Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Az arany ára
[ Bárka Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. július 15. hétfő    Mai névnap(ok): Henrik, Roland a - a - a
13-as
Géla Babluani: 13 Tzameti (2005, grúz)
A 13-as-as című film kerettörténete elég vékony, de Géla Babluani ízlésesen tálalja ezt a Szarvasvadász óta kissé elhasznált toposzt, az orosz rulettet.

A 13-as története nem túl eredeti, mégis működőképes a létrejövő film. Sebastien egy fiatal, emigráns segédmunkás, aki szegény családjának támogatására házakat újít fel. Egy Godon nevezetű morfiumfüggő, és szintén pénztelen férfi házán dolgozik a cselekmény kezdetekor. Godont amúgy megfigyeli a rendőrség, de nem tudni miért. Godonhoz váratlanul beállít egy férfi, és munkát ajánl neki. Örömében túllövi magát morfiummal, aztán meghal a fürdőkádban. Ergo nem tudja kifizetni Sebastient, aki mikor ezt megtudja, ellopja a munka részleteit tartalmazó borítékot (a munka létezését egy beszélgetés véletlen kihallgatása során tudta meg), és a benne lévő vonatjeggyel elutazik a munka helyszínére (a rendőrök, akik Godont megfigyelték, most őt követik). Egy erdő közepén lévő lerobbant kis házhoz ér, ahol tömeges orosz rulettezés folyik. Szigorúan pénzes alapon. Kiderül, hogy nem őt várták, de mégis bennmaradhat a játékban. Az emberek hallanak körülötte, növekszik a feszültség, de természetesen megnyeri a versenyt.

 

A kerettörténet valóban vékony, de a 13-as ízlésesen tálalja ezt a Szarvasvadász óta kissé elhasznált orosz rulettes toposzt.

Adott egy fiatal, kissé naiv, mondhatni „tétó” főszereplő (remekül alakítja a rendező öccse, George Babluani), aki láthatóan a bevándorlás következményeivel küzd. Azaz szegény, semmibe vett, de bizakodó. Fő motivációja az, hogy a családját támogatni tudja. A srác kissé tesze-tosza, de nem annyira, hogy a kötődés kárára menne a dolog. Ki ne lenne tesze-tosza egy új országban, más kultúrában és társadalmi közegben? Érdekes, hogy lelkiismeretes munkát végez, segít Godonnak is, azonban mikor az meghal és ő fizetés nélkül marad, nem sokat teketóriázik: ellopja a borítékot. Feltehetően a családja járt a fejében ekkor is. Vagy a hecc, a bosszú? Elgondolkodtató, hogy egy ilyen látszólag tesze-tusza gyerek miért viselkedik amorálisan. Naivitása túlzó, de még elvislhető. Talán. Miután megérkezik a helyszínre, motivációja is változik, s leginkább a kíváncsiság kezdi el lökögetni előre. Rövid időn belül egy hotelben láthatjuk, ahol figyelmeztetik telefonon: sürgősen felejtse el ezt a „munkát” és siessen haza. Azonban egy másik hívás (eszelős hang, ijesztő) újabb eligazításokat ad neki a „munka” helyszínével kapcsolatban. Sebastien itt tipikusan úgy választ, ahogy egy normális ember nem választana. Mint mikor egy horrorban valami kapargatja kívülről az ajtót, hallod és tudod, hogy az a valami számodra nem lesz túl kedves, de azért odalopakodsz és megnézed. Ilyenkor a néző legszívesebben felpofozná Sebastient, és hazarugdalná. De éppen ez a furcsa: mi is kíváncsiak vagyunk, ezért várjuk, hova jut Sebastien, ugyanakkor féltjük is, mert bizony tudjuk (vele ellentétben), valami nem passzol a képbe. Nagyon szépen adagolta a rendező a feszültséget.

 

Sebastien az instrukciókat betartva eléri a célt, egy házikót az erdő közepén. Ez horror elem, pedig leginkább egy thriller-krimi-noir háromságban mozog a film. Ez az elátkozott ház, ahol a „munka” van (az átok?). A munka, mely tulajdonképpen nem munka, hanem játék. Egy meglehetősen hülye játék. Az orosz rulett kissé upgrade-elt, fogadásokkal körített verziója. Sebastien jelleme itt is megvillant egy furcsa ellentmondást, mivel itt is figyelmeztetik (kiderül ugyanis, hogy ő nem a várt Godon), hogy talán nincs éppen jó helyen, s vagy megy haza, vagy játszik. Ekkor a játék mibenléte még tisztázatlan. Olyan figurák lepik el az épületet, és maga az épület is hasonló, mint az Irreversible homkos-bárja. Tehát, ahol ép ember nem időzne sokat. Sebastien pedig naná, hogy játszik. Érthetetlen. Nem a férfiasságát fitogtatja, nem kíváncsisága dominál és már nem is családja (azaz a pénz) számít. Valahogy belemegy a játékba. Azáltal, hogy Babluani nem mélyíti el ezt a szálat, nagyot dob a filmen. A főszereplő valami örvénybe keveredik, külső és belső tényezők kusza masszája vezeti bele ebbe a nonszensz játékba, éppen ez az ismeretlen motiváció vált ijesztővé (jelen esetben).

 

Maga a játék kegyetlen, mégis kifejezetten ötletes újragondolása az orosz rulettnek, mely itt esztétikai mélységeket ér el. Tizenhárom férfi, körben állnak, mindegyikük pisztolyt szegez az előtte lévő tarkójához, és ha felvillan a plafonról lógó villanykörte, lőnek. A végén egy marad. Sok kis orosz rulett egy nagyon belül. Minden körben eggyel több töltény, kevesebb játékos és kevesebb esély. Ellenben egyre több pénz a tét.

A kör, mint az élet, a tökéletes, a teljes. És mégcsak nincs is sulykolva. Ebben a körben ölik egymást a pénzre pályázó mohó emberek. A sötét szobában az egyetlen fényforrás jelzi, hogy valaki/valakik meghal/meghalnak, vagy éppen nem halnak meg. A körben még sincs igazán élet. Babluani színészei és kamerakezelése (körsvenkek, hosszú beállítások, egyszerűség) elérik, hogy szinte tapintható legyen a klausztrofóbia, a paranoid félelem a mögöttünk állótól. Fortunával utáltatja meg a körben állókat, hisz a sors/szerencse kihívása nem gyakran jövedelmez (ezt majd láthatjuk a végkifejletnél is). A rendszer olajozott, a szabályok puritán egyszerűsége és a tárgyilagosság igazán ijesztő. Sebastien teljesen kilóg a többi férfi közül. Mégis betölti az első golyót, és mégis elsüti a fegyvert. Késve ugyan, de elsüti. És innentől kezdve apránként belejön, hisz csak a ravaszt kell húzogatni. Feltör, megy neki. A stressz elviselhetetlen, s ezt a filmes eszközöknek köszönhetjük. Babluani nyugodtan, higgadtan és egyszerűen mutatja be a történetet, nem magyaráz sokat, csupán azt sugallja, hogy ez az egész értelmetlen. A fekete-fehér képi világ olyan neo-noirrá képzik a filmet, melyben az egzisztenciális drámák (szorítkozzunk Sebastien-re) alig vannak jelezve, mégis olyan erősen kiütköznek a néző számára, hogy az egy jó darabig emlékezetessé teszi a 13-at. Minden izzadságcsepp, minden repedés és rohadás a falakon, a ténylegesen versenyszerűnek beállított agyatlan végzetberohanások, minden közelivé lesz. Relatíve eszköztelen, minimalista alkotás ez, melynek hatalmas erénye még, hogy a kegyetlen suspense mellett szinte vértelen. Ez gondolom anyagi hozadék, de csak még jobban kiemeli a fény emberöltők elmúltával történő felvillanását, s magát a nagybetűs feszültséget. Nem lesz slasher vagy gore film, nem ez a célja. Nem a vérengzés, hanem a vérengzés mögötti oktalanság a kiemelt. Sebastien oktalan és meggondolatlan döntései, már ha azok döntések egyáltalán. A szerencse, a sors, a döntések, központi fogalmak a filmmel kapcsolatban.

 

Elszórtan láthatunk pár érdekes beállítást, nem mindennapi szögeket, de leginkább csak dokumentum-szerűen figyel Babluani kamerája. A színészeken és a közeg atmoszféráján múlik, hogy a remekül vágott, stresszel töményen átitatott jelenetek pontosak. Nincsenek nagy gesztikulálások, teátrális megmozdulások, csak apró remegések, befordult sorsok, apránkénti idegrohamok. A kis tér és a kevés párbeszéd, plusz a színészek ízlésesen adagolt rezdülései okán mondhatjuk, hogy ez egy noir-kamara-trhiller, amely pont a csupasz és ingerszegény közegnek betudhatóan emeli ki a főhős belső világának történéseit és hirtelen kiégését. Mert Sebastien megnyeri a játékot ugyan, de ez nem jelent semmit. A nyereség öröme egy másodpercre nem jelenik meg. Sebastien a játék végére teljesen kiürül lelkileg, paranoiás tüneteket mutat, láthatóan a helyzet, melyet átélt megváltoztatta az életét és a gondolkodását. Értelmetlenül ölt, a tehervagonnyi nyomás elsütögette a neuronjait, de legalább a pénzt megszerezte, fel is adhatja postán a szüleinek. Nem előrelátásból, hanem paranoiából. Mert azáltal, hogy kivégezte a 6-ost (ez már-már biblikus utalás, hogy egy testvér a testvérét menedzseli ebben a halálfutamban) és életet, no meg pénzt nyert, nem nyert igazán semmit. Csupán hátrapillantásokat és rettegést. Fejben, testben és lélekben is kevesebbként ül fel a vonatra, betegesen szorongatva az üres aktatáskát, amit talán pont azt testesíti meg, amivé lett. És ekkor a 6-os bátyja hasba lövi. Az agónia képei következnek. Sebastien el sem hiszi, hogy nem úszta meg. A vonat elindul és csak ekkor hal meg. Hazafelé menet. Azáltal, hogy nyert, még nem került ki a körből. A rettegése jogos volt, a sors egy kis spéttel kapta el. A 13-as misztikus szám, a szerencse és a szerencsétlenség hordozója, mely Sebastiennek addig hozott csak szerencsét, míg a játék végeztével le nem vetette magáról. Szerencséjét hátrahagyva, kikerülve a házból újra megszellőztetődik az apró lopás és az abból eredő gyilkosság-sorozat, melyek nem maradnak megtorlatlanul.

 

Ez az a film, amely ismert elemekből építi fel magát, s lesz több mint puszta „orosz rulettes” és „elcserélt identitásos„ alkotás. Babluani képei egytől egyig fullasztóak és esztétikusak, pórusig ható tájképek, melyekből árad a feszültség. Mondandója Sebastien tiszavirág életű első igazi kalandjának végeztével univerzális lesz. Babluani debütje olyasmi jellegű, mintha Tarr Béla és Hitchcock együtt rendezték volna meg a Motel egy művibb feldolgozását. Bár ez sántíthat, mégis a feszültségteremtés folyamatos, sokszor közel elviselhetetlen. Mindezt a „parát” fekete-fehér noir-os, melankólikus, de dokusan elemző képek bontják ki, gyakran hosszabb beállításokkal, és némi „egyszerűséggel kísérletező egyszerűséggel”. Tárgyilagosságában elrémisztő, ízléses és művi morális esettanulmány, mely kikészít, és egy darabig nem ereszt.

[ Pernecker Dávid ] 2009-05-24 23:59:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Sztehlo Gábor 110 éve született

Karosi Bálint - Existentia

55 éve ezen a napon

Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]