Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Zárt függönyök
[ Magyar Állami Operaház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. szeptember 21. szombat    Mai névnap(ok): Máté, Mirella a - a - a
Paizs László – „Föld ahol élünk”
AULICH ART Galéria
A HAMILTON Zrt. És az AULICH ART Galéria (1054 Bp. Aulich u. 5.), Paizs László (fotó) Kossuth-díjas képzőművész „Föld ahol élünk” című kiállítását, 2009. augusztus 31-én 18 órakor megnyitja Wehner Tibor művészettörténész. A tárlat megtekinthető október 8-ig.

PUSZTULÁS ÉS SZÜLETÉS

Az Aulich galéria kiállítása Paizs László utóbbi évtizedekben készült munkáiból válogat. A monumentális kompozíciók alapvetően ebben a periódusban is plexiből, poliészterből készülnek, a korábbiaktól eltérően azonban nem a korjelenségekre reflektáló, tárgycentrikus szemléletmód jellemző rájuk. A művész figyelme a síkfestészet felé irányul. A provokatív fiatalkori társadalom-kritikát felváltja az élete alkonya felé közeledő ember szomorú tapasztalatait tükröző, múltat és jelent összegző, egyben a sötét jövőt kutató látásmód. Paizs már nem akar felbosszantani, sem ironizálni vagy ellenállni. A megfontolt ember a jövőbe néz, miközben a jövőben megjelenő múltat tárja fel a jelen világának. Víziói a művészettörténeti múltat idéző figurális utalásokkal és az anyag roncsolásának szenvedélyével kimondott, kinyilvánított intések. Lakner egykori szavai – „Az ember lefesti azt, amitől fél.” – továbbra is aktuálisak, míg azonban korábban ezt a félelmet a deklarált művészet köréből való kitiltás táplálta – ami egzisztenciálisan az ember, szakmailag a művész fennmaradását veszélyeztette -, most képein a művészi, emberi értékek, és a teljes világ pusztulása fenyeget.

 

Az egyiptomi fáraók emberi méltósága, a görög héroszok testi szépsége, a reneszánsz aktok magasztos arányai monumentális szigorúsággal lépnek elő a múlt transzcendentális fényüstjéből, és kíméletlen gyászba öltözve nyilatkoztatják ki szemük és anyaguk szétfröccsenő, szétmálló pusztulását. Az emberiség megváltásának örömét hozó angyal zuhanó, fekete üstökösként érkezik a szűz nélkül üresen maradt reneszánsz terembe, és ésszerűen felépített világunk szabályosan rövidülő padlójába fúródik. Szájából nem Gábriel üdvözlete hangzik, hanem Mihály végrendelete, szárnyai nem oltalmaznak többé, hanem megsemmisítő erőt zúdítanak a földre, szétporladó széteső alakja nem halált hozó hírnök, hanem maga a megsemmisülés. A vörös festékfoltokból kirajzolódó megfeszített Krisztus alakja felgyújtott falusi keresztként, szétpattanó parázsdarabokkal lángol előttünk. Krisztus, hit, boldogság, emberiség – mind pusztulni látszanak. Az absztraktnak tűnő kollázsokon égetett, feltépett papír ék alakú hasítékai savas esőként hullanak a földre, miközben a parnasszus kártyázó istenei néhány villámot szórnak ránk.

 

Míg az antik és keresztény ábrázolásokat parafrezáló művek az utolsó előtti napot sejtetik, a Föld, ahol éltünk sorozat – melynek darabjait a művész legutóbb készült alkotásai – a végidő utáni állapotot jósolják meg nagyméretű, látszólag nonfiguratív alkotásokban. A „festmények” ezúttal magának az élettérnek állítanak emlékművet. A hatalmas munkákat a művész visszatér egykori tanult gyökereihez, hiszen a művek méreteik alapján a murális festészet körébe sorolhatók. Visszatekintenek ugyanakkor a főiskolai évek – akkor kötelező – realista ábrázoló jellegéhez is. Az absztrakt alkotásokat akár egészen konkrét természettanulmányként is értelmezhetjük. Mint hatalmas szatelit felvételek a felégett, elpusztult Föld kinyilatkoztatott képét vetítik elénk: a kék bolygó sárgás-barna elszikesedett, kiszáradt, felrepedezett talajjá vált. Egykori vizei, tavai kiszáradtak, átmart lyukakként feketéllnek az anyagban. Zöld erdei felett fekete füst gomolyog. Ami mögül a méz izzó-égő vörös tűz tűnik át feltárva a földek mélyéről felszakadó csillogó érceket. Máshol a terepet mindenütt hó vagy néhol még izzó hamu borítja. A csiszolt plexi, mint jégpáncél takar el mindent, alatta az élet utolsó hírnökeként tűnnek fel az apró légbuborékok.

 

A súlyos táblák nyomasztó ereje kicsivé és tehetetlenné tesz, az embertől független erők, a jövőmegváltoztathatatlanságának, befolyásolhatatlanságának kínzó hatásával borulnak ránk. Egyre közeledve azonban megszűnik ez a nyugtalanító érzés, és a nézőt a felület, a matéria gazdagsága keríti hatalmába, és elmélyülve a faktúra látványában lassan elfelejti a pusztuló világ fojtó élményét, és átadja magát az anyag élvezetének.

Művész és befogadó egyaránt élvezi az anyagban rejlő lehetőségek kiaknázását, az anyag szépségét, az esetlegességgel való játékot. Az alkotó épít a véletlenre, éppúgy kiszolgáltatott az anyagnak, mint életünk a jövőnek, de a tudattalan szenvedélyektől és ösztönöktől fűtött gesztusok mögött biztos kezű tudatos komponálás húzódik meg. A látomásos meditáció kemény fizikai, ipari munkával párosul, ecset és festék helyett fúrógép, köszörű, pajszer, csonttörő bárd, lángszóró hever a műhely padlóján. Paizs kezeiben mindezek egyenrangúvá válnak bármely hagyományos festészeti anyaggal és eljárással.

 

A téma és a látvány közt feszülő ellentét felveti a kérdést, hogy miféle sajátos, furcsa, bizarr szépség vagy öröm húzódik meg a pusztulás mögött, miféle groteszk élvezettel teljes módon tart önmaga rombolása felé az emberiség.

A próféták őrült, eksztatikus állapotához hasonló alkotói folyamatról tanúskodó szanaszét tépett, nyúzott, roncsolt struktúrák, élesen megtörő, egymásnak feszülő átfúrt síkok lágyan hullámzó, csillogó, aranyos-metálos felületekkel felelgetnek. A gazdagon burjánzó formák, fodrok materialitása, plaszticitása érzéki és hívogató: arra indít, hogy végigsimítsuk, megtapogassuk, ujjunka a lyukukba dugjuk, megtapasztaljuk az anyagot. Gyermeki érdeklődéssel szeretnénk lepattogtatni a felszínből kiemelkedő apró darabokat, vagy kipukkasztani a felhólyagosodott felületet, mint egy felázott fal málló vakolatát.

 

A folyamatosan mozgó amorf motívumok felett érzett öröm, a szakrális képzeteket keltő arany és ezüst színvilága, az anyagban rejlő szépség lenyűgöző látványa nem pusztán esztétikai élményt jelent, hanem egyben felülírja a nyomasztó témát, és ontológiai értelemben, az értelmezés szintjén is reményt kelt a befogadóban: Paizs felületein valami születőben van.

Garami Gréta

2009-08-27 20:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]