Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Pre-Actio
[ Trafó ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 25. kedd    Mai névnap(ok): Vilmos, Viola a - a - a
Plazmatévé + Die Hard = Röhögés
(Élménybeszámolók a Plazma és a Halálkemény című előadásokról)
Egy gimnázium előadóterme normál esetben alkalmatlan színdarabok lebonyolítására. A KoMa Társulatnak egy ilyen helyen sikerült egy kissé szokatlan, ám annál jobb előadást produkálnia, a Plazmát. És hogyan lehet színpadra állítani a nyolcvanas évek egyik legjobb akciófilmjét? Mi történik, ha nem színpadi darabot visznek filmre, hanem fordítva?

A levegőtlen terembe belépve rendezetlenül elhelyezett székekkel, és az azon ülő nézőkkel lehetett találkozni. Díszletek nincsenek, csupán az előadóterem nélkülözhetetlen „kellékei”, mint a zongora, a bekeretezett képek, vagy a helyszínen egykor beszédet mondó hírességeknek (Németh László, Kodály Zoltán) emléket állító márványtáblák. Akiknek nem jutott hely, azok állva követhették figyelemmel a közönségben gyakran elvegyülő, mindössze öt tagot számláló szereplőgárda fergeteges alakításait és elképesztő szövegeléseit. Ötvös András, Jaskó Bálint, Zrínyi Gál Vince, Jelinek Erzsébet és Lass Bea fellépései, paródiái, improvizációi külön-külön említést érdemelnének, mégsem lehet őket egyenként kiemelni. Nincsen központi figurája a darabnak, a szereplők együttesen képezik az előadást, együtt formálják és alakítják azt. Többek között ettől lesz élvezetes és lendületes a darab, no meg attól, hogy a fiatalok milyen roppant ügyesen váltanak egyik karakterből és témából át a másikba. Van nekünk rádiósunk, akiből egyszer csak a miniszterelnök lesz, majd öngyilkos jelölt, azután megint rádiós, akinek a különféle betelefonálókkal akadnak érdekes konfliktusai. A humor állandó kísérője a darabnak, mondhatni a hatodik szereplője, még az olyan komolyabb témáknál is felbukkan, mint az elcserélt gyermek vagy a szakítás. Mindezeket betetőzik az általuk koreografált, könnyű zenei slágerekre is (például Green Day: Basket Case) reflektáló táncjelenetek. A szereplők szövegei (szerző: Garaczi László) hihetetlen jól működnek: folyton megnevettetnek, szarkasztikusak, élesen kritikusak a mai magyar társadalommal szemben, és egy percig nem hagyják lankadni a néző figyelmét.

 

Apropó a néző! Nincsen bevonva, de közben mégis. Nem szólítják meg (kivéve a darab elején és a végén), mégis aktív résztvevő. A szerencsésebbek közvetlen közelről láthatták az alakításokat, mégis az igazán érdekes és vicces az volt, ahogy a többi jelenlévő próbálta követni az eseményeket. Valahányszor egy szereplő megszólalt a terem egy bizonyos pontján, a közönség hátukat, nyakukat kitekerve, széküket elmozdítva fordultak abba az irányba. A legemlékezetesebb momentum mégis az volt, mikor egy drámai párbeszédnél az egyik szereplő székestül megragadta a másikat és közelebb húzta magához, mire a mellettük ülő néző a székével együtt hirtelen hátrébb helyezkedett. Ez az apró, váratlan mozdulat nemcsak nagy nevetést váltott ki, de tökéletesen magába foglalta az ilyen előadások pillanatnyi, és megismételhetetlen varázsát. A végén hosszú percekig néma csönd uralta a termet. Mindenki várta, hogy ki fogja legelőször összecsapni a két tenyerét. Majd elcsattant az első taps, a többi lavinaszerűen jött magától. Megérdemelte a társulat.

Hogyan lehet színpadra állítani a nyolcvanas évek egyik legjobb és legsikeresebb akciófilmjét? Mi történik akkor, ha nem színpadi darabot visznek filmre, hanem fordítva?

Bruce Willis a Die Hardban
 

A Halálkemény színészgárdájának és munkatársainak sikerült véghez vinniük azt a merész ötletet, hogy a felhőkarcolóban játszódó, golyózáporral, robbanásokkal, terroristákkal, és véres atlétapólóban rohangáló főhőssel tarkított történetet egy helyszínen mutassák be, pontosabban parodizálják ki. A feladat sikeresnek bizonyult, hiszen a darab elképesztően kreatív ötletekkel, remek alakításokkal, és nem mellesleg gyakran a filmből vett szó szerinti idézetekkel (vagy azoknak kiforgatásával) óriási népszerűséget váltott ki a közönség körében. Talán még azokban is, akik netán nem látták a filmet. Valamennyi karakter erősen eltúlzott képmása filmbéli megfelelőjének, mégis pont ez adja a darab humorának központi forrását. Fegyverek, adóvevők, bombák nincsenek, csupán elmutogatják őket, a hangokat utánozzák, ám amit a legjobban sikerült kivitelezni, azok a díszletek és a fények. Egy épületben játszódik a film, azonban főhősünk, John McLain (jelen esetben Kemény János) így is sok helyen fordul meg a szellőzőjáratoktól kezdve egészen a tetőig. Bujkálásait, meneküléseit jól illusztrálták a szereplők mozgásai a javarészt nejlonból álló díszletek között, valamint a különböző színű, figyelemirányító fények. Ezen kívül kacagtató, ügyesen megírt táncos-zenés betétek fokozták az amúgy rendkívül vidám hangulatot. Közülük a legfigyelemreméltóbb az a kis epizód volt, melyben a kommandósok támadást intéznek az épület ellen. Ezt a szereplők úgy „rekonstruálták”, hogy csak egy helyben trappoltak és énekeltek, miközben a színpad közepén elhelyezett nagy nejlonra különböző indulatszavak és felszólítások voltak kivetítve.

És a paródiában
 

A magyar viszonylatokba (például a los angelesi rendőrség helyett a BRFK lép fel) is áthelyezett Halálkemény szabad ég alatt zajlódott le, ezért sajnos a környező házakból átszűrődő hangok (diszkózene, kutyaugatás) gyakran megzavarták az élményt és elnémították a szereplők hangját. Ennek ellenére bátran ki lehet jelenteni, hogy ugyan számos Drágán add az életed paródia látott már napvilágot, mégis ehhez foghatót, ennyire szórakoztatót (pláne színházban) még nem láthatott a nagyérdemű.

( Fot? Bálint F. Gyula )
[ Zalán Márk ] 2008-06-14 10:04:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Minden gyerek jusson el színházba – de hova és mire?

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]