Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Manono
[ Berlin ]
fotó Peti Péter, Ajpek Orsi
 
Dátum: 2019. június 24. hétfő    Mai névnap(ok): Iván, János a - a - a
Majdnem
Pilinszky János – Urbi et Orbi – (r: Urbán András), Kosztolányi Dezső Színház, Szabadka
Az Urbi et Orbi két markánsan eltérő, szinte összeegyeztethetetlen minőséget olvaszt egybe: a tudattalan véletlenszerűt a tudatosan kiszámítottal, és ötvözi a kibeszélő-show-t a gyóntatószékkel, a body artot a gitározós, zenés misével, Pilinszkyt Heiner Müllerrel, Bergmant Pasolinivel...

Urbán András társulatának a 2008. június 7-i előadásáról a POSZT-on többen kimenekültek. Talán mert Pilinszkyt vártak, és nem egészen azt kapták. Urbán András Urbi et Orbija a szerző egyfelvonásosának radikális interpretációja. Pilinszky színművéből műfaji meghatározása szerint „verbálisan textuális oralitás” lett, mely az irodalmi alapanyagot fokozatosan mellőzi. Az előadás két markánsan eltérő, szinte összeegyeztethetetlen minőséget olvaszt egybe: a tudattalan véletlenszerűt a tudatosan kiszámítottal. Mindemellett ötvözi a kibeszélő-show-t a gyóntatószékkel, a body artot a leggagyibb, gitározós zenés misével, Pilinszkyt Heiner Müllerrel, Bergmant Pasolinivel, akár.

 

A színpad szinte teljesen üres: egy lámpa és szórt fénye, néhány mikrofon és egy szék képezi a ’díszletet’. Az előadás négy szereplő, Móni, Tibi, Zoltán és Zsuzsi erősen torzult személyiségének boncolgatása köré szerveződik. A darab három szereplője a közönség közé vegyülve, láthatatlanul, csak a hangja által van jelen, és a negyediket, az áldozatot faggatják. A dolog pikantériája, hogy minden vallató egyszer a vallatott szerepében is feltűnik. Négyük közül tehát mindig egyvalaki ül a székben a színpadon, és a Mónika- vagy Balázs-show vendégeinek szóhasználatára és intonációjára emlékeztető stílusban kezd mesélni a három láthatatlan vallató látszat-kedves unszolására. Mindegyikük elmondja, mi nyomja a lelkét, de a kérdező ’hangok’ kiforgatják szavaikat, és kellemetlen témák felé terelik a szót. Móni a szüzességétől az abortuszig, Tibi a főnök feljelentésétől az onanizálás mellőzéséről vallott nézetéig, Tibi a szerelemtől a pedofíliáig, Zsuzsi az önzetlen szeretettől az animal sexig jut el. Amit a színpadon látunk egyrészt nevetséges, másrészt tragikus, de legfőképpen bizarr. Vallomásszerű, így a gyónáshoz, de a csoportterápiához is van köze. A négy szereplő egy-egy epizódja nyolcvan százalékban improvizációra épül, és nagy részük a témától függetlenül nagyon mulatságos, részben a verbalitásnak, részben a színészi alakításnak köszönhetően. Viszont minden epizódban elérkezik egy pont, amikor a komikum egészen finoman átbillen valami furcsán taszító minőségbe. A közönség hahotázása fokozatosan, szinte észrevétlenül mélységes csenddé alakul át annak ellenére, hogy az improvizációs részek csak súrolják a zsigeri élmény határvonalát, ami ebben az esetben nem is baj, hiszen van az előadásnak egy másik vetülete is, mely a verbális improvizációk non-verbális oldalát képes megmutatni, ezek pedig az allegorikus részek.

 

A színpadkép egyáltalán nem alakul át, marad az üresség; a látomásos allegória mélységeit néhány kellék felhasználásával sikerül megteremteni. Hozzávalók: egy fehér zománclavór, egy félbevágott hordó, egy doboz szardínia, egy vizes, összetekert lepedő, és egy lánc. Eredményképp az előadás csúcspontja egy gyönyörű vízió: a félbevágott hordó egy magzatpózba gömbölyödött férfit rejt, és a bölcsőként ringó fél pléh-hordó hangja szívdobogás. Valami mégis elrontja az összképet: a férfi a hordóban alsónadrágot visel. Az emberi esendőség magas foka az, amibe az előadás bepillantást enged, de nem a végpontja – pedig könnyen lehetne az. Az előadás szereplői, ha nők, szexi kis babydollokban flangálnak, ha férfiak, selyempizsamát viselnek. Kezdek örülni, mikor az előadás vége felé az egyik szereplő vetkőzik, és reménykedem, hogy lekerül róla az összes ruhadarab, de nem így történik. Ha a léleknek ilyen mélységei tárulnak fel, mit számítana levetni ezeket a kis darab textíliákat? A kérdést persze fordítva is fel lehet tenni, mit számít, hogy a testet bugyi és melltartó takarja, ha a lélek amúgy már mezítelen? Semmit, s mégis sokat. A színpadi meztelenség helyénvalóságának kíméletlen némaságánál kevés gyönyörűbb dolog van. Nem mellesleg ez kevésbé hatásvadász eszköz az artikulálatlan mikrofonba ordításánál.

 

Az előadás a meztelenség kínálta kegyetlenség kiaknázatlansága ellenére is bátor, vagy legalábbis bátrabb sok POSzT-os előadásnál (is), szélsőséges energiákat mozgat meg színpadon és nézőtéren egyaránt, ami nem kis teljesítmény. De…

[ Szabó Nóra ] 2008-06-12 10:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Minden gyerek jusson el színházba – de hova és mire?

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]