Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Ábel
[ Magyar Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. szeptember 20. péntek    Mai névnap(ok): Friderika a - a - a
Női lélek
Jegenyés Diána és Horváth Anna kiállítása a pécsi Cella Septihora-ban - Balogh Robert írása
Van-e lélek? Létezik-e külön női, külön férfi szakasz? És keveredve? Ismerős biológia óráról a hímnős kifejezés? Holmi laposférgek, csigák. Létezik-e női lélek női test nélkül? És női test férfi lélekkel vagy fordítva? Szóval elkérdezgethetnék így még egy darabig: komolyan, komolytalanul.

A női lelken a hétköznapokban az érzelmek túlsúlyát értjük, közhely hogy a nők sokkal intenzívebben élik át és érzik át a dühöt, a szomorúságot, az örömet és a boldogságot… Köznapi férfi-nyelven: Már megint a lelkével jött az a nő… Csak beszélt, beszélt, azt nem volt semmi…

Van különbség férfi és nő között? Csak genetikai következmény lenne? Másféle agyi huzalozás? Másféle érzékelés? Az evolúció során így alakult? Más olvasatban, netán így lettünk teremtve? Nem vagyok biológus, sem pszichológus, sem ezoterikus mindentudó. Íróként, kritikusként a minőség mellett teszem le a voksom – ha már megkérdeztek–, s így lényegtelenné válik az alkotó neme. Sőt a tárgyiasult műalkotáshoz képest az alkotó is másodlagos. Adat lett a címkén az egykori ágens. Aki a látás, hallás, szaglás, tapintás, ízlelés, és ha van hatodik érzékszervünk, akkor még azzal együtt érzékelte a világot, s ezt dolgozta fel egyéb szerveivel: kéz, láb, száj, nem is beszélve az agyról…

Jegenyés Diána: Bimbók
 

Prózaíróként a történetekre és még inkább azok megformáltságára tudok figyelemmel lenni. Ha tehát a történetek felől közelítek, Jegenyés Dia szobrainak nincs elmesélhető tartalma (, mint ahogy mondjuk Szent György öli a sárkányt). Nem is egy történet fordulópontjait ábrázolják (Mózes meglátta az Ígéret földjét). Nem illusztratívak, nem mártírokat ábrázolnak vártanúságuk csúcspontján, nem történelmi személyiségek portréi, hanem fogalmi szinten mozognak. Ezek a szobrok dolgok, személyek tulajdonságai, közöttük fennálló vélt vagy valós kapcsolatok, összefüggések vizsgálatára alkalmasak. Nem definíciókat kapunk, hanem tűnődésre nyújtanak lehetőséget. Például a gipszkartonból készült Csillagkapu elnevezésű alkotás egyszerre ironikus felhanggal bír – Stargate cím alatt futott egy b-kategóriás hollywoodi film, s annak közlekedőeszköze, tv-sorozat is készült belőle – de ennél sokkal termékenyebb, ősi szimbolika is felfedezhető a rombuszra emlékeztető formában: a női szemérem ábrázolása, mely így, e kettős értelemben valóban a csillagokba vezető út kapuja.

Jegenyés Diána: Hullámok
 

Jegenyés Dia szobrai kettősségben fogantak. Egyrészt a fogalmiságban gyökereznek: a párban lét, az ölelkezés, az egymás mellettiségben, az egymáshoz viszonyulásban, másrészt a fényhez, nézőponthoz való viszonyukban. Ha a Bimbókból, vagy a Madár című alkotásból indulunk ki, akkor egyszerre látható a lágy, és finom növényi forma asszociációja, illetve az ebből következő, megnyilvánuló szexuális töltet. Nem létezik egy fix nézőpont, Jegenyés Dia szobrai körbejárandók, alakulnak, változnak. A Hullám című szobor kifejezetten tapintásra ösztönöz. Nem tudom, hogy szabad-e hozzányúlni a szobrokhoz. Dia műtárgyainak a felülete többnyire simára eldolgozott, de előszeretettel alkalmaz megtört felületeket – mint zsiráf bőrén a foltok, úgy töri a simaságot mélyedésekkel, így az egyenetlen felület fény-játékra is lehetőséget kínál, elmosódnak a kontúrok – jó példa erre a Pár című alkotása.

Jegenyés Diána: Lovas és Madár
 

Horváth Anna festményei dominánsak, szituációt meghatározó erővel bírnak, hangulati tényezők. A klasszikus festészetben megismert kompozíciókkal találkozhatunk. Nem élő modellel, hanem fényképekről festett alakokkal dolgozik a művész. Már a reneszánszban, barokkban is alkalmazták a camera obscura-t, mégsem hallottam Leonardo vagy Rubens mediális festészetéről értekezni. A fénykép csak egy segédeszköz. Alapanyag. A vászonra felvitt, folyatott, elkent, maszatolt, lakkozott több rétegűség fontosabb. „Fecseg a felszín” – ahogy József Attila mondotta volt. De Horváth Annánál nem hallgat a mély – így felesel a költővel. Anna legtöbbször női alakokat fest. Nem föltétlenül a vidámság a képek legfontosabb jellemzője. Artisztikusak, teremtett képek ezek, kimerevített pillanatok, és még a legpozitívabb festményen is – a napernyős kislány a tengerparton – egy idő után megjelenik a feszültség. A fény és a feszültség, ezek a meghatározók.

Horváth Anna: Filmstill 2009
 

A legtöbb képén nő szerepel. Mit nő? Gyönyörű testű, szimmetrikus arcú, vonzó nő! Akit megzavartak. Intim közelségbe kerülünk azáltal, hogy megnézzük a képet. Valami titok, ha nem feltétlenül lappang, de jelen van, átszüremlik egy idő után. Ez a nő nem tud feltétlenül örülni mindennek. Minimum meghatározhatatlan arccal pózol egy csendéletben szürkéskék falak előtt, kezében tartva egy tálcát, netán mereng. Nosztalgikus ez a világ. Nehéz vásznak, redők, fehér felületek, fények, megannyi festői probléma – amit csak érzékelni tudok, de alig értek. Erotika is árad a képekből, nem pornográfia – ma ezt sokan összekeverik – hanem erotika. Melankolikusan erotikus hangulat, lebegő, finom, nyílt, szép. Nehéz megfogalmazni egy-egy elgondolkodó arcot, egy-egy mosolyt. Ehhez kellenek Horváth Anna festményein a kékek, a kékekben nem fehér színű fehérek, a redők, az árnyékok, a kimerevített trendi világ mögül előszivárgó érzület, hogy valami itt még sincsen rendben.

Horváth Anna: Emlékmű (Memory) 2009
 

A mai kiállítást az alkotók Jegenyés János és Tolvaly Ernő emlékének ajánlották. Mégsem emlékkiállítás ez, hanem a tisztelet gesztusa. Vagy inkább a szereteté. Nem önzés, vagy önmutogatás, hanem visszaható érzelem (áldozat, áldozathozatal). Az apáért és a mesterért.

Elhangzott Pécsett, 2009. július 14-én. 18h

Három Horvát Anna kép
 

( Fot? a szerző fotói )
[ Balogh Robert ] 2009-07-16 22:39:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]