Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Meccs
[ Centrál Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2020. szeptember 24. csütörtök    Mai névnap(ok): Gellért, Mercédesz a - a - a
Bacsó és Péter között
Utolsó útjára kísérték a Farkasréti temetőben a 2009. március 11-én, életének 82. évében elhunyt Bacsó Péter Kossuth-díjas filmrendezőt. Cserhalmi György emlékezése.

Tudtam, hogy ne tudtam volna már 16(?) évesen, hogy micsoda Ő.
- Az a filmrendező.
- Melyik?
- Hát az. A raccsolós.
Bóklásztunk a debreceni Nagyerdőn Erzsivel, ahogy akkoriban mondták, fülig szerelmesen. Ő is bóklászott egy nővel, szintén szerelmesen fülig (ahogy akkoriban mondták), plusz jól össze is voltak bújva szintén, hozzánk képest is.
- Te, ez nem az a hogyishívják?
- De.
- De, hogy is hívják?

De elkanyarodott az erdei út velük s velünk. Néhány év múlva már azt is tudtam, hogy kicsoda. Szóval a kis raccsolóst azonkívül, hogy filmrendező úgy hívják: Bacsó. A Nagy Triász egyike.

Bacsó, Jancsó, Lecsó!

Röhögtünk. Főiskolások voltunk. Jó volt röhögni. Még jobb lett volna bekerülni valamelyik filmjükbe, mert ugye akkor rögtön Péter, meg Miki, sőt, Te Péter, Te Miki. Ez ugye bizalmas közösséget jelentene, azt nem tudtuk kikkel, mivel, de hát kinek mi köze hozzá?! De addig: Bacsó, Jancsó, Lecsó! Tartsuk be a három métert! Nemzedéki gőgünket, jó vastagon szeletelte a bal lábbali szarba lépés vágya, de azt még egymás előtt is titkoltuk, és jól lenéztük a szerelmes biciklisták KISZ apparátcsik habitusát. Akkoriban a belvárosi Kárpátia étterem sörözőjében cikiztük a Lukács György köreiből – maoistává – linpiaóistává avanzsált csinoska zsúrfiúkat, de túl a cikizésen, egészen konkréten lenyúltuk a csajaikat, többször és többet, minthogy azt a mai napig meg tudnánk emészteni.

Bacsó akkoriban rendezte a Kitörés című opuszát. Fájdalmas mellélövés, de legalább lövés, még akkor is, ha akkorácskát pukkant, mint egy dugós puska. 68-at akarta kikerülni. Azt meg nem lehetett. Az 56 utáni legfontosabb évszámot kikerülni még egy „csak politizálgató” filmnek sem lehetett. A „komcsik” akkorra már frászt kaptak Haraszti Miklós Darabbérétől. Ez volt az a pillanat, amikor a hatalom amolyan Aczél György-sármmal megpróbálta a memóriákat „értelmiségi műhelyek”-be kikonvertálni. A gondolat minél kevesebbről szólt, annál támogatottabb lett. Mint ma.

Jancsó is elillant Itáliába, röhögni magán és rajtunk. Az ottani katolikusok mégis úgy érezték, hogy lecsót tunkol Krisztus testével és Krisztus vérét nem kortyonként osztja be, hanem palackszám vedeli.

Nekünk itthon maradt lecsó és Bacsó is szerencsére, mert megcsinálta A Tanú című filmet. Az a film a szocializmusban készült legfontosabb film. Nem azért, mert jó. Azért, mert bár még senki nem láthatta és valami nagy varázslat folytán, mégis mindenki pontosan tudta, hogy miről szól. Ennek okaira most nem térek ki, de arra kitérek, hogy elfelejtettem bocsánatot kérni Bacsótól, hogy feltételeztem: megfeledkezett 1968-ról. A Tanú egyszerre rúgta tökön és vágta állcsúcson a triumfáló elvtársi világot. Mindenki számára nyilvánvalóvá vált, hogy a kezdet hol tart és hová vezet. Végre tényleg azon röhögtünk, ami tényleg röhejes volt: magunkon. A film mai szemmel a világ talán legszomorúbb filmje. Egyszer talán valaki megfejti azt a rejtélyt is.

A Tanú után Bacsó a barátunk lett. Ott volt a beszélgetéseinkben, a döntéseinkben, a stiklijeinkben és a kiállásunkban is. Valaminek a mértékegysége lett, aminek azóta sem tudjuk a nevét, de valamiért nem is akarjuk. Valami, ami nem kíván definíciót. Úgy van kívül, hogy belül van. Magyarország a Magyar Népköztársaság tanúja lett. A diktatúra ijedtében lefosta az inát.

Bacsó az én életemben úgy lett Péter, hogy elhívott egy szerepre. Te, Péter, pedig úgy lett, hogy elhívott egy következőre is. Nem jártunk össze. A Te-ből nem lett barátság. De lett hűség. Kölcsönös.

Most meg hülyén ülök. Tudom, hogy hiába veszem fel a telefont, ha csörög, soha többé nem hallom: dhága Tyutyukám, lenne itt egy szerep…

Hát, Péter nincs több szerep, de van hűség. Ma már tudom, melyik a fontosabb. Tegnap a temetés után visszamentem gondolatban arra a 45 évvel ezelőtti napra Debrecenbe, a Nagyerdőre és bőgnöm kellett.

[ Cserhalmi György ] 2009-04-03 23:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Élő online könyvbemutató

Marót Péter 1945 – 2020

Születésnapi levél - Taub Jánosnak

Nemeskürty István, a nemzet Tanár ura 95 éves lenne

Vetró-Rózner-Bereményi: Magyar Copperfield

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]