Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Cseresznyéskert
[ Vígszínház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. augusztus 19. hétfő    Mai névnap(ok): Huba, Lajos a - a - a
„Ha én egyszer azt mondom, hogy kárász…”
Witold Gombrowicz – Yvonne, burgundi hercegnő Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy, Bocsárdi László rendezése, Kamaraszínház, 2008. június 5-i előadás.

Witold Gombrowicz 1935-ös darabja formaságok, az emberi természet és az egyéni szabadság ütköztetéséből származó visszafordíthatatlan következmények kegyetlen vetülete. Fülöp herceg saját természete és az udvari etikett szabályai ellen lázadva olyan lányt jegyez el, akitől undorodik. Hamar kiderül, hogy a „sex appeal” jelentősége számára mégsem elhanyagolható: Fülöp meggondolatlan döntése Yvonne rituális meggyilkolásával végződik.
Gombrowicz tragikomédiája az idei POSZT egyik nyitóelőadása: „Hallatlan! Pazar! Revelatív!” A rendező alapvetően minimalista stílusúnak mondható előadása a színpadi játékon kívül többféle, rendhagyóan alkalmazott médiumon keresztül ér el a közönséghez. Az előadás esszenciája voltaképpen már nézőtérre jutás előtt, a jegyszedő nénik mellett, a bejáratnál megmutatkozik: fekete vászonra egy halat vetítenek, melyen egy óraingaként mozgó nagyító mutatja a hal belsejében a gyilkos szálkákat. Aki nem ismeri a darabot, annak értelmet ez a finoman megrajzolt jel csak az előadás után nyer, aki ismeri, annak pedig egyből beugrik a címben említett (halálos) kárász.

 
A helyek elfoglalása sem hagyományos, hiszen a felhajtott ülésekre egy-egy Gazetta került – felületes pillantásra, mint egy Metró, Blikk vagy Dunántúli Napló. Belelapozva megtudhatjuk, ki volt Witold Gombrowicz, de olvashatunk az iszappakolás jótékony hatásairól, és arról is, hogy mit üzennek a csillagok. Egyébiránt ez a Gazetta az előadásba szervesül: Fülöp herceg épp egy ilyen újságból olvassa fel horoszkópját. Egy másik, nem épp színházi médium, a kézikamera. A fekete, doboz-szerű színpadkép két rekvizítuma egy kanapé és egy falra erősített plazmatévé. Az előadás egyik szereplője, Kamarás időnként egy kézikamerával állít be, és szokatlan perspektívából veszi fel a mikrotörténéseket, finom rándulásokat az arcokon, ezeket a néző nyomon követheti a képernyőn. Kamarás az előadás elején például végigpásztáz a pökhendi cicoma-népségen, a végén pedig kíméletlen premier plánból veszi a fuldokló Yvonne haláltusáját, illetve színfalakon kívüli történések is plazmatévén kerülnek megjelenítésre: Fülöp merénylete Yvonne ellen például fekete-fehér árnyjátékként jelenik meg. Multimédiás eszközök alkalmazása nem újdonság a kortárs színjátszásban, viszont az, hogy a kamera kezelését a darab egy szereplőjére bízzák, rendhagyó, az Yvonne esetében pedig egyértelműen többlettel látja el, felerősíti Kamarás intrikusi jellemvonásait. A vizuális kiemeléseken kívül néhány esetben felerősödnek bizonyos hangok is, például Yvonne cuppogása, miközben iszapot tömköd a szájába. Ez a vizuális és audiális elrajzoltság jól illik Gombrowicz torzult személyiségeket leleplező, groteszkszerű stílusához.

 
Az előadás szereposztása is kiváló, a színészi játék minősége egységes. A hidrogénszőke, vagyis inkább hidrogénsárga hajszínű Mátray László nagyszerű Fülöp, egyik kitüntetett pillanata az előadásban egy másik szereplőhöz viszonyítva ragadható meg. Arra a jelenetre gondolok, amelyben Fülöp, az alfahím a lakájt alakító törékeny bácsikát, Botka Lászlót egy laza mozdulattal felemeli, és egyszerűen arrébb teszi. E mozdulat hatására néhány percre elvesztettem a kapcsolatot az előadás menetével, és a pillanatban maradtam.
Meghatározó Yvonne-t alakító Kicsid Gizella eszköztelen játékstílusa: egyenesen fenséges, a szó kantiánus értelmében. Alakításában minőségek szélsőségeinek tárháza összpontosul. Komikus, tragikus, félelmetes, transzcendens és misztikus. Idiotizmusa végtelen bölcsességgé magasztosul. Üres tekintete a végtelent célozza, köröket rajzol az iszapba, állatias hangokat kiadva kitömött harisnyamellét tépkedi, csorog a nyála, körülbelül három egyszavas mondat hagyja el a száját, de azok elementáris erővel hatnak, és arról tesznek tanúbizonyságot, hogy ez a lány „szuszog, és él ott belül”, annyi csak, hogy hallgat.
A két főszereplőn kívül Kamarás (Pálffy Tibor) alakja fontos, mert az ő kameráján át, az ő szemszögéből látjuk a darab sorsdöntő pillanatait, és felejthetetlen, mert szinte dallamokat kreál a szavakból, mondatokból, mint a papok, mozgása, pedig egy elfuserált balettosé (a tragikomédia komikus minőségét domborítva ki ezzel, ami nagyonis helyénvaló).

 
Az előadás nagyon szép ívet ír le, keretet az Yvonne elején és végén látható némajátékszerű zenés jelenet szolgáltat, mindkettőben fontos szerep jut a kézikamerának. Külön kiemelendő, és jót tett az előadásnak, hogy a zárójelenetben a darabbal ellentétben semmiféle pánikhangulat nem jelenik meg, nem hívnak orvost, nem kiabál senki, hogy „meghalt, tényleg megfulladt”, senki nem térdel, le, „mert azt úgy illik”. A szereplők dermedten állnak, és nézik Yvonne „felülről” elintézett haláltusáját, Kamarás pedig a kézikamerával premier plánban veszi a lány arcát. A kép kimerevedik, stáblista, keserédes latin ritmus csendül fel.
Említésre érdemes a két felvonás közti takarítás, kis intermezzo, mi több entr’acte, szinte az előadás részévé válik, jó annak, aki bent maradt a szünetben, és nézte, ahogy a takarítók a hiperberendezéseikkel suvickolták az ébenfekete padlót és falakat, hogy a következő felvonás kezdetésére minden úgy nézzen ki, mintha mi sem történt volna.

 

[ Szabó Nóra ] 2008-06-09 01:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Fekete Péternek
... hát megvan végre az új cirkusz helye!!!

Tekinthetjük a hírt születésnapi ajándéknak...

[ Archívum ]
[ Keresés ]
2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Sztehlo Gábor 110 éve született

Karosi Bálint - Existentia

55 éve ezen a napon

Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]