Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Csatárok
[ Kolibri Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. szeptember 18. szerda    Mai névnap(ok): Diána, József a - a - a
Rekonstrukciós változatok
Rövid gondolatok a 15. Titanic filmfesztiválról
Április 3-án tizenötödik alkalommal indult útjára a Titanic nemzetközi filmfesztivál, melynek filmes felhozatala olyannyira változatos és sokrétű, mint ahány utasa volt a kilencvenhat évvel ezelőtt elsüllyedt gigászi hajónak. (Börtönvonat Yumába, Külvárosi ámokfutás, Virágzó narancsfák, Spielberg Spielbergről)

Akik gyakori látogatói ennek a különleges mustrának, azoknak nem meglepő, hogy távoli országokból érkezett, vagy még Magyarországon soha be nem mutatott filmritkaságokkal szembesülhetnek nap, mint nap. Idén is számos nemzetiség képviselteti magát Amerikától Kazahsztánon át egészen Japánig, a beérkezett filmeket pedig szekciókba sorolták. Találkozhatunk mexikói mozaikokkal, zenés dokumentumfilmekkel, francia zátonyokkal, megismerhetjük a bűn mélységeit, a japán tengert, és felfedezhetjük Amerikát. A nyitófilm ez utóbbi blokk keretében került a vászonra.

Börtönvonat Yumába
 
A Börtönvonat Yumába tovább bővíti azoknak az amerikai filmeknek a listáját, melyek az utóbbi években a western műfaját, illetve annak miliőjét igyekeztek újra feltámasztani. A Melquiades Estrada három temetése (2005), A Jesse James meggyilkolása a tettes gyáva Robert Ford által (2007), vagy akár a friss Oscar-díjasok, mint a Vérző olaj, és a Nem vénnek való vidék mind-mind visszatérnek a száraz, kietlen, sivatagos tájakra, a kanyonok völgyeibe, melyeknek hatalmas sziklái vágtázó lovasok és állandó puskalövések zajaitól hangosak. A rendező, James Mangold egy ötven évvel ezelőtt készült Delmer Daves filmet (Ben Wade és a farmer) rekonstruált, pontosabban vitt újra vászonra. A professzionálisan elkészített, fordulatokban gazdag és kiváló színészekkel eljátszott alkotás minden tekintetben eleget tesz a nézőnek és a zsáner elvetemült rajongóinak egyaránt. Főhősünknek, Dan Evansnak sürgősen pénzhez kell jutnia, hogy rendezze adósságait, és eltartsa családját. A szerencse éppen az egyik legelvetemültebb bandavezér, a frissen letartóztatott Ben Wade személyében mosolyog rá, akit ha többedmagával felraknak a Yumába induló börtönvonatra, akkor elegendő pénzösszeghez fog jutni. Ám a küldetés cseppet sem ígérkezik könnyen kivitelezhetőnek: veszélyes terepeken kell átmenniük, Wade jelenléte sok feszültséget és konfliktust okoz, bandája folyamatosan követi őt, mindezt egy velejéig romlott világban, ahol gyakorlatilag csak a pénz számít. Nincsenek a klasszikus értelemben vett jók és rosszak, vagy csak negatív és pozitív szereplők. Itt mindenki a játékszabályokat felrúgva a saját becsületéért és megélhetéséért küzd, és akkor kerülhet előrébb, ha élesebb az esze vagy gyorsabban rántja elő a fegyverét. Mangold nagyon ügyesen, remek dramaturgiai érzékkel ábrázolja a főszereplők közötti, különösen Dan és Wade kapcsolatában kialakult bizalmatlanságot (ezt a gyakori, western filmeknél szokatlan kézi kamerás jelenetek is alátámasztják), mely az ő esetükben fokozatosan alakul át egy furcsa bajtársiassággá. A kiválóan megírt és rendkívül izgalmasra sikeredett forgatókönyv pedig számos olyan szituációban mutatja be hőseinket, melyekből csak az áldozathozatal révén kerülhetnek ki. Őket olyan kiváló színészek formálják meg, mint Russel Crowe, Christian Bale, vagy a „nagy öregnek” számító Peter Fonda.

Börtönvonat Yumába
 
A Börtönvonat Yumába nem egy zseniális, hanem egy iparos munkáját az átlagon felül művelő rendező keze alól került ki, mely tökéletesen illeszkedik a modern westernek világába, és egyben méltó megnyitója a fesztiválnak.

Külvárosi ámokfutás
 

Paul Goldman ausztrál filmrendező egyszer már bizonyította rátermettségét abban a tekintetben, hogy ügyes kézzel tud nyúlni érzékeny és aktuális témákhoz. A számos díjjal jutalmazott 2002-es filmje, az Ausztrál játékszabályok a sivatagi lakóházakban élő fehérek és a bennszülött feketék közötti súlyos és kibékíthetetlen faji nézeteltéréseket állítja középpontba, mindezt a fiatalok szemszögéből. Pár év múltán Goldman visszatér az ifjúsághoz, egészen pontosan egy kertvárosban élő lányhoz, de sajnos eközben elfelejtette, hogyan is kell rendezni. Míg előző filmje egy jól felépített, elgondolkodtató alkotás volt, addig a legújabb, a Külvárosi ámokfutás egy rendezetlen, képileg borzalmasan kivitelezett hatásvadász darab, mely egy meglehetősen sablonos (a szereplők elmondásaiból rekonstruált) történettel rukkol elő. Katrina, a fiatal, akaratos és önző lány mindent megtesz azért, hogy céljait elérje. Dolgozni nem akar, de elvárja apjától, hogy pénzt adjon neki, fiújától pedig, hogy gondoskodjon róla és pár hónapos kislányáról. Elszántsága olyan erős, hogy még az emberöléstől sem riad vissza. Goldman filmjének talán az a legnagyobb hibája, hogy végig nem tudja eldönteni, hogy mit akar kihozni a történetből. Sokszor megakad, sok húrt megpendít, de egyiknek sem jár a végére. Néhol egyfajta ausztrál Bonnie és Clyde-ot akar megvalósítani, azután feminista szócsövet farag hősnőjéből, majd hangosan üvöltő rockzenével akar feleslegesen provokálni, és így tovább. Ezeket még tovább rontja a gyerekes képi játékokkal (sms üzenetek röpködnek a vásznon), és a rossz színészekkel is. A Külvárosi ámokfutás egész egyszerűen nem áll meg a lábán, és csalódást okoz egy tehetségesnek ígérkező rendezőtől.

Virágzó narancsfák
 

Hogyan lehet Buenos Airesben Lacant és Freudot idézve szeretkezni? Antonio Gonzáles Vigil Virágzó narancsfák című filmje választ ad erre a kérdésre, mely nem mellesleg röviden össze is foglalja, hogy miről szól a film. Adott nekünk egy magányos, saját és mások életét rendre pszichoanalizáló (rekonstruáló) nő, egy leszbikus hajlamokkal is rendelkező özvegy, valamint egy drogos rendőr. Hármójuk kapcsolata szorosan összefonódik, mikor hősnőnk, Malena véletlenül megöl egy férfit az utcán, akiről később kiderül, hogy a rendőr közeli barátja volt. Az eset után Malena és a rendőr szoros viszonyba kerülnek egymással, és kapcsolatuk innentől kezdve nem ismer határokat. Nem számít sem a gyilkosság, sem a rendőr félrelépései. Vigil filmje nem egyszer idézi a magyar csatornákon is gyakran látható argentin tévésorozatok színvonalát. A figurák kidolgozatlanok, tetteik olykor teljesen érthetetlenek, a történet pedig felszínes. A zenében gyakran váltják egymást a tangó és a nyolcvanas évek horrorfilmjeit idéző motívumok, melyeket betetőznek Malena és a rendőr intim jelenetei, ahol rendre a fentebb említett pszichoanalitikusokat idézik. Ezt a különös kapcsolatot és magát a nyomozást egy percig nem lehet komolyan venni, hiszen a színészek annyira túljátsszák szerepüket, hogy már-már önmaguk paródiájává válnak. És akkor még nem is esett szó a borzalmas képminőségről, melyet beta kazettáról vetítettek a moziban. A filmet követő beszélgetés nem nyúlt túlságosan hosszúra, és a közönség sem volt kifejezetten aktív. Ők így értékelték a filmet.

Spielberg Spielbergről
 

A következő vetítés azonban már megmozgatta a nézőket. Nem véletlenül, hiszen az utóbbi harminc év legjobb és legnépszerűbb tömegfilmes rendezője, Steven Spielberg mesél saját karrierjéről majd másfél órán keresztül. A Spielberg Spielbergről című TCM dokumentumfilm, ha nem is teljesen, de valamennyi rajongója és a filmjei iránt érdeklődők minden vágyát kielégíti. Spielberg a tőle megszokott lelkesedéssel (most baseball sapka nélkül) beszél első, Universal stúdióban töltött éveiről, a nagy sikerekről, a bukásokról, és a kevésbé látványosabb, inkább személyes hangvételű filmjeiről. Az élményeit és anekdotáit egymásra sorakoztató Spielberg végig képes fenntartani a néző figyelmét, ami részben annak is köszönhető, hogy folyamatosan érthető angolsággal beszél, jól artikulál, és nem halkul el a mondatai végére. Így nagyobb örömöt nyújthatott azoknak a nézőknek, akik tudtak angolul, mert akik nem, azok kénytelenek voltak a női tolmácshang félremondásait (például Stanley Kubrickból Stanley Cooper lett) elszenvedni. Ám mindezek ellenére újból meg lehetett állapítani, hogy az évek múlásával Spielberg filmjei egyre nagyobb klasszikusokká válnak, és mindig újra lehet nézni őket.

[ Zalán Márk ] 2008-04-06 12:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]