Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Legyetek jók, ha tudtok!
[ Veszprémi Petőfi Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 25. kedd    Mai névnap(ok): Vilmos, Viola a - a - a
Poetica sacra
Balla Zsófia: Transfiguratio mystica
"Lehetséges, hogy vannak kérdések, amelyeket nem illő válasszal kioltani?" - Csupa kérdésből áll Halamai Tamás írása Balla Zsófia verséről. Olyan kérdéseket tesz fel, amelyekre választ találni mindenkinek lehetősége van, aki olvas, de "tudunk-e olvasni?

„Azt akarom ezzel mondani,
hogy világunk struktúrája lehetővé teszi, sőt
látszólag még valamiképpen sugallja is a teljes
kétségbeesést, azonban csak egy ilyen világban
támadhat legyőzhetetlen reménység.”

Gabriel Marcel

„Azt hiszem, az emberi lélek
alapvető transzcendens élménye nem egy
megismerhetetlen, de érzékelhető hatalomnak,
hanem egy megismerhetetlen, de érzékelhető
rendnek a megsejtése.”
Beney Zsuzsa

Vajon tudjuk-e, mivel értünk egyet, ha osztjuk a véleményt, amely szerint „Balla Zsófia poétikáját át- meg átszövi egy rejtett és rejtélyes, esztétikain túli etikai, és egy etikain túli vallási dimenzió”; s tisztában vagyunk-e azzal, milyen hermeneutikai hozadéka lehet annak, hogy a költő A harmadik történet című kötete (Pécs, Jelenkor, 2002) olvashatóságának irányait „a bibliai hagyomány nyelvi-poétikai készletének a folyamatos mozgásban tartása” (Visky András) jelöli ki? Elmélyíti vagy egyszerűsíti kérdéseinket, hogy a Transfiguratio mystica a könyv öt ciklusából a negyediket zárja? S hogy abban is az istenhit bonyolult bizonyossága fogja vallatóra az elmúlás, a pusztulás, a romlás napi tapasztalatát?

 

TRANSFIGURATIO MYSTICA

Aki vagy és aki vagyok.
Jó nem félni veled. Jó mindent
kinyitogatva lenni
egy történetnek híre-hamva.
Összezárni egy szál hasonlatot.
Míg egy a kettőt megjelenti.

Hogyan fordítsuk a címet? Misztikus átalakulás? Rejtelmes átlényegülés? Színeváltozás? S ha igen – kié? A vers alanyáé? A megszólítotté? (Aki esetleg – valamely nagyobb azonosság szellemében – ugyanaz a személy? Netán az olvasó érezze megszólítva magát?...) Vagy a vers az, ami átalakul, átlényegül – mert az értelmező olvasás óhatatlanul át- és átalakítja, új s újabb lényeget (tartalmat, értelmet, jelentést) tulajdonítva neki?

Ha figyelembe vesszük, hogy a transfiguratio a színeváltozás és megdicsőülés latin jelölője, eldől-e ezzel, hogy – ebben a közelítésben – ember szólítja meg Jézust vagy Jézus szól Istenhez? Miként rajzolják, rajzolhatják át a vershelyzetet a biblikus allúziók, a „Vagyok, aki vagyok” és a „Ne féljetek” szövegemlékezete? Nagyot tévedünk, ha a versben megképződő én–te viszony kölcsönösségében a szerelmes odaadáson átsejlő vallásos elragadtatást s a vallásos önátadást fölfokozó szerelmes szenvedélyt (a földi és az égi szerelem intenzív tisztaságát s tiszta intenzitását) egyidejűnek látjuk? Ha evangéliumi hangot, de emberi szubjektum hangját halljuk ki a műből?

Fontos-e, hogy a szöveget hat sor és öt versmondat alkotja? Fontosak-e az élőbeszéd közvetlenségét imitáló jambusok? S a sajátos rímképletet (axbxab) árnyaló belső rím („kinyitogatva” – „híre-hamva”), illetve a „mindent” és a „megjelenti” „inverz” ríme?

Mit hallgat el, mire mutathat vissza az első sor, amely kétfelé nyíló mellékmondat – főmondat nélkül? A szintaktikai alárendelés magába vonz-e itt másfajta alá- vagy hozzárendeléseket? S mihez vagy kihez? Képes-e a töredékes beszéd teljes kijelentést tenni?

Eltekinthetünk-e attól, hogy a versben az alapszófajú szavak közül éppen a „Jó” ismétlődik – s mindkétszer mondatnyitó helyzetben? S felülírja-e ezt a finom gondolatritmust a 2-4. sor két soráthajlása – amely a „kinyitogatva lenni” állapothatározós szerkezetét egyszerre vonatkoztatja a beszélőre és a „minden”-re?

Miféle történetre kell gondolnunk? A személyes élettörténet vagy egy spirituális narratíva (például a színeváltozásé) válik-e a mű titkos és titokzatos tárgyává?

S miféle feszültséggel tölti fel a verset, hogy a „híre-hamva” kifejezés, amely szokásosan a hiány jelölője, itt a lét, a meglét kifejezését célozza?

Mit jelenthet „Összezárni egy szál hasonlatot”? A képes beszéd, a példázatos retorika visszatérítését az önazonos nyelv, a testté lényegülő ige, a dolgokkal azonos szavak édeni idejébe?

Hogy a költeményt záró „megjelenti” archaizmusán egyként áttűnik a ’megjelenít’, a ’jelent’ és a ’bejelent” értelem: közelebb segíti-e az olvasót az „egy” és a „kettő” lehetséges jelentéséhez? Az „egy szál hasonlat” beszél arról, ami (még és/vagy már) nem egy, nem egység? Vagy az egyben, az egységben válik egyáltalán nyilván-valóvá a kettő – a te és az én (avagy az én és a világ)?

A világban, amelyben talán csak az egyetlenről volna szabad szólni, de minden egyetlen: végső soron miről beszél és miről hallgat Balla Zsófia verse?

Lehetséges, hogy vannak kérdések, amelyeket nem illő válasszal kioltani?

Lehetséges, hogy van vers, amelynek színe előtt kérdéseink is illetéktelenek?

Hallgathat-e az olvasó, ha egy vers beszél?

S ha némasága csupán ráhallgatás az irodalom beszédére: változtat-e bármin is?

Tudva, hogy olvasó nélkül nincs olvasat, olvasat híján pedig mű sem létezhet: mire vezető tudás halad túl rajtunk?

Tudunk-e „nem félni” a vers által?

Tudunk-e olvasni?

( Fot? Peti Péter )
[ Halmai Tamás ] 2008-09-18 23:30:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Minden gyerek jusson el színházba – de hova és mire?

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]