Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Legyetek jók, ha tudtok!
[ Veszprémi Petőfi Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. október 24. csütörtök    Mai névnap(ok): Salamon a - a - a
Elgondolkodtató bemutató a Jókai színházban
Békéscsabán
Vessünk számot azzal, hogy egyszer meghalunk. Az életünknek ezzel az egyik, ha nem a legalapvetőbb tényével halálunk pillanatáig nem szeretnénk szembenézni. Czakó Gábor Disznójáték című darabja legnagyobb részt erről szól.

A végesség tudatát aligha lehet plasztikusabban ábrázolni, mint a sertésléttel, a vágásra rendelt háziállat-sors elkerülhetetlenségével. Egy disznó esetében aligha szorul magyarázatra, hogy azért eszik, hogy egyszer megdögöljön. Sőt: azért eszik, hogy egyszer megegyék. Annál nagyobb csúfság kevés eshet meg egy élőlénnyel, minthogy egyszer a saját belébe töltsék. (Erről, mi Békés megyében élők különösen sokat tudunk.)

 
 
Modernizált irodalom a színpadon

A Jókai Színházban most futó Disznójáték az utóbbi évek egyik legkomolyabb, és legjobb színdarabja. Czakó és Fekete Péter színháza gondolkodtat, olyasmivel szembesít, amivel örömest kerülnénk a találkozást. Az irodalmi alapanyag több ponton rászorul arra, hogy a mostani színpadra állítás során belenyúljanak. De visszatérve az eredeti Czakó Gábor-i gondolatmenethez: senki nem akar meghalni. Senki nem akar idő előtt kiiratkozni az életből. Főleg nem úgy, hogy élet és halál kérdéseiről ne maga hozzon döntést.
Plagizálva a háborúkról, a tábornokokról és a politikusokról szóló mondást, most leírhatjuk: a halál még egy disznó esetében is komolyabb dolog annál, sem hogy böllérekre bízzuk. Ezt gondolhatja a darab négy szereplője, Magnalicza Úr, Cornwall Úr, Yorkshire Úr és EMeSE (Beszélőnevek ezek a javából.) A rendező - mint már jeleztem - bátran hozzányúl a Czakó darabhoz. Teljesen kihagyja belőle Kóbor Blökit, Koca Anyót átkereszteli EMeSÉ-nek, ami sokkal szellemesebb, mint az eredeti név.

Nagy lendülettel modernizálják és aktualizálják is emellett az 1962-63-as megírása óta kicsinykét megöregedett szöveget. A darab korszerűsítését most szó szerint kell érteni, mert hozzáigazították a korhoz, ami óriásit változott a megírás idejéhez képest.
A disznóólak szürkés-barna reménytelen színeit (legyen ez a Kádár-kor kezdete) a Fekete Péter-féle színpadra állításban már kiegészítik a fogyasztói társadalom, a konzumkultúra világának talmi színei. Még akkor is, ha az alapszínek változatlanok. Az ólak világa az idők kezdete óta ugyanolyan. Az új időket új dalokkal, pontosabban új betétdalokkal lehet a leghívebben érzékeltetni. A rendező a reklámok szlogenjeit (dalait) érzi a legjobb korfestőnek, hangulati elemnek, és ezzel a vélekedésével nincs mit vitatkoznunk.

 
 
A halál eldönti, ki milyen ember

Remek színpad épült a Disznójátékhoz, amelyen ugyan az oldalmozgások meglehetősen nehézkesek. A színházi masinéria egyéb elemei: a szereplők színpadra emelése és az onnan való lesüllyedése, a páholyok bevonása a játékba, valamint a világ gépiességét szemléltető óriási mechanikus szerkezet elhelyezése a színpad fölött mind-mind jó megoldások. (Chaplin Modern idők filmjét idéző az egyszerre szimbolikus és valóságos gép. Nomen est omen: a modern idő szimbóluma.)
Amikor kényszerűen, tehát idő előtt kell szembenézni a halállal, akkor nagyjából az is eldől, ki milyen ember. A Czakó-darab erőteljesen ennek a folyamatnak a végigkövetését tekinti témájának. Négy szereplő, négyféle válasz. Mangalicza Úr (Bicskei István), Cornwall Úr (Hodu József), Yorkshire Úr (Reiter Zoltán) EMeSE (Kara Tünde).

Nem nagyon akarnék arról írni arról, hogy váratlan betegség nehezítette meg a Disznójáték bemutatóját, ám az egyértelműnek látszik, hogy a két vendégművész, Bicskei István, és az utolsó pillanatban kényszerűen beugró Reiter Zoltán szereplése jót tett a darabnak. Különösen Bicskei játéka tetszett, de Reiter alakításáról is alig-alig lehetett elmondani, hogy látszott volna rajta a beugrás nyoma.
Nem váratlan Hodu József jó szereplése sem, akit az utóbbi években mintha eltemettek/elfelejtettek volna a színházban. Szerepmegformálása méltó Bicskei játékához, és ugyanez mondható el Kara Tündéről is. Talán neki volt a legnehezebb dolga, mert a három férfi (de helyesebb lenne kandisznót írni) szerepe jobban körbejárható, megmutatható, mint az egyetlen női figuráé.

 
 
Sertésország megalapítása csupán álom

A darabba beleszerkesztett betétek jók, frappánsak, szellemesek. Leleplezőek, legyen szó reklámról, politikusi szónoklatokról halandzsanyelven. Mégis: önmagára mutat vissza a paródia. Nálunk már a nem halandzsanyelv is halandzsanyelv. Nem keltenek rossz benyomást a harmadéves szinitanodások e klipszerű közjátékokban.
A világban nincs összefogás, nincs szolidaritás, nincs együttműködés. Legalábbis ezt példázza a három kandisznó ellenállási kísérletének elbukása. Már az elképzelés közvetlen megfogalmazása után. Czakó Gábor azonban jelzi: talán értelme, realitása sem volna az ilyen jellegű összefogásnak, mert a világunkat irányító erőkkel szemben semmi esélyünk.
Hogy a színdarabnál maradjuk: lehet álmodozni Sertésország megalapításáról, természetesen az emberiség ellenében, de ennek megvalósítására - finoman szólva - komoly összeget nem tennék. Nem tesznek a szereplők sem.
A halál kapujában az egymást kijátszó szereplők legfeljebb annyit érnek el, hogy nem őket viszi elsőként a böllér. De az alaptörvény átírására esélyük sincs: a böllérek hatáskörébe tartozik a halálról szóló döntés.

Czakó Gábor és Fekete Péter színháza gondolkodtat. Komoran, reménytelenül. Ez is színházi feladat. Sőt. A magyar nyelvben egyértelműen pejoratív a disznó szavunk. Nem lehet kérdéses, milyen játék is a Disznójáték. Még akkor sem, ha ez valami egész egyértelműséggel nem az ólak lakóiról, hanem a két lábon járó, magát értelmesnek és tisztának tartó, saját sorsáért felelős emberről szól.

Annál szomorúbb mindaz, amit a színpadon látunk.

 
Czakó Gábor

Disznójáték
Szatirikus játék sok zenével
Zeneszerző: Selmeczi György MANGALICZA ÚR - Bicskei István
CORNWALL ÚR - Hodu József
YORKSHIRE ÚR - Reiter Zoltán
KOCA ANYÓ - Kara Tünde

Közreműködnek a Fiatal Színházművészeti Tanház III. évfolyam hallgatói:
Cseh Adrienn, Gyaraki Lívia, Liszi Melinda, Nagy Róbert, Németh Anna, Szabó Gábor, Tari Sarolta, Üveges Réka, Vígh Zsuzsanna

Díszlettervező: Fekete Péter
Jelmeztervező: Papp Janó
Díszletasszisztens: Molnár Ágnes
Jelmezasszisztens: Lakner Gábor
Súgó-Ügyelő: Magyar Flóra
Rendezőasszisztens: Simon József
Koreográfus: Topolánszky Tamás
Rendező: Fekete Péter

Bemutató. 2008. november 14.

( Fot? A-Team/Zentai Péter )
[ Bod Péter ] 2008-11-23 03:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Hofi Best Of

X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]