Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Fapapucsos tánc
[ Magyar Állami Operaház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2020. szeptember 24. csütörtök    Mai névnap(ok): Gellért, Mercédesz a - a - a
Csapattréning
Közösségi „Dogma-filmek” a Filmszemlén
Pálfi György - Nem vagyok a barátod; Szabó Simon - Papírrepülők két kísérleti film, generációs örömök és tragédiák csokorba gyűjtött krónikája.

Úgy tűnik hálás megoldás a többszereplős játékfilm készítése. Nemcsak azért, mert epizodikusságával látszólagosan egyedi elbeszélést „garantál”, hanem mert átfogó jellemzéseket is lehet vele közvetíteni. Két ilyen tematikájú filmet láthatott a 40. Magyar Filmszemle közönsége. Az első ilyen film Pálfi György Barátok-trilógiája, amely teljes pompájában csak márciusban fog napvilágot látni DVD- korongokon. A most bemutatandó moziverzió a filmfolyam első és második epizódjának töredékéből mutat be részleteket, amelynek címe Nem leszek a barátod és Nem vagyok a barátod. Az első, alig negyedórás szösszenet, kiscsoportos ovisok improvizációiból épül fel, és ha az első pár perc után túltesszük magunkat a pöttöm-kölykök mosolyogtató és szívmelengető látványán, akkor rájöhetünk, hogy tényleg inkább csak előszó ez a kisfilm a középső nagyhoz. A gyerekek viselkedései és vicces beszólásai elárulják a Nem vagyok a barátod című film lényegét. A medúza/szív párhuzam kihangsúlyozása már előrevetíti, hogy az emberi érzelmek átváltozásáról fog szólni a „folytatás”. Az ovis-doku után a nagyfilmben mintha a kiscsemetéket látnánk nagykorúvá érve, s igazából csak egy olcsó időugrás a két film választóvonala. De mégsem.

Fátyol Kamilla
 
Pálfi harmadik nagyjátékfilmje, inkább a Dogma ’95 -mozgalom világának utánérzése. Kilenc sors elevenedik meg a vásznon, kuszálódik össze. Az alapszituáció ismerős lehet, különböző életek keverednek, meglehetősen behatárolt közegben; végül kiderül, hogy (majdnem) mindenki kapcsolatban áll egymással. A szereplők persze nem egyaránt osztoznak a filmidőből, némelyiküknek a funkciója is mintha elveszne. Natasa, a véletlenül elgázolt lány, a történet első negyedének központi figurája, majd hosszas kalandok után, miután meztelen felső testét és csinos hátsóját megmutatja, eltűnik. Hasonlóan jár egy másik főszereplő, Márk, aki miután egy pincében rekedt, eltűnik a forgatókönyvírók szemszögéből. Mégis a rendezés ügyes és izgalmas, a szituációs játékok remekül kitűnnek a filmben. A kamera belső terekre, arcokra fókuszál, hangsúlyozva az urbánus zártság kissé kifordult jellegét. Pálfiék csapata valamiféle melodramatikus valóságot kívánt vászonra vinni, olyan folyamatot akartak bemutatni, amely a harmadik rész hiánya miatt egyelőre töredékes. Kísérletükkel sikerrel jártak, ügyesen ötvözték a játékfilmet az alkotói improvizációval.

Pálfi a Simó- osztály egykori renegát rendezője, végre teljesítette egykori vezető tanára óhaját, s leforgatta az - „így mentem el” Taxidermiája után - az „így jöttem”- féle nemzedéki művét. De a megkésett gesztust már csak egy kiforgatott világba tudta belehelyezni. Így válik Pálfi filmje anti-nemzedéki tragikomikus-drámává, műfaji kísérleti egyveleggé. A Nem vagyok a barátod egy trilógia középső darabjának egyetlen fikciós univerzuma, amely egy nemzedék- közérzetnélküli mozi.

Papírrepülők
 

Nem ilyen a megtermett Szabó Simon első filmje, a Papírrepülők. A tavalyi mustrán kisjátékfilmes díjat (Megyünk) elhozó gerillarendező, DJ, saját bevallása szerint is underground-trashfilmet forgatott. A tematika hasonló mint Pálfinál: a többszálon futó sztorik különböző emberek fordulópontokkal tűzdelt rövidre vágott néhány napját (vagy óráit) meséli el. Szabó filmjére ráfért volna még a kurtítás, s egy szakértőbb dramaturg, de így is szerethető figurákat varázsolt a vászonra. Annak ellenére, hogy filmje döcögős, egyáltalán nem unalmas. A hét szál összefűzésére itt nem fordított gondot a rendező. Különböző történetek, sorsok bemutatása egy nehézkes szubkultúra-eposzt varázsol a vászonra. Olybá’ tűnik a rendező az egész ismerősi körét adaptálni akarta, ami sikerült is neki, éppen csak „formabontás” ígéretével maradt adós. A film képi világa, Pálfival ellentétben egy sokkal levegősebb, szabadabb világot mutat be, ahol a kamera sokáig szereti követni szereplőit, néha talán egy leheletnyivel hosszabban is a kelleténél. Az improvizáció itt sem marad el a „színészek” részéről, akiknek nem volt könnyű feladatuk, hiszen a 94 perces játékidőből bő egy tucatnyi perc marad egy történet kifejtésére. Ennek ellenére sikerül életteli figurákkal megtölteni a játékidőt.

Szabó Simon saját bejáratú Moszkva terét csinálta meg, ha kissé haloványabban is, de élvezetesen másolta az eredeti film motívumait. A távolságtartó képi világ – szemben Páfli filmjével - élettelibb városképet mutat. Titi és Detti leszboszi szerelme fonódik egybe az írói válságban tengődő Zolival, a break-barát és bunyós Jocival, a fuvarozó Petike és Tesó sztorijával, a gátlástalan füvezős, szexelgetős Lego, Erika, Galkó és Zsani szálával, a két DJ barát Andris és Roland partyjaival, valamint Beus, Timi és Ferci szerelmi háromszögének történetével. A rendező szereti követni főszereplőit, hosszú, néha egybeállításos snitteken keresztül. A felütés is egy budapesti tájkép svenkjével indul, kiemeli a város lakóit. A kamera messziről, varióval közelít szereplőihez, olyan ez, mintha egy távolban lévő szemmel figyelne. A Papírrepülők nehézkes szubkulturális-eposz, amely szinte egy egész nemzedéket kíván bemutatni, nem művészi sikerrel, mégis szórakoztatóan modellszerűen. Legnagyobb problémája, hogy pörgős világa ellenére is depresszív-magyarosan lassú.

A Papírrepülők és a Nem vagyok a barátod kísérleti filmek, generációs örömök és tragédiák csokorba gyűjtött krónikája. Ehhez a gesztushoz inkább Szabó filmje áll közel, Pálfi munkája sokkal inkább filmes kísérlet, mint mély dráma, karcossága ellenére is közhelyesebb, mint az összehúzottabb, szerkesztettebb, de mélyebb belvárosi Szabó Simon-féle hajtogatott-underground.

[ Ritter, a nem pesti ] 2009-02-12 15:52:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Élő online könyvbemutató

Marót Péter 1945 – 2020

Születésnapi levél - Taub Jánosnak

Nemeskürty István, a nemzet Tanár ura 95 éves lenne

Vetró-Rózner-Bereményi: Magyar Copperfield

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]