Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

MU Terminál: Terminál B - Fejes Ádám: Nyomás Alatt
[ MU Színház ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2019. szeptember 22. vasárnap    Mai névnap(ok): Móric, Ottó a - a - a
„Zenés táncos vonatbemondó”
Parti Nagy Lajos: Ibusár-megállóhely - Pécsi Harmadik Színház, rendezte: Vincze János
Nem divatmajmolásból került színpadra Parti Nagy Lajos szövege a Pécsi Harmadik Színház szociálisan is érzékeny, kortárs drámára nyitott közegében. Helye van a színház repertoárján egy ilyen darabnak Örkény-Spiró-Egressy drámai erejű abszurd vagy keservkomédiái mellett, előtt és után. Az Ibusár-megállóhely talán a legtöbbet játszott kortárs magyar dráma. A Vincze-féle előadás igazi meglepetése, hogy miképp él az operett totális színház eszközeivel.

„Sárbogárdi Jolán mi vagyunk.”
Vincze János

Parti Nagy Lajos 1990-ben Sárbogárdi Jolán álnéven leány-regényparódiát írt, A test angyala címmel, ebből az alapanyagból készített hangjátékot a Magyar Rádió meghívásos pályázatára, melynek sikere nyomán a művet a Debreceni Csokonai Színház is bemutatta, s az 1992-es ősbemutató óta újabb és újabb helyeken kerül sor premierre. Két változatban fut a darab, Pécsett a monodrámaként látható. Az Ibusár-megállóhely-nél a hálásabb, színpadibb hangjáték-szöveg talán nem is létezik, erről tanúskodik az elmúlt tizenhét év vagy húsz bemutatója (utoljára a budapesti Nemzeti Színházban történt). Pécsett 1998-ban, Janus Egyetemi Színház játszotta először Mikuli János rendezésében (nem a monodráma verzióban, s Füsti Molnár Éva ott is szerepelt).

 

Parti Nagy nyelvtudása a költői hangszerelés lehetséges ravaszságával olyan nyelvet teremtett, amely a lehető legközelebb került a mai beszélt nyelvhez (alig kopott meg az eltelt majd két évtizedben), de a normál nyelv olymód elhajlításához is hozzáfog, amelyből – alapesetben – csak a hibát látnánk, a dilettanciát, s nem szégyellenőnk legalább magunkban kinevetni az újdonászi hangzatokon megszólalót. Márton László nem véletlen emlegette Parti Nagy Lajos költői szövegeinek „nyelvi tumultus”-át. Ezt a fajta nyelvgenerálást a helytelenből a helyesbe irány jellemzi. Az alkotó a helytelen nyelvhasználati módból a helyesbe emel kifejezéseket, egy hétköznapi, átlagos tudásszint alattit nyelvet kever egy emelkedett, vulgár-operetti dilettáns nyelvvel, s teremt így együtt egy szürreálisan újat („Szállj, szállj, szép brazil boám,/ Szép brazil boám, csak szállj./ Szállj, szállj, szellők nyargalááán…” „Vederszám hull piros vérem/ Odakünn a csatatéren.”). Ugyanezt teszi színházi jelrendszerrel Vincze János és Füsti Molnár Éva. A szeretni való, trampli vasutasnő megformálása mikro-realisztikus elemekkel, jelmezzel, díszlettel – egyenruha, íróasztal, hangosbemondó, Magyarország vasúti térképe, neonlámpa, uzsonna…. – is történik, de az alkotói hév- és az indulatábrázolással együtt megkezdődik az önironikus, a színház által már meghaladott klasszikus operetti túljátszás felidézése – a heves karikírozott gesztusokon túl ehhez hozzájárul a világítás, a zene és a tánc. Az alkotók az önkontrollt elvesztő jegykiadónő utolsó órácskáját mutatják be.

 

Sárbogárdi Jolán maga a stílus, a manír által egy robbanásra kész, feszült személyiség, amely átcsusszan a helyesből a helytelenbe (a hétköznapi helyesből a megélt saját operettbe), majd visszazuhan, s kezdi újra és újra. Így nemcsak a nyelvi normákat sérti, a társadalmin is sikerül túllépnie, eljut a saját végső határáig, s mivel közben halmozza a mulatságosnál mulatságosabb, bornírt képzavarokat, megszületik a humor egy olyan fanyar fajtája, amelyben logikus elem a szürreális képzavar, s gyönyörűséget szerez a befogadónak/nézőnek. Parti Nagy a füzet-, és lányregények dilettantizmusát emeli be művészi módon a magyar irodalomba. Komikusan reménytelen az operettet álmodó hősnő világa. Vincze rendezése Jolika létének feszültségét a kettősségben élésben mutatja fel. Az egyikben csupán mindennapi létezésre szorítkozik, a vegetálásra, a munkába járásra, az anyukával pörlésre, egy sivár, beteljesületlen szerelemre… E végtelen, s reménytelen monotóniában boldogtalanul létező emberi lény mi mást tehet, minthogy sóvárog tiszta és nagy érzelmek, egy teljesebb élet után (ez lenne a beszélő nevű Kleisermann Mihály, jegyvizsgáló). Vincze végtelenül fájdalmas karikatúráját adja egyaránt a színháznak, s a mai korban létezőknek. Élvezhetjük Parti Nagy nyelvi bravúrjait - ahogyan a dilettáns alkotót, s az operetti dramaturgiát magába olvasztja, s közben kifacsart klasszikus idézeteket hajigál humorbomba gyanánt – ezt a szemléletet az alkotók a színházi klasszikus operettjátszás karikaturisztikus megidézésével emelik színpadra. Parti Nagy a főhős éjszakai szorongásainak fantazmagóriáját is megjeleníti, úgy hogy egy teljes ember egzisztenciális szorongásait tárja fel boás, huszáros képzavarok által. Füsti Molnár játéka nyomán szinkronban képes vihogni a néző a bodorodó operett-felhőkben, s érzékelni a Sárbogárdi Jolán-féle létezés rettenetét. Mert Vincze előadásának nagyszerűsége éppen abban az „ocsmányul” túljátszásban van, hogy az ének nem ének, a tánc csak medvetánc, a színész végig koncentrál, izzad, túlpörög, túljátszik, s elképesztő energiákat ad le, közben ötletbörzét, brillírozást, tárgyanimációt is láthatunk, komédiát, paródiát, leányregényt, de mégiscsak egy sivár élet sorstalan főhősének tragédiáját, amelybe belepusztul a „főhős”. Megszeretjük Jolánunkat, a jegykiadó, kicsit „érzékenységi ideggyenege”, nagyon vénkisassszonyt, akit éjszakánkét képzelt rémek harapdálnak, mégis operettet írt. Nekünk. Rólunk. Értünk lázadt a mindenkori állomásfőnökök, a sehonnai bitang Vargányai Gusztik védte lélektelen világ ellen.

 
Kapcsolódó linkek:
   • Az előadás képei a Pécsi Harmadik Színház honlapján

( Fot? Tóth László )
[ Balogh Robert ] 2009-03-26 22:12:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]