Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

MU Terminál: Terminál B - Fejes Ádám: Nyomás Alatt
[ MU Színház ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2019. szeptember 16. hétfő    Mai névnap(ok): Edit, Eufémia a - a - a
Plazmatévé + Die Hard = Röhögés
(Élménybeszámolók a Plazma és a Halálkemény című előadásokról)
Egy gimnázium előadóterme normál esetben alkalmatlan színdarabok lebonyolítására. A KoMa Társulatnak egy ilyen helyen sikerült egy kissé szokatlan, ám annál jobb előadást produkálnia, a Plazmát. És hogyan lehet színpadra állítani a nyolcvanas évek egyik legjobb akciófilmjét? Mi történik, ha nem színpadi darabot visznek filmre, hanem fordítva?

A levegőtlen terembe belépve rendezetlenül elhelyezett székekkel, és az azon ülő nézőkkel lehetett találkozni. Díszletek nincsenek, csupán az előadóterem nélkülözhetetlen „kellékei”, mint a zongora, a bekeretezett képek, vagy a helyszínen egykor beszédet mondó hírességeknek (Németh László, Kodály Zoltán) emléket állító márványtáblák. Akiknek nem jutott hely, azok állva követhették figyelemmel a közönségben gyakran elvegyülő, mindössze öt tagot számláló szereplőgárda fergeteges alakításait és elképesztő szövegeléseit. Ötvös András, Jaskó Bálint, Zrínyi Gál Vince, Jelinek Erzsébet és Lass Bea fellépései, paródiái, improvizációi külön-külön említést érdemelnének, mégsem lehet őket egyenként kiemelni. Nincsen központi figurája a darabnak, a szereplők együttesen képezik az előadást, együtt formálják és alakítják azt. Többek között ettől lesz élvezetes és lendületes a darab, no meg attól, hogy a fiatalok milyen roppant ügyesen váltanak egyik karakterből és témából át a másikba. Van nekünk rádiósunk, akiből egyszer csak a miniszterelnök lesz, majd öngyilkos jelölt, azután megint rádiós, akinek a különféle betelefonálókkal akadnak érdekes konfliktusai. A humor állandó kísérője a darabnak, mondhatni a hatodik szereplője, még az olyan komolyabb témáknál is felbukkan, mint az elcserélt gyermek vagy a szakítás. Mindezeket betetőzik az általuk koreografált, könnyű zenei slágerekre is (például Green Day: Basket Case) reflektáló táncjelenetek. A szereplők szövegei (szerző: Garaczi László) hihetetlen jól működnek: folyton megnevettetnek, szarkasztikusak, élesen kritikusak a mai magyar társadalommal szemben, és egy percig nem hagyják lankadni a néző figyelmét.

 

Apropó a néző! Nincsen bevonva, de közben mégis. Nem szólítják meg (kivéve a darab elején és a végén), mégis aktív résztvevő. A szerencsésebbek közvetlen közelről láthatták az alakításokat, mégis az igazán érdekes és vicces az volt, ahogy a többi jelenlévő próbálta követni az eseményeket. Valahányszor egy szereplő megszólalt a terem egy bizonyos pontján, a közönség hátukat, nyakukat kitekerve, széküket elmozdítva fordultak abba az irányba. A legemlékezetesebb momentum mégis az volt, mikor egy drámai párbeszédnél az egyik szereplő székestül megragadta a másikat és közelebb húzta magához, mire a mellettük ülő néző a székével együtt hirtelen hátrébb helyezkedett. Ez az apró, váratlan mozdulat nemcsak nagy nevetést váltott ki, de tökéletesen magába foglalta az ilyen előadások pillanatnyi, és megismételhetetlen varázsát. A végén hosszú percekig néma csönd uralta a termet. Mindenki várta, hogy ki fogja legelőször összecsapni a két tenyerét. Majd elcsattant az első taps, a többi lavinaszerűen jött magától. Megérdemelte a társulat.

Hogyan lehet színpadra állítani a nyolcvanas évek egyik legjobb és legsikeresebb akciófilmjét? Mi történik akkor, ha nem színpadi darabot visznek filmre, hanem fordítva?

Bruce Willis a Die Hardban
 

A Halálkemény színészgárdájának és munkatársainak sikerült véghez vinniük azt a merész ötletet, hogy a felhőkarcolóban játszódó, golyózáporral, robbanásokkal, terroristákkal, és véres atlétapólóban rohangáló főhőssel tarkított történetet egy helyszínen mutassák be, pontosabban parodizálják ki. A feladat sikeresnek bizonyult, hiszen a darab elképesztően kreatív ötletekkel, remek alakításokkal, és nem mellesleg gyakran a filmből vett szó szerinti idézetekkel (vagy azoknak kiforgatásával) óriási népszerűséget váltott ki a közönség körében. Talán még azokban is, akik netán nem látták a filmet. Valamennyi karakter erősen eltúlzott képmása filmbéli megfelelőjének, mégis pont ez adja a darab humorának központi forrását. Fegyverek, adóvevők, bombák nincsenek, csupán elmutogatják őket, a hangokat utánozzák, ám amit a legjobban sikerült kivitelezni, azok a díszletek és a fények. Egy épületben játszódik a film, azonban főhősünk, John McLain (jelen esetben Kemény János) így is sok helyen fordul meg a szellőzőjáratoktól kezdve egészen a tetőig. Bujkálásait, meneküléseit jól illusztrálták a szereplők mozgásai a javarészt nejlonból álló díszletek között, valamint a különböző színű, figyelemirányító fények. Ezen kívül kacagtató, ügyesen megírt táncos-zenés betétek fokozták az amúgy rendkívül vidám hangulatot. Közülük a legfigyelemreméltóbb az a kis epizód volt, melyben a kommandósok támadást intéznek az épület ellen. Ezt a szereplők úgy „rekonstruálták”, hogy csak egy helyben trappoltak és énekeltek, miközben a színpad közepén elhelyezett nagy nejlonra különböző indulatszavak és felszólítások voltak kivetítve.

És a paródiában
 

A magyar viszonylatokba (például a los angelesi rendőrség helyett a BRFK lép fel) is áthelyezett Halálkemény szabad ég alatt zajlódott le, ezért sajnos a környező házakból átszűrődő hangok (diszkózene, kutyaugatás) gyakran megzavarták az élményt és elnémították a szereplők hangját. Ennek ellenére bátran ki lehet jelenteni, hogy ugyan számos Drágán add az életed paródia látott már napvilágot, mégis ehhez foghatót, ennyire szórakoztatót (pláne színházban) még nem láthatott a nagyérdemű.

( Fot? Bálint F. Gyula )
[ Zalán Márk ] 2008-06-14 10:04:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]