Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Tisztújítás
[ József Attila Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 25. kedd    Mai névnap(ok): Vilmos, Viola a - a - a
„Zenés táncos vonatbemondó”
Parti Nagy Lajos: Ibusár-megállóhely - Pécsi Harmadik Színház, rendezte: Vincze János
Nem divatmajmolásból került színpadra Parti Nagy Lajos szövege a Pécsi Harmadik Színház szociálisan is érzékeny, kortárs drámára nyitott közegében. Helye van a színház repertoárján egy ilyen darabnak Örkény-Spiró-Egressy drámai erejű abszurd vagy keservkomédiái mellett, előtt és után. Az Ibusár-megállóhely talán a legtöbbet játszott kortárs magyar dráma. A Vincze-féle előadás igazi meglepetése, hogy miképp él az operett totális színház eszközeivel.

„Sárbogárdi Jolán mi vagyunk.”
Vincze János

Parti Nagy Lajos 1990-ben Sárbogárdi Jolán álnéven leány-regényparódiát írt, A test angyala címmel, ebből az alapanyagból készített hangjátékot a Magyar Rádió meghívásos pályázatára, melynek sikere nyomán a művet a Debreceni Csokonai Színház is bemutatta, s az 1992-es ősbemutató óta újabb és újabb helyeken kerül sor premierre. Két változatban fut a darab, Pécsett a monodrámaként látható. Az Ibusár-megállóhely-nél a hálásabb, színpadibb hangjáték-szöveg talán nem is létezik, erről tanúskodik az elmúlt tizenhét év vagy húsz bemutatója (utoljára a budapesti Nemzeti Színházban történt). Pécsett 1998-ban, Janus Egyetemi Színház játszotta először Mikuli János rendezésében (nem a monodráma verzióban, s Füsti Molnár Éva ott is szerepelt).

 

Parti Nagy nyelvtudása a költői hangszerelés lehetséges ravaszságával olyan nyelvet teremtett, amely a lehető legközelebb került a mai beszélt nyelvhez (alig kopott meg az eltelt majd két évtizedben), de a normál nyelv olymód elhajlításához is hozzáfog, amelyből – alapesetben – csak a hibát látnánk, a dilettanciát, s nem szégyellenőnk legalább magunkban kinevetni az újdonászi hangzatokon megszólalót. Márton László nem véletlen emlegette Parti Nagy Lajos költői szövegeinek „nyelvi tumultus”-át. Ezt a fajta nyelvgenerálást a helytelenből a helyesbe irány jellemzi. Az alkotó a helytelen nyelvhasználati módból a helyesbe emel kifejezéseket, egy hétköznapi, átlagos tudásszint alattit nyelvet kever egy emelkedett, vulgár-operetti dilettáns nyelvvel, s teremt így együtt egy szürreálisan újat („Szállj, szállj, szép brazil boám,/ Szép brazil boám, csak szállj./ Szállj, szállj, szellők nyargalááán…” „Vederszám hull piros vérem/ Odakünn a csatatéren.”). Ugyanezt teszi színházi jelrendszerrel Vincze János és Füsti Molnár Éva. A szeretni való, trampli vasutasnő megformálása mikro-realisztikus elemekkel, jelmezzel, díszlettel – egyenruha, íróasztal, hangosbemondó, Magyarország vasúti térképe, neonlámpa, uzsonna…. – is történik, de az alkotói hév- és az indulatábrázolással együtt megkezdődik az önironikus, a színház által már meghaladott klasszikus operetti túljátszás felidézése – a heves karikírozott gesztusokon túl ehhez hozzájárul a világítás, a zene és a tánc. Az alkotók az önkontrollt elvesztő jegykiadónő utolsó órácskáját mutatják be.

 

Sárbogárdi Jolán maga a stílus, a manír által egy robbanásra kész, feszült személyiség, amely átcsusszan a helyesből a helytelenbe (a hétköznapi helyesből a megélt saját operettbe), majd visszazuhan, s kezdi újra és újra. Így nemcsak a nyelvi normákat sérti, a társadalmin is sikerül túllépnie, eljut a saját végső határáig, s mivel közben halmozza a mulatságosnál mulatságosabb, bornírt képzavarokat, megszületik a humor egy olyan fanyar fajtája, amelyben logikus elem a szürreális képzavar, s gyönyörűséget szerez a befogadónak/nézőnek. Parti Nagy a füzet-, és lányregények dilettantizmusát emeli be művészi módon a magyar irodalomba. Komikusan reménytelen az operettet álmodó hősnő világa. Vincze rendezése Jolika létének feszültségét a kettősségben élésben mutatja fel. Az egyikben csupán mindennapi létezésre szorítkozik, a vegetálásra, a munkába járásra, az anyukával pörlésre, egy sivár, beteljesületlen szerelemre… E végtelen, s reménytelen monotóniában boldogtalanul létező emberi lény mi mást tehet, minthogy sóvárog tiszta és nagy érzelmek, egy teljesebb élet után (ez lenne a beszélő nevű Kleisermann Mihály, jegyvizsgáló). Vincze végtelenül fájdalmas karikatúráját adja egyaránt a színháznak, s a mai korban létezőknek. Élvezhetjük Parti Nagy nyelvi bravúrjait - ahogyan a dilettáns alkotót, s az operetti dramaturgiát magába olvasztja, s közben kifacsart klasszikus idézeteket hajigál humorbomba gyanánt – ezt a szemléletet az alkotók a színházi klasszikus operettjátszás karikaturisztikus megidézésével emelik színpadra. Parti Nagy a főhős éjszakai szorongásainak fantazmagóriáját is megjeleníti, úgy hogy egy teljes ember egzisztenciális szorongásait tárja fel boás, huszáros képzavarok által. Füsti Molnár játéka nyomán szinkronban képes vihogni a néző a bodorodó operett-felhőkben, s érzékelni a Sárbogárdi Jolán-féle létezés rettenetét. Mert Vincze előadásának nagyszerűsége éppen abban az „ocsmányul” túljátszásban van, hogy az ének nem ének, a tánc csak medvetánc, a színész végig koncentrál, izzad, túlpörög, túljátszik, s elképesztő energiákat ad le, közben ötletbörzét, brillírozást, tárgyanimációt is láthatunk, komédiát, paródiát, leányregényt, de mégiscsak egy sivár élet sorstalan főhősének tragédiáját, amelybe belepusztul a „főhős”. Megszeretjük Jolánunkat, a jegykiadó, kicsit „érzékenységi ideggyenege”, nagyon vénkisassszonyt, akit éjszakánkét képzelt rémek harapdálnak, mégis operettet írt. Nekünk. Rólunk. Értünk lázadt a mindenkori állomásfőnökök, a sehonnai bitang Vargányai Gusztik védte lélektelen világ ellen.

 
Kapcsolódó linkek:
   • Az előadás képei a Pécsi Harmadik Színház honlapján

( Fot? Tóth László )
[ Balogh Robert ] 2009-03-26 22:12:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]