma csönd…”

Erről nem beszéltem még, és most sem szeretnék. Egy beosztottam súlyos szakmai hibát vétett, amiért utólag úgy látszik, csak én vállaltam felelősséget. Talán annyit erről: nagyon fontos volt számomra a debreceni program, és nagyszerű emberekkel találkoztam ebben a városban – itt nem csak a társulatra gondolok -, akik velem együtt hittek abban, amit ott végig akartam vinni. Úgy éreztem, nem tehetem meg, hogy ellenük, és egyben saját korábbi szándékaimmal szembe fordulok, csak azért, hogy a magam szakmai hírnevét védelmezzem. Néha tudni kell veszíteni. Úgy gondolom, elég erős az eddigi pályám, és erős lesz a továbbiakban is ahhoz, hogy majdan világossá váljon és a helyére kerüljön ez a történet.

Miután visszajöttél Budapestre, nem színházat alapítottál, hanem a Színház és Film Intézetet (SZFI). A Károli Egyetem többségi tulajdonában lévő társaság ősszel emelt szintű szakmai oktatást indít.

Még debreceni igazgatóként nyolcvan különálló szakmát számoltam meg a nagyszínházon belül. Ez igen nagy szám. A színház rendkívül komplex rendszer, benne van a fél világ. Ám ezeknek a szakmáknak csak a negyede alkotóművészeti tevékenység, azok képzését a Színház- és Filmművészeti Egyetemen elvégzi. De mi lesz a többi szakterület képzésével? Ez a kérdés évtizedek óta megválaszolatlan Magyarországon. Gondoljunk például arra, milyen komoly, mesterszintű tudással kell rendelkeznie egy fővilágosítónak, vagy egy műszaki vezetőnek. A filmes fővilágosítóról nem is beszélve. A kívülálló talán nem is sejti, hogy mondjuk az ügyelő poszt betöltéséhez milyen összetett, széleskörű szakmai ismeret szükséges. Hogy nincs az a divatszabó, aki annyit tud, mint egy színházi mesterszabó. Venczel Sándorral – aki tanácsadóm volt a Csokonai Színházban –múlt őszön a Művész Kávéházban arról beszélgettünk, hogy mennyi munkát fektettünk Debrecenben a Színházi Akadémia elindításába, ahol az említett háttérszakembereket is képezték volna. Aztán rájöttünk, hogy ezt érdemes lenne tovább folytatni itt Budapesten.

Megéri?

Ha a kérdés a pénzre vonatkozik, az SZFI egyik alaptétele, hogy nonprofit jellegű tevékenységet folytasson. Ez kulcskérdés. Mégpedig azért, mert abban a pillanatban, ha egy ilyen oktatási szervezet profitorientált, az azt jelenti, hogy minél kisebb óraszámban, minél olcsóbb tanárok megfizetésében, minél magasabb tandíjban, és minél nagyobb létszámok képzésében érdekelt. Ez pedig mind ellentmond annak, ami a szakmai minőséget szolgálja. Viszont, ha az oktatás nem a minőséget szolgálja, akkor nem a jövőt szolgálja. Nos, mi ennek pont az ellenkezőjét akarjuk képviselni.

Kielégít ez a munka?

Jelen pillanatban ez a feladatom. Nekem arra van szükségem, hogy találjak valamit, ami ügy. Ami túlmutat rajtam. Ez nyilvánvalóan olyan feladat. Soha nem volt a színházi területnek átfogó, a sok-sok szakmára kiterjedő, magas szintű háttér-képzése. A filmes oldalon a rendszerváltozás óta merült fel ez az igény, mert korábban a MAFILM gyakornoki rendszere még valamennyire megoldotta ezt a problémát. Egyébként természetesen nem gondolom, hogy ez lenne a vége az útnak. Életem felénél tartok, remélem, még sok feladat vár rám.

 
Munkalehetőséghez is juthatnak a végzettek az itt szerzett állami oklevéllel vagy diplomával?

Az SZFI oktatási programjában a legjobb szakembereket kértük fel képzésvezetőnek. Szinte mindegyikük az adott szakterület vezetője és mestere. Ezzel együtt élvonalbeli intézmények jelennek meg a gyakorlati képzésben is. Ebből automatikusan következik, hogy „az inaséveket” ezeknél az intézményeknél mesterek felügyelete alatt töltik a hallgatók. Aki mondjuk a Művészetek Palotájában hangtechnikai ismereteket tanul és tehetséges, nem kérdés, hogy ott fogják-e tartani. Ugyanez történhet meg az Operaházban vagy a Madáchban, az Eurofilmnél, vagy a Megafilmnél, vagy akár a Korda Filmstúdióban és még folytathatnám a partnereink sorát. Ez a legtöbb, amit a hallgatóink elhelyezkedéséért tehetünk.

Szándékozol valamely mesterség képzésében részt venni? Mondjuk „színházigazgatói ismereteket” oktatni?

Nem áltatom ezzel magam. Örülök, ha azt a millió feladatot, amit az SZFI létrehozása igényel, el tudom végezni. Már megtanultam, hogy egy ügy csak addig létezik, amíg én szolgálom őt, s nem ő engem.

( Fot? a szerző )
[ Kiss Péter ] 2009-08-28 05:12:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]