Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Corp!
[ MU Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2020. január 19. vasárnap    Mai névnap(ok): Márió, Sára a - a - a
Csapattréning
Közösségi „Dogma-filmek” a Filmszemlén
Pálfi György - Nem vagyok a barátod; Szabó Simon - Papírrepülők két kísérleti film, generációs örömök és tragédiák csokorba gyűjtött krónikája.

Úgy tűnik hálás megoldás a többszereplős játékfilm készítése. Nemcsak azért, mert epizodikusságával látszólagosan egyedi elbeszélést „garantál”, hanem mert átfogó jellemzéseket is lehet vele közvetíteni. Két ilyen tematikájú filmet láthatott a 40. Magyar Filmszemle közönsége. Az első ilyen film Pálfi György Barátok-trilógiája, amely teljes pompájában csak márciusban fog napvilágot látni DVD- korongokon. A most bemutatandó moziverzió a filmfolyam első és második epizódjának töredékéből mutat be részleteket, amelynek címe Nem leszek a barátod és Nem vagyok a barátod. Az első, alig negyedórás szösszenet, kiscsoportos ovisok improvizációiból épül fel, és ha az első pár perc után túltesszük magunkat a pöttöm-kölykök mosolyogtató és szívmelengető látványán, akkor rájöhetünk, hogy tényleg inkább csak előszó ez a kisfilm a középső nagyhoz. A gyerekek viselkedései és vicces beszólásai elárulják a Nem vagyok a barátod című film lényegét. A medúza/szív párhuzam kihangsúlyozása már előrevetíti, hogy az emberi érzelmek átváltozásáról fog szólni a „folytatás”. Az ovis-doku után a nagyfilmben mintha a kiscsemetéket látnánk nagykorúvá érve, s igazából csak egy olcsó időugrás a két film választóvonala. De mégsem.

Fátyol Kamilla
 
Pálfi harmadik nagyjátékfilmje, inkább a Dogma ’95 -mozgalom világának utánérzése. Kilenc sors elevenedik meg a vásznon, kuszálódik össze. Az alapszituáció ismerős lehet, különböző életek keverednek, meglehetősen behatárolt közegben; végül kiderül, hogy (majdnem) mindenki kapcsolatban áll egymással. A szereplők persze nem egyaránt osztoznak a filmidőből, némelyiküknek a funkciója is mintha elveszne. Natasa, a véletlenül elgázolt lány, a történet első negyedének központi figurája, majd hosszas kalandok után, miután meztelen felső testét és csinos hátsóját megmutatja, eltűnik. Hasonlóan jár egy másik főszereplő, Márk, aki miután egy pincében rekedt, eltűnik a forgatókönyvírók szemszögéből. Mégis a rendezés ügyes és izgalmas, a szituációs játékok remekül kitűnnek a filmben. A kamera belső terekre, arcokra fókuszál, hangsúlyozva az urbánus zártság kissé kifordult jellegét. Pálfiék csapata valamiféle melodramatikus valóságot kívánt vászonra vinni, olyan folyamatot akartak bemutatni, amely a harmadik rész hiánya miatt egyelőre töredékes. Kísérletükkel sikerrel jártak, ügyesen ötvözték a játékfilmet az alkotói improvizációval.

Pálfi a Simó- osztály egykori renegát rendezője, végre teljesítette egykori vezető tanára óhaját, s leforgatta az - „így mentem el” Taxidermiája után - az „így jöttem”- féle nemzedéki művét. De a megkésett gesztust már csak egy kiforgatott világba tudta belehelyezni. Így válik Pálfi filmje anti-nemzedéki tragikomikus-drámává, műfaji kísérleti egyveleggé. A Nem vagyok a barátod egy trilógia középső darabjának egyetlen fikciós univerzuma, amely egy nemzedék- közérzetnélküli mozi.

Papírrepülők
 

Nem ilyen a megtermett Szabó Simon első filmje, a Papírrepülők. A tavalyi mustrán kisjátékfilmes díjat (Megyünk) elhozó gerillarendező, DJ, saját bevallása szerint is underground-trashfilmet forgatott. A tematika hasonló mint Pálfinál: a többszálon futó sztorik különböző emberek fordulópontokkal tűzdelt rövidre vágott néhány napját (vagy óráit) meséli el. Szabó filmjére ráfért volna még a kurtítás, s egy szakértőbb dramaturg, de így is szerethető figurákat varázsolt a vászonra. Annak ellenére, hogy filmje döcögős, egyáltalán nem unalmas. A hét szál összefűzésére itt nem fordított gondot a rendező. Különböző történetek, sorsok bemutatása egy nehézkes szubkultúra-eposzt varázsol a vászonra. Olybá’ tűnik a rendező az egész ismerősi körét adaptálni akarta, ami sikerült is neki, éppen csak „formabontás” ígéretével maradt adós. A film képi világa, Pálfival ellentétben egy sokkal levegősebb, szabadabb világot mutat be, ahol a kamera sokáig szereti követni szereplőit, néha talán egy leheletnyivel hosszabban is a kelleténél. Az improvizáció itt sem marad el a „színészek” részéről, akiknek nem volt könnyű feladatuk, hiszen a 94 perces játékidőből bő egy tucatnyi perc marad egy történet kifejtésére. Ennek ellenére sikerül életteli figurákkal megtölteni a játékidőt.

Szabó Simon saját bejáratú Moszkva terét csinálta meg, ha kissé haloványabban is, de élvezetesen másolta az eredeti film motívumait. A távolságtartó képi világ – szemben Páfli filmjével - élettelibb városképet mutat. Titi és Detti leszboszi szerelme fonódik egybe az írói válságban tengődő Zolival, a break-barát és bunyós Jocival, a fuvarozó Petike és Tesó sztorijával, a gátlástalan füvezős, szexelgetős Lego, Erika, Galkó és Zsani szálával, a két DJ barát Andris és Roland partyjaival, valamint Beus, Timi és Ferci szerelmi háromszögének történetével. A rendező szereti követni főszereplőit, hosszú, néha egybeállításos snitteken keresztül. A felütés is egy budapesti tájkép svenkjével indul, kiemeli a város lakóit. A kamera messziről, varióval közelít szereplőihez, olyan ez, mintha egy távolban lévő szemmel figyelne. A Papírrepülők nehézkes szubkulturális-eposz, amely szinte egy egész nemzedéket kíván bemutatni, nem művészi sikerrel, mégis szórakoztatóan modellszerűen. Legnagyobb problémája, hogy pörgős világa ellenére is depresszív-magyarosan lassú.

A Papírrepülők és a Nem vagyok a barátod kísérleti filmek, generációs örömök és tragédiák csokorba gyűjtött krónikája. Ehhez a gesztushoz inkább Szabó filmje áll közel, Pálfi munkája sokkal inkább filmes kísérlet, mint mély dráma, karcossága ellenére is közhelyesebb, mint az összehúzottabb, szerkesztettebb, de mélyebb belvárosi Szabó Simon-féle hajtogatott-underground.

[ Ritter, a nem pesti ] 2009-02-12 15:52:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Elment a „La subretta Aniko”

Vég Kata - Mögöttes Én

Boldog Új Évet!

Boldog Ünnepeket!

Ivánka Csaba-díj 2019

AJÁNDÉK EZ A NAP

Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János a MAGYAROCK története 2

Esti Kornél bárki lehet

Kocsis Zoltán -

Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Sztárparádé a Krizshow After-Partyn

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]